Kött - och mjölkkonsumtion

Ja i cancer i allmänhet. Men kött ökar risken för tjocktarmscancer och ändtarmscancer. Det finns ingen forskning som visar med samma tydlighet att grönsaker ökar vissa cancerformer. Kött blir till och med utpekat av Livsmedelsverket.

Ditt argument var ju att de stackars barnen inte ska bli tvingade att bli vegetarianer två gratisluncher i veckan (2 av 21 måltider). Man om de ska äta en köttburgare så måste de minsann ta rotfruktssallad till (vad nu det är, har faktiskt aldrig hört talas om det), det är ju tvång om något.

Du lallar på så långt ifrån att det känns helt meningslöst att fortsätta diskussionen. Om man inte förstår att det är bättre att en elev äter 60g hamburgare med ost än ingenting alls, så förstår du inte min poäng för fem öre.
 
Nu är ju inte Cancerfonden rätt organisation att sprida information om kostråd, utan det är Livsmedelsverkets uppgift. Livsmedelsverket är en statlig myndighet och de har bland annat till uppgift att se efter folkhälsan, relaterad till livsmedel, i Sverige och ge nationella kostråd. De informerar om att kött i större mängder än 500 g/v ger ökad risk för cancer, men ingenting om att grönsaker gör det.

https://www.livsmedelsverket.se/mat...rad-om-bra-mat-hitta-ditt-satt/kott-och-chark

Du menar att man kan invänta kostråden, och kostråden ÄR ju redan att minska mängden rött kött och ÖKA den vegetariska maten.

Skolan sköter ju redan det på ett utmärkt sätt utan förbud mot kött. Det är vad @Badger upprepar. Vi behöver inte mer politik i skolköken helt enkelt.
 
Varför är det så provocerande med animalisk kost att man på förhand måste förbjuda den vissa dagar, istället för att bara laga bra mat som eleverna äter utan att sätta upp hinder?

Att det blir bara vegetariskt nån gång per månad, är inget problem, bara man inte satt upp stora politiska förbudsskylten i förhand.

Att man inte serverar en viss sak betyder inte att man har förbjudit det. Det är otroligt fyrkantigt att tänka att man måste lägga till någon sorts kött till all mat. Väldigt många rätter (som falafel, spenatsoppa, pannkakor osv i all oändlighet) är tänkta att vara helt vegetariska och det innebär alltså inte att man tar bort något kött från en befintlig rätt utan att den helt enkelt ser ut så. En maträtt som inte innehåller kött. Kan även ätas av vegetarianer.
 
Att man inte serverar en viss sak betyder inte att man har förbjudit det. Det är otroligt fyrkantigt att tänka att man måste lägga till någon sorts kött till all mat. Väldigt många rätter (som falafel, spenatsoppa, pannkakor osv i all oändlighet) är tänkta att vara helt vegetariska och det innebär alltså inte att man tar bort något kött från en befintlig rätt utan att den helt enkelt ser ut så. En maträtt som inte innehåller kött. Kan även ätas av vegetarianer.
Alltså så som jag uppfattat Sjöberga verkar hen inte bara hålla med om det helt och hållet utan även äta så själv. Hen verkar mer tycka att det är onödigt att ha speciella antiköttdagar utan liksom ta det som det kommer.

Eller det står i alla fall så i många av inläggen.

kl: Diskussionen om skolmaten just nu verkar ju handla om de som tycker att det röda köttätandet bör minska på skolan enligt socialstyrelsens rekommendationer, till 500 gram kött (totalt så mindre då i just skolan), med hjälp av köttfria dagar.

Kontra de som tycker att man kan följa socialstyrelsens rekommendationer och servera så att barn får ca 500 gram rött kött per vecka (totalt hemma o i skolan), enligt socialstyrelsens rekommendationer men utan specifika köttfria dagar utan snarare så att det ibland är kött och ibland inte, utan att detta måste inträffa just måndag.

Alla i tråden tycker att man kan äta bara grönsaker ofta och mycket grönsaker alltid.

Det blir ju lite rundgång.

Speciellt som det verkar som att skolan i många kommuner redan följer rekommendationerna och serverar typ under 500 gram rött kött i veckan, till skillnad från övrig svensk befolkning. De har ju alltså dietister som lägger upp maten speciellt. Problemet är väl snarare att vissa kommuner fortfarande inte lagt om så de kan upphandla kött producerat enligt svenska regler.

Vi diskuterar helt enkelt hetsigt den enda instans som verkar följa kostrekommendationerna ;). Och försöker övertyga varandra om att den bör följa just dessa. Alla är överens om köttfria dagar, frågan var om dessa måste vara en viss dag eller vilken dag som helst.
 
Senast ändrad:
Alltså så som jag uppfattat Sjöberga verkar han inte bara hålla med om det helt och hållet utan även äta så själv. Han verkar mer tycka att det är onödigt att ha speciella antiköttdagar utan liksom ta det som det kommer.

Eller det står i alla fall så i många av inläggen.

Diskussionen om skolmaten just nu verkar ju handla om de som tycker att det röda köttätandet bör minska på skolan enligt socialstyrelsens rekommendationer, till 500 gram kött (totalt så mindre då i just skolan), med hjälp av köttfria dagar.

Kontra de som tycker att man kan följa socialstyrelsens rekommendationer och servera så att barn får ca 500 gram rött kött per vecka, enligt socialstyrelsens rekommendationer men utan specifika köttfria dagar.

Alla i tråden tycker att man kan äta bara grönsaker ofta och mycket grönsaker alltid.

Det blir ju lite rundgång.

Speciellt som det verkar som att skolan i många kommuner redan följer rekommendationerna, till skillnad från övrig svensk befolkning. De har ju alltså dietister som lägger upp maten speciellt. Problemet är väl snarare att vissa kommuner fortfarande inte lagt om så de kan upphandla kött producerat enligt svenska regler.
Nja skolan kan ju inte servera 500 g kött per person och vecka för barnen måste ju förutsättas äta kött hemma också. Snarare kan det vara så att barnen äter en orimligt stor andel av sin ”köttranson” i skolan.

Jag tycker att man måste hjälpa barnen att äta rätt och inte låta dem välja själva alla dagar i veckan. Den som inte kan förstå de långsiktiga konsekvenserna av dåliga val är inte mogen att ha total frihet. Dåliga kostvanor är kopplade till så himla många hälsoproblem att jag tror det är en vinst både för individen och folkhälsan om skolan tog ett större ansvar (och nej då menar jag inte en extra undervisningstimme på hemkunskapen).
 
Nja skolan kan ju inte servera 500 g kött per person och vecka för barnen måste ju förutsättas äta kött hemma också. Snarare kan det vara så att barnen äter en orimligt stor andel av sin ”köttranson” i skolan.

Jag tycker att man måste hjälpa barnen att äta rätt och inte låta dem välja själva alla dagar i veckan. Den som inte kan förstå de långsiktiga konsekvenserna av dåliga val är inte mogen att ha total frihet. Dåliga kostvanor är kopplade till så himla många hälsoproblem att jag tror det är en vinst både för individen och folkhälsan om skolan tog ett större ansvar (och nej då menar jag inte en extra undervisningstimme på hemkunskapen).
Men men men....!?

500 gram rött kött per vecka (totalt hemma o i skolan)
vad ska jag skriva för att den andemeningen ska gå fram?

Hjälpa dem välja rätt? de verkar ha två rätter att välja mellan, en vegetarisk och en som ca 2-3 dagar i veckan kan innehålla 30-100 gram kött (beroende på hur glupskt barnet är). En till två dagar verkar vara fisk, en till två dagar verkar vara helvegetarisk, en till två dagar verkar bestå av fågel. Hur många dagar har en vecka?

Så rött kött verkar då serveras i genomsnitt 2 dagar i veckan? Det kan tex vara en skinksås med gissningsvis ca 30 gram kött per portion, eller typ läbbiga lappskojs med typ 10 gram kött i? eller hamburgare med typ 30 gram kött per burgare? (Mc Donalds har 40 gram i sina).

Båda rätterna specifikt utvalda av en dietist centralt på varje kommun. Enligt kostrekommendationerna. Dock tycker jag något väl energität kanske? med tanke på övervikt, men det måste den samtidigt vara eftersom många barn äter väldigt lite?

De dåliga kostvanorna sker då antagligen inte i skolan? Så varför diskuterar vi skolan?

De har två val, inget av dem bör vara dåligt. Om ett av dem är dåligt så behöver kommunen byta dietist.
 
Nja skolan kan ju inte servera 500 g kött per person och vecka för barnen måste ju förutsättas äta kött hemma också. Snarare kan det vara så att barnen äter en orimligt stor andel av sin ”köttranson” i skolan.

Jag tycker att man måste hjälpa barnen att äta rätt och inte låta dem välja själva alla dagar i veckan. Den som inte kan förstå de långsiktiga konsekvenserna av dåliga val är inte mogen att ha total frihet. Dåliga kostvanor är kopplade till så himla många hälsoproblem att jag tror det är en vinst både för individen och folkhälsan om skolan tog ett större ansvar (och nej då menar jag inte en extra undervisningstimme på hemkunskapen).
Och ja olika kostvanor kan absolut leda till hälsoproblem, här är ett vanligt.

https://www.sydsvenskan.se/2005-03-11/varannan-flicka-i-tonaren-har-jarnbrist

Lena Hulthén har undersökt 600 flickor och lika många pojkar i årskurs nio vid två tillfällen, år 1994 innan järnberikningen slopades, och år 2000 fem år efter att den togs bort. 1994 bedömdes 38 procent av flickorna ha järnbrist. År 2000 hade 50 procent av dem för låga järnvärden. Trots att studien tydligt visar att järnbristen ökat, främst bland flickor men även bland pojkar, har Livsmedelsverket inga planer på att återinföra järnberikning.

- Vi ligger lågt när det gäller att järnberika mjöl eftersom vi vill att folk ska äta fullkornsbröd, säger Åke Bruce, professor i tillämpad näringslära och expert på Livsmedelsverket.

Göteborgsforskarnas studie visar att ungdomarnas största järnkälla är just bröd och spannmål. Men på Livsmedelsverket vill experterna i stället försöka få folk att ändra kostvanor.

- Det är bättre att satsa på att äta mer kött och frukt för att få upp järnvärdena än att järnberika mjölet, säger Åke Bruce.

Men även innan järnbristen går så långt kan den ge symtom som trötthet, värk, depressioner och ökad utsatthet för infektioner
 
Men men men....!?

vad ska jag skriva för att den andemeningen ska gå fram?

Hjälpa dem välja rätt? de verkar ha två rätter att välja mellan, en vegetarisk och en som ca 2-3 dagar i veckan kan innehålla 30-100 gram kött (beroende på hur glupskt barnet är). En till två dagar verkar vara fisk, en till två dagar verkar vara helvegetarisk, en till två dagar verkar bestå av fågel. Hur många dagar har en vecka?

Så rött kött verkar då serveras i genomsnitt 2 dagar i veckan? Det kan tex vara en skinksås med gissningsvis ca 30 gram kött per portion, eller typ läbbiga lappskojs med typ 10 gram kött i? eller hamburgare med typ 30 gram kött per burgare? (Mc Donalds har 40 gram i sina).

Båda rätterna specifikt utvalda av en dietist centralt på varje kommun. Enligt kostrekommendationerna. Dock tycker jag något väl energität kanske? med tanke på övervikt, men det måste den samtidigt vara eftersom många barn äter väldigt lite?

De dåliga kostvanorna sker då antagligen inte i skolan? Så varför diskuterar vi skolan?

De har två val, inget av dem bör vara dåligt. Om ett av dem är dåligt så behöver kommunen byta dietist.
Men ungarna blir ju inte mätta på EN burgare? Och varför i hela friden ska man servera läbbig mat? Det verkar ju jättedumt!

Jag är alltså inte alls emot att man serverar kött i skolan. Jag serverar kött till mitt eget barn också. Men jag tycker att det är helt onödigt att man ska erbjudas kött exakt varje dag.
 
Att man inte serverar en viss sak betyder inte att man har förbjudit det. Det är otroligt fyrkantigt att tänka att man måste lägga till någon sorts kött till all mat. Väldigt många rätter (som falafel, spenatsoppa, pannkakor osv i all oändlighet) är tänkta att vara helt vegetariska och det innebär alltså inte att man tar bort något kött från en befintlig rätt utan att den helt enkelt ser ut så. En maträtt som inte innehåller kött. Kan även ätas av vegetarianer.

Vem tänker så? Så länge man inte förbjuder kött på förhand, dvs bestämmer att det bara måste vara vegetariska rätter en viss dag, ser jag inga problem. Designa en bra meny utan politik och uppsatta hinder.

Vilket många skolor verkar sköta utmärkt.
 
Det går utmärkt att ha bra järnvärden utan varesig kött, mängder med spannmål eller kosttillskott. Det är inte speciellt svårt.

Det är inte speciellt svårt att äta kött heller, finns ingen anledning att hitta nya lösningar på icke-problem för 90% av befolkningen.
 
Men ungarna blir ju inte mätta på EN burgare? Och varför i hela friden ska man servera läbbig mat? Det verkar ju jättedumt!

Jag är alltså inte alls emot att man serverar kött i skolan. Jag serverar kött till mitt eget barn också. Men jag tycker att det är helt onödigt att man ska erbjudas kött exakt varje dag.
Men alla i tråden tycker ju det ;) det är det jag försöker säga. Alla säger att de tycker att det är onödigt att det serveras kött varje dag och rött kött varje dag. Dessutom gör skolor inte det lite oavsett -de serverar inte kött varje dag, och definitivt inte rött kött varje dag. De serverar det ca 2-3 dagar i veckan.



En del argumenterar för en speciell dag utan kött, andra argumenterar för att lite vilken som helst dag kan vara utan kött, så som det faller sig. Men alla, alla som jag läst verkar vara överens om att det inte ska vara kött varje dag.

Dagar utan rött kött finns i mängder iom att barnen också äter kyckling och fisk. Varje dag verkar ett vegetariskt alternativ finnas.

Dessutom vore det nog bra om ett barn bleve nöjt på en hamburgare på 30-40 gram med grönsaker till. De får gärna säga till om barnen äter för mycket så det inte får ont i magen sedan. Jag tycker i alla fall inte det känns ok att köpa två burgare till ett litet barn på Mc Donalds. Men det är ju en helt annan sak. Någon annan tycker att man absolut inte får begränsa barns ätande, så de gör säkert knappt det på skolorna.

Så du argumenterar mot ingen alls. Alla håller med dig om att man inte behöver äta rött kött varje dag och alla håller med dig om att man inte behöver äta kött varje dag.
 
Senast ändrad:
Det går utmärkt att ha bra järnvärden utan varesig kött, mängder med spannmål eller kosttillskott. Det är inte speciellt svårt.
Om det är så okomplicerat, varför hade 50% av flickorna järnbrist? I så fall borde det ju gå av bara farten.

Dessutom var det mer av ett exempel på att cancer, miljö, fetma och diabetes inte är de enda matrelaterade hälsoaspekterna.
 
Om det är så okomplicerat, varför hade 50% av flickorna järnbrist? I så fall borde det ju gå av bara farten.

Dessutom var det mer av ett exempel på att cancer, miljö, fetma och diabetes inte är de enda matrelaterade hälsoaspekterna.

Jag kan inte läsa artikeln, men om varannan flicka har järnbrist kan det ju inte bero på för lite kött i alla fall.
 
Jag kan inte läsa artikeln, men om varannan flicka har järnbrist kan det ju inte bero på för lite kött i alla fall.

Det kan det väl. Många aktar sig för att äta kött och andra bra produkter med järn från djurriket av fel anledningar, med den hysteri som råder.

Gängse uppfattning är att kvinnor, ffa flickor, äter för lite helt enkelt. Ju mer man äter desto sannolikare att järn fås tillräckligt.
 
Om det är så okomplicerat, varför hade 50% av flickorna järnbrist? I så fall borde det ju gå av bara farten.

Dessutom var det mer av ett exempel på att cancer, miljö, fetma och diabetes inte är de enda matrelaterade hälsoaspekterna.
För att de inte äter bra mat? Vänd på det. Om kött är viktigt, hur kan man INTE ha järnbrist efter snart 25 år utan? Om man slarvar med maten. JA då behöver man rött kött/lever för att ta itu med det akuta problemet lågt järnvärde och det är kanske värt att utsätta sig för större risker på sikt.
 
För att de inte äter bra mat? Vänd på det. Om kött är viktigt, hur kan man INTE ha järnbrist efter snart 25 år utan? Om man slarvar med maten. JA då behöver man rött kött/lever för att ta itu med det akuta problemet lågt järnvärde och det är kanske värt att utsätta sig för större risker på sikt.

Nu finns det ju exakt noll evidens för att undvikande av kött ger längre livslängd, utan snarare observationer om motsatsen. Det är en myt att kostvalet är viktigt för livslängd. En seglivad sådan.
 
För att de inte äter bra mat? Vänd på det. Om kött är viktigt, hur kan man INTE ha järnbrist efter snart 25 år utan? Om man slarvar med maten. JA då behöver man rött kött/lever för att ta itu med det akuta problemet lågt järnvärde och det är kanske värt att utsätta sig för större risker på sikt.
Då behöver man väl snarare tillskott av järn. Alltså tabletter, flytande eller dropp.
 
Det kan det väl. Många aktar sig för att äta kött och andra bra produkter med järn från djurriket av fel anledningar, med den hysteri som råder.

Gängse uppfattning är att kvinnor, ffa flickor, äter för lite helt enkelt. Ju mer man äter desto sannolikare att järn fås tillräckligt.

Hysteri?

Det gäller ju att äta rätt också, inte bara tillräckligt. Oavsett om man äter kött eller ej.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 168
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp