Körkortsproblem

För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
 

Så ska man köra lektion nu men jag vill inte :arghh:.

Men jag gör det väl ändå 😅.

Kanske bara skulle köpt en elcykel och hundkärra istället.
 
Så ska man köra lektion nu men jag vill inte :arghh:.

Men jag gör det väl ändå 😅.

Kanske bara skulle köpt en elcykel och hundkärra istället.

Heja heja!

En sak jag tänkte på häromdan, som säkert låter som en självklarhet, men som känns bra för mig att tänka på är att körläraren är ju faktiskt med i bilen för att hjälpa mig för att jag själv vill det. Inte för att döma mig eller slå ner på mig, utan för att hjälpa mig.

Men jo, det där sista har jag också tänkt ett antal ggr ;). Men nu är det dags för körkort 👍👍🚗 Heja oss!
 
Nu har jag kört två dubbellektioner med två olika lärare och med två olika bilar (fasen vad bukefalos bråkar med mig, och kastar ut mig från tråden, är jag för gnällig eller? 😅).

Båda lärarna verkar okej, men jag gillar bilen jag körde idag bättre. Det har gått ganska knackigt men jag hoppas att det blir bättre fort.
 
Nu har jag kört två dubbellektioner med två olika lärare och med två olika bilar (fasen vad bukefalos bråkar med mig, och kastar ut mig från tråden, är jag för gnällig eller? 😅).

Båda lärarna verkar okej, men jag gillar bilen jag körde idag bättre. Det har gått ganska knackigt men jag hoppas att det blir bättre fort.

Heja heja!

Du får gärna berätta mer om du vill :). Vad har du övat på idag och igår?

--

Jag har gjort första avstämningsproven på onlineutbildningen, 59 rätt av 60 👍👏😃.

Och en fråga - det här med vikt på släp? Varför räknar man på totalvikten även om man inte lastar nåt?
 
Heja heja!

Du får gärna berätta mer om du vill :). Vad har du övat på idag och igår?

--

Jag har gjort första avstämningsproven på onlineutbildningen, 59 rätt av 60 👍👏😃.

Och en fråga - det här med vikt på släp? Varför räknar man på totalvikten även om man inte lastar nåt?

Snyggt jobbat med provet! Kul att det gick så bra :)

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar där? Med släpet alltså. Kanske något jag har glömt ;).

Idag fick jag jobba mycket med att backa rakt och att backa runt hörn och fick också backa in på parkeringsplats. Problem: att jag vrider ratten för mycket så det blir typ serpentinbågar i backningarna. Klarar dock att backa ordentligt när jag inte rattar för mycket.

Jag kör gärna med både kopplingen och bromspedalen när jag ska krypköra, istället för att använda bara bromsen i nedförslut eller bara kopplingen annars. Är också ofta lite snabb med kopplingen och då blir inte körningen så mjuk.

Igår fick jag mest köra runt i korsningar vad jag minns. Lättast att komma ihåg senaste lektionen :idea:, men idag var väl en fortsättning på den.
 
Och en fråga - det här med vikt på släp? Varför räknar man på totalvikten även om man inte lastar nåt?

Totalvikten är ju tjänstevikt+last. Skulle kunna tänka mig att det har med tågvikten att göra (vad både bil och släp totalt får väga så det inte överstiger den tågvikten man max får ha på det körkortet).

Sen beroende på vilket körkort och bil man har spelar totalvikten en väldigt stor roll om man får dra släpet eller ej efter den bilen på den specifika körkortet.
Min förra bil fick man dra ett släp efter som hade totalvikt 1400 på B-kort och BE var det 1800.
Har man inte BE får man inte dra ett släp som har totalvikt 1800.

Totalvikten är lättast att räkna på, det är inte förrän man har BE som det kan vara av intresse att räkna på tjänstevikt+last.
Jag skulle t ex. behöva det om jag drar ett släp med totalvikt 2400 efter min nuvarande bil, då den max får dra 2000, då får jag se till att släpets tjänstevikt och släpets last inte överstiger det.
 
Totalvikten är ju tjänstevikt+last. Skulle kunna tänka mig att det har med tågvikten att göra (vad både bil och släp totalt får väga så det inte överstiger den tågvikten man max får ha på det körkortet).

Sen beroende på vilket körkort och bil man har spelar totalvikten en väldigt stor roll om man får dra släpet eller ej efter den bilen på den specifika körkortet.
Min förra bil fick man dra ett släp efter som hade totalvikt 1400 på B-kort och BE var det 1800.
Har man inte BE får man inte dra ett släp som har totalvikt 1800.

Totalvikten är lättast att räkna på, det är inte förrän man har BE som det kan vara av intresse att räkna på tjänstevikt+last.
Jag skulle t ex. behöva det om jag drar ett släp med totalvikt 2400 efter min nuvarande bil, då den max får dra 2000, då får jag se till att släpets tjänstevikt och släpets last inte överstiger det.

Jo, alltså det förstår jag.

Men, jag får ju inte dra en släpvagn som väger 400 kg bara för att den får lastas med 1100 kg?
Om min bil bara får dra 1400 kg då alltså som det var i ett exempel i min bok.
Men, om jag inte lastar den med nåt så borde jag få dra den men det får jag inte? Känns konstigt.
Ska fråga min körlärare nästa gång, missade lektionen i förrgår.
 
Snyggt jobbat med provet! Kul att det gick så bra :)

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar där? Med släpet alltså. Kanske något jag har glömt ;).

Idag fick jag jobba mycket med att backa rakt och att backa runt hörn och fick också backa in på parkeringsplats. Problem: att jag vrider ratten för mycket så det blir typ serpentinbågar i backningarna. Klarar dock att backa ordentligt när jag inte rattar för mycket.

Jag kör gärna med både kopplingen och bromspedalen när jag ska krypköra, istället för att använda bara bromsen i nedförslut eller bara kopplingen annars. Är också ofta lite snabb med kopplingen och då blir inte körningen så mjuk.

Igår fick jag mest köra runt i korsningar vad jag minns. Lättast att komma ihåg senaste lektionen :idea:, men idag var väl en fortsättning på den.

Tack! 😊

Åh, ja det där med att backa in i rutor och runt hörn minns jag var meckigt. Men ska bli kul att ge sig på det nu med nya krafter.
 
Jo, alltså det förstår jag.

Men, jag får ju inte dra en släpvagn som väger 400 kg bara för att den får lastas med 1100 kg?
Om min bil bara får dra 1400 kg då alltså som det var i ett exempel i min bok.
Men, om jag inte lastar den med nåt så borde jag få dra den men det får jag inte? Känns konstigt.
Ska fråga min körlärare nästa gång, missade lektionen i förrgår.
Om jag förstår exemplet är tjänstevikten 400kg på släpet och max lastvikt 1100kg?
Då blir ju totalvikten 1500 vilket är 100 för mycket för bilen.

Är det B körkort då går det på totalvikten och man får ej dra släpet.
Är det BE körkort då får man dra släpet men du får max lasta 1000kg, då bilen inte får dra mer än 1400 (går även att dra det utan last också).
 
Om jag förstår exemplet är tjänstevikten 400kg på släpet och max lastvikt 1100kg?
Då blir ju totalvikten 1500 vilket är 100 för mycket för bilen.

Är det B körkort då går det på totalvikten och man får ej dra släpet.
Är det BE körkort då får man dra släpet men du får max lasta 1000kg, då bilen inte får dra mer än 1400 (går även att dra det utan last också).

Precis. Jo, jag förstår ATT det är så, men inte VARFÖR. 😊😊
Jag lastar ju inte på nåt så släpet väger ju bara 400 kg.
 
Precis. Jo, jag förstår ATT det är så, men inte VARFÖR. 😊😊
Jag lastar ju inte på nåt så släpet väger ju bara 400 kg.
Det har att göra med den totala totalvikten på ekipaget.

Detta står på transportstyrelsen:

Generellt kan man säga att ett lätt släp har en totalvikt på högst 750 kg.

Även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt, så länge den sammanlagda totalvikten på släp och bil är högst 3 500 kg. För att köra sådana fordonskombinationer räcker det med körkort med behörighet B.

Med den utökade B-behörigheten får du köra fordonskombinationer där bilens och släpets sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg. Den utökade B-behörigheten ger inte rätt att köra tyngre personbilar eller lastbilar. Den utökade viktbegränsningen gäller bara när du kör personbil med släp.


Så om exemplet i din bok gäller B-kort är det så att totalvikten på bilen och det släpet överstiger 3 500 kg och därav man inte får dra släpet.
 
Säger som de andra, mängdträning, men den diskussionen har ni kanske kommit vidare från nu :D Jag kan göra det mesta samtidigt som jag kör bil, om det är landsvägskörning eller motorväg. Kör jag i stan mitt i rusningstrafik och min sambo håller en konversation med mig samtidigt så kan jag få be honom vänta lite tills vi kommit ut ur stan, likväl som mitt kaffe kan hinna bli kallt om det tar lite tid att ta sig ut. Med tät trafik, folk som genar över vägarna på väg hem från jobbet och hela Tour de France vid sidan om bilen kan det hända att saker som kaffe och ventilation får vänta lite :D
 
Så här inleder transportstyrelsen beskrivningen av vad man får köra med B-körkort:
"Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton, och
  • en släpvagn med en totalvikt på högst 750 kg
  • en släpvagn med en totalvikt som är högre än 750 kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton."
Den andra punkten känns uppenbar, men vad är poängen med den första punkten? Den känns lite som "du får inte men du får ändå". Är det något undantag som gäller när man inte får dra släp tyngre än 750kg (förutom om bilen och släpets vikt överstiger 3.5 ton)? I så fall när?

Eventuellt har jag krånglat till det mer än det behövs egentligen. Men någon som vet? Och orkar förklara för en förvirrad godisklubba? 😅
 
Så här inleder transportstyrelsen beskrivningen av vad man får köra med B-körkort:
"Personbil eller lätt lastbil med en totalvikt på högst 3,5 ton, och
  • en släpvagn med en totalvikt på högst 750 kg
  • en släpvagn med en totalvikt som är högre än 750 kg, förutsatt att bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt inte är över 3,5 ton."
Den andra punkten känns uppenbar, men vad är poängen med den första punkten? Den känns lite som "du får inte men du får ändå". Är det något undantag som gäller när man inte får dra släp tyngre än 750kg (förutom om bilen och släpets vikt överstiger 3.5 ton)? I så fall när?

Eventuellt har jag krånglat till det mer än det behövs egentligen. Men någon som vet? Och orkar förklara för en förvirrad godisklubba? 😅
Den texten på transportstyrelsen handlade om "lätt släpvagn" när de nämner 750kg.


Vad är ett lätt släp?

Generellt kan man säga att ett lätt släp har en totalvikt på högst 750 kg.

Även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt, så länge den sammanlagda totalvikten på släp och bil är högst 3 500 kg. För att köra sådana fordonskombinationer räcker det med körkort med behörighet B.

Med den utökade B-behörigheten får du köra fordonskombinationer där bilens och släpets sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg. Den utökade B-behörigheten ger inte rätt att köra tyngre personbilar eller lastbilar. Den utökade viktbegränsningen gäller bara när du kör personbil med släp.

Avgörande vikter
Totalvikt

Totalvikten är den högsta vikt som fordonet är konstruerat för att klara av (tjänstevikt plus maxlast). Fordonens totalvikter avgör vilken körkortsbehörighet som du behöver.

Tjänstevikt

Tjänstevikten är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, körklart skick, inklusive föraren.

Bruttovikt

Bruttovikten är tjänstevikten tillsammans med lasten vid det aktuella tillfället.

Maximal släpvagnsvikt

Den maximala släpvagnsvikten är en begränsning av hur mycket släpvagnen och lasten högst får väga och som beror på bilens och kopplingsanordningens konstruktion (bruttovikt avgör). På bilens registreringsbevis under punkten O.1 och O.2 står det vad som är bilens högsta vikt för släpvagn.

Maximal tågvikt

Högsta tillåtna sammanlagd bruttovikt för bil och släp tillsammans. Högsta sammanlagda bruttovikt anges på bilens registreringsbevis under punkten F.3.

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/personbil-med-slap/
 
Den texten på transportstyrelsen handlade om "lätt släpvagn" när de nämner 750kg.


Vad är ett lätt släp?

Generellt kan man säga att ett lätt släp har en totalvikt på högst 750 kg.

Även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt, så länge den sammanlagda totalvikten på släp och bil är högst 3 500 kg. För att köra sådana fordonskombinationer räcker det med körkort med behörighet B.

Med den utökade B-behörigheten får du köra fordonskombinationer där bilens och släpets sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg. Den utökade B-behörigheten ger inte rätt att köra tyngre personbilar eller lastbilar. Den utökade viktbegränsningen gäller bara när du kör personbil med släp.

Avgörande vikter
Totalvikt

Totalvikten är den högsta vikt som fordonet är konstruerat för att klara av (tjänstevikt plus maxlast). Fordonens totalvikter avgör vilken körkortsbehörighet som du behöver.

Tjänstevikt

Tjänstevikten är den sammanlagda vikten av fordonet i normalt, körklart skick, inklusive föraren.

Bruttovikt

Bruttovikten är tjänstevikten tillsammans med lasten vid det aktuella tillfället.

Maximal släpvagnsvikt

Den maximala släpvagnsvikten är en begränsning av hur mycket släpvagnen och lasten högst får väga och som beror på bilens och kopplingsanordningens konstruktion (bruttovikt avgör). På bilens registreringsbevis under punkten O.1 och O.2 står det vad som är bilens högsta vikt för släpvagn.

Maximal tågvikt

Högsta tillåtna sammanlagd bruttovikt för bil och släp tillsammans. Högsta sammanlagda bruttovikt anges på bilens registreringsbevis under punkten F.3.

Källa: https://www.transportstyrelsen.se/personbil-med-slap/
Okej, tack!

Så kan man säga att det viktiga att hålla koll på är punkt två? Dvs att bil och släp inte får överstiga 3.5 ton? Även om jag förstår att det är bra att ha koll på vad ett lätt släp är också.

Men i verkligheten, håller folk verkligen koll på vad deras bil + släp väger? Om man tex hyr ett släp på bensinstationen, frågar man då vad släpet väger och hur mycket man som max får lasta det med? Eller står det någonstans på släpet eller går man bara på chans och hoppas att det går bra?
 
Men i verkligheten, håller folk verkligen koll på vad deras bil + släp väger? Om man tex hyr ett släp på bensinstationen, frågar man då vad släpet väger och hur mycket man som max får lasta det med? Eller står det någonstans på släpet eller går man bara på chans och hoppas att det går bra?

Alltså ett släp på bensinmack för att köra grejer blir ju sällan så tungt att det är i närheten av maxvikten, men skulle jag hyra/låna hästsläp skulle jag absolut kolla! Och det tror jag inte jag är ensam om även om nog måste slarvar också.

När vi köpte bilen valde vi en som skulle kunna dra ett okej släp och när jag sen skulle köpa hästtransport köpte jag en utifrån vad jag fick dra med bilen.
 
Alltså ett släp på bensinmack för att köra grejer blir ju sällan så tungt att det är i närheten av maxvikten, men skulle jag hyra/låna hästsläp skulle jag absolut kolla! Och det tror jag inte jag är ensam om även om nog måste slarvar också.

När vi köpte bilen valde vi en som skulle kunna dra ett okej släp och när jag sen skulle köpa hästtransport köpte jag en utifrån vad jag fick dra med bilen.
Okej! Alltså, jag suger på att uppskatta saker och har ingen aning om vad som räknas som normalt i vikt på ett släp. Föredrar att räkna på faktiska siffror men förstår att det kan bli svårt, därav tanken på hur andra gör. Om man tex ska flytta blir det ju oftast några tunga flyttlådor, en till flyttlåda, en säng, en byrå, ett bord osv. Men man kanske inte kommer upp i tillräckligt tyngd för att få problem ändå?

Förstår att det är högst indivuduellt om man packat flyttlådor med bly eller bomull men i alla fall jag upplever ofta flyttlådor som väldigt tunga. Det kan lika väl vara jag som är klen iofs :laugh:
 
Men i verkligheten, håller folk verkligen koll på vad deras bil + släp väger? Om man tex hyr ett släp på bensinstationen, frågar man då vad släpet väger och hur mycket man som max får lasta det med? Eller står det någonstans på släpet eller går man bara på chans och hoppas att det går bra?

Såhär står det på OKQ8 iaf :).
 

Bifogade filer

  • 20200904_081938.jpg
    20200904_081938.jpg
    80,3 KB · Visningar: 40

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 940
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 250
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 072
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 952
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp