Körkortsproblem

För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
 

Nu har jag kört tre dubbellektioner och det känns helt ärligt sådär. Bägge körlärarna har hintat om att jag borde ta automatkörkort istället och det får mig att tro att de inte tror jag kommer fixa att ta vanligtkörkort.

I så fall är jag sämre än jag trodde att jag var och det är det värsta jag vet när jag är sämre på saker än jag tror jag är.

Förlåt för detta negativa inlägg :p. Jag hoppas det känns bättre för ee andra!
 
På tal om verkligheten (släp o vikter) så läste jag att man bör kontrollera däcktrycket vid varannan tankning.
😶😑 Jo tjena. Där handlar det nog inte ens om procent, gör någon det..? Gör folk (gemene man) det någonsin?
 
Nu har jag kört tre dubbellektioner och det känns helt ärligt sådär. Bägge körlärarna har hintat om att jag borde ta automatkörkort istället och det får mig att tro att de inte tror jag kommer fixa att ta vanligtkörkort.

I så fall är jag sämre än jag trodde att jag var och det är det värsta jag vet när jag är sämre på saker än jag tror jag är.

Förlåt för detta negativa inlägg :p. Jag hoppas det känns bättre för ee andra!

Om jag vore du skulle jag åka hem och köra privat och mängdträna på att växla och greja, istället för att kasta bort dyra körskoletimmar på att lära mig sånt.

Låter kanske hårt, men så tänker jag.
 
Jo, alltså det förstår jag.

Men, jag får ju inte dra en släpvagn som väger 400 kg bara för att den får lastas med 1100 kg?
Om min bil bara får dra 1400 kg då alltså som det var i ett exempel i min bok.
Men, om jag inte lastar den med nåt så borde jag få dra den men det får jag inte? Känns konstigt.
Ska fråga min körlärare nästa gång, missade lektionen i förrgår.

Frågan är lite självbesvarande.

För att anses kunna ta det ansvaret att ha kontroll på bruttovikt behövs extra utbildning. D v s BE-kort.

Den lilla utbildning en får vad gäller släp på vanligt b-kort anser inte heller jag räcker till för att kunna ansvara för beräkning av bruttovikt på släpvagn, vilket ju också ses genom den här tråden.

Därför är det helt enkelt enklare och säkrare att gå på totalvikt om en inte har vidareutbildning.
 
Nu har jag kört tre dubbellektioner och det känns helt ärligt sådär. Bägge körlärarna har hintat om att jag borde ta automatkörkort istället och det får mig att tro att de inte tror jag kommer fixa att ta vanligtkörkort.

I så fall är jag sämre än jag trodde att jag var och det är det värsta jag vet när jag är sämre på saker än jag tror jag är.

Förlåt för detta negativa inlägg :p. Jag hoppas det känns bättre för ee andra!
Säger de något mer om det ifall det är ett så specifikt moment du har svårigheter med. Det är ju ändå deras yrke att kunna leda och stödja inlärningen.
Vad är det som skapar svårigheten med detta specifika moment för dig?

Jag kände en kille som var så extremt vänsterhänt att han hade svårt med motoriken i att hantera växelspaken. Krävde extra träning som var fokuserad på det. Blev ju inga mjuka och fina växlingar men fullt dugliga för att kunna vistas på vägarna.

Tror också privat körning för att fokusera på evighetsnötning av den detaljen kan vara bra.
 
Frågan är lite självbesvarande.

För att anses kunna ta det ansvaret att ha kontroll på bruttovikt behövs extra utbildning. D v s BE-kort.

Den lilla utbildning en får vad gäller släp på vanligt b-kort anser inte heller jag räcker till för att kunna ansvara för beräkning av bruttovikt på släpvagn, vilket ju också ses genom den här tråden.

Därför är det helt enkelt enklare och säkrare att gå på totalvikt om en inte har vidareutbildning.
Jag har alltid tänkt mig att det är för att det skulle bli för svårt att kontrollera effektivt om folk körde med tillåtna släp eller ej om man reglerade annat än totalvikten. Så omaket att inte få köra med ett olastat stort släp är priset man får ta för att ha en regel som ger tillåtelse att att köra denna kategori släp alls.
 
Jag har alltid tänkt mig att det är för att det skulle bli för svårt att kontrollera effektivt om folk körde med tillåtna släp eller ej om man reglerade annat än totalvikten. Så omaket att inte få köra med ett olastat stort släp är priset man får ta för att ha en regel som ger tillåtelse att att köra denna kategori släp alls.

Jamen det där låter ju logiskt! Tack!
 
Okej, tack!

Så kan man säga att det viktiga att hålla koll på är punkt två? Dvs att bil och släp inte får överstiga 3.5 ton? Även om jag förstår att det är bra att ha koll på vad ett lätt släp är också.

Men i verkligheten, håller folk verkligen koll på vad deras bil + släp väger? Om man tex hyr ett släp på bensinstationen, frågar man då vad släpet väger och hur mycket man som max får lasta det med? Eller står det någonstans på släpet eller går man bara på chans och hoppas att det går bra?
Ja 3,5 ton är bra att ha koll på om man endast har B-körkort.

Jag tror ärligt att många inte har koll. Ser ofta personbilar med hyrsläp som ligger i 110km/h på motorvägarna när man högst får ligga i 80km/h så fort det är ett släp bakom. De enda jag vet om som kommer undan det är utryckningsfordon.

Enklast är att kolla på regbeviset för ens bil. Där ska det stå vilket som är max totalvikt på släp både för B, B96 och BE (tja BE är inte totalvikt på det sättet men det står vad bilen max får dra och det gäller BE).

Sen är det bara att se till att släpet inte överstiger den totalvikten som står i regbeviset för B och B96, då är man grön.

Är man osäker kan man alltid knappa in sin bil och släpets regnr i släpvagnskalkylatorn och fylla i vilket körkort man har. Jättebra sida om man är osäker. 👍🏻
 
Jag fortsätter plugga teori, vilket går fint tycker jag 😊👍.
Den 15e blir det handledarkurs och den 16e risk1an och sen ska jag ut och köra och pussla ihop teorin med praktik! 🚗

Tänkte visa min fina lilla plutt som jag längtar efter att kunna köra (jag ska alltså inte övningsköra med honom ;) )!

Har ni nån bil ni som ska ta körkort nu eller vad vill ni ha för bil? :)
Ni andra som kikar in i tråden vad har ni för bilar? :)

Och just det, en fråga, såg att skrivprovet är giltigt i 4 mån, plus att man måste gjort halkan innan. Ni som redan har körkort (och ni andra, hur tänker ni?) gjorde ni körprovet först och sen fortsatte köra o blev redo för körprovet? Eller boka skriv o körprov samtidigt?
Tänker att när man gjort halkan är man väl en bra bit på väg, eller...?
Och som en sporre! Eller blir det stressande istället?
 

Bifogade filer

  • 20200905_144245.jpg
    20200905_144245.jpg
    216,8 KB · Visningar: 27
Jag fortsätter plugga teori, vilket går fint tycker jag 😊👍.
Den 15e blir det handledarkurs och den 16e risk1an och sen ska jag ut och köra och pussla ihop teorin med praktik! 🚗

Tänkte visa min fina lilla plutt som jag längtar efter att kunna köra (jag ska alltså inte övningsköra med honom ;) )!

Har ni nån bil ni som ska ta körkort nu eller vad vill ni ha för bil? :)
Ni andra som kikar in i tråden vad har ni för bilar? :)

Och just det, en fråga, såg att skrivprovet är giltigt i 4 mån, plus att man måste gjort halkan innan. Ni som redan har körkort (och ni andra, hur tänker ni?) gjorde ni körprovet först och sen fortsatte köra o blev redo för körprovet? Eller boka skriv o körprov samtidigt?
Tänker att när man gjort halkan är man väl en bra bit på väg, eller...?
Och som en sporre! Eller blir det stressande istället?

På många orter kan det vara svårt att få tid för uppkörning, så absolut inte boka teoriprov utan att också känna sig redo för uppkörningen, för då kan det nog mycket väl vara så att det inte finns någon tid för uppkörning sedan när du väl känner dig redo. Om du kuggar uppkörningen kan det vara skönt att ha de där 4 månaderna på dig att hinna få ny tid och om det är något du ändå känner att du behöver träna mer på.

Jag bokade mina prov samma vecka (kuggade dock uppkörningen men fick en återbudstid ett par dagar senare där jag klarade den).
 
På många orter kan det vara svårt att få tid för uppkörning, så absolut inte boka teoriprov utan att också känna sig redo för uppkörningen, för då kan det nog mycket väl vara så att det inte finns någon tid för uppkörning sedan när du väl känner dig redo. Om du kuggar uppkörningen kan det vara skönt att ha de där 4 månaderna på dig att hinna få ny tid och om det är något du ändå känner att du behöver träna mer på.

Jag bokade mina prov samma vecka (kuggade dock uppkörningen men fick en återbudstid ett par dagar senare där jag klarade den).

Aha, bra poäng där! Tack!
 
[...]
Och just det, en fråga, såg att skrivprovet är giltigt i 4 mån, plus att man måste gjort halkan innan. Ni som redan har körkort (och ni andra, hur tänker ni?) gjorde ni körprovet först och sen fortsatte köra o blev redo för körprovet? Eller boka skriv o körprov samtidigt?
Tänker att när man gjort halkan är man väl en bra bit på väg, eller...?
Och som en sporre! Eller blir det stressande istället?
Är ju inte riktigt där än, men jag tror att jag överlåter bokande av teoriprov och körprov till körskolan och litar på att de vet när jag är redo.

Något att tänka på om man bokar privat är också att transportstyrelsen (eller trafikverket? Vilka som nu har hand om uppkörningarna) vill att man avbokar minst 24h innan man ska göra provet. Alltså är det smart att inte boka teoriprov och körprov samma dag eller dagen efter ifall man skulle kugga teoriprovet eftersom man inte får göra körprovet utan godkänt teoriprov :)
 
Är ju inte riktigt där än, men jag tror att jag överlåter bokande av teoriprov och körprov till körskolan och litar på att de vet när jag är redo.

Något att tänka på om man bokar privat är också att transportstyrelsen (eller trafikverket? Vilka som nu har hand om uppkörningarna) vill att man avbokar minst 24h innan man ska göra provet. Alltså är det smart att inte boka teoriprov och körprov samma dag eller dagen efter ifall man skulle kugga teoriprovet eftersom man inte får göra körprovet utan godkänt teoriprov :)

Jo, jag kommer absolut boka i samråd med dem, det var mest en fundering.
Jo, det läste jag också. Lite lucka där får man ha. :)
 
Är det lång väntetid kan det vara värt att boka innan känner sig redo. Annars kanske man står där klar att köra upp men det finns ingen ledig tid inom det närmsta halvåret vilket inte är så kul.
 
Är det lång väntetid kan det vara värt att boka innan känner sig redo. Annars kanske man står där klar att köra upp men det finns ingen ledig tid inom det närmsta halvåret vilket inte är så kul.

Ja, så kan det ju också bli. Och man kan ju avboka också om man inte skulle känna sig redo när det närmar sig.
Självklart menar jag inte att man bokar nån fantasi-tid, men nåt som skulle kunna vara rimligt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 249
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 070
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 949
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Bildtråden
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp