Körkortsstrategi

Philosophia

Trådstartare
Nu ska jag äntligen ta itu med körkortet. Jag kommer inte att köra något privat och för att inte pengarna fullkomligt ska rinna iväg så funderar lite på vad som är den bästa strategin. Utgångsläget är att jag lärde mig manövrera en bil för 20 år sedan tillsammans med min pappa. Jag körde kanske 4-5 gånger sammanlagt, först på parkering för att träna dragläge, växla och motorbromsa och sedan lite landsvägskörning och i samhället där det fanns enstaka rödljus. Men det är allt, så jag är med andra ord nybörjare. Jag minns inte ens hur man startar en bil.

Vilken strategi är bäst?
1. Köra 70-minuterspass 3-4 dagar i veckan.
2. Köra 40 minuterspass 3-4 dagar i veckan, för att sedan köra dubbelpass något mer sällan.
3. Köra någon gång i veckan i början för att i lugn takt få in rutinerna och sedan när tid finns hoppa på en intensivutbildning.
4. Annan strategi.
 
Jag tog mitt kort rakt av på en intensivkurs, det fungerade jättebra. Jag hade kört sporadiskt med mamma innan men inget systematiskt (hon var hemsk att övningsköra med). Jag tror det blev 23 lektioner, 20 ingick i paketet. Att det blev några fler var mest för att jag fick vänta på uppkörningen (brist på inspektörer) så körskolan rekommenderade mig att hålla igång under väntetiden. Det fungerade ju inte att hålla igång körningen med mamma.

Kan tillägga att jag var 31 år när jag tog kortet :). Lycka till!
 
Nu ska jag äntligen ta itu med körkortet. Jag kommer inte att köra något privat och för att inte pengarna fullkomligt ska rinna iväg så funderar lite på vad som är den bästa strategin. Utgångsläget är att jag lärde mig manövrera en bil för 20 år sedan tillsammans med min pappa. Jag körde kanske 4-5 gånger sammanlagt, först på parkering för att träna dragläge, växla och motorbromsa och sedan lite landsvägskörning och i samhället där det fanns enstaka rödljus. Men det är allt, så jag är med andra ord nybörjare. Jag minns inte ens hur man startar en bil.

Vilken strategi är bäst?
1. Köra 70-minuterspass 3-4 dagar i veckan.
2. Köra 40 minuterspass 3-4 dagar i veckan, för att sedan köra dubbelpass något mer sällan.
3. Köra någon gång i veckan i början för att i lugn takt få in rutinerna och sedan när tid finns hoppa på en intensivutbildning.
4. Annan strategi.

Jag hade nog gått på alt.3 om jag skulle ta körkort idag, eller någon variant därav... Jag tror det är en god idé att lägga grunder som får mogna lite innan du kör intensivt, det behöver inte nödvändigtvis ske genom bara "nån gång i veckan"-körning men att du ger dig själv en period där det är lite mindre prestation som gäller och att du trappar upp först när du är redo.

Varför ska du inte köra privat dock? Det är överlägset att köra med körlärare (jösses vad pedagogiska de blivit sedan min tid! :eek::p), men körning är också lite av mängdträning. Att ligga och köra långt på landsväg i tråkig trafik är också värdefullt, att vara ute i trafiken utan tryggheten i en körskolebil är nog också viktigt innan du ska klara dig själv helt... Finns det ingen som kan köra med dig är det ju så, men går det att ordna skulle jag verkligen rekommendera det - utöver körskolelektioner.
 
Att lära sig köra bil är egentligen en baggis. Att bli en bra bilförare däremot, är betydligt svårare.
För de flesta av oss räcker det dock med att inse sina egna begränsningar och agera utifrån dessa.
Körskola är bra.
Men nu på vintern, försök hitta ngn som har en gammal rishög som ska skrotas.
Hör runt lite så hittar du nog var ungarna leker med sina bilar, en stor parkering, gammal grusgrop eller rent av på isen till ngn sjö.
Ut och lek med rishögen.
Be någon lära dig hur bilen beter sig
En full tank brukar räcka för ett långt lek pass.
Vi lärde upp grannens dotter.
Vid halkkörningen så körde hon nästan skjortan av instruktören
Den bilskolan körde med BMW (bakhjulsdriven)
 
Ett sak som kan vara värt att ta med i beräkningen är att jag har min arbetsplats i annan stad och ofta sover borta. Det betyder att om jag ska köra intensivt så måste jag nyttja två olika körskolor i två olika städer. En nackdel eller kanske bara en fördel?
 
Jag hade nog gått på alt.3 om jag skulle ta körkort idag, eller någon variant därav... Jag tror det är en god idé att lägga grunder som får mogna lite innan du kör intensivt, det behöver inte nödvändigtvis ske genom bara "nån gång i veckan"-körning men att du ger dig själv en period där det är lite mindre prestation som gäller och att du trappar upp först när du är redo.

Jag funderar på om jag kanske inte skulle göra så fram till jul, för då brukar det ju ändå infalla ett uppehåll och veckan efter jul så ska jag iväg på konferens osv. Efter det skulle jag ju kunna köra intensivt.

Varför ska du inte köra privat dock?

Erbjuder du dig? :love:

Nej, skämt å sido. Min sambo är väldigt ringrostig så även om vi skulle köpa en bil så tror jag inte att det skulle vara lämpligt att ha honom som handledare. Jag som inte har körkort kan peka ut minst 10 fel som han gör när han kör bil.

Att ta sig iväg till någon som jag känner med bil (vilket inte är så många i Stockholm) skulle ta för mycket tid i anspråk.
 
Jag tog mitt kort rakt av på en intensivkurs, det fungerade jättebra. Jag hade kört sporadiskt med mamma innan men inget systematiskt (hon var hemsk att övningsköra med). Jag tror det blev 23 lektioner, 20 ingick i paketet. Att det blev några fler var mest för att jag fick vänta på uppkörningen (brist på inspektörer) så körskolan rekommenderade mig att hålla igång under väntetiden. Det fungerade ju inte att hålla igång körningen med mamma.

Kan tillägga att jag var 31 år när jag tog kortet :). Lycka till!

Jag var "bara" 29. ;)
 
Att lära sig köra bil är egentligen en baggis. Att bli en bra bilförare däremot, är betydligt svårare.
För de flesta av oss räcker det dock med att inse sina egna begränsningar och agera utifrån dessa.

Men precis! Min pappa tyckte att jag körde tekniskt duktigt de få gånger som jag körde och han är extremt petig med hur man växlar, att man motorbromsar och att man ligger på exakt rätt varvtal och rätt växel. Däremot tar det ju tid innan körningen sitter i ryggmärgen.

Men jag tror precis som du att det handlar om att köra, köra och åter köra. Jag tror dock inte att det är möjligt för mig att hitta någonstans där jag kan köra runt i en skrotbil. Eller kan, det kan jag säkert, men det ska ju finnas på ett vettigt avstånd för att det ska bli av.
 
Senast ändrad:
Erbjuder du dig? :love:

No problem! :up:
Blir ju lite pendling (för dig) hit till Skåne, men det kan jag leva med!

Nä, men jag fattar att det inte funkar att köra med sambon. Det är viktigt att kunna känna sig trygg (så trygg det nu går att vara i början i alla fall), och att man litar på de instruktioner man får.

Jag tycker tanken om att lägga upp det kring julen låter bra, så har du som du säger ett naturligt uppehåll att förhålla dig till. Och det är ju alltid bra att komma igång när man väl bestämt sig, så iväg och boka nu!
(Äldre ungen ska - föhoppningsvis - köra upp i början på nästa år. Det finns inga tider på hans körskola förrän till våren, så fullbokade är de... Så han har kört på avbokade tider hela hösten. Funkar ju det med, men lite osäkert är det. Så hoppas det är mindre trängsel i din körskola!)
 
Nu ska jag äntligen ta itu med körkortet. Jag kommer inte att köra något privat och för att inte pengarna fullkomligt ska rinna iväg så funderar lite på vad som är den bästa strategin. Utgångsläget är att jag lärde mig manövrera en bil för 20 år sedan tillsammans med min pappa. Jag körde kanske 4-5 gånger sammanlagt, först på parkering för att träna dragläge, växla och motorbromsa och sedan lite landsvägskörning och i samhället där det fanns enstaka rödljus. Men det är allt, så jag är med andra ord nybörjare. Jag minns inte ens hur man startar en bil.

Vilken strategi är bäst?
1. Köra 70-minuterspass 3-4 dagar i veckan.
2. Köra 40 minuterspass 3-4 dagar i veckan, för att sedan köra dubbelpass något mer sällan.
3. Köra någon gång i veckan i början för att i lugn takt få in rutinerna och sedan när tid finns hoppa på en intensivutbildning.
4. Annan strategi.
Min yngsta dotter (30 år)tog körkortet på en månad, med intensivutbildning i Säffle.
Var där i två veckor ,skrev teoriprovet i Gbg, fick tid för uppkörning i Säffle några dagar senare.
Låt någon utbildad handledare utbilda dig innan ,inte privat, om du anser dig behöva det.
 
Körskoleläraren jag pratat med sa att det ofta funkar bra om man tar en intensivkurs och köper till några extra körlektioner. Det gällde Gbg och han sa att snittet (för de som inte kör privat) är 35 lektioner innan man lyckas ta sitt körkort.

Jag kommer köra på det konceptet.
 
Hoppade på en intensivutbildning på gamla dar, dvs i fjol sommar :D och fixade det på 2 veckor. Hade iofs bil och körvana sedan innan, så helt rookie var jag inte. Mitt tips är alltså att du kör några gånger antingen på bilskola eller privat och sedan när du känner dig hyfsat trygg bakom ratten så hoppar du på en intensivkurs.
 
Japp. Dubbla, vet om någon någonsin kör enkla?
Jag körde enkla lektioner. Det funkade väldigt bra för mig, men jag körde i en väldigt liten stad.


Tror jag hade 1-2 st i veckan med vissa små uppehåll. Började med körkortet i början av november tror jag och hade gjort klart allt 10 februari. Jag körde lite privat, men hade mest kört innan för att lära mig grunderna. Sen behöver man ju oftast lära om en del när man börjar på körskola. Så i slutet (för att inte påverkas av mina föräldrars körsätt) så övade jag bara på detaljer med dem i. Typ backning runt gathörn och parkera. Då fick de hålla sig helt tysta :)
 
Nu ska jag äntligen ta itu med körkortet. Jag kommer inte att köra något privat och för att inte pengarna fullkomligt ska rinna iväg så funderar lite på vad som är den bästa strategin. Utgångsläget är att jag lärde mig manövrera en bil för 20 år sedan tillsammans med min pappa. Jag körde kanske 4-5 gånger sammanlagt, först på parkering för att träna dragläge, växla och motorbromsa och sedan lite landsvägskörning och i samhället där det fanns enstaka rödljus. Men det är allt, så jag är med andra ord nybörjare. Jag minns inte ens hur man startar en bil.

Vilken strategi är bäst?
1. Köra 70-minuterspass 3-4 dagar i veckan.
2. Köra 40 minuterspass 3-4 dagar i veckan, för att sedan köra dubbelpass något mer sällan.
3. Köra någon gång i veckan i början för att i lugn takt få in rutinerna och sedan när tid finns hoppa på en intensivutbildning.
4. Annan strategi.
Jag körde mycket privat med mina föräldrar under många år, och sedan tog jag en intensivkurs á 10 dubbellektioner i södertälje. Körde sedan upp i södertälje. Tycker det var väldigt skönt att köra upp i en för mig känd stad.

Jag tycker väl inte att 70-min lektioner några gånger i veckan låter helt uppåt väggarna :). Ev kanske du kan börja med 35-min lektioner tills du hittat en instruktör som du trivs med för personkemin är av yttersta vikt tycker jag iaf! Tror att kostnaden borde bli ungefär lika stor oavsett om du kör intensivkurs eller lektioner, men frågan är vad du tycker bäst om, att offra semester för att köra bil eller att binda upp flera kvällar i veckan på detsamma
 
Jag tror det beror på vad du gillar/ har tid med.
Om man går intensivkurs var min erfarenhet att man ska gilla att lära sig mkt på kort tid då jag vet perosner som tyckt det var mkt att ta till sig på kort tid.
För mig var det att föredra då jag har svårt att a tid oh ork annars att köra några gånger i veckan pga fullt upp med jobb och liknande.
 
Jag hade bara 45 min lektioner, låter jättejobbigt att koncentrera sig i 70 min när man inte är van att köra bil. Så för mig hade det funkat bäst med korta lektioner och sen nån lång ibland om det är typ landsvägskörning.
 
Jag har kört 1-2 lektioner i veckan i några månader tid, tror jag är uppe runt 20 lektioner nu. Vissa har varit dubbellektioner och det har verkligen behövts vid vissa moment, samt att jag kommer köra lite mer dubbellektioner nu i slutet inför uppkörningen. Dock har min körskola 50 minuter långa lektioner, hade de bara haft 40 minuter hade jag kört betydligt fler dubbellektioner för det tar ju tid både att starta och avsluta lektionen.

Jag har övningskört en del med sambon, men det har inte blivit så mycket eftersom vi går om varandra rätt mycket (han jobbar skift och jag studerar) och på grund av att jag på grund av graviditeten är så in i bänken trött kvällstid. Sedan ska det erkännas att jag h-a-t-a-r att köra bil och det har förstås påverkat inlärningsviljan och inlärningstakten. Har till och med skrivit en tråd om det, så stark avsky känner jag inför aktiviteten i fråga. :D

Som andra sagt beror strategin på hur du är som person. Jag lär mig inte särskilt bra genom intensiva upplägg där det ständigt kommer nya saker, jag behöver tid att bearbeta vad jag lärt mig. Har hänt flera gånger att min körlärare frågat om jag tränat hemma på ett visst moment och jag har sagt "Nej, jag har bara fått fundera på det".
 

Liknande trådar

Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 657
Senast: Raderad medlem 6459
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Och_Aye
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 358
Senast: ptr
·
Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 366
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!

Omröstningar

Tillbaka
Upp