Köket snart ett minne blott?

Jag vill aldrig mer dela tvättstuga! Jag har dåliga erfarenheter från flera håll, olika områden och orter i Sverige. Värsta var när vi skulle hämta torra tvätten runt kl. 22 och någon hade tagit ut vår tvätt som var dyngsur för att torka sin egen. Personen ifråga dök upp men förstod inte språket. Så eftersom tvättstugan låstes kl. 22 fick vi sitta och vänta på tvätten skulle torka.

Många gånger man kom hade någon tagit ens maskiner, eller torktumlare. Vi vart så trötta på det att vi installerade tvättmaskin i lägenheten. Sedan när vi flyttade så började tvättstugemardrömmen om igen. Fick installera en kombinerad maskin istället för att kunna tvätta hemma. Älskar att bo i hus numera och ha egen tvättstuga!

Delat kök har jag upplevt på håll. När jag var student bodde maken i korridor och många vänner. Var ofta ej rent, man har olika perspektiv på att städa efter sig. Jag som dessutom gillar att laga mat, baka och fixa med hundgodis skulle aldrig kunna dela kök. Ursäkta, men jag tänkte torka lite kycklinghjärtan hela dagen - det är lugnt eller hur?


Hände oss två gånger, att tvätten blev utdragen. Personen fick skäll efter noter. Med handsignaler och ritade bilder...

Därefter satte hyresvärden upp byglar på dörren, så man kan låsa med hänglås.
Problemet med tagen tvättstugetid uppkom aldrig igen.
 
Hände oss två gånger, att tvätten blev utdragen. Personen fick skäll efter noter. Med handsignaler och ritade bilder...

Därefter satte hyresvärden upp byglar på dörren, så man kan låsa med hänglås.
Problemet med tagen tvättstugetid uppkom aldrig igen.

Hade öppen tvättstuga, vilket gjorde att många hade tvättid samtidigt. Ibland släppte folk in andra som inte bokat tid... Såå.. Svårlöst problem. Tvättstugor där man kan låsa om sig själv är enklare.
 
Vilka då? Nyfiken undran.

Googlade nu för att få reda på exakt och Sverige är på plats 158 av 196 så orkar inte rabbla alla :p Men exempelvis Finland, Norge, Island, Australien, Kanada, Ryssland, Argentina, Saudiarabien för att nämna några. Det bor 24,6 inv per km2 i Sverige och det finns 10 länder där det bor färre än 5 invånare per km2 Mongoliet är "värst" med 1,91 invånare. (Wikipediasiffror)
 
Boende i lägenhet innebär ofta delad tvättstuga. Kommer framtidens lägenhetsboende innebära även delat kök? Kanske det.

https://www.businessinsider.com.au/ikea-kitchen-future-alternative-2018-6

För min del är jag tacksam för att jag bor i hus och kan vingla iväg efter kaffet ostörd på morgonen.

coffee3.jpg


Alltså jag som bott i kollektiv flera år kan intyga att man överlever med delat kök också. Men det är inte någonting jag längtar tillbaka till, inte för att det var en massa problem men för att det blev trångt vid matlagningstider och rätt jobbigt att ha en massa folk runt sig jämt.

Vi delade kyl och frys vilket blev lite snålt med plats per person. Men vi hade inte problem med att någon stal andras mat eller nåt sånt.

Delar tvättstuga sedan alltid och det funkar bra, är rent och fräscht och sällan problem att få tider. Det har aldrig hänt mig att någon stulit tvätt eller förstört... däremot att en person har tagit ut min tvätt och lagt den i korgen - för att jag var sen med att hämta och personens egen tvättid hade startat. Så en helt ok handling.
 
Fy för gemensamt kök..... :( Jag, som bakar mycket, skulle bli tokig. Allt det roliga med att baka och (ibland) laga mat skulle gå förlorat, och det skulle kännas som om det enda som var viktigt var att man blev färdig och kom därifrån.....
 
Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bo med delat kök. Delat tvättstuga är min gräns.

Jag är väldigt petig med renligheten i köket och att dela det med någon annan, utom partnern, skulle jag helt enkelt bli äcklad av.

Jag tror det kommer ta lång tid innan köket blir delat i sverige, i amerika, england, japan och sydkorea tror jag det kan komma väldigt fort.
Vi svenskar är fortfarande för antisociala för att flytta in på sådana ställen(inte sitta brevid på bussen/bänken etc), om man nu inte är normbrytande social av sig.
 
Här är en utförligare artikel. Hon drar paralleller till den mobila arbetsplatsen, hur vi kan konsumera media varifrån vi vill etc.

https://www.news.com.au/lifestyle/h...a/news-story/9a8f17fae4a1ec47538e6761694caf7f

Det här var ju intressant:

"According to research by the Swedish-founded company, only 7 per cent of people view their homes as being a specific place. Around 40 per cent see their neighbourhood as part of their home and 42 per cent feel more at home outside their home than in it. "
Jag hittade inte vilka de hade intervjuat? Är det australiensare eller svenskar, bosatta i villor eller lägenheter, stads- eller lantbor? Siffrorna ser helt annorlunda ut än jag förväntade mig.
 
Jag hittade inte vilka de hade intervjuat? Är det australiensare eller svenskar, bosatta i villor eller lägenheter, stads- eller lantbor? Siffrorna ser helt annorlunda ut än jag förväntade mig.
Skulle tro att det gäller Australien. Håller med om att det hade varit intressant med mer bakgrund till siffrorna.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Nu blir jag lite självupptagen här. Om vi då fortsätter att tänka på såna där "aktivitetsbaserade" kontor, som en jämförelse med kollektiva kök, så tycker jag att sådana kontor verkar vara totala katastrofer och typ borde förbjudas. Jag är 100% oflexibel på den punkten.

Tanken på ett kollektivt kök får mig inte heller direkt att jubla, men där har jag ändå en idé om att det vore lärorikt att dela. Att vi alla har saker att lära om att dela, och att vi blir "bättre" personer om vi kan det.

Jag framstår som lite inkonsekvent här. :p
 
Nu blir jag lite självupptagen här. Om vi då fortsätter att tänka på såna där "aktivitetsbaserade" kontor, som en jämförelse med kollektiva kök, så tycker jag att sådana kontor verkar vara totala katastrofer och typ borde förbjudas. Jag är 100% oflexibel på den punkten.

Tanken på ett kollektivt kök får mig inte heller direkt att jubla, men där har jag ändå en idé om att det vore lärorikt att dela. Att vi alla har saker att lära om att dela, och att vi blir "bättre" personer om vi kan det.

Jag framstår som lite inkonsekvent här. :p
Vad i all världen är ett aktivitetsbaserat kontor? Jag är som utanför den här korporativa sfären känner jag.
 
De här öppna kontorslandskapen har ju visat sig vara skrutt, ändå envisas företagsledningar (och ffa myndighetsledningar) med att ha dem, för att de ska hålla koll på personalen, antar jag.
 
De här öppna kontorslandskapen har ju visat sig vara skrutt, ändå envisas företagsledningar (och ffa myndighetsledningar) med att ha dem, för att de ska hålla koll på personalen, antar jag.
Tränga ihop fler på mindre yta, färre arbetsplatser än det finns personal, inget ”eget” förutom möjligtvis en hurts. Låter inte lockande direkt ...
 
Typ öppet kontorslandskap fast utan en egen bestämd plats.
Jag tänker att många inom vården arbetar ju så, man hugger en dator där det är ledigt typ. Det är ingen som klagar på det såvitt jag vet, skillnaden är ju att man ofta inte sitter några längre stunder direkt vid datorn. Sen arbetar man ju ofta på expeditioner av olika slag (gud så gammaldags det är). Huruvida det här är bra arbetsformer eller inte har jag ingen aning om, men sannolikt bidrar det nog till att så få unga vill jobba i vården kanske och det ökar nog stressen också när jag tänker efter.
 
Aha, jag tänkte mer att det var löpband under varje bord i stället för stolar, och att man hade gå-möten i stället för att sitta mm. Lite bajsnödigt sådär.
Det kan man nog lätt bygga in i konceptet.

Avgörande tycks vara att de möjliga arbetsplatserna är färre än de anställda, och att de bra platserna är riktigt få. Sen har de anställda inget eget alls, utom dator.
 
Det kan man nog lätt bygga in i konceptet.

Avgörande tycks vara att de möjliga arbetsplatserna är färre än de anställda, och att de bra platserna är riktigt få. Sen har de anställda inget eget alls, utom dator.
Min arbetsinsats skulle på ett sådant kontor sjunka neråt 10% dåliga dagar. Bra dagar kanske jag skulle komma upp i 50%. Jag undrar om man gjort några beräkningar på hur mycket företagen egentligen förlorar på att inte ge sina anställda en dräglig arbetsmiljö.
 
Jag har nu gått från "vanligt" kontorslandskap till aktivitetsbaserat, och är frälst. Bara det att kunna välja plats utifrån arbetsuppgift den dagen är guld. Ska jag fokusera och skriva ngt eller läsa finns ett rum med platser där det är förbjudet att snacka (Ja, "tysthetsnormen"...). Många olika ytor så det är lätt att ha spontana möten (Tidigare var det omöjligt få tag i mötesrum på kort varsel men nu kan vi bara sätta oss vid ett café-bord). Innan övergången var det en del farhågor för att platserna ej skulle räcka till men det har inte varit några problem. Och givetvis har vi det obligatoriska pingisbordet... :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp