Köra in- igen?

Solvira

Trådstartare
Jag har en kallblodstravare som jag köpte av en bekant till mig, som tyvärr är död nu(alltså förra ägaren, inte hästen). Han pratade alltid om hur mysig hon var att köra och att hon blir en helt annan häst då (hon kan vara ganska hispig ibland).
Så, ett tag efter att han dött, köpte jag mig en rockard och en loksele. Men hästen går inte att spänna för! Vi har inget ställe att binda upp henne när vi ska spänna för, utan vi måste vara två- en som kan hålla i henne och en som kan spänna för. Men hon bara hoppar undan när man ska spänna fast rockarden! Hur ska jag göra?
Har funderat på alla möjliga orsaker till att hon gör detta. Kan det vara nåt traumatiskt som hänt henne när hon var yngre? Eller är det så att hon inte är van vid lokselen och att det låter konstigt med metall mot metall?
Jag borde kanske lägga till att hon har varit tränad för trav, men aldrig är startad p.g.a. hennes nervrositet.

Tar tacksamt emot alla spekulationer!
 
Jag tycker absolut att du ska köra in henne "igen". Om hon nu är så nervös så ska du få henne att lita på dig och tillsammans ska ni nog klara det. Börja att tömköra henne och se hur hon verkar. Går inte det , ja då får du börja om där åxo. Men få henne att börja lita på dig och ta det lugnt...så går det nog bra!! :)
 
Oftast har dom ju travarna uppbundna när dom spänner för dom. Kan ju vara därför hon reagerar när ni försöker utan att sätta fast henne. :idea:
 
Japp, jag tycker du ska binda upp hästen och sela på den. Det är den förmodligen van vid. Sen är den ju inte van vid lokselen heller. En travsele är ju så mycket lättare.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 174
Senast: Ridinglady
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 890
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 195
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 168
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp