Körkortsproblem

För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
 

Haha, näe, avvaktar ändå! :p Hur går det för dig?

Oki!

Jo tack det går bra med teorin. Nu har jag tyvärr ont i halsen igen, så kan inte träffa pappa. Men när jag kan det ska vi ha genomgång igen på lampor och sånt plus sitta i bilen o kolla döda vinkeln och så.
Sånt kan vi börja med innan handledarkursen den 15e (hoppas jag e frisk då! Peppar peppar).
 
Jag har helt tagit paus från teorin sen några veckor tillbaka, minst tre veckor men säkert mer. Just nu känner jag att det är rätt beslut eftersom jag kommer behöva fokusera på spanska nu och fram till provet i mitten av november. Men efter det tänker jag ta tag i teorin igen :) Fram tills det nöjer jag mig med att titta lite på YouTube och googla specifika situationer jag ser eller funderar på.

Jag kommer inte ihåg om jag nämnt det sen innan, men på YouTube har jag kollat en del på SunneTrafikskola det senaste. Bland annat finns det några videos om dragläge och växling. Jag menar så klart inte att YouTube ska ersätta praktisk träning, men för mig har det fungerat bra som komplement till elevcentralen då jag har enklare att få en bild av hur jag ska göra när det är en video och inte bilder med pilar :)

Hur många växlar har bilen/bilarna ni övningskör med? Är det stor skillnad i att köra en bil med fem eller sex växlar? I mitt huvud är sex växlar en för mycket där en borde tas bort (men jag antar att det är en vanesak?) :o
 
👍

Jag minns inte om du nämnt just Sunne trafikskola, men att du sett videos har jag läst. Haha, jag började kolla på en 50 min lång video nu där han kommenterar hela tiden. Jag tänker att det är säkert lättare nu på ett sätt att lära sig, med videos, appar, nätet osv, men samtidigt mycket mer fokus på sparsam/miljövänlig körning känns det som? Vilket ju såklart är bra! Men utmanande!

Jag har bara kört med 5 växlar.
 
Ja, det mesta känns mer eller mindre kopplat till miljön. Men jag tycker att det är kul att miljön blivit en del av körkortsutbildningen också, inte för att jag tror att det kan rädda klimatet men tänker att om man ändå måste köra så behöver man inte göra mer skada än nödvändigt :)
 
Ja, det mesta känns mer eller mindre kopplat till miljön. Men jag tycker att det är kul att miljön blivit en del av körkortsutbildningen också, inte för att jag tror att det kan rädda klimatet men tänker att om man ändå måste köra så behöver man inte göra mer skada än nödvändigt :)

Jo absolut :).
 
Help!

En sak jag grunnar på!

I den här situationen ska jag ju väja för bilen fr höger pga högerregeln och för bil nr 2 eftersom jag ska väja för mötande när jag svänger vänster. Bil 3 har v-plikt mot mig pga högerregeln.

Men - om bil nr 2 också ska svänga vänster då ? Då har ju hen väjningsplikt mot mig? Ska vi stå där hela dan då å väja för varann? 😄
 

Bifogade filer

  • 20200907_173132.jpg
    20200907_173132.jpg
    265 KB · Visningar: 36
Help!

En sak jag grunnar på!

I den här situationen ska jag ju väja för bilen fr höger pga högerregeln och för bil nr 2 eftersom jag ska väja för mötande när jag svänger vänster. Bil 3 har v-plikt mot mig pga högerregeln.

Men - om bil nr 2 också ska svänga vänster då ? Då har ju hen väjningsplikt mot mig? Ska vi stå där hela dan då å väja för varann? 😄
Antar att någon "vinkar fram" den andra och lämnar företräde. Personligen skulle jag utgå ifrån att föraren av bil 2 är stressad och släppa fram hen istället för att chansa och anta att den tänker lämna mig företräde.

Men det kanske finns någon regel för det som jag har missat? Eller så kanske alla sånna korsningar är märkta med vägmärken? 😄
 
Jag fortsätter plugga teori, vilket går fint tycker jag 😊👍.
Den 15e blir det handledarkurs och den 16e risk1an och sen ska jag ut och köra och pussla ihop teorin med praktik! 🚗

Tänkte visa min fina lilla plutt som jag längtar efter att kunna köra (jag ska alltså inte övningsköra med honom ;) )!

Har ni nån bil ni som ska ta körkort nu eller vad vill ni ha för bil? :)
Ni andra som kikar in i tråden vad har ni för bilar? :)

Och just det, en fråga, såg att skrivprovet är giltigt i 4 mån, plus att man måste gjort halkan innan. Ni som redan har körkort (och ni andra, hur tänker ni?) gjorde ni körprovet först och sen fortsatte köra o blev redo för körprovet? Eller boka skriv o körprov samtidigt?
Tänker att när man gjort halkan är man väl en bra bit på väg, eller...?
Och som en sporre! Eller blir det stressande istället?
Jag har själv en V70 D4 AWD -15.

33BB23DC-CF2F-45DA-A643-3B56DBFB3D81.jpeg


Övningskörde med Saab 9000 (tror jag den hette), övade även med farfars gamla V70 och ibland mammas Saab 9-3 aero.

Sen när jag tog körkortet och syrran skulle övningsköra tog hon över saaben, sen lånade jag pappas gamla 940 och körde med. Min första bil jag skaffade själv var en Subaru Legacy -05 (bensin).

Nu har det ändrat sig lite sen jag tog kortet, då körde jag halkan först, det gick ett tag och fortsatte övningsköra skrev sedan teorin och bokade inte uppkörning förrän jag hade klarat teorin.

Är man stensäker på teorin så kan man boka uppkörning rätt nära när man skriver. Annars hade jag nog skrivit först och sedan bokat uppkörning om jag klarade teorin.
Det kan se olika ut i landet vet jag hur olika lätt/svårt det är att få tag i en tid. Hör med trafikskolan och va de rekommenderar de känner dig bättre än va vi gör. 😇
 
Antar att någon "vinkar fram" den andra och lämnar företräde. Personligen skulle jag utgå ifrån att föraren av bil 2 är stressad och släppa fram hen istället för att chansa och anta att den tänker lämna mig företräde.

Men det kanske finns någon regel för det som jag har missat? Eller så kanske alla sånna korsningar är märkta med vägmärken? 😄

Ja, asså är det så?
För ja, finns det nån regel har vi missat den regeln båda två :p. Hoppas nån med körkort kan kika in och hjälpa oss :p.
 
Help!

En sak jag grunnar på!

I den här situationen ska jag ju väja för bilen fr höger pga högerregeln och för bil nr 2 eftersom jag ska väja för mötande när jag svänger vänster. Bil 3 har v-plikt mot mig pga högerregeln.

Men - om bil nr 2 också ska svänga vänster då ? Då har ju hen väjningsplikt mot mig? Ska vi stå där hela dan då å väja för varann? 😄
Om jag förstår situationen rätt så är det ingen väjningsplikt utan högerregeln som gäller i den fiktiva korsningen. Stämmer det?

I så fall får man gå på vem som kom först till korsningen (lite som kö till kassan) och sen läsa av vart alla ska ta vägen och gå efter det. Sällan det kommer 4 bilar samtidigt till en korsning.
Det är sällan bra att vinka fram någon i trafiken, det går bra om det bara är t ex. du och den andra bilen, men är det fler fordon i närheten bör man undvika det då det kan skapa missförstånd.
 
Help!

En sak jag grunnar på!

I den här situationen ska jag ju väja för bilen fr höger pga högerregeln och för bil nr 2 eftersom jag ska väja för mötande när jag svänger vänster. Bil 3 har v-plikt mot mig pga högerregeln.

Men - om bil nr 2 också ska svänga vänster då ? Då har ju hen väjningsplikt mot mig? Ska vi stå där hela dan då å väja för varann? 😄

Då svänger ni samtidigt förbi varandra

https://www.utbildningsappar.com/ko...vad-innebar-den-sa-kallade-stockholmssvangen-.
 
Åh just ja de där hade jag glömt, tack
Använder man den svängen ofta?
Eller e de vanligare att man väntar ut varann/visar typ?

Möter jag stora lastbilar behöver de ta ut svängen, och då kan man inte använda stockholmssvägen utan får köra om varandra.

Stannar och vinkar fram varandra har jag aldrig varit med om någonsin, då har jag kört genom hela Europa, i alla våra stora städer och en del del på landsbygden sedan jag fick körkort 1991.

Mötande kan ju behöva stanna för att det kommer förbi en bil bakom dig t ex.

1599495476567.jpeg
 
Om jag förstår situationen rätt så är det ingen väjningsplikt utan högerregeln som gäller i den fiktiva korsningen. Stämmer det?

I så fall får man gå på vem som kom först till korsningen (lite som kö till kassan) och sen läsa av vart alla ska ta vägen och gå efter det. Sällan det kommer 4 bilar samtidigt till en korsning.
Det är sällan bra att vinka fram någon i trafiken, det går bra om det bara är t ex. du och den andra bilen, men är det fler fordon i närheten bör man undvika det då det kan skapa missförstånd.

Ja precis.
Okej! :)
Ja precis om de bara e jag o den andra isf :).
 
Möter jag stora lastbilar behöver de ta ut svängen, och då kan man inte använda stockholmssvägen utan får köra om varandra.

Stannar och vinkar fram varandra har jag aldrig varit med om någonsin, då har jag kört genom hela Europa, i alla våra stora städer och en del del på landsbygden sedan jag fick körkort 1991.

Mötande kan ju behöva stanna för att det kommer förbi en bil bakom dig t ex.

Visa bifogad fil 56882

Haha okej! 👍
 
Ja precis.
Okej! :)
Ja precis om de bara e jag o den andra isf :).
Ser nu att mitt svar var baserat delvis på att alla bilar skulle svänga vänster, fast det går att ha med sig det tänket oavsett.

Ett tips jag kan ge, som jag stöter på lite då och då är om jag kommer med lastbil och släp och ska svänga vänster, det står en personbil på den vägen (mindre väg) som också ska vänster (som enligt reglerna gör rätt) är det fritt är det bättre att den 1, svänger före mig 2, om den inte är framme i korsningen avvaktar med att köra fram tills jag tagit svängen, detta för att släpet skär i svängen.
Det är många som inte tänker på det.
Ibland har jag blinkat med helljuset och ibland har jag svängt och sen stannat när släpet är typ 10cm från att klättra över motorhuven (det sistnämnda har varit när de inte fattat att de för enkelhetens skull kunde köra först).

Kör jag själv personbil och ser en lastbil som blinkar vänster i god tid och jag själv ska vänster och det är fritt på vägen jag ska ut på, kan jag svänga ut innan lastbilen så ingen av oss behöver vänta på den andre. Det sistnämnda jag nämner här har inget med regler att göra, det är mer praktiskt och går under det som kallas hänsyn i trafiken och det vinner man väldigt mycket på.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 892
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 206
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 056
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp