Körkortsstrategi

Jag gissar lite här men ett tag var det extremt långa väntetider för att folk gjorde så många omprov/uppkörningar. Folk var helt enkelt för dåligt förberedda och kuggade för ofta (främst privatister).

Tanken med det systemet som är nu är att få ner väntetiden på en uppkörning och tvinga folk att komma bättre förberedda.
Det sa min körlärare också
 
Jag gissar lite här men ett tag var det extremt långa väntetider för att folk gjorde så många omprov/uppkörningar. Folk var helt enkelt för dåligt förberedda och kuggade för ofta (främst privatister).

Tanken med det systemet som är nu är att få ner väntetiden på en uppkörning och tvinga folk att komma bättre förberedda.

Ja, precis!
 
@Philosophia Väcker din tråd eftersom jag är i samma sits som du var - vuxen och nu på g att ta körkort :D.
Ungefär hur många lektioner behövde du ta? Jag hörde precis att siffran 54 lektioner a 40 min (om man inte kör privat) gäller som snitt och jag fick lätt slaganfall, men sen tänker jag att det kanske är rätt normalt? Jag kommer dock köra en del privat också.

Jag tog körkort i somras och tog ca 30 lektioner under en månads tid. Jag hade inga förkunskaper och körde inget privat. Men körde upp i Örebro under semestertider så det var inte mycket trafik ute, vilket antagligen förenklade läget lite :) 54 lektioner låter mycket men jag känner några som inte engagerat sig så mycket i körningen och om man som dom låter det gå lite tid mellan lektionerna tappar man nog snabbt det man lärt sig och kommer kanske upp i det antalet!
 
@Philosophia Väcker din tråd eftersom jag är i samma sits som du var - vuxen och nu på g att ta körkort :D.
Ungefär hur många lektioner behövde du ta? Jag hörde precis att siffran 54 lektioner a 40 min (om man inte kör privat) gäller som snitt och jag fick lätt slaganfall, men sen tänker jag att det kanske är rätt normalt? Jag kommer dock köra en del privat också.

Jag hatade att köra, ville inte köra, hade verkligen inte lätt för mig (tyckte jag själv, det var nog egentligen inte så illa som jag trodde) övningskörde i princip inget privat och jag tror att jag tog typ 30 eller 35 enkellektioner (55 minuter). Klarade teoriprov och uppkörning på första försöket.
 
Jag har för mig att jag tog drygt 10 dubbellektioner, så 20 lektioner totalt. Körde jättemycket privat i mellan. Från att jag började på körskola och hade körkortet tog det ungefär 2 månader.
Körde upp i Sollentuna och klarade teori och uppkörning på första försöket.

Jag tror att det är bra att man håller i gång och att det inte går för lång tid mellan lektionerna, tror det är lätt att man tappar mycket då.
 
Vi var på handledarkursen igår och fick reda på att i vår stad, som trots sin litenhet har en stressad trafiksituation, rondeller överallt och alldeles för mycket trafik så kör dom flesta 12-15 st 55 minuterslektioner. Mycket mindre än jag trodde faktiskt.
 
54 lektioner låter helt galet mycket.
Jag tog tio a 45 minuter. Körde lite privat men inte så mycket.
Klarade teorin och uppkörningen på första försöket. Tog två månader från det jag skrev in mig tills jag hade kortet.
Var dock 2004 så det kanske är svårare nu.
Körde i Linköping.
 

Liknande trådar

Äldre Årets knasigaste rubrik men det är en jag måste ha svar på.. Kort sammandrag: Jag sålde min bil i augusti. Blev nerringd då jag la ut...
2
Svar
24
· Visningar
2 657
Senast: Raderad medlem 6459
·
Övr. Barn Hur mycket jag än söker runt hittar jag ingen med samma problem som jag. Jag vet inte vad jag ska göra, mina barns far som jag är...
Svar
13
· Visningar
2 715
Senast: Och_Aye
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 358
Senast: ptr
·
Hästmänniskan Ny lag träder ju i kraft i januari nästa år. Så hur kommer ni göra? Jag har alla papper betalda för mitt E kort och kommer då ta det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
14 366
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp