Köra in hund

Shettisar

Trådstartare
Hur går man lugnast och enklast tillväga att vänja hund vid skaklar och skrinda dvs köra in hunden helt enkelt?
 
Undrar jag också?
Någon som provat?
Tänkte köpa sele och skrinda till vår Grand Danois.
Tips?
 
hmm. Nu har jag säkert inte gjort på något exemplariskt sätt men jag gjorde i princip så att jag spände fast kärran på hunden och gick. Han finner sig i allt jag gör med honom så det var inga problem. Kommandon som höger, vänster, stanna och gå kunde han redan. Men jag använder i stort sett bara kärran när vi ska iväg och handla eller kasta glasflaskor och då går jag ju ändå brevid.

Han tycker dte är jätteskoj och blir överlycklig varje gång jag tar fram skrindan. :)
 
Jag gjorde som nån annan skrivit innan mig. Fast jag hade hjälp när jag skulle spänna fast honom. Mamma höll i hunden och jag spände fast skaklarna. Han fann sig i det hela rätt så snabbt. Undrade lite i början. Ville springa iväg som på en vanlig promenad, fast det gick ju inte. Men som sagt så vande han sig snabbt. Dessvärre har våran kärra gått sönder så jag kan inte använda den mer. :(

Lycka till önskar jag dig. Du märker nog direkt hur det hela kommer gå. Är hunden väldigt stressad får man väl avbryta och ta det en annan gång.
 
Det funderar jag ockspå att göra med min :) Förvisso ska hon inte få dra något innan hon är vuxen och färdigväxt, men man kan ju lära henne och dra tomt innan så att hon är van senare. Som fullvuxen och musklad kan hon säkert dra ett litet barn kortare stunder och det skulle ju vara kul med kompisarnas barn :)

Och det är ju alltid bra att få draghjälp om man handlar eller så :cool:
 
Men köra in de kan man ju börja med hur tidigt som helst nästan :) Bara det inte väger nått. Min äldre hund fick dra en tom pulka när hon var 9 månader en gång. Jissa om att hon älskade det! Henne satt jag bara direkt i skaklarna och med pulkan bak, men hon är ju inte "sjåpig" på nått sätt. Jissa om att jag blev ledsen när hon hade AD och det inte blev nått mer :(
 
Precis! Fast jag har ingen vagn eller någonting alls kvar längre :( Hade någon man kände vagn kunde man ju låna, och bara köpa ett bra sele till, men vad jag vet nu så har ingen en skrinda.. Tyvärr!

Förstår att du blev ledsen då :(
 
Ja det där med handlings hjälp har jag också tänkt på!
Och lämna trädgårdsavfall vi containrern.
Tomglas.
Ölflak- fast det är sambons önskan! :)

Har tittat på skrindan från Börjes i tingsryd, någon som har erfarenhet av den?
Ska man ha sele i läder eller nylon?
 
Absolut läder tycker jag! Det är bättre för oss med korthåriga hundar om dom drar på sommaren osv. Dessutom anpassar det sig efter hunden efter ett tags användning :)
 
Hmm, ja det har du nog rätt i.
Förhörde mig idag om tips från en instruktör som jag har stort förtroende för.
Hans åsikt när det gäller vår ras var att vänta tills de är röntgade och därmed ej innan 18mån.
När man har röntgen beskedet så vet man om det är helt ok heller om man kanske bör ta särskild hänsyn! :)
 
Precis, med tanke på att dom är ganska så känsliga så är det nog säkrast. Jag HOPPAS verkligen på att min inte har något problem!

Hon visar ingenting och har fri släkt (Men som sagt, jag vet inte allt om alla importerna). Och hon har en fin stamtavla, dock färgblandad för att få fram bättre exteriör, så det skulle ju vara kul :)
 
Näe jag avvaktar, av flera anledningar, det resultatet med spänning. Hon har också släkten med sig s.a.s.

Vad för färgblandning finns i henne och varför? Ett ämne jag är så nyfiken på! Berätta!
 
Vad jag vet om (Importernas släkt står det inte alltid färg på :() så har hon Harlekin och Svart. Sen blandades det in gult, för att få fram en bättre exteriör. Hennes morfar är alltså Gul. Bakom den gula hanhunden finns det då gult och Tigrerat såklart, men nästan enbart gult.

Det kan finnas blått i hennes italienska linjer, där vet jag bara om en hund, och den är svart.

På den gula sidan är det i princip enbart amerikanska hundar, alla väldigt fina av väldigt bra linjer. På den italienska sidan vet jag inte hur dom ser ut tyvärr. Dom jag sett på den tyska sidan har varit väldigt fina.
I dom fyra närmsta leden är 13 hundar av 30 st svenska. Så haon har mestadels "nytt" blod bakom sig :) Vilket alltid är kul att föra vidare!

Hon är korrekt, väldigt bra färg. Bra rörelser, och förutom att hon fortfarande är lite osäker så har hon ett superbt temperament. Så om hon blir friröntgad och är fri från hjärtbesvär så blir det valpisar på henne förhoppningsvis :) Men hon är ju bara bebis än så länge, så det får vänta ett tag till :D

Undrar om du fattar allt jag skriver, det känns som om jag mest svamlar :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
676
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 221
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
8
· Visningar
726
Senast: Troll
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 630
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp