Körkortsproblem

För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
 

Men då fattar jag inte, ni är ju inte ens vägen för varandra? Varför skulle ni stå där och glo på varandra mitt i en korsning?

Ja inte vet jag 😄. För iofs... om den kör fram och jag kör fram samtidigt o svänger så blir vi ju inte i vägen för varann ändå?

Haha, de e nog bara ett skov i min inlärning, det blev en tankevurpa när kunskapen ligger till sig 😄.
 
Ja inte vet jag 😄. För iofs... om den kör fram och jag kör fram samtidigt o svänger så blir vi ju inte i vägen för varann ändå?

Haha, de e nog bara ett skov i min inlärning, det blev en tankevurpa när kunskapen ligger till sig 😄.

Men titta på bilden i inlägget ovan. Är det bara två bilar som bägge möts och ska svänga vänster - varför stanna och glo på varandra om man inte gör det för att stanna och glo?
 
Men om du tittar på bilden, ser du logiken och flytet? Sedan är det en risk att missa bilar som ska rakt fram bakom den du möter som ska svänga vänster.

Å gud nu blev de bilar överallt 😅. Men jeez, jaha då har jag väjningsplikt mot den också eller?
Först o främst släpper jag väl fram den från höger iaf?

Haha, ja de blir spännande det här ;).
 
Å gud nu blev de bilar överallt 😅. Men jeez, jaha då har jag väjningsplikt mot den också eller?
Först o främst släpper jag väl fram den från höger iaf?

Haha, ja de blir spännande det här ;).
När du svänger för att korsa körbanan så hamnar den bilen på din högra sida = ska släppas fram innan du kör ut i motsatta körbanan.
 
Teorin för två samtidigt vänstersvängande är från början att du lämnar företräde för den du möter och sedan svänger efter att den bilen passerat (dvs. när de står jämsides svänger de runt baken på varandra) Numera gör man sällan den s.k. stora vänstersvängen. Istället byter man genom en gemensam överenskommelse ut den manövern till att svänga framför varandra, s.k. lilla vänstersvängen. (så jag lärde mig det i alla fall)

Formellt tror jag man behöver kolla av att den andra bilen tänker svänga på det sättet? Men kanske anses det förlegat idag och det antas självklart att man ska göra den lilla svängen?
 
@strawberrysylt hoppas du är symtomfri i tid innan den femtonde 😊.

Å, just det! Vad är det med folk och att tuta? Två gånger idag blev jag tutad på. Den första gången vet jag inte varför. Den andra gången fick jag motorstopp på olämplig plats. Det var ju synd men tror den tutande verkligen att jag kommer iväg fortare för att den tutar? (Eller var det uppmuntringstut? :idea:).

Det står ju liksom övningskör på bilen så det borde inte vara helt oväntat att det kan bli fel ibland...
 
Å, just det! Vad är det med folk och att tuta? Två gånger idag blev jag tutad på. Den första gången vet jag inte varför. Den andra gången fick jag motorstopp på olämplig plats. Det var ju synd men tror den tutande verkligen att jag kommer iväg fortare för att den tutar? (Eller var det uppmuntringstut? :idea:).

Det står ju liksom övningskör på bilen så det borde inte vara helt oväntat att det kan bli fel ibland...

Många har så bråttom i trafiken och tror det går fortare om man tutar, men grejen är att man enligt teorin bara ska tuta för att undvika en olycka.
Sen kan man tuta vid t ex. ett rödljus där det slått om till grönt och den framför inte kör för att göra den uppmärksam.
Jag skulle aldrig tuta på någon för att den får motorstopp eller liknande, sen har man mer förståelse att saker och ting inte är som vanligt när det står övningskör på bilen (har i och för sig sett några som glömmer ta bort skylten och kör när det inte är riktigt övningskörning).

Jag har själv blivit tutad på vid olika tillfällen, är det ingen olycka på väg att hända eller liknande brukar jag inte bry mig.
Blev tutad på när jag smet in i en rondell i Norrköping, jag var inte ens i vägen då jag följde med i en lucka, men bilen som kom på vänster gasade på som sjutton och tyckte väl jag var i vägen, men vi skulle inte ens till samma avfart.
Här hemma är det ingen som tutar när jag gör samma grej, inte ens när jag smiter in med lastbilen i en lucka och har släpet bakom.

Nu när jag tänker på det blev jag tutad på i Växjö när jag övningskörde med lastbilen och fick motorstopp mitt i en korsning, var en som tutade, men läraren sa att jag inte skulle bry mig men istället skulle den bilen inte tutat, för nu kom ja inte alls iväg så snabbt som skulle gjort annars. I det läget blev den bilen mer "försenad" eller vad man ska skriva, så ibland stjälper tutandet än hjälper, speciellt om man inte använder det rätt.
 
Teorin för två samtidigt vänstersvängande är från början att du lämnar företräde för den du möter och sedan svänger efter att den bilen passerat (dvs. när de står jämsides svänger de runt baken på varandra) Numera gör man sällan den s.k. stora vänstersvängen. Istället byter man genom en gemensam överenskommelse ut den manövern till att svänga framför varandra, s.k. lilla vänstersvängen. (så jag lärde mig det i alla fall)

Formellt tror jag man behöver kolla av att den andra bilen tänker svänga på det sättet? Men kanske anses det förlegat idag och det antas självklart att man ska göra den lilla svängen?

Ska fråga på körskolan :)

@strawberrysylt hoppas du är symtomfri i tid innan den femtonde 😊.

Å, just det! Vad är det med folk och att tuta? Två gånger idag blev jag tutad på. Den första gången vet jag inte varför. Den andra gången fick jag motorstopp på olämplig plats. Det var ju synd men tror den tutande verkligen att jag kommer iväg fortare för att den tutar? (Eller var det uppmuntringstut? :idea:).

Det står ju liksom övningskör på bilen så det borde inte vara helt oväntat att det kan bli fel ibland...

Tack 😊 ja hoppas det.

Haha men Gud idioter! Ja, det står övningskör. Egentligen skulle man stått still lite extra bara för det. Vad sa din körlärare?
 
Idag har jag och mamma åkt omkring lite och pratat om hur man kör och tänker. Innan har ju liksom bara åkt med.
Känns bra, fast jag tycker högerregeln är lite svår, känns som många tänker "min väg e störst, jag kör", fast det inte har med vägens storlek att göra enligt teorin?
 
Idag har jag och mamma åkt omkring lite och pratat om hur man kör och tänker. Innan har ju liksom bara åkt med.
Känns bra, fast jag tycker högerregeln är lite svår, känns som många tänker "min väg e störst, jag kör", fast det inte har med vägens storlek att göra enligt teorin?
Nej det där är helt rätt angående högerregeln. Det är många som missar det, här i närheten har vi en jättestor väg med väggren och alltihopa, det är ingen huvudled, finns en väg som ansluter till den från höger (ingen väjningsplikt alltså gäller högerregeln), vet jag kom på den vägen från höger och körde ut (kör inte ut om den andra bilen är för nära så jag inte hinner, just den gången var den en bit bort). Jisses vilken helljus blink jag fick, men jag hade rätten på min sida så att säga.
Troligen tror de att bara för att de kör på större väg så har de företräde, men kollar man noga på om det är väjningsplikter eller ej är det rätt uppenbart vilket som gäller.

Sen ska man inte köra rakt ut ändå även om man har högerregeln på sin sida, det kan vara så att man krockar om de är för nära. Har varit med om det själv när jag i princip varit framme i korsningen när bilen från höger dyker upp, finns inte en chans för mig att se den eller hinna reagera för jag har kommit för långt.

På ett sätt tycker jag nästan det vore bättre om de slopar högerregeln och kör med väjningsplikt istället, en industrigata som tidigare hade högerregeln blev det väjningsplikt på. Är många som inte kan högerregeln och det skapar förvirring. Är man osäker är det aldrig fel att ta det lite lugnt och läsa av trafiken och sen köra.
 
Nej det där är helt rätt angående högerregeln. Det är många som missar det, här i närheten har vi en jättestor väg med väggren och alltihopa, det är ingen huvudled, finns en väg som ansluter till den från höger (ingen väjningsplikt alltså gäller högerregeln), vet jag kom på den vägen från höger och körde ut (kör inte ut om den andra bilen är för nära så jag inte hinner, just den gången var den en bit bort). Jisses vilken helljus blink jag fick, men jag hade rätten på min sida så att säga.
Troligen tror de att bara för att de kör på större väg så har de företräde, men kollar man noga på om det är väjningsplikter eller ej är det rätt uppenbart vilket som gäller.

Sen ska man inte köra rakt ut ändå även om man har högerregeln på sin sida, det kan vara så att man krockar om de är för nära. Har varit med om det själv när jag i princip varit framme i korsningen när bilen från höger dyker upp, finns inte en chans för mig att se den eller hinna reagera för jag har kommit för långt.

På ett sätt tycker jag nästan det vore bättre om de slopar högerregeln och kör med väjningsplikt istället, en industrigata som tidigare hade högerregeln blev det väjningsplikt på. Är många som inte kan högerregeln och det skapar förvirring. Är man osäker är det aldrig fel att ta det lite lugnt och läsa av trafiken och sen köra.

Eller hur! Tycker den där regeln verkar kajko. Känns som de e mer sunt förnuft ett tänka att den som kör på störst väg kör först, det är ju faktiskt mer logiskt?
Jo, absolut, kör man ut från en liten väg känns det ju som om man har väjningsplikt, fast man kanske inte har det.
 
Eller hur! Tycker den där regeln verkar kajko. Känns som de e mer sunt förnuft ett tänka att den som kör på störst väg kör först, det är ju faktiskt mer logiskt?
Jo, absolut, kör man ut från en liten väg känns det ju som om man har väjningsplikt, fast man kanske inte har det.
Finns mycket i trafiken som inte är logiskt och högerregeln är en av dom. Högerregeln gäller även på parkeringar men det är många som inte vet det och där är det bra att ha lite koll, hellre att man själv inte krockar. Här där jag bor kan de inte högerregeln och det går ett skämt att om dom som bor här kör i t ex. Stockholm kommer de ha många bucklor i sina bilar på högersida.

Det är mycket man lär sig genom körskolan angående lagar och regler, sen i praktiken får man ändå använda sunt förnuft och hänsyn. Det sägs att man inte har några rättigheter i trafiken enbart skyldigheter och det ligger lite i det.
 
Finns mycket i trafiken som inte är logiskt och högerregeln är en av dom. Högerregeln gäller även på parkeringar men det är många som inte vet det och där är det bra att ha lite koll, hellre att man själv inte krockar. Här där jag bor kan de inte högerregeln och det går ett skämt att om dom som bor här kör i t ex. Stockholm kommer de ha många bucklor i sina bilar på högersida.

Det är mycket man lär sig genom körskolan angående lagar och regler, sen i praktiken får man ändå använda sunt förnuft och hänsyn. Det sägs att man inte har några rättigheter i trafiken enbart skyldigheter och det ligger lite i det.

Jo det stämmer! Mycket gör man säkert på känsla och sunt förnuft (om man har nåt :p ) sen när man har kört ett tag...
Fast det mesta andra jag läst verkar logiskt i teorin iaf än så länge :p
 
Eller hur! Tycker den där regeln verkar kajko. Känns som de e mer sunt förnuft ett tänka att den som kör på störst väg kör först, det är ju faktiskt mer logiskt?
Jo, absolut, kör man ut från en liten väg känns det ju som om man har väjningsplikt, fast man kanske inte har det.
I ett sådant fall skall man absolut räkna med att ha väjningsplikt även om det inte är skyltat, dels för att skyltar ibland saknas och dels för att lokalboende kanske brukar köra efter det även om det formellt inte är så. Tänkte på det idag i en korsning med fyra lika stora vägar, ingen av dem var huvudled men av någon anledning räknas den ena vägen som utfart och skall ge företräde till övriga. Inga skyltar som upplyste om detta utan bara kantmarkeringen på vägen och hade den varit sliten och inte så synlig hade det varit lätt att missa och tro att högerregeln gällde samtliga vägar i korsningen.
 
Idag har jag och mamma åkt omkring lite och pratat om hur man kör och tänker. Innan har ju liksom bara åkt med.
Känns bra, fast jag tycker högerregeln är lite svår, känns som många tänker "min väg e störst, jag kör", fast det inte har med vägens storlek att göra enligt teorin?
20170706.jpg

:D så är det verkligen. Efter att ha kört i ett samhälle ett tag brukar man upptäcka vilken väg som anses vara "den större", som alla kör som om den vore huvudled.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 890
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 206
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 056
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp