Köra med hackamore?

Inget att rekomendera. Då tömmen alltid inverkar bakåt. Dessutom så är det inte särskilt säkerhets mässigt. Det finns några bra kombinationsbett som man ställer så man får mera inverkan på nosen men hästen känner i munnen vilket håll den skall svänga åt. Kanske kan det vara något?
/M
 
Ja, det låter ju logiskt.

Det låter intressant. Var kan man kika på dem på Internet, alternativt komma och titta på dem IRL?
 
Det finns en variant på H**Ks men jag tycker själv att den inte är så bra. Kolla med någon välsorterad hästbutik tyvärr så är dom ganska dyra. Jag betalade 1400kr för mitt. Men då är det ett välkänt tyskt märke.
/M
 
Okej, för dyrt för min pung (speciellt eftersom det inte är min häst det ska användas till ;)). Sedan så är det svårt att hitta något bra bett i storleken 8,5 cm :smirk:
 
Körde in min ponny på sidepull, men då var hon liten och pyttig och gjorde aaaaalltid som jag sa.... ;)

Sidepull, till skillnad mot hackamore nyper inte ihop mulen om du råkar sitta och tjuvhålla (vilket du förstås inte ska göra ändå när du kör på bettlöst), dessutom ger den en tydlig sidförande signal även när du använder tömmar.

Jag vågar inte rekommendera dig inte att köra en fullvuxen häst som dessutom är het och/eller inte är van vid bettlösa huvudlag, men jag hade då inga som helst problem med sidepullet på min arab och var det enda jag körde (och red) med under de första två åren. byte till bett var endast för att kunna ge finare hjälper + att man förstås inte får tävla på sidepull.
 
Det finns jättefina små tvådelade tränsbett i storlek 8,5 cm i serien Olympic från Källqvists, väldigt nätta och fina. Det är en av Sveriges största grossister, nästan alla hästaffärer kan ta hem deras grejer.
 
vill bara tipsa om eko, dom har mycket saker i liten seize. Allt från benskydd, bett till täcken och shabrak :) Ganska billigt också!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 265
Senast: Badger
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 969
Senast: villhöver
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 909
Fordon Jag och min man funderar lite på om vi ska köpa en mopedbil som komplement till våran bil (minibuss så ingen man gärna kör i stan med)...
Svar
5
· Visningar
554
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp