Körkortsstrategi

Philosophia

Trådstartare
Nu ska jag äntligen ta itu med körkortet. Jag kommer inte att köra något privat och för att inte pengarna fullkomligt ska rinna iväg så funderar lite på vad som är den bästa strategin. Utgångsläget är att jag lärde mig manövrera en bil för 20 år sedan tillsammans med min pappa. Jag körde kanske 4-5 gånger sammanlagt, först på parkering för att träna dragläge, växla och motorbromsa och sedan lite landsvägskörning och i samhället där det fanns enstaka rödljus. Men det är allt, så jag är med andra ord nybörjare. Jag minns inte ens hur man startar en bil.

Vilken strategi är bäst?
1. Köra 70-minuterspass 3-4 dagar i veckan.
2. Köra 40 minuterspass 3-4 dagar i veckan, för att sedan köra dubbelpass något mer sällan.
3. Köra någon gång i veckan i början för att i lugn takt få in rutinerna och sedan när tid finns hoppa på en intensivutbildning.
4. Annan strategi.
 
Jag tog mitt kort rakt av på en intensivkurs, det fungerade jättebra. Jag hade kört sporadiskt med mamma innan men inget systematiskt (hon var hemsk att övningsköra med). Jag tror det blev 23 lektioner, 20 ingick i paketet. Att det blev några fler var mest för att jag fick vänta på uppkörningen (brist på inspektörer) så körskolan rekommenderade mig att hålla igång under väntetiden. Det fungerade ju inte att hålla igång körningen med mamma.

Kan tillägga att jag var 31 år när jag tog kortet :). Lycka till!
 
Nu ska jag äntligen ta itu med körkortet. Jag kommer inte att köra något privat och för att inte pengarna fullkomligt ska rinna iväg så funderar lite på vad som är den bästa strategin. Utgångsläget är att jag lärde mig manövrera en bil för 20 år sedan tillsammans med min pappa. Jag körde kanske 4-5 gånger sammanlagt, först på parkering för att träna dragläge, växla och motorbromsa och sedan lite landsvägskörning och i samhället där det fanns enstaka rödljus. Men det är allt, så jag är med andra ord nybörjare. Jag minns inte ens hur man startar en bil.