Bukefalos 28 år!

Kött - och mjölkkonsumtion

De går in i samma grupp som de kom till slakteriet i, går framåt i lagom takt, hamnar i varsitt bås och slocknar sen direkt.
Isåfall använder man en annan gas än i Sverige. Här är det 90% koldioxid, som ger starka ångestkänslor och dessutom brännande smärta vid inandning. Det tar upp till 1 minut innan grisen förlorar medvetandet. I Nederländerna t.ex. är man på väg att upphöra med den här formen av bedövning av just den anledningen. Jag har också läst om en annan typ av gas som inte framkallar samma ångest och smärta, minns inte vad den heter.
 
För mig handlar vegotänket egentligen inte speciellt mycket om hälsoaspekter för människan som äter köttet, utan om djurvälfärd.

Igår åt jag förresten en Halloumiburgare från Burger King - den var definitivt inte i klass med den sagolikt goda från Max! Halloumiburgaren från Max slår i sin tur köttburgarna med längder, om du frågar mig. Inte samma maträtt, nja, inte exakt, men nästan. Comfort food!

Men är verkligen halloumi så mycket bättre än exempelvis svenskt nötkött? Om vi ser till djurens välfärd alltså.
 
Men är verkligen halloumi så mycket bättre än exempelvis svenskt nötkött? Om vi ser till djurens välfärd alltså.
Förmodligen inte - mjölk- och köttindustrin är ju till stora delar samma industri. Läste att ca 60% av det svenska nötköttet kommer från "mjölkkor" (dvs både faktiska mjölkkor som slaktas och "överskottet" på ungtjurar som ju blir när det bara är hondjuren som kan användas för mjölken).
 
Ingen effekt alls på livslängd. Varför då inte låta även skolbarn äta sig mätta på bra och nyttiga rätter de efterfrågar? Varför missionera och driva politik på barnens bekostnad?

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0091743516304479
Då kan du sluta gaffla om att vegansk kost är farlig. Tack.

@VLMF har redan förklarat för dig att det bl a handlar om att följa Livsmedelsverkets kostrekommendationer.

För övrigt hörde jag senast i morse om en studie där man kommit fram till att konsumtion av kött och mejeriprodukter ökade risken för hjärtsvikt.
 
Då kan du sluta gaffla om att vegansk kost är farlig. Tack.

@VLMF har redan förklarat för dig att det bl a handlar om att följa Livsmedelsverkets kostrekommendationer.

För övrigt hörde jag senast i morse om en studie där man kommit fram till att konsumtion av kött och mejeriprodukter ökade risken för hjärtsvikt.

Jag tycker inte heller att skolan bör satsa på att servera mer än 500 g kött per elev och vecka. Det betyder fortfarande inte att det finns ett behov av att a priori utesluta kött helt i alla tillgängliga alternativ en enda dag. Särskilt inte på bekostnad av näringsintaget hos vissa elever.

Eller någon annan stor råvarugrupp, för den delen.

Livsmedelsverket har för övrigt ganska omfattande råd till veganer eftersom de dragit slutsatsen att det är en betydligt svårare kost att få att fungera, och måste skötas noggrant särskilt med avseende på barn.

Det är alltså inte en kost som är lämplig att marknadsföra för och missionera om för barn, likväl som man självklart ska förmedla kunskap och respektera även barns kostval.
 
Jag tycker inte heller att skolan bör satsa på att servera mer än 500 g kött per elev och vecka. Det betyder fortfarande inte att det finns ett behov av att a priori utesluta kött helt i alla tillgängliga alternativ en enda dag. Särskilt inte på bekostnad av näringsintaget hos vissa elever.

Eller någon annan stor råvarugrupp, för den delen.
Fast rekommendationen om 500 g/vecka gäller väl totalt för hela veckan, inte enbart vardagsluncher? Om man tänker sig tre huvudmål om dagen blir det 21 måltider i veckan. Om man tänker sig att en "köttportion" innehåller 100 gram kött blir det fem av 21 måltider, dvs mer än 75 % av målen ska vara fria från rött kött.
I de flesta skolor jag gått i finns endast en lunchrätt (förutom förbeställd specialkost) och då borde det statistiskt sett serveras kött en eller ibland två dagar i veckan. Lyxar man till det och har två dagens lunch att välja på i beräkningen finns det då ett köttbaserat alternativ 2-3 ggr/vecka. Tillsammans med ett fiskalternativ någon dag och enbart vegetariska/veganska alternativ någon dag blir det en rätt ok variation enligt mig.
 
Fast rekommendationen om 500 g/vecka gäller väl totalt för hela veckan, inte enbart vardagsluncher? Om man tänker sig tre huvudmål om dagen blir det 21 måltider i veckan. Om man tänker sig att en "köttportion" innehåller 100 gram kött blir det fem av 21 måltider, dvs mer än 75 % av målen ska vara fria från rött kött.
I de flesta skolor jag gått i finns endast en lunchrätt (förutom förbeställd specialkost) och då borde det statistiskt sett serveras kött en eller ibland två dagar i veckan. Lyxar man till det och har två dagens lunch att välja på i beräkningen finns det då ett köttbaserat alternativ 2-3 ggr/vecka. Tillsammans med ett fiskalternativ någon dag och enbart vegetariska/veganska alternativ någon dag blir det en rätt ok variation enligt mig.

Varför 100g ? 50-60g är en bra portion i många rätter.

Sedan är animaliska råvaror mer än kött, så det finns absolut ingen anledning att a priori utesluta alla animaliska råvaror ändå i samtliga 3 alternativ.

Erbjuds det 3 bra alternativ, varför skulle någon välja animalier varje dag , bara för att man en viss specifik dag vill förbehålla sig möjligheten att göra det?

Är verkligen vegetarisk mat så dålig och oattraktiv att den måste tvingas på skolbarnen , annars väljer de bara rätten med animalier? Jag som äter vegetariskt ofta tycker ju inte det.

500g gäller rött kött, dvs från nöt, lamm, gris och vilt. Och chark.

Fisk, fågel, skaldjur, sniglar och tusen andra animaliska råvaror ingår inte.
 
Varför 100g ? 50-60g är en bra portion i många rätter.

Sedan är animaliska råvaror mer än kött, så det finns absolut ingen anledning att a priori utesluta alla animaliska råvaror ändå i samtliga 3 alternativ.

Erbjuds det 3 bra alternativ, varför skulle någon välja animalier varje dag , bara för att man en viss specifik dag vill förbehålla sig möjligheten att göra det?

Är verkligen vegetarisk mat så dålig och oattraktiv att den måste tvingas på skolbarnen , annars väljer de bara rätten med animalier? Jag som äter vegetariskt ofta tycker ju inte det.

500g gäller rött kött, dvs från nöt, lamm, gris och vilt. Och chark.

Fisk, fågel, skaldjur, sniglar och tusen andra animaliska råvaror ingår inte.
100 gram är lågt räknat om det gäller rätter där folk får plocka beståndsdelarna själva. I sammanblandade rätter typ sallader och pastasåser är det kanske mer rimligt att räkna på mindre mängd kött/portion.
När det gäller skolkök har jag nog aldrig hört talas om något som erbjuder tre alternativ, så det blir lite märkligt att argumentera utifrån det. Jag har heller aldrig stött på en skolmatsal som serverar skaldjur, och har svårt att tro att sniglar går hem hos den genomsnittliga grundskoleeleven.
Det ger i praktiken rött kött, fisk, kyckling och vegetariskt att välja på, och jag ser ju hellre att det serveras vettigt producerat kött av god kvalitet lite färre dagar än "fulkött" varje dag.
 
100 gram är lågt räknat om det gäller rätter där folk får plocka beståndsdelarna själva. I sammanblandade rätter typ sallader och pastasåser är det kanske mer rimligt att räkna på mindre mängd kött/portion.
När det gäller skolkök har jag nog aldrig hört talas om något som erbjuder tre alternativ, så det blir lite märkligt att argumentera utifrån det. Jag har heller aldrig stött på en skolmatsal som serverar skaldjur, och har svårt att tro att sniglar går hem hos den genomsnittliga grundskoleeleven.
Det ger i praktiken rött kött, fisk, kyckling och vegetariskt att välja på, och jag ser ju hellre att det serveras vettigt producerat kött av god kvalitet lite färre dagar än "fulkött" varje dag.

3 alternativ serveras på skolorna här och det är därför jag resonerar från det.
 
3 alternativ serveras på skolorna här och det är därför jag resonerar från det.
Då är det ju fullt rimligt att något av alternativen innehåller rött kött, kyckling eller fisk de flesta dagar. Min bild av matsedlar generellt är dock att de köttbaserade rätterna ofta är oproportionellt många.
 
Då är det ju fullt rimligt att något av alternativen innehåller rött kött, kyckling eller fisk de flesta dagar. Min bild av matsedlar generellt är dock att de köttbaserade rätterna ofta är oproportionellt många.

Ja, så är det nog på vissa håll. Jag ser inte heller det som ett problem om det enstaka dagar under året blir 3 bra varierade vegetariska rätter som ett resultat av slumpen. Däremot tycker jag det är fel att bestämma på förhand att alla 3 alternativ måste utesluta animaliska råvaror helt och hållet.

Finns det bara ett alternativ så blir det ju naturligt olika rätter varje dag. Jag tycker inte att det är så bra för barnen, eftersom det oftare då inträffar att barnen knappt äter alls. Dessutom blir ju då allt annat specialkost.

Med 3 olika alternativ finns det alltid något som funkar skapligt.
 
100 gram är lågt räknat om det gäller rätter där folk får plocka beståndsdelarna själva. I sammanblandade rätter typ sallader och pastasåser är det kanske mer rimligt att räkna på mindre mängd kött/portion.
När det gäller skolkök har jag nog aldrig hört talas om något som erbjuder tre alternativ, så det blir lite märkligt att argumentera utifrån det. Jag har heller aldrig stött på en skolmatsal som serverar skaldjur, och har svårt att tro att sniglar går hem hos den genomsnittliga grundskoleeleven.
Det ger i praktiken rött kött, fisk, kyckling och vegetariskt att välja på, och jag ser ju hellre att det serveras vettigt producerat kött av god kvalitet lite färre dagar än "fulkött" varje dag.
https://maltidsservice.uppsala.se/mat-och-menyer/grundskolans-meny/

Iofs verkar bara vara två val, men det är ju inte som att de totalmoffar kött i alla fall. Det verkar absolut klara sin del av 500 gram.

Denna vecka är det rött kött på tisdagen. Köttfärspanna. Så 60-100 gram rött kött på tisdagen?

Solna verkar moffa på med hela tre dagar
http://skolmaten.se/forskolan-udden/
men frågan är väl hur många gram kött det är i skinksåsen per barn, 30?

Helt ärligt förstår jag knappt varför vi diskuterar skolluncher ens, de verkar vara välplanerade och följa socialstyrelsens kostplaner. Varje dag har ett helgrönt alternativ och barnen verkar få välja själva. Möjligen är de kanske lite energitäta men många barn äter inte så mycket.
 
Jag väntar fortfarande spänt på @sjoberga s redogörelse över vilken vegetabilier som är lika cancerogen som kött och vars konsumtionsmängd behöver begränsas i kostråd från en statlig myndighet :) :)
 
https://maltidsservice.uppsala.se/mat-och-menyer/grundskolans-meny/

Iofs verkar bara vara två val, men det är ju inte som att de totalmoffar kött i alla fall. Det verkar absolut klara sin del av 500 gram.

Denna vecka är det rött kött på tisdagen. Köttfärspanna. Så 60-100 gram rött kött på tisdagen?

Solna verkar moffa på med hela tre dagar
http://skolmaten.se/forskolan-udden/
men frågan är väl hur många gram kött det är i skinksåsen per barn, 30?

Helt ärligt förstår jag knappt varför vi diskuterar skolluncher ens, de verkar vara välplanerade och följa socialstyrelsens kostplaner. Varje dag har ett helgrönt alternativ och barnen verkar få välja själva. Möjligen är de kanske lite energitäta men många barn äter inte så mycket.

Det såg bra och balanserat ut och inte alls i behov av att stifta förbud (dvs uttalat vegetariska dagar) mot animaliska råvaror flera dagar i veckan. Jag förstår faktiskt inte heller.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 213
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köpa ponny med pålagringar SI-led?
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp