Köra ponny i skogen?

mian1

Trådstartare
Hur svårt är det med körning och träning? Själv har jag kört nån enstaka gång bara, åkt rockard efter rutinerad fjording.

Min man behöver hjälp att få hem ved från skogen. Inga timmerhögar utan mindre stockar och kubbar. Vi har ingen traktor och ingen av våra hästar är inkörda eller skulle vara speciellt pålitlig som körhäst.
Vi har haft en fundering på att vara fodervärdar åt en ponny, gärna shettis, en inkörd ponny som är van vid att dra vagn.

Är det svårt att köra och greja med ponnyn i skogen? Den ska inte stå i skogen under tiden vi sågar utan bara släpa hem så att min man slipper knäcka ryggen.

Kunde det vara en god idé? Har en kör-van kompis som kanske kunde guida oss.
 
Jag använde mitt russ till att köra ut massaveden från
skogen ut till stickvägarna.
Vi använde en hemagjord metall pulka med draglinor. Loksele
på hästen.
exet lade på stockarna(ca 6 meter-30 cm i diameter). Surrade gjorde vi med en kätting.
Sedan ledde jag ut hästen till upplaget.

Men han hade säkert orkat dra hem ett lass om jag lastat
på vagnen. Han körde nämligen alltid hem sitt eget hö.
När exet körde hö så i varje sväng ramlade det en bal från
balbanan. Dessa balar lät han ligga och på kvällarna när
jag kom från jobbet körde vi ner till åkern och hämtade ett
lass eller två. Fick på 13 balar utan att behöva förankra.

Russen är bra till mycket!
 
Jag har lite erfarenhet av att dra hem stockar etc från skog,men det lilla jag har gjort detta med häst så kan jag bara rekommendera att det måste till 100% vara en körsäker häst!
Denne ska stå still så länge du vill inte hästen,bör vara väldigt väluppfostrad.
Lugn,välkörd,pålitlig,kondition.
Dessutom som ni skrev ha någon med erfarenhet med er så att ni får lära er hur det går till,hur hästen ska jobba och hur hela arbetet med lasta,lossa går till.Det ser enkelt ut för den som går brevid men är en konst att göra.
Även om det bara är frågan om någon stock då och då så ska ju hästen veta vad det är frågan om.Hittar man en van häst så kan man lära sig hur mycket som helst av denne.Är både hästen och ägaren ovan ja då är det mycket träning som gäller.Jag har inte hört många säg att de använder sina ponnier i skogen kanske lättare att hitta uppåt landet men här nere i Södra delen så är det bara kallblod som används (det man hört).
Att köra häst med rockard och använda häst i skogen går inte att jämföra.Kommandona är väl likvärdiga men det är också allt.
 
Det är både lätt och svårt :)
Om man använder en sax (ser ut som ett hajbett) och draglinor, fastnar inte stocken så lätt utan rullar av det mesta. Dock går det bara att ta en stock i taget. Men om man har en liten ponny räcker det nog bra med en stock i taget. Dock är det för en orutinerad kusk trickigt att få hästen till rätt ställe så att man kan haka fast stocken. Den kan också lätt kliva över draglinorna som ligger väldigt lågt. När stocken rullar av stenar och stubbar kan den komma farande i sidled och därför bör man ha framförhållning och lite allmänt vett för att lyckas hålla sig undan och inte få benen avslagna :crazy:
Man bör dessutom ha hjälm, eftersom man lätt glömmer att titta uppåt när man försöker hålla reda på fötter, stockar och häst. Dessutom bör man ha stålhätteskor för att undvika krossskador på fötterna.
 
Vi hade nog mer tänkt släde eller nån form av vagn och att lasta kubbade stockar. Inte att släpa stocken direkt efter ponnyn. Med tanke på att ponnyn har så korta ben tänkte vi väl inte heller dra veden i krånglig terräng utan genom hagarna eller på bredare stigar.
 
Själv tycker jag att det blir väldigt mycket besvärligare och svårare om man börjar med släde eller vagn än om man tar med sax. Men det avgör du själv. Dock är det kanske mest bara vanlig körning men med stock i vagnen du har tänkt? Och då är det ju inte annorlunda än vilken körning som helst :smirk:
 
Min tränare var med på skogskörningskurs med en av sina shettisar här om sisten. Men det var nog mest för att kursen hölls i grannbyn och honpassade på att vara med.
 
Som jag har förståt av ditt resonemang så är det inte nån avanserad körning.
MEN när man är i skogen vare sig man kör släde, doning, sax, vagn, rockard så är det en stor risk i skogen. För när man är inne bland träd och man lastar på redskapet man kör så har man inte full kontroll på hästen och om inte hästen är fullkommligt lärd att stå still när man lastar så kan hästen bli rädd och sticka eller hoppa till så man utsätter sig för klämm risk eller att man blir översprungen eller dyligt, jag har stor körvana i skogen pga att jag tävlat i skogskörning och då inte mindre tävlingar utan DM med god placering och blivit utagen till SM m.m.
Men resonemanget att köra ponny i skogen är bra, jag ska själv köra in vår shettishingst för skogskörning. Men man får verkligen använda huvet för hur mycket man kan lasta.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 739
Senast: Juli0a
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 306
Senast: Lynxsa
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 335
Senast: ameo
·
Körning Jag har ett kallblodssto på 19 år som jag har ägt i drygt 15 år. Hos sin tidigare ägare kördes hon men var med om en olycka och såldes...
Svar
4
· Visningar
2 624
Senast: Effie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp