Köra Star Trailer utan mellanvägg?

trofé

Trådstartare
Ni som har Star Trailer med mellanvägg samt "liten" mellanvägg fram mellan frambommarna, går det att köra utan den stora mellanväggen i en sådan? Eller måste man byta ut de två bommarna fram och den lilla väggen till en hellång frambom?
 
Sv: Köra Star Trailer utan mellanvägg?

Jag har en Kylinge, de är uppbyggda på samma sätt.

Jag har kört utan mellanvägg, var inga problem :)


Går det ens att ta bort lilla mellanväggen utan att behöva ta bort den stödjande stolpen?
 
Sv: Köra Star Trailer utan mellanvägg?

Jag kör ofta utan mellanvägg. Som sagt, den lilla kan man inte ta bort utan att ta bort stolpen.

Bakbom finns ju hellånga så det är inget problem.
 
Sv: Köra Star Trailer utan mellanvägg?

Svarar alla.

Man kan ta bort den lilla mellanväggen utan att ta bort stolpen som sitter från golv till tak. Dock, i alla fall i min transport, så sitter frambommarna fästa i lilla mellanväggen, så då försvinner ju de med.

athena: Vart har du köpt den hellånga bakbommen till din transport?
 
Sv: Köra Star Trailer utan mellanvägg?

Svarar alla.

Man kan ta bort den lilla mellanväggen utan att ta bort stolpen som sitter från golv till tak. Dock, i alla fall i min transport, så sitter frambommarna fästa i lilla mellanväggen, så då försvinner ju de med.

Ja så är det nog på min med nu när jag tänker efter.

jag har också en långbom bak
 
Sv: Köra Star Trailer utan mellanvägg?

Ni som har hellång bom bak, ungefär vad kostar en sådan? Ser ni någon nackdel med att köra utan vägg? Och på vilken sida om mittstolpen binder ni upp hästen? När man har den lilla mellanväggen kvar måste man ju välja på vilken sida man binder upp.
 
Sv: Köra Star Trailer utan mellanvägg?

Jag har en Kylinge som är uppbyggd på samma sätt som beskrivits i tråden. Har kört utan mellanväggen, dock utan att ändra något i fram. Band då upp på vänster sida, mest av gammal vana då jag alltid binder på vä. sida (har bara en häst). Har en hellång bakbom som är gjord av en svetsare (med mycket bra koll på hästsläp), syns ingen skillnad på den och på de kortare som är original till släpet - betalade en tusenlapp för den.
 
Sv: Köra Star Trailer utan mellanvägg?

Jag har också haft ett Kylinge med samma lösning och svetsad långbom bak. Jag tyckte det var en oerhörd fördel att ha kvar lilla biten vägg framtill eftersom hästen då kunde bredda fullt bak men ändå få lite stöd fram av väggen. Lastade på samma sida som jag brukar (vä).
 
Sv: Köra Star Trailer utan mellanvägg?

Svarar dig och Liten!

Det låter ju som att det kan fungera bra! Är i alla fall värt ett försök. Funderar på om jag vågade testa hemma utan bom, för att inte behöva köpa en i onödan. Alltså att jag lastar hemma, kör runt lite på stallplanen eller så bara för att se om han verkar tycka att det är bättre.

Hästen kastar sig inte ut och lutar sig heller aldrig mot bakbommen. Men ska man ut i trafik och köra samt göra på det sättet så känns det som att det är bra ur säkerhetsaspekt att ha bom bak.

De två "öglorna" på mitt stolpen som blir bak mot hästen, de som man annars fäster in stora mellanväggen till, ni har inte sett det som en säkerhetsrisk att hästen skrapar sig eller så på dem?
 
Sv: Köra Star Trailer utan mellanvägg?

de på min kylinge är åtminstone inte så att hästen ska kunna skada sig på dem, fast hästar år ju dock kapabla till att skada sig på lite allt möjligt när man tänker efter :P.

är det en snäll häst så hade jag kört utan bakbom och kollat ifall hästen tycker om att åka brett. min foderhäst är en sån som går rakt in i släpet och står jätte fint även i smal spilta, men kör man en m,m med smal spilta så brakar helvetet löst :p. så på henne så blev det första gången jag körde henne, att jag körde 10m med smal spilta och bakbom. sen så fick jag hoppa bak och bredda mellanväggen och köra utan bom. sen stod hon som ett ljus resten av resan till ridskolan 4km bort :), tillbaka gick lika fint. men ska man ut på större väg och köra längre så åker jag inte en meter utan bakbom, i dessa 3 fallen som blev bakboms löst blev bara för att jag inte hade lust att köpa en easy lock helbom, då hästen endast åker ngn gång i halvåret till ridskolan 4km bort.
 
Senast ändrad:
Sv: Köra Star Trailer utan mellanvägg?

har lite svårt att fatta vad exakt vad problemet gäller ( min egen läsförståelse).
avdelaren dvs mittstoplen fram på star är en säkerhetsrisk om man ska köra utan mellanvägg i övrigt, givet är den en ytterligare aspekt på krånglig häst att ta i beräkning.

bom bak har man alltid i alla lägen, oavsett transport och om hästen åler brett eller smalt. allt annat är galet ur säkerhetsperskretiv.
 
Senast ändrad:
Sv: Köra Star Trailer utan mellanvägg?

har lite svårt att fatta vad exakt vad problemet gäller ( min egen läsförståelse).
avdelaren dvs mittstoplen fram på star är en säkerhetsrisk om man ska köra utan mellanvägg i övrigt, givet är den en ytterligare aspekt på krånglig häst att ta i beräkning.

bom bak har man alltid i alla lägen, oavsett transport och om hästen åler brett eller smalt. allt annat är galet ur säkerhetsperskretiv.

Vad förstod du inte riktigt? Ska försöka förklara (om jag förstår vad jag ska förklara!). Meningen är ju inte att bara ha mittstolpen och en hel frambom, med ett tomrum emellan, utan att de två korta frambommarna och lilla mellanväggen fram samt mittstolpen (från golv till tak) sitter kvar.

Hästen i fråga är inte särskilt "krånglig", men trampar en del på stället med framhovarna och jag skulle vilja testa och se om han blir lugnare med det om han får mer plats, alltså slipper den stora mellanväggen.

Skulle jag köra utan bakbom så är det alltså 10-30 meter på stallplanen bara för att se om jag redan få märker någon skillnad i hur han tycker att det är med eller utan bom. Tycker du att det är lika stor risk att köra utan bom under de förutsättningarna också? Och vilken är största risken?
 
Sv: Köra Star Trailer utan mellanvägg?

Jag hade inte valt att köra en sådan jobbig och kort sväng som utvärdering, utan en längre med bättre flyt. Och då hade jag absolut inte velat vara utan bakbommen med tanke på stabiliteten i konstruktionen.
 
Sv: Köra Star Trailer utan mellanvägg?

Man kör aldrig utan bakbom punkt ...

Mellanstolpen på star har betydelse om man har häst som är orolig i transporten och om man vill åka brett .
 
Sv: Köra Star Trailer utan mellanvägg?

Håller med Lovis om att det är mkt bättre att ta en rejäl tur än en liten samt ALDRIG köra utan bakbom oavsett hur ordentlig hästen varit innan. ALDRIG. Det är en oerhörd säkerhetsrisk. Så skaffa en lång bom och behåll resten som innan.
 
Sv: Köra Star Trailer utan mellanvägg?

Ta kontakt med din närmaste Thule återförsäljare/uthyrare och fråga om de har en lång bakom som du kan få hyra.
Min återförsäljare har i alla fall ett lager av Star, kylinge, brenderup osv reservdelar :).
 
Sv: Köra Star Trailer utan mellanvägg?

Det är nog sant att det är vettigare att testa med att köra lite längre för att kunna utvärdera bättre vad han tycker om att åka utan mellanvägg.

mackan: Hur menar du att mellanstolpen påverkar om man har orolig häst som vill åka brett? Att det blir en skaderisk med den och den korta väggen?

Buck: Det kan ju vara en bra idé att kolla om man kan hyra. Annars kanske det är värt att köpa en, det går säkert att sälja om den om man inte behöver den.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lånat ett Star Trailer Rubin (någon av de årsmodellerna som är vita med blå/vinröd/grön dekor) för att köra ponnyn till...
Svar
3
· Visningar
524
Senast: Thera
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
736
Senast: Anemone
·
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 136
Senast: Thera
·
Utrustning Min lilla 3-åriga welshponny har visat sig vara en mardröm att transportera. Hon hade bara åkt en gång som föl när vi hämtade henne i...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 442
Senast: Robina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp