Körkort och åldersgräns på ridning

Sv: Körkort och åldersgräns på ridning

Det var det dummaste jag läst :devil:. KANSKE skulle vara idé att utbilda BILFÖRARNA på hästvett...??
 
Sv: Körkort och åldersgräns på ridning

Man upphör aldrig att förvåna sig hur folk tänker. Ridsportförbundet har en utmärkt broschyr att beställa om hästar och trafik, jag uppmanar alla här att be sin klubb att beställa den, för att sen gå till trafikskolorna med den. Bilisterna måste bli mer upplysta.
 
Sv: Körkort och åldersgräns på ridning

Statestiken talar ju sitt tydliga språk och jag är lika förvånad att det inte redan tidigare införts körkort och åldersgräns på ett fordon som har en topphastighet på drygt 70 km/tim och dessutom många ggr ingen fungerande ratt eller broms. Förslaget är bra även om många kommer bli upprörda med det skiter jag i.

Tänk i stället på att det är Eran och hästens säkerhet som ligger till grund och många ggr Erat eget dåliga trafikvett som börjar få myndigheterna att fundera på en lagändring.

Jag skrev i en annan tråd och jag skriver det igen,, ju mer uppmärksamhet och olyckor som inträffar ju större är risken att lagen ändras och den kommer knappas ändras till hästarnas fördel.
 
Sv: Körkort och åldersgräns på ridning

Vad hjälper åldersgränser, körkort eller utbildning om man möter bilister utan någon som helst hänsyn? Jag tror att de som själva är osäkra eller har hästar som är rädda undviker trafiken.

Jag har själv jobbat på en ridskola nära bilvägar och med väldigt trafiksäkra hästar. Jag har haft TUR som inte varit med om någon olycka för det handlar ofta om bilförare HELT utan omdöme.

Det finns MYCKET att göra på detta område men jag är helt övertygad om att ryttarna inte är det största problemet.

Det bästa vore förstås att angripa problemen från alla olika håll. Fyll i vad ni tycker är viktigt:

- Sänkt hanstighet förbi stall/ridskolor likt vanliga skolor
- Varningsskyltar
- Information/utbildning på bilskolorna
- Koll på bilnummer vid vårdslöshet och anmälan till polisen = försök sätta dit dom!
- Informera ryttare om vilka rättigheter och skyldigheter de har
- Informera om reflexer
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Bison
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
826
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 583

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp