Bukefalos 28 år!

Köra utan mellanvägg

Sv: Köra utan mellanvägg

Kl
Aldrig helt utan, har faktiskt inte träffat på nån häst/ponny som varit tillfreds med så mkt plats, varken i gamla transporten som är 150 bred eller i nya som är 170, i nya har vi gjory om dörrarn bak så en är 100 och den andra är 70, mellanväggen står alltså lite snett, då ena hästen vill ha lite extra utrymme o den andra vill stå "trångt".
O personligen skulle jag aldrig använda en transport med vare sig mjuk mellanvägg eller bommar/kedjor bak. Har sett för mkt hemskheter!
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Jag har varit med att lasta där de haft kedja i transporten och något som man verkligen får se upp med är att inte få in fingrarna det minsta lilla i kättingen när man ska stänga, skulle hästen av någon anledning kasta sig bakåt åker fingret med! :crazy:

Min personliga uppfattning angående kedja är stor skaderisk för den som lastar + du måste ju ha någon form av fästen på bägge sidor för kedjan och det ska hålla om den försöker backa ut.

Om man har som jag har är risken inte så stor att man fastnar, då "rörisoleringen" täcker i stort sett hela kedjan förutom halva sista kättingen. Man håller alltså inte i själva kedjan. Annars måste det vara väldigt lätt att fastna, om man har en bra kedja! :crazy:

För våran del så fäster man kedjan i samma fästen som bommarna satt i i bak, så för oss funkar det precis som när vi hade halvbommar. Dock har vi fått byta ut sprinten som var till bommarna då den blev för tjock. Istället har vi rejäla bultar som vi sätter i.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Jag kör i och för sig med snedställd mellanvägg själv. Fölungar kör jag lösa utan mellanvägg. Jag har aldrig behövt göra en kraftig undanmanöver med släp på de 10 år jag har kört, håller man hastigheter och avstånd så underlättar det. Tvingas man bromsa hårt är det frambommen som tar emot.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Kl
Jag har en 170 häst som är rejäl både höjd och längd och som har haft tidigare klaustrofobi i smala utrymmen i yngre dagar (fullblod som löptränats ) åker alltid med helbommar och utan mellanvägg och det funkar toppen och har löst alla problem sen många långa år . Han står lite snett på diagonalen när han åker och man märker inte ens att man har häst därbak . Erinrar mig att Trailern borde vara 165 invändigt så marginell skillnad mot ett vanligt 1,5 hästars .

Kl
Kedja tycker jag är otäckt pga att den för hästen går att "sätta" sig på .
 
Senast ändrad:
Sv: Köra utan mellanvägg

Utan mellanvägg ser jag inte problem med, hästen väljer oftast att ställa sig diagonalt när den kan.

Däremot hade jag aldrig kört med kedja. Släpkonstruktionen är sällan så stabil att den inte behöver bommen som ytterligare stabilisator.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Jag har aldrig behövt göra en kraftig undanmanöver med släp på de 10 år jag har kört, håller man hastigheter och avstånd så underlättar det.
Jo, det håller jag förstås med om.
Det enda jag ville flagga för är att det finns ett säkerhetsvärde i att använda mellanvägg, som man behöver värdera i det enskilda fallet innan man aktivt väljer bort den.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Varför ? Det skiljer en linjal i bredd på ett standard släp ? Finns inga föreskrifter öht i fråga om ökad risk etc - mellanvägg är för att kunna köra två hästar inget annat .
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Varför ? Det skiljer en linjal i bredd på ett standard släp ? Finns inga föreskrifter öht i fråga om ökad risk etc - mellanvägg är för att kunna köra två hästar inget annat .
Mellanvägg fyller dessutom ett syfte ifråga om lastsäkring.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Det får du gärna visa källa på för jag råkar ha kontakter på transport styrelsen och har rätt bra koll och det du Säger finns inget som helst belägg för.
Svara gärna på hur 30 cm skillnad klassar in ? Handlar det om att transporten i sig inte kan hålla så blir ditt påstående absurt . Och även mellanväggens betydelse .
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Det får du gärna visa källa på för jag råkar ha kontakter på transport styrelsen och har rätt bra koll och det du Säger finns inget som helst belägg för.
Svara gärna på hur 30 cm skillnad klassar in ? Handlar det om att transporten i sig inte kan hålla så blir ditt påstående absurt . Och även mellanväggens betydelse .
Vad det handlar om är att begränsa den levande kraften hos lasten i förhållande till fordonet, genom förstängning. Skillnaden mellan att tillåta ett halvt ton en dryg meter upp i luften att röra sig exempelvis +/- 10 cm och att röra sig +/- en halvmeter är rätt stor, och det förhållandet ligger till grund för all lastsäkring. Ju större utrymme hästen har att röra sig på vid en hastig och oväntad rörelse, desto större risk att hästen skadar sig själv och/eller transporten. Vilket, som sagt, behöver vägas mot övriga omständigheter.
Men eftersom du redan Vet Allt ser jag inget behov att diskutera saken mer, det står naturligtvis var och en helt fritt att bedöma trovärdigheten i det jag skriver.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Vill gärna ha utlåtande från de som handhar fordon och säkerhet på vägarna som sagt . Dina påståenden är helt utan grund och underlag . Din trovärdighet borde gälla utifrån tidigare kommentar .
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Kl
Kedja tycker jag är otäckt pga att den för hästen går att "sätta" sig på .

Hur menar du då?

---

Ang med mellanvägg och inte tycker jag det är rätt självklart att det är helt upp till ekipaget vilket som är säkrast. Om vi tar för våran del, med stoet, anser jag det mycket säkrare att köra utan, helt enkelt för att när hon åker helt brett står hon bra i transporten. Med mellanvägg, brett eller normalt, får hon panik i kurvor och vill lägga sig ned. Då är det inte säkert att köra, med en häst som lever jävel och stressas.
Vissa hästar vill ju istället ha det smalt för stöd, och då är ju det säkrast.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Mellanvägg fyller dessutom ett syfte ifråga om lastsäkring.

Tvärtom skulle jag se det som en säkerhetsrisk vid lastning eftersom du måste vara bakom hästen extra länge för att fixa till mellanväggen.

Jag ser heller inte att mellanväggen bidrar mer än marginellt till stabiliteten, däremot gör bommarna en del för konstruktionen.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

kl eller inte
Jag köper Snubbelfots resonemang, man vill ju att lasten (vilken sorts last det än må vara) är så stilla som möjligt för att köra så säkert som det bara går. Om man inte har någon mellanvägg alls så kan ju hästen (dvs lasten) röra sig betydligt mer än om man begränsar lastens utrymme.

Jag kör med snedställd mellanvägg med en kort och en längre bom, jag är inte bakom min häst längre stund än den som bara har en längre... Iofs är väl en lång bom stabilare än två kortare.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

kl, ju trängre hästen står ju säkrare står den(att den kanske inte tycker om det är en annan sak), kan ju jämföra med att ha ett glas stående fritt bak i bilen, svänger man, bromsar kraftigt osv så ramlar glaset omkull + rullar runt i bagaget. står glaset i en låda som ger den 1cm utrymme på alla sidor så kan glaset inte ramla hur man än kör.

och resonemanget att ni aldrig kört så vårdslöst håller inte riktigt, olyckor händer otroligt lätt och varför inte ta det säkra före det osäkra?
en sned ställd mellanvägg med mjuk nederdel och hel lång bom bak räcker som extra utrymme för många bredåkare. att helt ta bort mellanväggen hade jag inte vågat faktiskt, pga ju mer utrymme hästen har ju mer kan den fara runt.

last säkring och häst säkerhet går ju dock inte alltid ihop tyvärr. så går hästen inte alls att lasta/köra säkert med mellanväggen i så är det ju ur hästens säkerhet och åk komfort bättre att köra utan. men i fall man är med i en olycka och hela ekipaget snabbt måste vika undan för mötande bil på fel sida av vägen t ex så har hästen först ingen förvarning om att den måste parera, och den har 80 (?)cm extra spelrum att kastas runt i.

min häst vill inte åka smalt i min transport, köpte nya bommar vilket ger henne 10-15cm extra utrymme bak. hon står som ett ljus nu.

(och sen finns det väldigt många säkerhets lösningar för bakbommar nu, vilket gör att man inte behöver stå bakom hästen och fiffla med sprintar och lås).
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Jag förstår att det är säkrare att åka med mellanvägg eftersom hästen inte kan trampa runt så mycket eller om det händer en olycka.

Jag ska försöka skaffa en 3/4 bom så man kan åka med mellanvägg men vi hade ingen och vi ska iväg imorgon så då får det bli såhär. I och med att hon är så stor så känner hon antagligen att hon inte får plats och stannar inte kvar i släpet tillräckligt länge så jag kan flytta mellanväggen och sätta dit bommen.
Jag vill inte köra med mellanväggen i och helbom då mellanväggen inte går att sätta fast i det läget utan den kommer svänga när bilen svänger, jag vill ju inte göra hästen min rädd för mellanväggen :crazy:

Sen blir det till att träna, träna, träna med mellanvägg och 3/4 bom! :)
 
Sv: Köra utan mellanvägg

går det inte att binda upp mellanväggen i fästet för bakbommarna då? linda ett balband några varv så sitter det ju väldigt stabilt.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Säkrast är att köra på det sättet där hästen känner sig trygg och lugn och står still!

Jag kör med lång bom men har inte tagit ut mellanväggen, har fäst den vid den andra väggen så att den står på snedden. Tror faktisk inte den går att ta loss helt och hållet, har en Böckmann Big Champion (extra stor, bred och hög).

Skulle aldrig använda någon form av kedja, bommen skall vara fast så hästen kan ta stöd av den. Med en kedja så finns också risken att den går av, det har jag sett... Hästen slänger sig bakåt och kedjan ryker.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Jag ska kolla hur det ser ut om man kanske kan binda upp mellanväggen i andra sidan. Det är lite knepiga bommar...
Det är ju bra att ha en mellanväg för utan kan man ju inte ha någonting i tansporten, med kan man ju ställa in ev. Sadelskåp m.m. Men iom att vi ska på sadelprovning imorgon får hon åka helt brett för då går hon på och stannar inne. Sen när det är klart kan vi börja ändra på grejjerna känner jag :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 405
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
944
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp