Bukefalos 28 år!

Köra med sommardäck nu

Malibu_Stacy

Trådstartare
Får jag köra med sommardäck nu eller måste jag vänta till efter den 31:a Mars?
Jag förstår att det är lag på vinterdäck om det råder vinterväglag. Men om det inte är vinterväglag då?

Min bil fick ett fjäderbrott så att hela vinterdäcket revs sönder för två-tre veckor sedan. Fjäderbrottet är fixat men jag har inte velat köpa ett nytt vinterdäck just nu då jag inte är säker på att jag har kvar bilen nästa vintersäsong (gammal bil). Således har bilen fått stå i väntan på att sätta på sommardäcken.
Just nu är det vårigt väder i Stockholm där jag bor och det har inte varit minusgrader på dagtid på minst en vecka. Från och med imorgon och några dagar framåt ska det bli +10 och mer.
Kan jag köra bilen om jag byter till sommardäck idag?
 
27204
 
Om det otvivelaktigt inte råder vinterväglag så är det helt okej att köra med sommardäck! Är det lite osäkert hade jag inte chansat men på många ställen är det ju verkligen torrt och fint nu.
 
Du tolkar rätt.
Jag byter idag, det ser inte ut som om det blir vinterväglag den här veckan och jag kör inte på morgnarna när risken är som störst.

Jag ska inte jobba denna vecka så kommer inte behöva köra morgnar, nätter eller kvällar heller. Kommer det frost eller snö får bilen stå, till jobbet kan jag sen åka med sambon eller kollektivt.
Vill kunna åka till affären och köpa jord till mina växter som behöver planteras om eller med hundarna till brukshundklubben och det kommer göras på dagtid!
Då åker jag och byter idag.
 
Det ska tydligen helst vara mer än 5 plusgrader för sommardäck läste jag precis.

Annars riskerar de tydligen blir stela.
 
Det ska tydligen helst vara mer än 5 plusgrader för sommardäck läste jag precis.

Annars riskerar de tydligen blir stela.

Det ska bli 5 grader om några timmar, kanske väntar tills dess då :laugh: Från och med imorgon och en vecka framåt ska det vara varmare än så och när bilen står står den i varmgarage så jag är inte så orolig. Bra att veta ändå!
 
Det är som sagt ok så byt du. Vi har bytt på bilarna, bara hundkärran och husvagnen kvar :)
 
Dete finnns väl inga måsten kopplade till datum. Förutom att dubbdäck blir förbjudna under sommarhalvåret.

Många kör med sommardäck hela året. Vet ju hur en del fjällboende svär över storstadsnoviserna som fastnar i backarna för att bilen har sommardäck.

Det som styr är väglaget. Är det vinterväglag får du ha vinterdäck även om det är sent i april. Är det sommarväglag så får du åka på sommardäck oavsett årstid.
 
Dete finnns väl inga måsten kopplade till datum. Förutom att dubbdäck blir förbjudna under sommarhalvåret.

Många kör med sommardäck hela året. Vet ju hur en del fjällboende svär över storstadsnoviserna som fastnar i backarna för att bilen har sommardäck.

Det som styr är väglaget. Är det vinterväglag får du ha vinterdäck även om det är sent i april. Är det sommarväglag så får du åka på sommardäck oavsett årstid.
Sanning med modifikation. Ja, väglaget styr men är det vinterväglag den dagen du är ute och kör och det är mellan 1 dec och 31 mars måste du ha vinterdäck. Kör du inte under den perioden de dagar det är vinterväglag kan du ju ha sommardäcken på. Behov av byte mellan dessa datum beror ju helt på hur beroende du är av att kunna köra bilen när du vill, oavsett väglag.
Kruxet du nämner med storstadsmänniskor som fastnar med sommardäck är väl vanligare de datum när du får köra med sommardäck oavsett väglag. (Idioter i trafiken finns ju dock året runt, sommar som vinterväglag.)
 
Sanning med modifikation. Ja, väglaget styr men är det vinterväglag den dagen du är ute och kör och det är mellan 1 dec och 31 mars måste du ha vinterdäck. Kör du inte under den perioden de dagar det är vinterväglag kan du ju ha sommardäcken på. Behov av byte mellan dessa datum beror ju helt på hur beroende du är av att kunna köra bilen när du vill, oavsett väglag.
Kruxet du nämner med storstadsmänniskor som fastnar med sommardäck är väl vanligare de datum när du får köra med sommardäck oavsett väglag. (Idioter i trafiken finns ju dock året runt, sommar som vinterväglag.)
Måste ha uttryckt mig opedagogiskt. Ja, det är precis det jag menar. Är det vinterväglag måste du ha vinterdäck. Är det sommarväglag får du köra med sommardäck även om det är vintermånad. Alltså har väglaget sista ordet.

Men storstadsbilisterna som fastnar i fjällbackarna kommer med sommardäck fast det är mitt i vintern. Hemma på deras gata i stan är det ju ingen is.....
 
år jag köra med sommardäck nu eller måste jag vänta till efter den 31:a Mars?
Jag förstår att det är lag på vinterdäck om det råder vinterväglag. Men om det inte är vinterväglag då
Ja, du får köra med sommardäck så länge inte vinteväglag råder. Blir det dock vinterväglag och det är mellan 1/12-31/3 måste vinterdäcken på.
Det är det felet många ryker på, de byter tilö sommardäck tidigt sen kommer vinterväglag och de byter ej tillbaka trots att det är lag på det.
Jag ska själv byta till sommardäck i april. Kör förvisso med friktionsdäck så har ingen brådska att byta. :)
 
Ja, du får köra med sommardäck så länge inte vinteväglag råder. Blir det dock vinterväglag och det är mellan 1/12-31/3 måste vinterdäcken på.
Det är det felet många ryker på, de byter tilö sommardäck tidigt sen kommer vinterväglag och de byter ej tillbaka trots att det är lag på det.
Jag ska själv byta till sommardäck i april. Kör förvisso med friktionsdäck så har ingen brådska att byta. :)

För mig blir det inga större problem då jag kan lämna bilen hemma om det skulle bli vinterväglag igen. Är mest för att jag är ledig just nu, vädret ska vara toppen kommande vecka och jag vill då gärna kunna ta mig ut med hundarna till klubben och promenadvägar längre bort 😊
 
Och jag fick inte på mina sommardäck idag ändå för nån jävel (inte jag) har slarvat bort hjulnyckeln. :mad:
 
För mig blir det inga större problem då jag kan lämna bilen hemma om det skulle bli vinterväglag igen. Är mest för att jag är ledig just nu, vädret ska vara toppen kommande vecka och jag vill då gärna kunna ta mig ut med hundarna till klubben och promenadvägar längre bort 😊
Kan man ställa bilen om det blir vinterväglag så är det bara att byta på. Det är först om man kör med sommardäck vid vinterväglag när vinterdäckslagen råder, som det blir olagligt. Finns flera som har bilar ståendes över vintern med sommardäck. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: Magiana
·
Utrustning Jag är nog inte den första som startar en sån här tråd men kanske finns ni hjälpsamma bukare som tycker det är kul med bilar :) Jag har...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 390
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 197
Senast: Liten
·
Hundhälsa Är hundvakt sedan 2 veckor. Det har gått hyfsat men jag äf rätt säker på att han inte trivs hos oss. Kortfattat: första kvällen kissade...
Svar
2
· Visningar
838
Senast: kisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp