Dragbil- hjälp!

Jag har bara en bil så dra släp är väl inte det huvudsakliga, åker också varje dag till stall och jobb ca 4 mil/dag. Men det känns ändå viktigt att det är en bra dragbil.
Och det är helt klart en fördel att köpa Volvo för min del med tanke på reparationerna.. Tittar efter en 03:a som äldst eftersom Volvo då bytte till Haldex och innan var visst fyrhjulsdriften kass.
Orosmomentet är väl just vinkelväxeln som verkar gå sönder och det är dyrt..

Drar med en Skoda Octavia diesel med Haldex. Funkar rätt bra men den gillar inte att backa i uppförslut m släp (fast jag misstäker att jag har nåt klödd med att backautomatiken på släptet går i) och den är inte så bra att köra riktigt långsamt med i ex en hage med släp (m häst i) för då får man slira på koppligen. Men den tar sig fint fram i halvmeterdjup snö och den drar bra även vintertid.

Har bestämt att nästa bil blir en Dacia Duster. Inget lullull men den tar sig fram nästan överallt och har det jag tycker behövs i en bil. Extrautrustad ligger den på ca 170 0000.
Eljusterade stolar, vindrutetorkare med sensor osv osv är inte sånt jag vill betala extra för.
 
Det verkar som att de flesta lyckas strunta i att ta av sitt avtagbara drag... Skönt att höra att det inte behöver undvikas iaf, även om man kör häst. Jag skulle nog inte ta av det mellan varje körning men någon gång i kvartalet kan jag nog tänka mig att ta bort och smörja. Eller varannan månad. Det kan inte vara så krångligt/jobbigt

Jag bankar loss det inför besiktningen och smörjer upp det. Men 2 ggr per år hade varit bättre.

Sen är det faktiskt så att det är bra ur krocksäkerhetshänseende att ta av draget för annars kommer inte deformationszonerna till sin rätt om man blir påkörd bakifrån.
 
Är din framhjulsdriven? Det känns lite osäkert men jag har å andra sidan inte någon erfarenhet av framhjulsdrivna bilar som dragbilar.
Ja, den är framhjulsdriven. Tyvärr är ju 940 sista modellen med bakhjulsdrift som Volvo gjorde. Är väl typ bara BMW och Mercedes som fortfarande gör bilar med bakhjulsdrift? Jag märker ingen större skillnad än, men vintern lär väl visa hur det är. En vän har också V70 men hon har klarat vintern bra, trots att hennes släp är betydligt tyngre än mitt enkelaxlade.

@Liten : två små hästar antar jag? Med tanke på att V70 har Max släpvikt på 1800. Det packar du ju inte in två stora hästar utan att köra med överlast. Och då går ju bilen sämre, såklart :).
 
@Marty Helt rätt. Ponnyer, inga stora bjässar precis, och inget väldigt tungt släp vad jag vet. Kanske var onödigt att nämnda antalet pållar, det var mest "gammal vana" - situationen blev ju jobbigare av att det var mer än en häst att hantera - resultatet hade säkert kunnat bli detsamma med en storhäst i släpet, t.ex. :up:
Kan väl för "ärlighetens skull" nämna att backen ifråga ofta är jävlig vintertid. Men det brukar i allmänhet inte vara några stora problem att tugga sig upp, bara man växlar ner och har lite fart. Det bor en del hästar längs sträckan och det körs en del släp där året runt, ett par har fastnat men har i allmänhet lyckats ta sig upp genom att backa och ta bättre fart (en vän bor intill och har gjort hela sitt liv).
 
Senast ändrad:
Bakhjulsdrift är svårt att få tag i om du vill ha nyare kärra ( :( ). Men i allmänhet, förutom vilken axel du vill ha driften på, kolla så att du får en vettig frigång - där är jag inte alls hemma på att rabbla nya bilar öht men har som funkis på hopptävling blivit snudd på utskälld för att parkeringen var i en (plan..) hästhage. Bilar utan hygglig frigång är fasen hopplöst i hästsammanhang :down:

De flesta jag känner som har avtagbara drag är för lata för att lossa det efter varje körning med släp, och det verkar funka ändå. Besiktningen har muttrat att det är bättre att lossa det oftare än nån gång per år, dock, men görs det hyggligt regelbundet tror jag inte att det blir problem pga det. Vet nog ingen som inte lyckats få loss det inför besiktningen iaf. Ur krocksäkerhetssynpunkt är det bättre att lossa det dock (som @HannaZ skriver).

Stallägaren är nöjd med sin Passat (modell, årsmodell? Me know nothing, förutom att den är snäppet lägre än min gamla kärra och att det är en dieseldriven kombi :p ). Framhjulsdriven mig veterligen, men hen verkar ta sig fram i de flesta väder utan alltför mycket svordommar. (Förra vintern var det ömsom mycket snö, ömsom mycket hal is, på grusvägen till och även på stallplanen/infarten till stallet.)
 
Senast ändrad:
Ja, den är framhjulsdriven. Tyvärr är ju 940 sista modellen med bakhjulsdrift som Volvo gjorde. Är väl typ bara BMW och Mercedes som fortfarande gör bilar med bakhjulsdrift? Jag märker ingen större skillnad än, men vintern lär väl visa hur det är. En vän har också V70 men hon har klarat vintern bra, trots att hennes släp är betydligt tyngre än mitt enkelaxlade.

@Liten : två små hästar antar jag? Med tanke på att V70 har Max släpvikt på 1800. Det packar du ju inte in två stora hästar utan att köra med överlast. Och då går ju bilen sämre, såklart :).

Lexus har också bakhjulsdrift, väldigt trevliga bilar! :)
 
Bra ide, ska bolla det med meken. Själva byte av hylsan verkar inte vara så fasligt dyrt som jag förstått det.
Vad är dina andra förslag? :)

Hjärnan börjar bli trött nu på kvällen men spontant så
4wd lilla klassen
BMW 3serien E46 (ex 330xd/xi) +rolig att köra +bra motorer -undvik automatlåda
Audi A4 (ex 1,9tdi/2,0tfsi q) +diskreta/vanliga +pålitlig 4wd m torsendiff -dyra delar -kamrem
Mercedes C-klass (ex C240 4matic)+komfortabla -dyra delar -rost
Skoda (ex Octavia) +inget nonsens -inget extra

Bakhjulsdriven favorit utöver BMW och Mercedes är ju såklart Jaguar. Och då har vi ju inte kommit in på sportbilarna ännu men det blir kanske väl OT. =)

(kan hända att jag ändrar listan imorgon när jag tänker klarare igen)

Mvh Thomas
 
Kör själv XC70 och även om den inte drar de riktigt tunga släpen, tycker jag den klarar drag med bravur. Min har gått 28 000 mil (bensinare), och nu börjar småfelen komma. Grejor lossnar i kupén, GPS-skärmen har lite hyss för sig osv.

Den är inte billig att serva, men den är underbar att köra. Jag älskar min bil. Den är kompetent arbetsbil, den är rolig att sitta i (jag har en Ocean Race-edition med lite extra), den är skön att köra. För mig har den allt.

Nu börjar den bli till åren så jag sneglar på XC60, men har redan fått höra att den är väldigt okomfortabel med studs och stöt. Får provköra innan jag avskriver den i alla fall....
 
Drar med en Skoda Octavia diesel med Haldex. Funkar rätt bra men den gillar inte att backa i uppförslut m släp (fast jag misstäker att jag har nåt klödd med att backautomatiken på släptet går i) och den är inte så bra att köra riktigt långsamt med i ex en hage med släp (m häst i) för då får man slira på koppligen. Men den tar sig fint fram i halvmeterdjup snö och den drar bra även vintertid.

Har bestämt att nästa bil blir en Dacia Duster. Inget lullull men den tar sig fram nästan överallt och har det jag tycker behövs i en bil. Extrautrustad ligger den på ca 170 0000.
Eljusterade stolar, vindrutetorkare med sensor osv osv är inte sånt jag vill betala extra för.

Min kollega har en Duster som jag sneglat på, även om det är mer än 100 000 kr över min budget :)
 
Bakhjulsdrift är svårt att få tag i om du vill ha nyare kärra ( :( ). Men i allmänhet, förutom vilken axel du vill ha driften på, kolla så att du får en vettig frigång - där är jag inte alls hemma på att rabbla nya bilar öht men har som funkis på hopptävling blivit snudd på utskälld för att parkeringen var i en (plan..) hästhage. Bilar utan hygglig frigång är fasen hopplöst i hästsammanhang :down:

De flesta jag känner som har avtagbara drag är för lata för att lossa det efter varje körning med släp, och det verkar funka ändå. Besiktningen har muttrat att det är bättre att lossa det oftare än nån gång per år, dock, men görs det hyggligt regelbundet tror jag inte att det blir problem pga det. Vet nog ingen som inte lyckats få loss det inför besiktningen iaf. Ur krocksäkerhetssynpunkt är det bättre att lossa det dock (som @HannaZ skriver).

Stallägaren är nöjd med sin Passat (modell, årsmodell? Me know nothing, förutom att den är snäppet lägre än min gamla kärra och att det är en dieseldriven kombi :p ). Framhjulsdriven mig veterligen, men hen verkar ta sig fram i de flesta väder utan alltför mycket svordommar. (Förra vintern var det ömsom mycket snö, ömsom mycket hal is, på grusvägen till och även på stallplanen/infarten till stallet.)

Passat har jag hört bra om som dragbilar också.
Markfrigången har jag nog inte ens reflekterat över, antar att den är bra på min 940 då ;)
XC70 är väl något högre markfrigång än V70?
 
Kör själv XC70 och även om den inte drar de riktigt tunga släpen, tycker jag den klarar drag med bravur. Min har gått 28 000 mil (bensinare), och nu börjar småfelen komma. Grejor lossnar i kupén, GPS-skärmen har lite hyss för sig osv.

Den är inte billig att serva, men den är underbar att köra. Jag älskar min bil. Den är kompetent arbetsbil, den är rolig att sitta i (jag har en Ocean Race-edition med lite extra), den är skön att köra. För mig har den allt.

Nu börjar den bli till åren så jag sneglar på XC60, men har redan fått höra att den är väldigt okomfortabel med studs och stöt. Får provköra innan jag avskriver den i alla fall....

Jag kommer inte dra jättetungt heller, har bara en häst och nuvarande släp är lätt. Dessutom har jag bara körkort för 4250 kg.
Jag är inte orolig för att xc70 inte duger som dragbil, det är jag säker på att den gör :)
Men med min budget är det ju en bil i klass med din nuvarande som jag får köpa och som du säger börjar felen komma... Men det gäller väl oavsett märke förstås, men med ett annat märke kanske jag har råd med en något nyare bil.
 
Plastic fantastic brukar min vän säga, vars sambo har en Duster :angel:. I det fallet får man lite vad man betalar för.

Ja det känns stor skillnad om jag jämför med Volvon. Min kollega kör dessutom mest i stan och drar inte släp så vet inte om dragbilsegenskaperna är så bra. Han är jättenöjd med bilen, och köper man en helt ny funkar det säkert. Begagnad däremot känns lite sådär.
 
Ja det känns stor skillnad om jag jämför med Volvon. Min kollega kör dessutom mest i stan och drar inte släp så vet inte om dragbilsegenskaperna är så bra. Han är jättenöjd med bilen, och köper man en helt ny funkar det säkert. Begagnad däremot känns lite sådär.
Ska man lägga så mycket pengar skulle jag hellre köpt en annan bil (typ min VW Tiguan som ligger på 150 000:- begagnad. Känns inte att man drar med den. Lilla motorn får dra 2000 och stora motorn 2500). Jag satsar hellre på kvalitet än på en ny leksaksbil :)
 
Ska man lägga så mycket pengar skulle jag hellre köpt en annan bil (typ min VW Tiguan som ligger på 150 000:- begagnad. Känns inte att man drar med den. Lilla motorn får dra 2000 och stora motorn 2500). Jag satsar hellre på kvalitet än på en ny leksaksbil :)
Ja, jag behöver som tur är inte ens fundera på det eftersom jag inte har dom pengarna ;)
Men om jag får gissa tror jag att jag skulle köpa en Volvo även för dom pengarna..
 
Det verkar som att de flesta lyckas strunta i att ta av sitt avtagbara drag... Skönt att höra att det inte behöver undvikas iaf, även om man kör häst. Jag skulle nog inte ta av det mellan varje körning men någon gång i kvartalet kan jag nog tänka mig att ta bort och smörja. Eller varannan månad. Det kan inte vara så krångligt/jobbigt
Fast tyvär så bör det ej sitta på nör det inte används... Det har även med krocksäkerhet att göra, något om skillnaden i kontruktionen på bilar med fast och avtagbar krok. Hur de sitter fast i själva famen på bilen, typ. Minns inte exakt men vet att jag läst om detta!
Vi har haft avtagar krok på några bilar, jag var misstänksam först, villnog egentligen helst ha fast. Dock tar det inte lång stund att ta på/av kroken varje gång:)
 
Fast tyvär så bör det ej sitta på nör det inte används... Det har även med krocksäkerhet att göra, något om skillnaden i kontruktionen på bilar med fast och avtagbar krok. Hur de sitter fast i själva famen på bilen, typ. Minns inte exakt men vet att jag läst om detta!
Vi har haft avtagar krok på några bilar, jag var misstänksam först, villnog egentligen helst ha fast. Dock tar det inte lång stund att ta på/av kroken varje gång:)
Ja just det, det har jag nog hört också. Jag föredrar fast krok men om rätt bil dyker upp och den har avtagbar får jag väl se till att inte vara lat :)
Huvudsaken att det inte är någon risk att typ tappa kroken.
 
Ska man lägga så mycket pengar skulle jag hellre köpt en annan bil (typ min VW Tiguan som ligger på 150 000:- begagnad. Känns inte att man drar med den. Lilla motorn får dra 2000 och stora motorn 2500). Jag satsar hellre på kvalitet än på en ny leksaksbil :)

Nu verkar ju inte vara plastig som i plastig/klen utan mer plastig/enkel/ful inuti. Träffade en familj från österlen, och alla vet hur snösituationen ser ut där..., dom hade köpt sin extrautrustade som gått 3000 mil från firma för 13000. De var supernöjda m den som drabil, framkomlighet och ekonomi.
Den får inte dra mkt dock och dieselmotorn är bara 1,5 liter. Men kolla testkörningar på Youtube, den klättrar i sandtag bättre än de flesta.
 
Drar med en Skoda Octavia diesel med Haldex. Funkar rätt bra men den gillar inte att backa i uppförslut m släp (fast jag misstäker att jag har nåt klödd med att backautomatiken på släptet går i) och den är inte så bra att köra riktigt långsamt med i ex en hage med släp (m häst i) för då får man slira på koppligen. Men den tar sig fint fram i halvmeterdjup snö och den drar bra även vintertid.

Har bestämt att nästa bil blir en Dacia Duster. Inget lullull men den tar sig fram nästan överallt och har det jag tycker behövs i en bil. Extrautrustad ligger den på ca 170 0000.
Eljusterade stolar, vindrutetorkare med sensor osv osv är inte sånt jag vill betala extra för.

Problemet med Dacia är inte lullullet utan säkerheten. de är de enda som inte får 5 stjärnor i ncap idag. Jag hade inte riskerat livet för så liten mellanskillnad.
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 078
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Då vi seriöst överväger att skrota våran Skoda Octavia Combi -14 inom en relativt överskådlig framtid, då den inte lär gå igenom...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 446
Äldre Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den...
2
Svar
32
· Visningar
2 349
Senast: skerper
·
Hästmänniskan Behöver lite tips på hur jag enklast gör. Dragbilen är paj. Jag har en Volvo v70 som inte på b kort får dra mer än 1400kg och släpet...
Svar
14
· Visningar
978
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp