Bukefalos 28 år!

Köra utan mellanvägg

Sv: Köra utan mellanvägg

Det förra släpet var väldigt litet då vi mest kört ponnyer i det så det var nog inte högre än ca 175.. har man då en häst på >165cm i mankhöjd och lägger på en hals på det så är man snart uppe i 175 :/ Så vi köpte ett som var större på alla håll och kanter i hopp om att hon helt enkelt tyckte att det var för litet och bara skulle traska rätt in :P
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Hmmm. Jag har nog aldrig sett ett sådant litet släp:angel:

Klart att din fröken tyckte det var litet.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Du kan absolut ta ut mellanväggen! Det har jag gjort vid flertalet tillfällen, vet även andra som gör det regelbundet.

Känns det sen som att det inte riktigt funkar ändå, att det blir för brett (så kan det ju vara ibland) så prova med en lös mellanvägg. Alltså en mellanvägg som har plast längst ner, för då brukar många hästar kunna ställa sig lite bredare även om de är inramade!
 
Sv: Köra utan mellanvägg

*kl*

Jag har en gosse som trampar väldigt i svängarna när han åker smalt. Spelar ingen roll om man krypkör han har svårt att hålla balansen skulle jag tro. Har köpt en dalavagn som är 150 cm bred och funderar skarpt på att ta ut mellanväggen och köra utan.. En enhästars är ju typ 130 cm så de där 10 cm extra på bredden på vardera sida kan ju inte göra så mycket?
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Mitt stora halvblod åkte uruselt innan jag tog ut mellanväggen. Utan mellavägg stod han som ett ljus och lastade sig själv. Tydligare kan man inte vara, när man är häst.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Håller med . Riktigt stora hästar om de inte vill åka smalt kan stå ypperligt utan mellanväggen som Malin M säger som sagt handlar om ett par dm i skillnad jmf med mellanvägg i. Har själv en som inte vill åka smalt men som åker utan mellanvägg sen många långa år och man märker inte ens av att han finns därbak under de förhållandena . Eftersom hästen är så stor och lång står den ypperligt stadigt utan mellanvägg - står gärna liiite snett med stöd mot väggen med rumpan är favoriten och standard . Har då samtidigt stöd med rumpan mot bakbommen så verkar vara optimalt i hästens värld eftersom han gillar det så mycket och åker så otroligt bra .
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Jag körde utan mellanvägg (men såklart med bakbom) med mitt förra släp i ganska många år och de funkade hur bra som helst.
Då satt han fast med elastiska transportgrimskaft i vardera sidan. Jag var rädd att han skulle försöka vända sej(vilket aldrig hände eller han ens tederade att göra) eftersom grimskaftringen satt på ena sidan av bommen. Hade han suttit fast i mitten hade jag nog inte brytt mej om att använda två grimskaft..

Han ställde sej ofta på snedden och verkade trivas så.

Nu står han lugnt och snällt både brett och smalt och 3/4 så egentligen kan man ställa honom som man vill.

I nya kärran åker vi för bekvämlighetenes skull med mellanväggen i. (mjuk vägg och också bredare transport så platsen är ändå väl tilltagen för min lilla häst.)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 869
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 474
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 525
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
969
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp