Bukefalos 28 år!

Köra utan mellanvägg

Sv: Köra utan mellanvägg

Nej ju trängre hästen står är inte säker last i sig utan säker last är hur den den reser lugnast , förutsatt givetvis att lagar och regler följs .
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Jag tror hon står lugnt och stilla det har hon alltid gjort annars. men man vet ju aldrig hon kan mycket väl få för sig nåt särskilt nu när hon är mitt i brunsten! :o

Förra ägaren körde hingstar i transporten, vi kanske inte skulle tvättat ur den så noga! om hon brunstar kanske hon springer in pga hingstlukten!! haha :D
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Nej ju trängre hästen står är inte säker last i sig utan säker last är hur den den reser lugnast , förutsatt givetvis att lagar och regler följs .

Håller med. Skulle vi ställa vårat sto smalt, skulle hon ju helt klart ha mindre yta att röra sig på och på så sätt stå "säkrare" ur lastsynpunkt, men om lasten vill lägga sig ner eller sparka sönder transporten för att den står smalt, är det ju absolut inget säkert sätt att köra häst på.

Hon la sig ner en gång, med sned mellanvägg. Vi hade tränat länge, flera dagar i veckan och bara kört runt på gårdsplanen och det hade gått bra. Men så körde vi ut från gården, och det var ojämnt i vägen. (Vi körde inte fort! Vi pratar max 500 meter från stallet) Hästen fick då panik, och la sig ner (eller vad hon nu gjorde. Hon låg ner när vi öpnnade). Böjde hela mellanväggen och hade benen högt upp på väggen. Därför kör vi utan mellanvägg, för då står hon bra. Hon kan parera gupp och är lugn. Och sen har vi ju ingen hel, funktionsduglig mellanvägg längre heller...
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Nej ju trängre hästen står är inte säker last i sig utan säker last är hur den den reser lugnast , förutsatt givetvis att lagar och regler följs .

jo lasten är som säkrast när den inte har så mycket yta att kastas runt i, men att vissa hästar inte tycker om det är ju en helt annan sak(precis som jag skrev). och då är det ju såklart upp till den som transporterar hästen ha det i åtanke, att det är mindre säkert att t ex köra hästen brett. och då anpassa körningen efter det.

hästar har egen vilja och det får man alltid anpassa sig efter, men ur säkerhets synpunkt vid en olycka så står hästar som åker smalt säkrare, då den enkelt kan ta stöd mot väggen.

tycker det är helt ok att vissa hästar vägrar att åka smalt(min första häst t ex åkte alltid brett även i lastbil, och hade snedställd bom i släp.), men förstår inte varför flera väljer att alltid ha utan mellanvägg till alla hästar. det är som sagt vid en olycka alltid säkrare om objektet står trångt.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Hej!

Min går att köra både brett och smalt, men hon föredrar brett. Jag hade aldrig kört utan bakbom.

Min förra åkte utan mellanvägg och bakbom, jag var lite yngre och dummare då..

/Lavinia
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Vad det handlar om är att begränsa den levande kraften hos lasten i förhållande till fordonet, genom förstängning. Skillnaden mellan att tillåta ett halvt ton en dryg meter upp i luften att röra sig exempelvis +/- 10 cm och att röra sig +/- en halvmeter är rätt stor, och det förhållandet ligger till grund för all lastsäkring. Ju större utrymme hästen har att röra sig på vid en hastig och oväntad rörelse, desto större risk att hästen skadar sig själv och/eller transporten. Vilket, som sagt, behöver vägas mot övriga omständigheter.
Men eftersom du redan Vet Allt ser jag inget behov att diskutera saken mer, det står naturligtvis var och en helt fritt att bedöma trovärdigheten i det jag skriver.
Du har helt rätt:bow: Tyngdpunkten på stora hästar hamnar högt upp o blir "topheavy". vindkänsliga o om hästen rör sig= som tankbilslast.

Om man nu ställer in en häst i ett 165 cm brett släp utan ngt annat stöd kan det blir stora krafter som släpps lösa vid INCIDENT.
ett 1½ hästars är väl ca 100- 120 brett.

Hur har ni tänkt som anser att det är bra att hästen ställer sig snett:confused: Då ska det finna en sned vägg som det finns i lastbilar o vissa släp. Snedlastade släp som fyller en funktion. De kan t o m ramla under bommen o bryta nacken. jo det har hänt i branta nerförsbackar.

Man får väl då införskaffa ett släp som hästen godkänner:D

Vad sker med hästen vid en kraftig inbromsning med sned häst med frambom endast?
Endast en liten punkt framtill får ta smällen istället för bringa/bog samt att buken trogen får kast= böjd ryggrad.,
Bakoframlastade släp har konstruerats just för att få rumpan som tar upp smällen mot bommen
TS lägger sig inte i så mkt då de heller inte kan så mkt om hur hästar reagerar, men för ANDRA trafikanters säkerhet ska man lastsäkra i den mån det går.

här tänker folk bara på sig o de sina o inte att man inte kan bli indragen i olyckor eller t o m vara vållande! En olycka är en olycka även om det inte varit uppsåtligt/ vårdslöst.

Få hästar är fullständigt klaustrofobiska o de undantagna må vara hänt om man anser att det inte går att köra eller ens lasta annars. Ska man åka mkt får man nog öva på att ha en normalbredd. ca max 120 cm.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Knapp.

Var iväg idag på sadelprovning och de har gått bra! Gick på snällt både hemma och där vi var. Hon stod jättestilla i transporten det var så vi undrade om hon var kvar i transporten när i körde.
Det var lite pinsamt när hon ställde sig och kissade inne i rummet vi provade sadlar :o Men men, nöden har ingen lag!

Nu ska vi träna med mellanvägg+helbom. Och så småningom förhoppningsvis med vanlig bom men det tror jag ligger ganska långt fram i tiden..
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Nej ett En hästars släp som får lasta ett stort vuxet halvblods sto + ett löst föl sålänge du klarar vikten , är ca 140 brett och många tvåhästars är 165 så det skiljer en linjal i bredd ca .

Orkar inte ens tjafsa . Det finns inga problem vare sig i fråga om transport styrelse regler eller annat , lasten är säkrad med ensam stor häst uppbunden , med fram och bakbom lagmässigt, mellanvägg eller ej .
Om Det handlar om olyckor osv lycka till med en stor häst och löst föl . likaså helt lösa föl i strippad transport vilket ju också är standard . Orkar inte ens hålla på som sagt .

Jag har i övrigt aldrig ngnsin hört om
Ngn rapporterad olycka där det anses vara en grövre olycka pga avsaknad av mellanvägg . Har ni ?
 
Senast ändrad:
Sv: Köra utan mellanvägg

Den som tror att en mellanvägg skulle ta någon större smäll om det skiter sig rejält, måste ha sett andra släpkonstruktioner än jag har granskat.

Oavsett vad jag VILL eller inte, så ställer sig hästen snett om den får välja. Och jag ur lastsynpunkt är det ju betydligt bättre än att ha hela vikten på ena sidan.

I övrigt finns inte mycket att säga om att köra osäkrad last, som hästen är. Jag har haft häst utan mellanvägg i enkelaxlat släp med framhjulsdriven bil, utan problem. Trots att hästen trampat om regelbundet. Visst känns det i ekipaget, men det är då ingen trafikfara.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

TS o räddningspersonal har ingen eller liten hästkunskap som regel o de får förlita sig på att folk agerar på bästa sätt. De som kör sina kära o bör ha en gedigen kunskap om hur man hjälper hästen på bästa sätt o då även vid räddning.De kan komma med mkt farliga idéer- been there...

Nu hänvisar du båda gångerna till färd med föl samt till 1,5 hästars släp där högst en medelstor häst alt. litet sto med föl kan lastas i. De är 130 cm breda, så enhästars är smalare. Klart att fölet måste få plats o ett föl kan man ha löst likväl en mindre ponny då deras vikt inte KAN påverka köregenskaperna särskilt mkt. Men i dagens upplysta samhälle vet man hur stor fara en hund eller t o m matkasse bak i bilen kan bli en förödande projektil.

Ngn rapporterad olycka där det anses vara en grövre olycka pga avsaknad av mellanvägg . Har ni ?
Nu var du lite...Det finns ingen haverikommission som har statistik på hästsläpincidenter. De utreds ej heller även om Polis kommer till platsen. De säkrar bara att inga fler olyckor sker under själva räddningspådraget.


Självklart har mellanväggarna förhindrat/ förebyggt många många olyckor där släpen då inte har vält.
Kan ju ta mitt ex där jag blev påkörd av mötande i hjulhuset. Släpet välte inte med all sannolikhet bara för att den mkt höga o tunga hästen stog på v'. sida.

Samma typ av incident skedde bara ngn vecka innan längs samma kurviga väg o där välte släpet med sto o föl i. Drogs av hästbuss. Det nya fina släpet blev till skrot- Glasfiber. Sto o föl fick en hel del skador.
Trav, galopp o annat tävlingsfolk åker inte utan mellanvägg av två anledningar. Både säkerhetstänket samt litet förvaringsutrymma. Det ger en win win situation. De har också en helt annan körvana med häst o då rutinerade hästar

Om man endast reser ngn gång vid ngt speciellt tillfälle har man nog turen på sin sida.

Jag anser inte att man ska vara så tvärsäker i sitt uttalande när man just inte varit med om händelser vid färd o bara ser till sin egen häst- vad som är bäst för den. ..tills ngt händer:crazy:. Det funkar för dig, men är inte optimalt. Folk brukar skaffa lastbilar när hästarna har klaustro- kan åka baklänges o mer bekvämt.

Du kallar motargument för tjafs bara för att du själv lastar på detta sätt o tror dig kunna verifiera med TS. Jag kan försäkra dig att jag minst lika goda kontakter o förstår att de i många fall inte har en susning- därav diffusa direktiv.

Lovisa. ingen har sagt att det skulle vara säkrare med mellanvägg om släpet väl har vält. Troligen tvärtom. Det kan däremotförhindra att det välter. För mig har det varit själva sakfrågan.

JAG tänker inte vara EFTERKLOK!
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Nej, jag skriver att jag inte orkar tjafsa med dig.

du tillskriver mig en massa som du tror du vet, hästen har inte haft klaustro på snart 9 år, och hur ofta jag åker vet du ju inget om eller hur? det skulle säkert gå ypperligt att låta honom åka med sned mellanvägg nuförtiden, men personligen ser jag ingen som helst anledning.

ang. lastning av sto och föl så kan vi ju släppa enhästars, för folk åker ju med dom i vanliga släp och tar ut mellanväggen och har fölet löst.

det finns absolut ingenting i transportstyrelsens föreskrifter eller rekommendationer som hänvisar till betydelsen av mellanvägg - jag har själv kollat.
 
Senast ändrad:
Sv: Köra utan mellanvägg

Jag tar inte åt mig av vad du skriver om min hästkunskap då jag inte utgett hur länge jag hållit på med hästar eller liknande. Och jag vet att du och några andra här på forumet har ganska förutfattade meningar därför har jag vat att inte vara så aktiv här i forumet :)

Moderator kanske kan låsa tråden nu då jag inte ville skapa några otrevliga diskussioner när jag startade tråden! :) Jag kommer iallafall inte lägga mig i mer :)
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Ja precis. det är yttre faktorer som medverkar till att olyckor sker.

En del som man inte rår över då vi har medtrafikanter, vilt, väder mm.

Jag skrev 2 exempel.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Idag när jag lasttränade min häst konstaterade jag att hon inte riktigt får plats med mellanväggen, eller hon får plats men jag tror hon känner att hon får för lite utrymme. Vi har en lång bakbom men då måste man ta ut mellanväggen helt. Min fundering är då om det finns några risker med att köra helt utan mellanvägg? Jag tror dock att om hon väl ställer sig bekvämt så står hon ganska stilla.
Vad tror ni? kan jag köra helt utan mellanvägg? Transporten är ganska bred i sig, men det är även hästen :p För jag vill inte att hon ska åka utan bakbom!
Hur brukar ni köra om ni bara kör en häst, låter ni den stå brett även om den kan stå smalt?
Kom gärna med fördelar/nackdelar :)
Du behöver inte ta ut väggen utan bara flytta den åt sidan o fästa den på annat sätt.

Annars finns det finns ju lång o kort bom.
En del släp har mittstolpe som går att flytta åt sidan o sen sätta den delade v'ägen snett. Alt flytta mellanväggen åt sidan.
Det är bara bakbenen som de behöver bredda för dess balans. Då räcker det med helbom bak.
En hel del släp på marknaden typ Ume har breda spiltor, men som fortfarande är reglerbara vid behov.

Jag fick köra utan bakbom hem efter min olycka då hästen inte fick plats i ersättningssläpets spilta på längden. Ett vanligt Henra. ej XL. Ett undantag o kort väg. Då främre axeln gick sönder o föraren som körde på mig stack var jag glad för min förs.
Jag hade alltså inte brustit i min körning eller haft stökig häst. Olyckor händer! Men mellanväggen gjorde skillnad på lättare olycka o trauma.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Knapp.

Var iväg idag på sadelprovning och de har gått bra! Gick på snällt både hemma och där vi var. Hon stod jättestilla i transporten det var så vi undrade om hon var kvar i transporten när i körde.
Det var lite pinsamt när hon ställde sig och kissade inne i rummet vi provade sadlar :o Men men, nöden har ingen lag!

Nu ska vi träna med mellanvägg+helbom. Och så småningom förhoppningsvis med vanlig bom men det tror jag ligger ganska långt fram i tiden..
härligt att allt gick bra ^_^ att hästen kissade tycker ju på att hen var ngt så när trygg också(eller bara superduper kissig :p).

ta det bara lugnt med lastträningen så kommer allt gå bra, och går det bra med snedställd mellanvägg är det ju ett stort kliv framåt :).
min häst gick först inte in om det var mellanvägg i transporten, men efter mycket träning först utan vägg, sen med snedställd och senare bara med mellanväggen lite extra på glänt går lastningen oftast super bra ^_^.
så lycka till :)
 
Sv: Köra utan mellanvägg

En del släp har mittstolpe som går att flytta åt sidan o sen sätta den delade v'ägen snett. Alt flytta mellanväggen åt sidan.

Hur menar du? typ att mellanväggen har gångjärn på mitten och så är bara halva väggen sned?

+Buck
Ja, det var riktigt roligt faktiskt att hon var så lugn även på bortaplan! :D Hon brukar kissa i spolspiltan vi har och hon kissar hellre inne på hårt underlag än ute där det inte skvätter lika mycket. Knäppisen :angel:
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Hur menar du? typ att mellanväggen har gångjärn på mitten och så är bara halva väggen sned?

:
Ja, men om jag vore du skulle jag bara flytta mellanväggen åt sidan o ha helbommen. funkar för de allra flesta.

Jag skulle heller inte återgå till att vilja köra med mellanväggen på mitten, då betéendet troligen kommer tillbaka.

En väninna till mig som tävlade väldigt mkt på en mkt rutinerad äldre häst bytte släp från ett riktigt brett till normalt o fick begära poliseskort på Valhallavägen i Sthlm då hon inte förstog på en gång att hästen reagerade på den dm som skiljde i bredd. Var helgalen. Hon bytte sedan släp o det hände aldrig igen.
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Det släpet vi har nu är betydligt större på alla håll och jag tror att hon tyckte att det förra var för lågt och för kort så hon kände sig trängd för när vi skaffade detta var det en lugnare häst vid lastningen. :)
 
Sv: Köra utan mellanvägg

Jag fick köpa helt nytt släp just för att spiltlängden var för kort. Höjden brukar inte variera så mkt. Min är 184 hög o har inga problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 839
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 405
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
944
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp