Bukefalos 28 år!

Snälla, hjälp mig med mått!

S

samtson

Nu känner jag mig sååå frustrerad! Har en shetlandsponny som jag har kört in och har en liten rockard till.

Nu upplever jag att skacklarna är för breda (jag liksom "spänner in" skackeln mot selen vid fästet, Sedan upplever jag att det är för långt mellan rumpan på ponnyn och rockarden, så att den liksom "studdsar" när han travar.

Har idag inga bakselsfästen på vagnen utan fäster i skackel ringen. Hur långt fram ska man rimligtvis sätta dessa ringar för bakselen?

Jag har mätt och ponnyn är 90cm från skackelremmen till rumpan.

Maken är mycket svetskunnig, men innan vi skär sönder och börjar om vill jag gärna ha lite hjälp med denna mått fundering.
 
Sv: Snälla, hjälp mig med mått!

har du en riktig körsele, loksele eller bröstsele med draglinor, lös brösta och baksele. Tycker vi börjar där. :) ..jag utgår från att du har en bra sele.

På shettis kan du ha ca 40 cm från has till svängel. Och du ska inte trycka in skaklarna i skakelhållarna, så där får ni böja eller svetsa om dem så att de sitter med någon cm från selen.

Att det vippar när ni travar beror antagligen på att ni har bakvikt, samt att ni har skaklarna spända så att de tar upp vibrationer lättare. Det är ju inte skönt för någon, häst eller människa så det får ni titta på.
När ni sitter i vagnen, ska det vara ca 5 kilos tryck framme vid däckeln. Då har ni rätt balans.

bakseleringen kan man sätta 1 dm bakom skakelöglorna. Man kan även fästa dem i skakelringen om ringen är avlång. Den ska ju vara lång så att skaklarna kan röra sig i skakelhållarna när hästen går och svänger.

Skicka gärna en bild på ekipaget, så kan man lättare se hur och var man ska ändra!
 
Sv: Snälla, hjälp mig med mått!

Ja vi har en riktig sele med lösbrösta, draglinor och baksele (lite har jag lärt mig här inne....) :smirk:

Vagnen är väl avvägd, så det är inte bakvikt.

Att vi får lov att bocka in skacklarna var jag beredd på. Men huvudsaken är att det är bra "tätt" vid selen - längre bak vid rumpan kan det vara lite bredare - är det rätt uppfattat? Skulle gissa att min rockard använts till B-ponny innan, så den är lite stor.

Ska jag vara ärlig vet jag inte om jag vågar lägga ut någon bild, är super rädd att bli tvär sågad. :crazy:

Men tack så länge!
 
Sv: Snälla, hjälp mig med mått!

Nu gjorde jag en genomgång i går med hjälp av dina siffror. Kom fram till att:

* Vagnen var i mycket bra balans (6 kg vid däckeln och jag fick lyfta den HÖGT innan maken såg obehagligt till mods ut :angel:)
* Det är 90 cm brett mellan skacklarna vid ponnyns rumpa
* Skacklarna är ca 50 cm för långa (kan detta ha att göra med att vagnen vobblar? Eller är 50 cm inte för långt egentligen?)

JÄTTETACK för att du delar med dig av din kunskap!
 
Sv: Snälla, hjälp mig med mått!

90 cm mellan skaklarna är mycket, det har jag inte ens på storhästen :)
nu menar du vid rumpan, men måtten framme vid däckeln ska vara så att skaklarna inte rör lädret/däckeln, men inte så mycket mer. För då hamnar skaklarna i spänn och alla vibrationer fortplantar sig och ger rörelser i järnet. Som ett stämjärn.

Så om ni koncenterar er på att böja in skaklarna och sen svetsa ett snyggt bakselefäste så fungerar det bättre sen.

Se över era skakelöglor med på vagnen, de ska vara stora/avlånga så att de kan glida fram och tillbaka i skakelhållaren. Gör hellre för stora än för små.

Längden är ju bara opraktiskt i svängar, vid tävling och att du måste ha längre körpisk o tömmar. Påverkar inte hästen, på sin höjd kan "kan" längden påverka stämjärns effekten när skaklarna är så långa såklart.
Jag vill ändå se kort, jag tror inte du har ett dugg att skämmas för och den som säger nåt dumt får stå för det själv, det ska du inte bry dig om!
 

Liknande trådar

Körning Jag fick hem min nya sele idag, och efter en testkörning inser jag att vi är tvungna att bygga om rockarden lite och tänkte slänga med...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 882
Senast: -Catherine-
·
Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
14 501
Senast: Korven
·
Körning Japp.. här kommer den då.. VARFÖR används draglinor...?? Jag har två shettisar, varav den ena körs regelbundet... Förlängde rockarden...
Svar
13
· Visningar
1 445
Senast: agtatoon
·
Körning Jag har äntligen hittat en rockard! De som har den säger sig ha haft den till en stor häst tidigare men nu har de haft den till en liten...
Svar
4
· Visningar
1 240
Senast: Blue_Jewel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp