Dragbil- hjälp!

emma-vsm

Trådstartare
Jag är nog inte den första som startar en sån här tråd men kanske finns ni hjälpsamma bukare som tycker det är kul med bilar :)

Jag har alltid kört Volvo, först 745 och nu 945 men inser att min pärla börjar bli gammal. Jag har ställt in mig på Volvo eftersom jag har en Volvo-mekaniker i släkten som lagar min bil ganska billigt, men är öppen för förslag.

Jag kör 1400-1700 mil/år så förmodar att det lönar sig med en diesel (eventuellt lite mer framöver då jag flyttat ut på landet). Mycket korta sträckor (1 mil till stallet och 1 mil till jobbet) och kör med släp kanske 1-2 ggr/vecka på sommarhalvåret och lite mer sällan på vintern. Sedan tillkommer tävlingar då jag ofta kör ganska långt.

Jag ska köpa en begagnad bil i prisklass 35 000-55 000 kr typ. Har utökat B-körkort och mitt nuvarande släp är lätt (tot 1350 kg) men kanske kommer byta inom några år till en tyngre (boogie).

Hur är det med avtagbart drag? Många bilar som jag kollat på har det, vad är era erfarenheter? Vet att man behöver ta av det och smörja lite då och då.

Jag hade nästan bestämt mig för en XC70, när min mekaniker sa att vinkelväxeln (till 4hjulsdriften) ofta går sönder på dessa och det var visst väldigt dyrt. Annan service är väl också dyrare på en 4wd, hur funkar det egentligen att dra med framhjulsdrift? Jag har bara haft bakhjulsdrift och visst har jag ibland stått och svurit på en lerig gräsplätt a la parkeringsplats på tävling.

4wd känns helt klart säkrare men jag vet också att jag har begränsad ekonomi. Som sagt känner jag mig trygg med Volvo och har vissa fördelar ekonomiskt eftersom jag inte behöver lämna in på verkstad, så JUST NU velar jag mellan XC70 och V70 (men imorgon kanske jag velar med något annat märke så hit me med förlag).

Hoppas någon orkar engagera sig i mitt bilköp för jag tycker att det är så himla svårt!
 
Du har rätt, ungefär allt om dragbilstips avhandlas i minst en tråd i veckan känns det som. ;)

När det gäller ekonomi och bensin/diesel så beror det inte bara på körsträckan utan även på skatten. Jämför man typiska halvgamla bensinbilar som drar 0,7-0,9 med typiska halvgamla dieslar som drar ca 0,6 så ligger brytpunkten ofta runt 2500 mil/år. Över det vinner diesel, under det vinner bensin. Om man bara ser till drivmedel och skatt alltså. :)
 
Jag kunde ändå inte hålla mig från att starta en tråd ;) Jag läser många av de andra trådarna också
men blir knappt klokare över vad jag ska ha för bil.

Jag har räknat lite på en diesel som jag var intresserad av och i det fallet skulle jag spara ca 1000 kr/år på att köra diesel men antar att man får räkna på varje bil eftersom dom ligger ganska olika i skatt och försäkring.

Har du erfarenhet av att dra med framhjulsdrift?
 
Ja, drog med en Volvo 855 tidigare. Det funkar, men jag avstår gärna. (Och jag vet att världen är full med folk som drar hästtransport med framhjulsdrivna bilar och tycker det funkar jättebra. :) )
Med hästtransport eller andra tunga släp föredrar jag bakhjulsdrift eller 4wd. Uppförsbackar med dåligt väglag blir lätt bökigt annars.
 
Vi har haft större Volvo (nu senast V70) framhjulsdriven och inte haft något problem. Brant backe med kurva till dåvarande stallet, körde dock inte när det var dåligt väglag.
Beror väl lite på hur vägarna ser ut och sen vad man är van vid, typ :)
 
Jag har haft min v70 i flera (6?) år nu och den är trevlig att dra med, så länge det är bra väglag!! Där jag bor är väldigt backigt, så backigt att jag avstod från att köpa vinterdäck till den nya transporten eftersom jag ändå inte kommer från stallet med den på vintern.
Har börjat fundera på ny bil snart då den börjar bli sliten, dock är motorn fortfarande väldigt bra (30500 mil, bensin), så det är ju väldigt positivt med volvo. Den är skön att köra oxå. Men jag vet inte hur många gånger jag har fått byta länkarm och spindelled, typ vid varje besiktning minst. Så kör du mycket på dåliga vägar t.ex håliga grusvägar, köp inte V70! Hade sålt den för länge sen om det inte var för att jag fick den för ett bra pris. Hade en 740 innan, vet inte om den var bättre att dra med egentligen. Har dock lånat en King Cab att dra med och kan bara säga att nästa bil blir 4-hjulsdriven!
Funderar på en Kia Sorento, hittar en del i hyfsad prisklass, inte svindyr skatt och hög dragvikt (har E-kort, vet ej vad man får dra med dom på utökad B).
Det här med bilar är skitsvårt, hur noga man än väljer kan man ju ha otur oxå och få ett måndags ex...
 
Jag har en S70 bensinare med 170 hp och framhjulsdrift, max totalvikt på släp med B-kort är 1560kg. Har dragit olika både boogie och enkelaxlade släp med min 500kgs häst i funkar superbra, stark och pålitlig. Jag kör drygt 2000 mil om året och kan säga att den är väldigt trevlig att köra även utan släp efter. Har bytt en ABS-krans och strålkastare inkl reflektorer under de snart 2 år jag haft bilen, väldigt lättmeckad bil, även om det finns all modern teknik man behöver så är den såpass "gammal" att det går att meka själv utan överdrivet krånglig elektronik. Älskar min bil :)
 
Jag vill ju helst inte undvika att köra släp vid dåligt väglag förstås, och hittills har jag nog kört fast mest på leriga gräsmattor snarare än vid vinterväglag, även om det hänt också.
Jag kör åtminstone en kort bit varje dag på guppig grusväg..
Min pärla har gått 47 000 mil nu och min förra närmre 50 000 så det är stor ångest det här med bilköp.
 
Om bilens huvudsyfte ska vara att dra släp hade jag satsat på fyrhjulsdrift. Jag har kört både med och utan med många olika bilmodeller. En äldre AWD drar ju kanske lite mer soppa vid "vanlig körning" än en tvåhjulsdriven men, när det är snö eller lera är ju AWDn helt underbar.
Vi har nu en V70 AWD D5 som tar sig fram överallt. Dessutom relativt snål. Att ha någon som dessutom kan laga och serva bilen billigt är ju guld värt!! Då kan du få rätt mycket bil för de pengarna. Verkstadsräkningarna är ju det dyraste när man äger en lite äldre bil...
 
Jag körde volvo 940 fram till i somras. Numera är det V70 som gäller efter att den gamla gett upp. Min drömbil annars är ju en VW Tiguan men när inte ekonomin räckte så blev det en V70. Den får åtminstone dra 1800 kg. Nu har jag inte dragit så jättemycket med den än men de få gånger jag gjort det har den gått otroligt bra. Det är mils skillnad mellan V70 och 940, trots att jag tyckte 940n gick bra med transporten bakom. Kan inte säga hur den är på vinterväglag än dock. Ville gärna ha en XC70 också, men upptäckte att med den budgeten vi hade så hade vi bara råd med en halvkass. Ville helst ha en bil som inte hade gått så långt.
 
Om bilens huvudsyfte ska vara att dra släp hade jag satsat på fyrhjulsdrift. Jag har kört både med och utan med många olika bilmodeller. En äldre AWD drar ju kanske lite mer soppa vid "vanlig körning" än en tvåhjulsdriven men, när det är snö eller lera är ju AWDn helt underbar.
Vi har nu en V70 AWD D5 som tar sig fram överallt. Dessutom relativt snål. Att ha någon som dessutom kan laga och serva bilen billigt är ju guld värt!! Då kan du få rätt mycket bil för de pengarna. Verkstadsräkningarna är ju det dyraste när man äger en lite äldre bil...

Jag har bara en bil så dra släp är väl inte det huvudsakliga, åker också varje dag till stall och jobb ca 4 mil/dag. Men det känns ändå viktigt att det är en bra dragbil.
Och det är helt klart en fördel att köpa Volvo för min del med tanke på reparationerna.. Tittar efter en 03:a som äldst eftersom Volvo då bytte till Haldex och innan var visst fyrhjulsdriften kass.
Orosmomentet är väl just vinkelväxeln som verkar gå sönder och det är dyrt..
 
Jag körde volvo 940 fram till i somras. Numera är det V70 som gäller efter att den gamla gett upp. Min drömbil annars är ju en VW Tiguan men när inte ekonomin räckte så blev det en V70. Den får åtminstone dra 1800 kg. Nu har jag inte dragit så jättemycket med den än men de få gånger jag gjort det har den gått otroligt bra. Det är mils skillnad mellan V70 och 940, trots att jag tyckte 940n gick bra med transporten bakom. Kan inte säga hur den är på vinterväglag än dock. Ville gärna ha en XC70 också, men upptäckte att med den budgeten vi hade så hade vi bara råd med en halvkass. Ville helst ha en bil som inte hade gått så långt.
Är din framhjulsdriven? Det känns lite osäkert men jag har å andra sidan inte någon erfarenhet av framhjulsdrivna bilar som dragbilar.
 
Jag har bara en bil så dra släp är väl inte det huvudsakliga, åker också varje dag till stall och jobb ca 4 mil/dag. Men det känns ändå viktigt att det är en bra dragbil.
Och det är helt klart en fördel att köpa Volvo för min del med tanke på reparationerna.. Tittar efter en 03:a som äldst eftersom Volvo då bytte till Haldex och innan var visst fyrhjulsdriften kass.
Orosmomentet är väl just vinkelväxeln som verkar gå sönder och det är dyrt..

Jag sökte lite på forumen i.o.m. detta och såg att det ibland var ett lager/hylsa som satt i vinkelväxeln som ofta var ursprunget till problemet/haveriet. Tror att det fanns olika prisuppgifter på byte men kanske det skulle vara ett alternativ för dig att köpa en med nu fungerande fyrhjulsdrift och byte i förebyggande syfte, kolla med din mekaniker.
Eller fynda en bil där den är bytt.
I mina ögon så är det ju guld värt att ha en personlig mekaniker så försök hålla dig till Volvo. Nu är jag i och för sig inte själv Volvo-biten och har en massa roliga bilförslag men service/rep är ju oundvikligt så...

Mvh Thomas
 
Har en bekant som fastnade med sin (framhjulsdrivna) V70 i en brant och kurvig uppförsbacke, med två hästar i släpet. Det avskräckte mig permanent från att ha en sådan bil som dragbil. (Jag trivs förvisso inte med framhjulsdrift öht, men den historien blev nog droppen, sas :p )
En fd. stallkompis hade en (framhjulsdriven) V70 som vardagsbil (drog mycket sällan släp) men "knyckte" sin makes fyrhjulsdrivna så ofta hen kunde när det var riktigt skitväglag.
De på jobbet som jag/mor pratat med avråder från 4wd på nyare Volvo (rättelse: de rekommenderar att man tittar efter annat) - den ska tydligen vara konstruerad på ett sätt som gör den svindyr att laga om något med den går sönder.

//Liten, som kommer att gråta bittra tårar när det blir dags att klappa min gamla 745:a farväl..
 
Ok, nu babblar jag på här men såg att det var fler frågor.

Avtagbara drag fungerar bäst om det tas bort när de inte används. Svärmor lyckas strunta i sitt mellan besiktningarna och det brukas kvitta mot en middag och att vi kommer och hjälper henne en vanligtvis regnig, kall och blåsig dag precis innan besiktning. Årligen då.

Fungerar det när du köper det och servas/smörjes så håller de bra, finns ju mer eller mindre smidiga men finns ingen anledning att undvika.

Med släp kopplat känner jag personligen, 4wd, bakhjulsdrift och sist framhjulsdrift. En vanesak och det är väl egentligen fåtal gånger som skillnaden på bak- och framhjulsdrift märks av.
Vi har en grusbacke upp till huset som kan isa igen på vintrarna så fyrhjulsdrift på alla våra bilar. Olika system däremot, Haldex, mekanisk låsbar samt visco, alla med sina för och nackdelar.

Parantes men tror att de flesta fyrhjulsdrivna system är ruskigt dyra att laga och merkostnaden vid nyköp är bara en bråkdel av vad reparationer går på.
/Thomas
 
Jag sökte lite på forumen i.o.m. detta och såg att det ibland var ett lager/hylsa som satt i vinkelväxeln som ofta var ursprunget till problemet/haveriet. Tror att det fanns olika prisuppgifter på byte men kanske det skulle vara ett alternativ för dig att köpa en med nu fungerande fyrhjulsdrift och byte i förebyggande syfte, kolla med din mekaniker.
Eller fynda en bil där den är bytt.
I mina ögon så är det ju guld värt att ha en personlig mekaniker så försök hålla dig till Volvo. Nu är jag i och för sig inte själv Volvo-biten och har en massa roliga bilförslag men service/rep är ju oundvikligt så...

Mvh Thomas
Bra ide, ska bolla det med meken. Själva byte av hylsan verkar inte vara så fasligt dyrt som jag förstått det.
Vad är dina andra förslag? :)
 
Har en bekant som fastnade med sin (framhjulsdrivna) V70 i en brant och kurvig uppförsbacke, med två hästar i släpet. Det avskräckte mig permanent från att ha en sådan bil som dragbil. (Jag trivs förvisso inte med framhjulsdrift öht, men den historien blev nog droppen, sas :p )
En fd. stallkompis hade en (framhjulsdriven) V70 som vardagsbil (drog mycket sällan släp) men "knyckte" sin makes fyrhjulsdrivna så ofta hen kunde när det var riktigt skitväglag.
De på jobbet som jag/mor pratat med avråder från 4wd på nyare Volvo (rättelse: de rekommenderar att man tittar efter annat) - den ska tydligen vara konstruerad på ett sätt som gör den svindyr att laga om något med den går sönder.

//Liten, som kommer att gråta bittra tårar när det blir dags att klappa min gamla 745:a farväl..
Vad är nyare Volvos då? Jag vet bara att efter 2003 byttes det till Haldex vilket är mycket bättre än det tidigare systemet. Men just utgifterna för reparationerna är en av sakerna som gör att jag tvekar på 4wd. Fast egentligen vill jag ju ha det. Bor på landet och kör en del släp liksom. Men jag är dessvärre inte högavlönad heller.
 
Ok, nu babblar jag på här men såg att det var fler frågor.

Avtagbara drag fungerar bäst om det tas bort när de inte används. Svärmor lyckas strunta i sitt mellan besiktningarna och det brukas kvitta mot en middag och att vi kommer och hjälper henne en vanligtvis regnig, kall och blåsig dag precis innan besiktning. Årligen då.

Fungerar det när du köper det och servas/smörjes så håller de bra, finns ju mer eller mindre smidiga men finns ingen anledning att undvika.

Med släp kopplat känner jag personligen, 4wd, bakhjulsdrift och sist framhjulsdrift. En vanesak och det är väl egentligen fåtal gånger som skillnaden på bak- och framhjulsdrift märks av.
Vi har en grusbacke upp till huset som kan isa igen på vintrarna så fyrhjulsdrift på alla våra bilar. Olika system däremot, Haldex, mekanisk låsbar samt visco, alla med sina för och nackdelar.

Parantes men tror att de flesta fyrhjulsdrivna system är ruskigt dyra att laga och merkostnaden vid nyköp är bara en bråkdel av vad reparationer går på.
/Thomas
Det verkar som att de flesta lyckas strunta i att ta av sitt avtagbara drag... Skönt att höra att det inte behöver undvikas iaf, även om man kör häst. Jag skulle nog inte ta av det mellan varje körning men någon gång i kvartalet kan jag nog tänka mig att ta bort och smörja. Eller varannan månad. Det kan inte vara så krångligt/jobbigt
 
Vad är nyare Volvos då? Jag vet bara att efter 2003 byttes det till Haldex vilket är mycket bättre än det tidigare systemet. Men just utgifterna för reparationerna är en av sakerna som gör att jag tvekar på 4wd. Fast egentligen vill jag ju ha det. Bor på landet och kör en del släp liksom. Men jag är dessvärre inte högavlönad heller.

Jag ska ärligt talat inte svära på årsmodell. Detta kom upp då min mor skulle byta ut sin bil (min nuvarande :p) i början av 2012 och var inne på en Volvo Cross Country (?). Fabriksny bil var dock aldrig aktuellt, och har de bytt till ett bättre/hållbarare system så är det ju bra. (Personligen är jag inne på att byta tillverkare när det blir dags för mig att byta, av flera skäl, men det handlar inte bara om Volvos 4wd. Så jag har ärligt talat litat på andras erfarenheter till stor del. Och det mesta är liksom nyare än min egen ;) )
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 078
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 446
Äldre Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den...
2
Svar
32
· Visningar
2 349
Senast: skerper
·
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
978
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp