Körkort - manuell eller automat?

gul_zebra

Trådstartare
Har äntligen fått möjlighet att ta körkort :banana: Kruxet nu är att jag är så jäkla osäker och tvivlar på om jag kommer klara av manuell växel iom alla moment att hålla reda på, så jag funtar på om man kanske ska ta ett körkort enbart för automat. Jag är medveten om att det förstås begränsar lite, men jag kommer garanterat inte hamna i sitsen att jag måste kunna köra en manuell bil i jobb iaf och tänker att jag alltid kan återgå och ta körkort för manuell längre fram om jag skulle ångra mig och tror mig klara av det. Förutom jobbil och bristande möjlighet att låna bil, vad ser ni för nackdelar med att begränsas till automat? Finns det kanske rentav någon fördel med automat?

Vad är egentligen skillnaden mellan automat och manuell, förutom själva växelspaken? Har fattat det som att det ska krånglas med koppling och skit i en manuell?
 
Mitt bästa råd till dig är att du börjar med att övningsköra med en manuell för att känna efter om det fungerar. Det är inte så krångligt som det verkar, trots att man måste frikoppla varje gång man växlar. Det blir ju självklart begränsande om du bara kan köra automatväxlade bilar.
Om det fortfarande känns hopplöst efter två lektioner, DÅ tycker jag att du ska ta diskussionen med din körlärare om att kanske prova automat istället.
 
Fördelen med manuellt har väl varit att de är snålare. Fördelar med automat är ju att man som sagt slipper tänka på det där med att växla.
 
Enda fördelen med automat, som jag ser det, är om man kör mycket storstadsmiljöer där trafiken går vääääldigt långsamt.
För mig, som har ledvärksbesvär, är automatlådan ett handikapphjälpmedel, som sparar mina knän.
Men, båda våra bilar är manuella, det är bara lastbilen på mitt sommarjobb som har automatlåda... (vilket i sig är trevligt eftersom man där har betydligt fler växlar, med halvsteg och sånt, att hålla reda på när det är manuellt...)
 
Det som skiter sig för mig är en aspergerdiagnos som inte direkt gjort några under för automatiseringen, utan det som för normalt folk sätter sig i märgen med tiden får jag inte sällan köra manuellt så att säga. Jag måste tänka på vartenda litet steg, och ju fler steg desto svårare varje gång och mer energi- och tidskrävande blir det. Blotta tanken på rondeller tex skrämmer skiten ur mig, och att slänga in att jag ska ha koll på växel hit och dit samtidigt som jag ska ha koll på övrig trafik och vad jag själv gör... Hjälp! :nailbiting:

Tog traktorkort i gymnasiet, och kan ju säga som så att läraren inte hade gett mig traktortkort om det inte inneburit ett IG i kursen som han tyckte vore orättvist (säkerligen med faktumet att jag inte kommer köra traktor i bakhuvudet :p). Det som för andra flöt på blev för mig som första lektionen varenda gång. "Få se nu, nyckeln i, sen den där, sen den där, och så upp med den...". Ju fler moment desto svårare blir det, hela tiden.

Är inte alls sugen på att sätta mig bakom en ratt själv egentligen, jag känner mig alldeles för osäker och skulle med körkort och bil förmodligen cykla för det mesta ändå, men det skulle onekligen underlätta en hel del att kunna köra.

Vad är det för begränsningar som finns med automat egentligen? Jag har typ ingen i omgivningen med bil jag kan låna så det i sig känns inte som någon större nackdel. Och ja jobbmässigt kommer jag ju aldrig bli tvungen att kunna köra manuellt ändå, eller bil öht för den delen.
 
Själva växlingen är en så liten del att hålla reda på av allt man ska ha koll på, så om det inte finns ett fysiskt hinder tycker jag du ska satsa på manuell. Rent krasst, om en inte kan ha koll på växlarna känns det inte som en är så lämplig att köra överhuvudtaget.

Första gången jag körde trodde jag aldrig att jag skulle klara av det där med växlar men det gick fint.
 
Det som skiter sig för mig är en aspergerdiagnos som inte direkt gjort några under för automatiseringen, utan det som för normalt folk sätter sig i märgen med tiden får jag inte sällan köra manuellt så att säga. Jag måste tänka på vartenda litet steg, och ju fler steg desto svårare varje gång och mer energi- och tidskrävande blir det. Blotta tanken på rondeller tex skrämmer skiten ur mig, och att slänga in att jag ska ha koll på växel hit och dit samtidigt som jag ska ha koll på övrig trafik och vad jag själv gör... Hjälp! :nailbiting:

Tog traktorkort i gymnasiet, och kan ju säga som så att läraren inte hade gett mig traktortkort om det inte inneburit ett IG i kursen som han tyckte vore orättvist (säkerligen med faktumet att jag inte kommer köra traktor i bakhuvudet :p). Det som för andra flöt på blev för mig som första lektionen varenda gång. "Få se nu, nyckeln i, sen den där, sen den där, och så upp med den...". Ju fler moment desto svårare blir det, hela tiden.

Är inte alls sugen på att sätta mig bakom en ratt själv egentligen, jag känner mig alldeles för osäker och skulle med körkort och bil förmodligen cykla för det mesta ändå, men det skulle onekligen underlätta en hel del att kunna köra.

Vad är det för begränsningar som finns med automat egentligen? Jag har typ ingen i omgivningen med bil jag kan låna så det i sig känns inte som någon större nackdel. Och ja jobbmässigt kommer jag ju aldrig bli tvungen att kunna köra manuellt ändå, eller bil öht för den delen.

Om du har såna problem så skulle jag absolut tycka att det är okej att ta ett automat-körkort. Förutsatt att det känns okej med just trafiken, det är ju bra många fler steg än att bara få bilen att röra på sig. Prova och se hur det känns :)
I vilket fall så är det ju bättre med ett begränsat körkort än inget alls!
 
Själva växlingen är en så liten del att hålla reda på av allt man ska ha koll på, så om det inte finns ett fysiskt hinder tycker jag du ska satsa på manuell. Rent krasst, om en inte kan ha koll på växlarna känns det inte som en är så lämplig att köra överhuvudtaget.

Första gången jag körde trodde jag aldrig att jag skulle klara av det där med växlar men det gick fint.
Nu kanske jag är asnaiv men jag antar att läkare eller körlärare sätter stopp för planerna om det visar sig att jag inte är lämpad att köra. Det är för övrigt väldigt vanligt att folk med npf inte klarar av växlingen utan att de för den sakens skull är olämpliga förare.

Om du har såna problem så skulle jag absolut tycka att det är okej att ta ett automat-körkort. Förutsatt att det känns okej med just trafiken, det är ju bra många fler steg än att bara få bilen att röra på sig. Prova och se hur det känns :)
I vilket fall så är det ju bättre med ett begränsat körkort än inget alls!
Ja jag tänker så jag också. Jag vill mest ha möjlighet att åka iväg utom cykelavstånd och ha lättare att storhandla och ta mig till veterinär vid behov... Typ sånt. Ser inte riktigt behovet av manuell växling för det liksom. Men samtidigt kan jag noll och ingenting på området så jag kan ju ha missat någon detalj här :p

Ja absolut, och största hindret som jag ser det är just min osäkerhet över trafik, främst i rondeller. Men det är ju tyvärr lite svårare att komma ifrån :p Tror absolut att jag kan komma över det med träning däremot!
 
Har i USA tar man som regel korkort pa automat. Min sonhustru kopte for nagot ar sedan en liten Mini .... som ar manuell.:nailbiting: Hon grat manga tarar innan hon fick till det ... och da hade hon kort bil i 12-13 ar redan.:p Hon ar en duktig schauffor som numera ocksa beharskar manuell vaxel lada.

Det KAN vara svart for vissa ... sa gor vad du tycker kanns bast och Lycka Till! :)
 
Nu kanske jag är asnaiv men jag antar att läkare eller körlärare sätter stopp för planerna om det visar sig att jag inte är lämpad att köra. Det är för övrigt väldigt vanligt att folk med npf inte klarar av växlingen utan att de för den sakens skull är olämpliga förare.


Ja jag tänker så jag också. Jag vill mest ha möjlighet att åka iväg utom cykelavstånd och ha lättare att storhandla och ta mig till veterinär vid behov... Typ sånt. Ser inte riktigt behovet av manuell växling för det liksom. Men samtidigt kan jag noll och ingenting på området så jag kan ju ha missat någon detalj här :p

Ja absolut, och största hindret som jag ser det är just min osäkerhet över trafik, främst i rondeller. Men det är ju tyvärr lite svårare att komma ifrån :p Tror absolut att jag kan komma över det med träning däremot!

Du kommer lösa rondeller utan problem, då är det värre med korsningar utan rödljus/rondell. Kan vara lite klurigare när det är mycket trafik. Men som sagt, övning ger färdighet. Ska jag vara helt ärlig så tror jag faktiskt att folk som har vanligt körkort helt enkelt blir lite sotis på att man ska ta det "den enkla vägen" och bara köra automat. Det blir en "jag kör med växel så jag är bättre och har gjort det ordentligt"-grej av det typ..
Jag kunde inte bry mig mindre om någon annan tar automat trots att jag har manuellt, det är väl toppen om man har möjligheten att få köra bil!
 
Nu kanske jag är asnaiv men jag antar att läkare eller körlärare sätter stopp för planerna om det visar sig att jag inte är lämpad att köra. Det är för övrigt väldigt vanligt att folk med npf inte klarar av växlingen utan att de för den sakens skull är olämpliga förare.

Det är många som har körkort trots att de är helt olämpliga, jag tycker det är alldeles för lätt att få körkort. (obs säger inte att du är olämplig utan generellt)

Krävs det hälsoundersökning för B-kort nu?
 
Varför skulle någon bli sotis på det? Det hade ju den personen också kunnat välja om den ville.

Varför är väl en väldigt bra fråga som jag inte kan svara på. Det finns alltid dem som tycker att de själva har slitit hårt för saker och då ska andra göra det också. Du behöver inte hålla med, själv tycker jag att det är väldigt tydligt när folk helt enkelt inte kan unna andra något. Sotis kanske inte var rätt ord, men det är svårt att beskriva vissa känslor och beteenden.

( Sen kanske det är käckare att citera hela stycket för där lade jag ju in lite mer av en förklaring till just den meningen du plockade ut :) )
 
Jag tänker mest att utav alla de bilar jag kört under mina nio åt med körkort så är det ett fåtal som varit automat. Därför kan jag tycka att det är "lika bra" att ta manuellt körkort.

Jag tror du klarar manuellt lika bra som automat, men ska såklart göra det som känns bäst för dig.
Testa manuellt ett par gånger - annars byt? Eller, skit i det och kör på automat direkt. :) vilket som blir nog bra!
 
Du kan ju börja övningsköra med automat, för att känna dig för hur det fungerar med trafik och andra moment. Märker du att det är enklare än du trott - byt till manuell när du börjar bli varm i kläderna.

Får du kämpa med automat får du kanske helt enkelt acceptera att det blir automat eller inget körkort alls?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 953
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp