Bukefalos 28 år!

kolik 2 gånger på 6 dagar..

Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Ja i ditt fall var det ju inte fastställt av vilken orsak hästen fick kolik. Kan ju varit GASKOLIK också...

Men gottom vätska och motion är alltid bra mot alla former av kolik! och så lite kraftfoder som MÖJLIGT.
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

precis.. när vetrinären var hit förra tisdagen så kunde hon inte känna att det var någon direkt förstoppning, hon hade lite gas i blindtarmen men inte mkt, lite förhöjd puls (48)

ja det e mysko helt enkelt :S

men man måste ju självklart göra allt för att förhindra att det händer igen..
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Det är inte alltid de kan fastställa orsaken till koliken. Det är nästan bara vid förstoppning som det går att fastställa orsaken... på hemmaplan iaf. Möjligtvis märker man om hästen är mycket gasig att det kan varit DET då... (gaskolik).

Min häst, en nordsvensk brukshäst, fick inte ens förhöjd puls (:confused: ) när hon hade värsta koliken! Hon blev inte heller VILD och rulla sig eller nåt. Det man märkte det på henne var att hon
1. inte ville äta (DÅ var nåt väldigt fel på den damen!!)
2. Stod och sparkade sig mot magen litegrann
3. Ville lägga sig ner och var trött, i alllra värsta fallen lade hon sig ner på sidan och bara stönade

Hon hade väldigt diffusa symtom och när man väl märkte att nåt var fel så hade det gått LÅNGT. Då var förstoppningen allvarlig! :crazy:
Hon visade sig inte gärna som svag.... och dolde sina smärtor så långt hon kunde. Stackaren!
(hon är i himlen nu pga spatt)
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Jag ger mina varmt Betfor-linfrövatten innan de går ut.
De dricker då en stor volym.
Jag har fått lära mig att man inte ska ändra på fodret efteråt, för tarmfloran.
Samma mat men i mindre mängd.
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Vår 4 åring hade kolik under sitt 2 år, kolik varannan vecka som gick över med motion ( longering) satt fart på tarmarna och att han fick i sig vätska.
Ofta är det vätske brist och särskilt om msn har vattenkoppar, vissa ger så pass dåligt flöde att de inte borde tillåtas att säljas på marknade , så kolla upp dem med jämna mellanrum.

Ofta är kyl i komb med vattenbrist det tillfälle som ger många hästar kolik och problem med magen.

Men om man utfodrar och kan, så ge hästen hösilage som innehåller mycket vatten, eller så kanske man kan vattna hö.
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

KAN vara, men fallen är inte sådana oftast...nu är vår valack kolikfri och det vet man ju varför.
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Jag har en liten spaning när det gäller det här. Eftersom hästar har en tendens att dricka alldelés för lite vintertid även om de har fri tillgång på vatten, kan det möjligen vara så, att djuren i frihet en gång i tiden, var konstruerade så, att det var själva rörelsen som höll igång magarna? Jag menar, en älg tex betar ju nästan konstant dygnet runt och rör sig över mycket stora områden under tiden, i letandet efter föda. Kan det vara det som är problemet med våra tamhästar?
Ja, det var bara en tanke.
I såfall, får vi se till att få fart på deras magar på artificiell väg, eftersom vi nästan aldrig har möjlighet utom i undantagsfall, att erbjuda så stora strövområden.
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Fast faktum är att det är högt procentuellt antal hästar som faktiskt har magsår har man kommit fram till, siffrorna som du ser nedan
http://www.alltomhastar.se/content....tputTemplateID=522&ArticleStateID=2&ParentID=
(inkopierat från länken)
"
En studie i USA utförd på fullblodshästar i träning visade att 80% hade magsår av varierande storlek. I Sverige genomfördes en studie på travhästar i träning och där var förekomsten av magsår 43% och den ökade till 50% hos de travhästar som startat.
Det finns ingen motsvarande studie gjord på ridhästar i Sverige. Det man vet är att hos hästar som undersöks för andra mag och tarmsjukdommar är förekomsten av magsår ca. 50%."

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf
(text inkopierat från länken)
"
Diagnos
Klinisk symtom
Symtomen för magsår på vuxna hästar är ofta väldigt diffusa. Även fast hästen inte visar
någon märkbar smärta betyder det inte att den inte känner något obehag av magsåret. Några
vanliga symtom som kan observeras är bl a (Skidell, 2000):
• nedsatt prestationsförmåga
• svårt att hålla hullet
• minskad aptit
• torr och glanslös hårrem
• återkommande kolik
• olika grad av diarré.
"

på flera sidor finns det att läsa hur återkommande kolik är ett tydligt symtom på ev magsår /påbörjat magsår"

Eftersom magsår endast går att bedömma genom gastroskopi så är det idag tusentals återkommande kolikhästar som faktiskt aldrig blir behandlade i tid, har man då en häst som återkommande får kolik så tycker jag personligen att det åligger i ens skyldighet att utesluta möjligheten så den faktiskt är så pass vanligt förekommande.

MvH MuMin
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Mumin_79 skrev:
Fast faktum är att det är högt procentuellt antal hästar som faktiskt har magsår har man kommit fram till, siffrorna som du ser nedan
http://www.alltomhastar.se/content....tputTemplateID=522&ArticleStateID=2&ParentID=
(inkopierat från länken)
"
En studie i USA utförd på fullblodshästar i träning visade att 80% hade magsår av varierande storlek. I Sverige genomfördes en studie på travhästar i träning och där var förekomsten av magsår 43% och den ökade till 50% hos de travhästar som startat.
Det finns ingen motsvarande studie gjord på ridhästar i Sverige. Det man vet är att hos hästar som undersöks för andra mag och tarmsjukdommar är förekomsten av magsår ca. 50%."

http://hippocampus.slu.se/bibliotek/dokument/ACF51C.pdf
(text inkopierat från länken)
"
Diagnos
Klinisk symtom
Symtomen för magsår på vuxna hästar är ofta väldigt diffusa. Även fast hästen inte visar
någon märkbar smärta betyder det inte att den inte känner något obehag av magsåret. Några
vanliga symtom som kan observeras är bl a (Skidell, 2000):
• nedsatt prestationsförmåga
• svårt att hålla hullet
• minskad aptit
• torr och glanslös hårrem
• återkommande kolik
• olika grad av diarré.
"

på flera sidor finns det att läsa hur återkommande kolik är ett tydligt symtom på ev magsår /påbörjat magsår"

Eftersom magsår endast går att bedömma genom gastroskopi så är det idag tusentals återkommande kolikhästar som faktiskt aldrig blir behandlade i tid, har man då en häst som återkommande får kolik så tycker jag personligen att det åligger i ens skyldighet att utesluta möjligheten så den faktiskt är så pass vanligt förekommande.

MvH MuMin

Angående det här kan man ju inte nog betona vikten av tillräckligt mycket grovfoder, fri tillgång eller fodringar många gånger per dygn och inte en massa kraftfoder i onödan som är arbetsamt för hästmagen att ta hand om. Lagom är bäst. :)
 
Sv: kolik 2 gånger på 6 dagar..

Fick hon BARA morötter i tre dagar? :confused: Det låter ju konstigt tycker jag. Inte konstigt om hon får magproblem efter det? :crazy: Något sånt har jag aldrig hört förr..

Malu
 

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 525
Senast: Luleå
·
Hästvård Jag behöver hjälp och tips utav er duktiga bukare. Blir långt inlägg för att ja ska kunna förklara mig :) Förra lördagen var jag ute...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 658
Senast: Limelight
·
L
Hästvård Fick precis reda på att min ponny (shetland/welsh m. 11 år) har haft kolik i natt. Han verkade hängig när mamma gav dem hö i hagen och...
2
Svar
24
· Visningar
3 475
Senast: lyckobubblor
·
Hästvård Har ett connemarasto född 4/7 2001 som tidiagre aldrig haft kolik. Nu har hon haft två mindre "kolikanfall", ett i torsdags och ett...
2
Svar
27
· Visningar
2 859
Senast: HelenaHandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp