Kött som belöningsgodis

apocalypsen

Trådstartare
Har en massa spillbitar med kött och en del senor över från rådjur och tänkte ha det som belöning till hunden i små bitar. För att det inte ska bli fullt lika makabert att ha med på träningen så tänkte jag tillaga det. Ska man koka eller steka det?

Brukar inte göra eget godis, kör med korvbitar i vanliga fall. Men han är tokig i viltköttet och det känns ju slösigt och onödigt att kasta när det finns någon som vill äta upp det :D
 
Sv: Kött som belöningsgodis

Jag skulle koka det. Ev sen lägga det ute så det blir lite hårt. Eller torka i ugnen.
 
Sv: Kött som belöningsgodis

Jag brukar mala det i köttkvarnen. Blir det väldigt löst så blandar jag i lite havregryn tills konsistensen är OK.
Sen gräddar jag det i ugnen i ca. 15-20 min. värme 175 grader.
Naturligvis bakplåtspapper osv.
Skär upp i lagom stora bitar och sedan in i frysen.

Lycka till!
 
Sv: Kött som belöningsgodis

Supertack för tipsen. Blir nog att jag kokar det mesta av det och fryser i småpåsar. Men jag ska prova att torka lite i ugnen, det var ett bra tips!
 
Sv: Kött som belöningsgodis

Guldmedalj till Gnist som just har besparat mig massor av tid i köket :bow:

Det ligger redan upphackat i små bitar i en skål så då ska jag bara packetera i påsar och stoppa i frysen :D
 
Sv: Kött som belöningsgodis

Det är ju hund som ska äta det o tror dom har ätit värre saker än återfryst kött.
Tror du inte det blir kladdigt om det inte tillagas på något sätt? om du ska ha det som belöningsgodis alltså.
 
Sv: Kött som belöningsgodis

Kan hända det "läker" lite blod om det, men det är ju bara att ha det i en liten påse i fickan, så slipper man söl.

Kladdigt kött däremot = tämligen ruttnat = luktar unk = kastas.
 
Sv: Kött som belöningsgodis

*KL*

Provade att ha det rått nu när jag var iväg och tränade.
Lade det i en plastpåse som jag sedan hade i den vanliga belöningsfickan. Förutom att man blev lite klistrig runt fingrarna när man hanterade det så var det inget problem. Klistrigheten försvann när jag spolade av händerna med vatten. Inte mer kladdigt och kletigt än om man använder en fet korv eller dyl som belöning. Hade leverkorv när vi började vår agilitykurs och det var kletigt :D

Kan mycket väl se hur min hund stoppar i sig betydligt värre saker än återfryst kött. Det min fundering gällde var att vissa typer av kött blir direkt vidriga när de återfryses och man behöver ju inte utmana ödet. Hunden har lite känslig mage pga den stora omställning han har genomgått i sitt liv de senaste månaderna, jag bjuder ogärna på något som resulterar att den rasar ihop helt.

Rådjurskött var helt klart det mest uppskattade godiset än så länge :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 675
Senast: Unafraid
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 545
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 773
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så bråkiga tankar man kan ha ibland. När man bara borde bara här och nu. Frejen är ju opererad nu igen, i måndags. Gipsbyte är bokat...
Svar
4
· Visningar
1 215
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra torrfoder
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022
  • Hijabis i stallet!

Omröstningar

Tillbaka
Upp