Bukefalos 28 år!

Körkort - manuell eller automat?

Fördelen med manuellt har väl varit att de är snålare. Fördelar med automat är ju att man som sagt slipper tänka på det där med att växla.
Fast vem "tänker på" att växla?
Det går ganska fort att få det i ryggraden och sen växlar man på ren automatik.

Det är som att cykla. "Tänk om jag glömmer att trampa".

Ts. Lovar på hedersord att du snabbt kommer in i det med att anväda manuell låda. Tror inte du har sämre förutsättningar än andra :)
 
Det är ju inte helt ovanligt att man har villkorad automat i Sverige (det verkar på många här som att alla självklart kan hantera en manuell bil, så är det inte...).

Jag håller med @Lovisaleonora , testa automat först :).

Svårigheten sen är ju att få tag i en vettig bil. Som första bil har man oftast inte så stor budget och urvalet är tämligen begränsat.
 
Fast vem "tänker på" att växla?
Det går ganska fort att få det i ryggraden och sen växlar man på ren automatik.

Det är som att cykla. "Tänk om jag glömmer att trampa".

Ts. Lovar på hedersord att du snabbt kommer in i det med att anväda manuell låda. Tror inte du har sämre förutsättningar än andra :)

Har du läst att hon skriver att saker som sitter i ryggraden på andra inte gör det på henne bla pga aspbergers? Hur kan du tycka att förutsättningarna inte är sämre då?
Jag antar att du menar väl så jag undrar alltså om du har läst detta.
 
Jag har körkort enbart för automatväxlad bil. När jag skulle övningsköra så kunde jag bara köra automatväxlad privat, och jag behövde köra mycket privat för att våga slappna av i trafiken. Så många lektioner som jag skulle behövt annars, det hade jag aldrig någonsin haft råd med. Har haft körkort i ca 1 1/2 år nu och kör dagligen i Stockholms förorter.

För mig är det såhär:
Fördelar:
Jag hade möjlighet att alls ta körkort.
Otroligt enkelt och bekvämt. Jag vet att folk säger att växlingen "sätter sig i ryggmärgen" men när jag står där i jobbiga köer så är det skönt att inte behöva bry sig om växellådan det minsta.

Nackdelar:
Folks ständiga kommentarer om att mitt körkort inte är ett "riktigt" (gärna från folk som är utan tvekan sämre förare än mig också).
Jag badar inte i pengar och nu när jag är på jakt efter en ny bil till mig så märker jag verkligen av att utbudet är begränsat.
Av de bilar jag har råd med så är den manuella varianten av den oftast något mer bensinsnål (men! Det gäller att komma ihåg att den bara är det om du är bra på att växla)

Jag har hittills aldrig varit tvungen att avstå körning för att jag inte kunnat köra manuell. När jag och en vän hyrde stor bil för att hon skulle flytta, då hyrde vi en automatväxlad. I övrigt har jag kört min egna bil eller min pappas.
 
Du kan ju börja övningsköra med automat, för att känna dig för hur det fungerar med trafik och andra moment. Märker du att det är enklare än du trott - byt till manuell när du börjar bli varm i kläderna.

Får du kämpa med automat får du kanske helt enkelt acceptera att det blir automat eller inget körkort alls?

De som kan det här säger att det inte är en bra idé att köra automat det första du gör om du ska ta manuellt körkort. Det ska tydligen vara mycket krångligare att få in i ryggmärgen om man gör i den ordningen.

Jag vet inte om det är sant men kan tänka mig att det är det.
 
Jag skulle säga som det var på trafikskolan du tänk gå i. Vara ärlig helt enkelt i hur du fungerar. Kanske har de massor av erfarenhet av samma problem? Ta en gammal etablerad skola som varit med i många år.

Allmänt tycker jag att man ska ta körkort för manuell växel och det har sin grund i att man kan då köra alla sorts bilar. Det betyder i förlängningen att om man akut står utan bil eller det händer något kan man ta grannens bil, kusinens bil eller sno vilken bil på gatan som helst (väldigt akut då).
Man blir inte begränsad alls.

Min mamma tog för manuell växel men vägrar nu mer att köra andras bilar och dessutom vägrar köra annat än automat och man kan väl säga att hon låst sig fullständigt. Så fort bilen är på verkstad eller något annat som att min far måste låna den så sitter hon hemma och "kan" inte ens åka och handla med min fars bil. Fast den står på uppfarten.
 
Det finns absolut ingen fördel i att begränsa sig till automat om man inte måste. Det är bara en begränsning. Det bästa är såklart att få in växlingen i körningen från första början och sedan kan man köra vilken bil som helst.

Och angående bränsleförbrukning. Att manuella bilar är mer bränslesnåla stämmer långtifrån alltid. Förr var det så, men det har förändrats med tiden. Det finns idag bilmodeller där automaten är snålare än den manuella. Och det som påverkar allra mest är körstil. Så bränsleförbrukning är inte ett allmängiltigt hållbart argument.
 
Har äntligen fått möjlighet att ta körkort :banana: Kruxet nu är att jag är så jäkla osäker och tvivlar på om jag kommer klara av manuell växel iom alla moment att hålla reda på, så jag funtar på om man kanske ska ta ett körkort enbart för automat. Jag är medveten om att det förstås begränsar lite, men jag kommer garanterat inte hamna i sitsen att jag måste kunna köra en manuell bil i jobb iaf och tänker att jag alltid kan återgå och ta körkort för manuell längre fram om jag skulle ångra mig och tror mig klara av det. Förutom jobbil och bristande möjlighet att låna bil, vad ser ni för nackdelar med att begränsas till automat? Finns det kanske rentav någon fördel med automat?

Vad är egentligen skillnaden mellan automat och manuell, förutom själva växelspaken? Har fattat det som att det ska krånglas med koppling och skit i en manuell?
Jag rekommenderar dig att prata med en trafikskola. Be att få pröva automat och manuell . Ta en trafikskola som helst har erfarenhet av den diagnos du berättar om.

Jag tycker inte det är några fel att ta automat bara om det är det som är dina behov. Nackdelen är när du ska köpa bil, kanske om du ska hyra/ låna bil också.

Om du känner fig tryggare med det då tycker jag du ska satsa på det. Men prova gärna manuell först och hör med trafikskolan.
 
Nu har jag inte läst tråden, för jag kan inte ta in text (orolig för en ponny) men jag skulle börja med automat. Vill du köra manuellt sen så kan du göra en nya uppkörning.

Jag kör nästan bara automat, bussarna är automat och båda våra bilar är det.

Jag har inga problem med att växla men ser ingen poäng med att göra det ;)
 
Automater idag är mer och mer en automatiskt styrd manuell växellåda, det har varit så lite längre på lastbilar men provåkt en och annan småbil med, dock inte kört.

De sköter växlingen själv, och så kan man påverka det om man vill, eller sätta över på att man får bestämma nästan själv.

Begränsningarna med att ha automatkörkort minskar nog så småningom. Dessutom så kanske det blir släpkort med så småningom och då kanske det kan vara läge att uppgradera.

Ta det du i den takten och på det sätt som känns bra.

Märker nu när jag kört lastbil att den får allt stå på automat för det mesta.

Rondeller, gärna stora är en lisa för trafiken, oreglerade korsningar där man ska svänga vänster är ett gissel!

Lycka till med körkortet!
 
De som kan det här säger att det inte är en bra idé att köra automat det första du gör om du ska ta manuellt körkort. Det ska tydligen vara mycket krångligare att få in i ryggmärgen om man gör i den ordningen.

Jag vet inte om det är sant men kan tänka mig att det är det.

Fast det är tycker jag faktiskt är rent BS. Det beror ju helt på omständigheterna och hur min hjärna fungerar. Det kan mycket väl finnas fördelar i att känna sig säker i trafiken först, innan man börjar med växling och allt det innebär.

TS har ju en uppenbar oro att det blir för mycket med alla momenten, varför inte skala ner det till att börja med? Den enda som får lida är TS ('s plånbok) om TS väljer att börja med automat för att senare skifta till manuell.

Bättre ett villkorerat körkort än inget.
 
Har du läst att hon skriver att saker som sitter i ryggraden på andra inte gör det på henne bla pga aspbergers? Hur kan du tycka att förutsättningarna inte är sämre då?
Jag antar att du menar väl så jag undrar alltså om du har läst detta.
Nej hennes förutsättningar behöver inte vara sämre pga Aspbegergers.
Tråkigt att förutsätta att det ska begränsa ts utan att ha provat. Har vän som kör manuellt trots aspberger, och det utan problem.

Ts. Prata med trafikskolan och känn dig fram.
 
Fast det är tycker jag faktiskt är rent BS. Det beror ju helt på omständigheterna och hur min hjärna fungerar. Det kan mycket väl finnas fördelar i att känna sig säker i trafiken först, innan man börjar med växling och allt det innebär.

TS har ju en uppenbar oro att det blir för mycket med alla momenten, varför inte skala ner det till att börja med? Den enda som får lida är TS ('s plånbok) om TS väljer att börja med automat för att senare skifta till manuell.

Bättre ett villkorerat körkort än inget.

Jag antar att de pratar efter erfarenhet och undersökningar när de säger så. Det verkar dumt att inte göra det liksom.
Jag fick i alla fall det svaret när jag frågade om just det då vi har två manuellväxlade och en automat och jag som registrerad övningskörare äger automaten och hade den hemma på dagen och personen som skulle övningsköra också var det.

De sa att det inte var så himla bra eftersom det gör att man faktiskt lär sig växla sämre och det tar längre tid att lära sig.
 
Jag tycker du ska välja det som du känner dig trygg med

Det är ingen ide att du sätter dig i en bil med manuell växel om du har en klump i magen och mår dåligt över lektionerna

Om du tycker det ska bli roligt att ta körkort med automat, ta körkort med automat :)

Jag kör alltid automat, älskar automat och jag är inte sämre bilförare för det ;)
 
Jag fick i alla fall det svaret när jag frågade om just det då vi har två manuellväxlade och en automat och jag som registrerad övningskörare äger automaten och hade den hemma på dagen och personen som skulle övningsköra också var det.

Fast du pratar ju om ett HELT annat scenario. Du har logistiska fördelar, medan TS faktiskt har helt andra skäl att i så fall välja automat.

I ditt fall hade jag också utan skuggan av tvivel rekommenderat manuell. Och jag har också vänner som blivit rekommenderade - av körskola - att satsa på automat. Av helt andra skäl än att det är enklare att övningsköra privat.
 
Jag ser det som en väldigt stor begränsning att ha ett körkort man endast får köra automat med. Nu blir det väl mer och mer vanligt, men merparten av alla bilar jag kört har varit manuella.
 
Fast du pratar ju om ett HELT annat scenario. Du har logistiska fördelar, medan TS faktiskt har helt andra skäl att i så fall välja automat.

I ditt fall hade jag också utan skuggan av tvivel rekommenderat manuell. Och jag har också vänner som blivit rekommenderade - av körskola - att satsa på automat. Av helt andra skäl än att det är enklare att övningsköra privat.

Precis, som jag skrev i mitt inlägg så var det "rent allmänt" vilket ju gör att jag diskuterar efter den devisen och förutsätter att du gör detsamma. :D
 
Jag pratade med trafikakolan om automat. De tyckte inte att det skulle bli svårt att lära sig växla.
Tvärtom brukade de rekommendera det till elever som kände sig osäkra.
 
I och med din diagnos kommer du att bli tvungen att göra en utredning speciellt för att ta reda på om du får lov att ta körkort alls.
Där ingår diverse simulatorer och test för att fastställa din reaktionsförmåga etc.
Där får du också all info du behöver om ett kort för endast automat.
 
Har äntligen fått möjlighet att ta körkort :banana: Kruxet nu är att jag är så jäkla osäker och tvivlar på om jag kommer klara av manuell växel iom alla moment att hålla reda på, så jag funtar på om man kanske ska ta ett körkort enbart för automat. Jag är medveten om att det förstås begränsar lite, men jag kommer garanterat inte hamna i sitsen att jag måste kunna köra en manuell bil i jobb iaf och tänker att jag alltid kan återgå och ta körkort för manuell längre fram om jag skulle ångra mig och tror mig klara av det. Förutom jobbil och bristande möjlighet att låna bil, vad ser ni för nackdelar med att begränsas till automat? Finns det kanske rentav någon fördel med automat?

Vad är egentligen skillnaden mellan automat och manuell, förutom själva växelspaken? Har fattat det som att det ska krånglas med koppling och skit i en manuell?

Jag är mitt i körkortstagen och mitt tips är att du letar reda på en bra körskola (kolla på recensioner och fråga efter uppkörningsstrategi) och sedan ber du att få komma på en provlektion. Berätta på förhand att du inte har bestämt dig för om du vill ta för manuell eller automat. Du kan testa en lektion för manuellt kort och känns det som en omöjlig eller för svår uppgift så ska du självklart välja automat. Enligt min körskola så är det väldigt vanligt att folk väljer att ta körkort för automat.

De fördelar med manuell som finns är väl att man får större valmöjlighet, att manuellt växlade bilar är något lättare att få tag på till ett vettigt pris och att de drar lite mindre. Jag tycker dock inte att det väger över om man känner sig rädd eller obekväm inför manuell växling. Det viktiga är att man kan köra tryggt och säkert och det gör man inte om man är rädd.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 132
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp