Körning/barock?

V

Vindelkusken

Hejsan!

Jag var för några år sedan inne på akademisk ridkonst, för jag tyckte den verkade mycket klokare och sundare än den "vanliga" ridskoleridningen. Jag tog någon lektion på en av ridskolans hästar men kom som synes inte så långt, utan satsade på körning istället. Många gånger har jag funderat på om man kan kombinera körning och barockridning med samma häst. Hur blir det med töm/tygeltag t ex? Hur gör ni?

Mvh, Moa
 
Sv: Körning/barock?

Hej
Det kommer jag att göra ser inga större problem. Hästen får se körningen som ett typ av arbete o ridningen som ett annat och helt enkelt lära sig att de är olika saker som gäller vid olika typer av jobb.. Tror det kommer att funka fint..
Mvh
 
Sv: Körning/barock?

Hej!

Tack för svaret. Jag tror också att hästar har en förmåga att förknippa olika utrustning och situationer med olika typer av jobb. Jag vet inte jag, men det skulle vara kul att kunna hålla på med båda delarna... :)
 
Sv: Körning/barock?

Nu tränar jag inte barrockt men väldigt mkt samlande övningar, skolor etc på min häst som dels tävlar i trav, både i sulky och under sadel. Det funkar finfint, han rör sig bättre och bättre tack vare att dressyrandet gör honom starkare.
Samling tränar jag alltid på sidepull, bettlöst och traven tränar jag med travutrustning.
 
Sv: Körning/barock?

Min instinktiva respons på den frågan är att ridningen skall vara till för hästen och inte tvärtom. Med hjälp av den akademiska ridkonsten kommer ni förhoppningsvis att förstå varandra bättre och lyssna mer till varandra.
Hästar har inga problem att skilja de olika arbetena åt, men precis som Djurjouren säger så läcker framgångarna ofta över till ens andra verksamhetsområden.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 006
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
44 281
Senast: Efwa
·
Ridning Har ett russ på foder som jag kör med och även en nordsvensk som jag håller på att köra in. Nordsvensken har jag jobbat i kapson några...
Svar
6
· Visningar
1 262
Senast: fjordtokan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp