Bukefalos 28 år!

Köra utan mellanvägg

Halvblodet

Trådstartare
Idag när jag lasttränade min häst konstaterade jag att hon inte riktigt får plats med mellanväggen, eller hon får plats men jag tror hon känner att hon får för lite utrymme. Vi har en lång bakbom men då måste man ta ut mellanväggen helt. Min fundering är då om det finns några risker med att köra helt utan mellanvägg? Jag tror dock att om hon väl ställer sig bekvämt så står hon ganska stilla.
Vad tror ni? kan jag köra helt utan mellanvägg? Transporten är ganska bred i sig, men det är även hästen :p För jag vill inte att hon ska åka utan bakbom!
Hur brukar ni köra om ni bara kör en häst, låter ni den stå brett även om den kan stå smalt?
Kom gärna med fördelar/nackdelar :)
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Jag hade definitivt tagit ut mellanväggen i ditt fall.
Det som kan hända är att hästen försöker att vända sig eller att den (om den är riktigt orolig) kastar sig från sida till sida, då är det inte så kul!
Skulle det visa sig att hästen rör sig för mycket så får man kanske fundera på att sätta in mellanväggen men skaffa sig en 3/4 bom?!

Jag har en mjuk mellanvägg så han kan bredda benen men står smalt i övrigt.
När jag hade den lite mindre transporten ställde jag mellanväggen på snedden med en 3/4 bom bak.
Han kan åka smalt men är inte överförtjust och därför slipper han.
Det är bara dumt att ge dom en anledning till att inte vilja åka, svårlastade hästar finns det gott om ändå ;)
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Jag kör alltid med 3/4 bom eller en lång, aldrig något problem, upplever att de åker bättre när de kan stå brett.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Aldrig åka utan bakbom, det är uteslutet för mig. Jag har ofta kört utan mellanvägg men då skaffat en lång bom bak, inte särskilt dyrt eller svårt att skaffa. En billig försäkring för både människa och häst.

Jag låter alltid hästarna åka brett om dom åker ensamma, tycker det är onödigt att låta dom åka smalt. Dock är det ju bra om dom kan det.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Vi har kört utan mellanvägg i flera år. Hade en häst som fick panik om det var smalt -i samband med detta slutade vi köra två ihop och började köra med brett+lång bom mak, sedan plockade vi bort mellanväggen helt och vår transport har dörrar bak.
Funkar jättebra, hästarna står som ljus, och det är (inbillar jag mig iallafall) inbjudande att kliva på transporten när det är så gott om plats.

Hade inte vågat köra utan bom/dörrar bak -väldigt farligt.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Jag tror att majoriteten av alla transporter får man inte lasta två hästar i heller så ännu mindre anledning att de ska åka trångt. Med gott om plats kan de trampa om och stå brett och lättare hålla balansen, står de trångt blir det vingligare.

Jag får lasta 760 kg i mitt släp så det räcker bara till ett stort halvblod iaf.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Jag tänkte nog nästan att det inte skulle vara så stor fara att åka utan mellanvägg :)
När hon väl står inne i transporten står hon lugnt och stilla, det är bara ibland hon kan trampa om lite eller kika ut genom fönstren det är bara just när man ska flytta mellanväggen och stänga bakom henne som hon backar ut igen (slänger sig dock inte utan går i sakta mak ut igen).

Hon har blivit mycket lugnare med lastningen sedan vi bytte transport från en med lem till en "step up" som man kan fälla ut en liiiten lem på då det var den som var läskig för hennes fall.

Tack för svaren! :bow:
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Vi har kört helt utan mellanvägg i vårat släp sedan gammeltanten sa ifrån och la sig ner när vi hade väggen i. Hon vill helt enkelt kunna parera hur hon vill, oftast står hon på snedden när vi åker.
Vi kör även valacken så och för hans del finns det en stor fördel för mig.. på tävling är han överjävlig att sadla, men utan mellanvägg kan jag sadla inne i transporten. Kanske inte det säkraste sättet, visst, men det är det inte att sadla honom utanför heller.
Utan mellanvägg är det över lag lättare att hantera hästarna i släpet tycker jag.
Jag har bara positiva upplevelser från att köra häst i släp helt utan mellanvägg.

Vi har inte en bom i bak, utan en stor rejäl kedja klädd i rörisolering och svart vävtejp. Den blir alltså nästan stum som en bom, men lättare att hantera.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Smart med kedjan bakom! jag vet inte om det gör någon skilldnad säkerhetsmässigt (?) en det är betydligt lättare än våran bakbom (den som går hela vägen) som man nästan måste trycka in...

Lasttränade idag! utan mellanvägg. Igår tog det minst 40 minuter och då kunde vi inte stänga pga mellanväggen/bommen, Idag gick hon in, backade ut gick in och då kunde jag stänga!! det tog hela 5 minuter. :p Sen fick hon stå där och äta sitt eftermiddagshö och sen lastade vi ur igen :bump:
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Har man bara kedjan blir den nästan lika ohanterbar som en hel bom, fast den blir ju sladdrig. Så det behövs nästan något som stabiliserar upp kedjan.

Vet inte riktigt heller hur det blir säkerhetsmässigt egentligen, men jag tycker det funkar bra och är smidigt. Stoet uppskattar mycket att det är något som ändå "ger lite svikt" baktill, och inte bara tvärstopp som med en bom.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Skönt att det går bättre för er, förresten! Lastningen är ju något som verkligen kan bli ett helvete både för häst och ryttare. Det har tagit mig många år att "traumatisera av" lastning efter att min gamla ponny var extremt svårlastad, och det smittar ju så klart av sig på hästarna när jag själv får obehagliga vibbar av det.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Jag skulle kunna tänka mig att min häst också skulle uppskatta en kedja mer än en bom men den får funka i nuläget dock.
Ska iväg på måndag på sadelprovning hoppas hon går på även på bortaplan annars får jag väl gå hem, och det är en bit...
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Ja lastningen har varit ett litet problem för oss ända sedan vi hämtade henne för ett år sedan vilket har lett till att vi inte vart iväg så mycket.
Hon är från början importerad från Polen och jag misstänker att hon har blivit pådragen med linor för när vi testade att hålla upp linor bredvid henne som en "korridor" blev hon jättestressad och stod och sparkade och hade sig. Hon tycker även det är lite läskigt med lindor och benskydd bak så hon kanske har fastnat i linorna i samband med lastning. Men det är bara en teori jag har.

så det är skönt att hon har lugnat ner sig!
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Jag har varit med att lasta där de haft kedja i transporten och något som man verkligen får se upp med är att inte få in fingrarna det minsta lilla i kättingen när man ska stänga, skulle hästen av någon anledning kasta sig bakåt åker fingret med! :crazy:

Min personliga uppfattning angående kedja är stor skaderisk för den som lastar + du måste ju ha någon form av fästen på bägge sidor för kedjan och det ska hålla om den försöker backa ut.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Ja usch! fingrarna vill jag helst ha kvar...
Det finns nog ganska många sätt att stänga för bakom och alla har nog sina nackdelar. Men har man en häst som brukar stå väldigt still är nog kedja bra. Sen kan ju även den lugnaste hästen bli skrämd och flyga iväg och då är det nog lika illa med bom eller dörr... :crazy:
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Jag kör alltid med 3/4 bom eller en lång, aldrig något problem, upplever att de åker bättre när de kan stå brett.
Det är lagom brett. 90-110 då de får stöd om de har en fast mellanvägg.

skulle aldrig åka utan mellanvägg/ stödvägg i ett 2hästars som är min. 150 cm. brett. 1½ hästars- ja.

Min ena tar stöd både i sidled av väggen o med v.b mot luckan.

Har inte rört sig vid färd på 16 år- då den en enda gången som den var kissnödig.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Har aldrig haft några problem med mina som jag kört utan mellanvägg eller med 3/4-bom och då bor jag efter en väldigt krokig och smal lite skitväg. Enda gången det varit problem är när de stått trångt med halvbom och vägg även i stora tvåhästars där man får köra lagligt med två halvblod.

Många hästar trivs bättre utan vägg även om din vill ha det.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

*KL*
I praktiken blir det en avvägning mellan hästens komfort och dess säkerhet, mellanväggar fyller ju en lastsäkrande/-stabiliserande funktion som definitivt kan gagna hästen. Man får, som vid all riskbedömning, väga samman sannolikhet för skada med allvarlighetsgrad för skada.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

jag ser inga som helst problem att köra utan mellanvägg!

När det gäller olika anordningar att ha bakom hästarna så har jag sett både det ena och andra när hästar jag har sålt har hämtats... Jag blir faktiskt mörkrädd när jag ser hur ofta folk faktiskt kör riktigt dåliga släp. Att någon kommer på tanken att köra häst i enkelaxlade släp 2013 är för mig en gåta. Bakbommar/kedjor och andra anordningar bak måste vara enkla att sätta fast snabbt och dessutom måste den som ska stänga veta hur man stänger vilket inte är fallet. Ofta är det stört omöjligt att knyta upp ett hönät på lämplig höjd där man är säker på att hästen inte ska kunna få in ett framben.

Jag kör själv en boogie. Vit på insidan och dubbla axlar göra att den står stadigt när hästarna går på. Snabbfästen för bommarna bak och säkerhetsbommar fram som går att lossa utifrån om olyckan skulle vara framme. Jag har även fronturlastning vilket innebär att mina hästar sällan backas ut och därför inte heller tänker bakåt. Tyvärr är det lite trångt att lasta ut framåt om man har två hästar så då får de backa. Jag kör mina hästar sällan ( fullblod 0-10 år) Men jag har aldrig problem att lasta i min egen trailer och det tror jag till stor del beror på att den är inbjudande och säker.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 405
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
944
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp