Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Vid minsta misstanke om mask får vi alltid rådet att avmaska efter ett kolikanfall av vet. Visst finns risken för nytt anfall, men det har aldrig hänt på mina 20 år.

Edit: jag har då använt mig av Noromectin, inte cydectin, det känns som en liten överdrift. Be att få det istället..

Jo det finns många veterinärer som inte uppdaterar sin kunskap. Det skrev jag ju ovan. Jag skrev också att risken finns för ett nytt anfall av kolik om man avmaskar, inte att man absolut får det. Du har väl haft tur helt enkelt. Risken för anfall är tillräckligt för att inte jag ska riskera mina hästars hälsa iallafall.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Hur ser vattentillgången ut för hästen?
Har den konstant fri tillgång till vatten även när det är minusgrader?


Min häst har år efter år fått kolik under senvintern. Nu äntligen tror vi att vi vet vad det beror på, att han druckit dåligt eftersom vi inte kunde erbjuda fri tillgång på isfritt vatten dygnet runt.
Första året han inte hade kolik stog stod han på lösdrift med en eluppvärmd vattenkopp.
De senaste åren har han haft en thermobalja där det alltid finns vatten att dricka, och "peppar peppar" så har koliken hållt sig borta.

Så ett tips från mig med en s.k kolikhäst är att kolla över din hästs vatten-vanor.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Tycker det är jättebra att du har tagit till dig alla tips och pratat med mer än en veterinär!! :D
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

De har fri tillgång på vatten, jag har byggt en isolerad vattenbalja som nästan aldrig fryser så vatten har de haft dygnet runt, alla dagar.
Men funderar på om detta kan ha något med att göra att vi har egen brunn och nu när det töar ute för fullt kommer massor av smältvatten ner i brunn och vattnet kan smaka konstigt emellanåt, men hon reagerade aldrig på det förra våren så låter lite konstigt med och den andra hästen dricker.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Om jag vore du så skulle jag ge hästen loppfrön och paraffinolja varje dag. Loppfröna transporterar bort ev sand, vilket det kan vara som är orsaken. Paraffinoljan smörjer tarmarna. Ge det ett tag så kan allt försvinna. Men om vet tror på mask så avmaska också!

Hört att loppfrö ska vara bra. Vart köper man det ? typ granngården ?
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Vid minsta misstanke om mask får vi alltid rådet att avmaska efter ett kolikanfall av vet. Visst finns risken för nytt anfall, men det har aldrig hänt på mina 20 år.

Edit: jag har då använt mig av Noromectin, inte cydectin, det känns som en liten överdrift. Be att få det istället..

Trodde Cydectin var bra eftersom den tar nästan alla maskar så jag har redan hämtat ut det. Känns sådär att bara slänga bort det för att få tag på något annat medel då det kostade 239kr / spruta och jag fick 2.
Men som sagt ska ringa om några timmar och fråga en annan vet, och se vad han säger..
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Om det är någon slags förstoppningskolik pga att hästen dricker dåligt så blöt allt kraftfoder. Kraftfoder sväller mycket mer än man tror.

Min häst har trots isfritt vatten fått kolik i vinter och även förra vintern. Hon dricker helt enkelt för dåligt misstänkte vetrinären. Nu blöter jag upp allt kraftfoder så det blir som en slemmig gröt, tillsatt linfrökuber och vetrinären tyckte även att jag skulle ge henne 1 dl olja om dagen för att "smörja" tarmen.

Det har inte hjälpt att ge henne betforvatten. Hon dricker det bara ibland.

Loppfrö finns hos granngården eller andra foderförsäljare.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

fast hur skulle det se ut om vi började lita blint på främlingar på buke istället för på veterinären? Och vilka här på buke ska vi lita på? Dig? Vad säger att du har rätt och inte våra veterinärer? Så fungerar det ju inte.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Om vet har rekommenderat cydectin, så kör på det då. Det är ju ändå en veterinär som ordinerat det, och dom får vi väl ta och lita på..
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Loppfrö finns i stor hinkpå granngården, och på hööks tror jag. Annars finns det på vanlig mataffär i småpåsar som psysilliumfrö.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Vad kände veterinären vid rektaliseringen då? Det skulle ju kunna vara ngt felläge som inte rättat till sig ännu.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Vid första anfallet kände han ingenting, hon hade inte ens avföring i tarmen, helt tomt.
Andra anfallet nu i lördags så var hon full med avföring, men tarmar och allt annat tyckte han kändes bra.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Vilket är bäst att ge. Loppfrö eller Linfrökaka ?. Jag vet inte ens vad något utav det är ungefär. Linfrö vet jag för det äter jag själv ;)
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Om vet har rekommenderat cydectin, så kör på det då. Det är ju ändå en veterinär som ordinerat det, och dom får vi väl ta och lita på..

Nu har jag pratat med 3 olika veterinärer imorse och ingen av dem tyckte att Cydectin var allvarligt starkt utan de tyckte det var ett riktigt bra avmaskningsmedel och alla 3 tyckte jag skulle avmaska henne !

Jag gav henne ca 2.5betfor vatten, men ca 0.5dl betfor i, det hade hon druckit upp under natten :)
Hällde även i lite äppeljucie i en annan vattenkrubba jag har hänger hos henne och där hade hon druckit ca 7-8l och sedan har hon nog druckit ur vattenkoppen med ser det ut som :)

Veterinärerna jag ringde till tyckte jag skulle ge henne Linfrökaka 2-3hg /dag och A-Fil så gott det går. A-fil brukar de inte direkt gilla utan man får spruta in det så gott det går.
Ingen av de 3 i morse tyckte jag skulle minska drastiskt på grovfodret, utan däremot vattna på det.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Avmaska absolut inte om du inte har tagit maskprov som har påvisat mask och avmaska isåfall med ett medel som tar just den masken hon har. Risken finns att om du avmaskar nu så kan hon få kolik igen. Avmaskningsmedel är väldigt starkt och slår delvis ut tarmfloran så att hon kan få problem med magen av det. Både fång och kolik kan komma av att tarmfloran inte är i balans.

Avmaskningsmedlet är INTE starkt för hästen! Det är starkt för maskarna och är det en stor mängd mask som dör på en gång kan deras gifter göra hästen dålig, men det är ytterst sällan. Flera kolikanfall = avmaskning mot bandmask (dvs Cydectin Comp är utmärkt som även tar en del inkapslade blodmasklarver). Bandmasken är svår att hitta på träckprov och en vettig veterinär rekommenderar då avmaskning mot bandmasken om symptomen tyder på det.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Vad härligt med folk som vet vad de talar om. :)
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Avmaskningsmedlet är INTE starkt för hästen! Det är starkt för maskarna och är det en stor mängd mask som dör på en gång kan deras gifter göra hästen dålig, men det är ytterst sällan. Flera kolikanfall = avmaskning mot bandmask (dvs Cydectin Comp är utmärkt som även tar en del inkapslade blodmasklarver). Bandmasken är svår att hitta på träckprov och en vettig veterinär rekommenderar då avmaskning mot bandmasken om symptomen tyder på det.

:bow: :bow: Just det där om att bandmasken är svårt att hitta i träckproven sa ena veterinären i morse och menade på att det är speciellt bandmasken som kan ställa till problem i magen som ger kolik.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

+ delvis knapplån

Jag ber om ursäkt att jag delade med mej av den kunskap jag fick under min hästs svåra sjukdomstid och att jag litar på de som kallar sig de främsta inom just kolik. Tyvärr hittade jag inga länkar när jag googlade så jag kan inte bevisa mina påstående.
 
Sv: Kolik 2 gånger ( långt inlägg )

Tack för att du låter mig fortsätta lita på mina veterinärer, det känns tryggt, ska man tro en del folk på det här forumet så ska man inte göra som veterinären säger utan som privatpersoner på ett forum säger, och det känns läskigt ärligt talat.
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 405
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
674
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
652

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp