Bukefalos 28 år!

Kolik av kallt gräs?

E

EnYoy

En person i stallet tyckte det var dumt att hästarna betade fruset gräs, eftersom de kunde få kolik av det. Nu undrar jag om det stämmer? Och varför får dom kolik isåfall? Jag menar, vildhästar, vad äter dom?
 
Får inte hästarna gå ute alls när det är frost då eller?? :confused:
 
När min häst fick kolik sa veterinären att de kan få det av kallt gräs, så så är det säkert. Vet dock inte vad man gör åt det...

/ Maris
 
Har även jag hört detta. I allafall så påstår vet häromkring att kolikfallen ökar markant under denna delen av året. Om det sedan beror på frosten i sig eller på att hästarna bla dricker för dåligt när det är kallt ute är svårt att säga. Tror att det var någon sockerkristall i gräset som fälldes ut i frost och i sin tur påverkade tarmen eller nåt. :o :angel:
 
För två veckor sedan fick tre hästar i "vårt" stall kolik. De åt inte samma hö, inte samma kraftfoder och alla går inte heller i samma hage. Veterinären som var dit sa att fruset gräs kan "riva sår" i tarmarna på hästen, vilket kan leda till kolik.
Under de år jag har hållit på med hästar har jag aldrig varit med om detta förut, men det verkar ju ganska logiskt. Eftersom hästarna inte åt samma mat i övrigt, så bör det ju rimligtvis inte heller ha berott på något sådant.
Två av hästarna som fick kolik gick i samma hage som min häst, men min kände inte av nåt alls. Jag ger min häst olja i maten, vilket smörjer magen, och jag tror att det kanske var en anledning till att hon inte fick kolik. Eller så hade vi bara en hiskelig tur!! :crazy:
 
Om det nu skulle vara så att fruset gräs är ett problem så undrar jag hur våra hästars förfäder klarade sig. Under delar av året så fanns det inget annat än fruset gräs att äta och dom åt BARA det våra hästar får ju annan mat också vilket borde minska problemet rätt drastiskt.
 
Fast det där förstår inte jag, jag menar; det är ju inte så att de sväljer gräset helt, utan tvärtom så tuggar de ju maten ett tag och saliven lär ju värma upp gräset till en hyfsad temperatur innan det sväljs. Så det kan väl omöjligt bero på att gräset är fruset?

Däremot kanske det stämmer om den där sockerkristallen som Sova nämnde, någon som vet mer?
 
Japp, det stämmer att hästar kan få kolik av fruset gräs.
 
Intressant diskussion, har aldrig hört något om detta innan :crazy:

Men man lär ju så länge man lever.

Hur ska man då förebygga detta då?
 
Självklart påverkar det matsmältningen, frågan är hur känslig den enskilda individen är.

Jämför med lämpligheten att fodra med fruset hö-/ensilage.
 
Tja!
Jag har läst lite om det i mina fång-undersökningar.
När gräs, t.ex. timotej utsätts för kyla (under 5 plus grader) ändras växtens metabolism.
Den producerar Fruktaner och förbruka de lättillgängliga sukrosen. Hästars tarmsystem kan inte spjälka socker i form av dessa fruktos polymerer och därför anrikas de i grovtarmen och stör balansen av bakterier (mjölksyra bildas som sänker pH värdet och gynnar fel sorts bakteries utveckling och som slutligen frigör endotoxiner). Det finns säkert några Agronomer som kan detta mycket bättre än jag på detta forum!
 
Känsliga hästar kan få kolik av det, har haft en medryttarponny som fick kolik om han åt fruset gräs. Löstes genom att ge massor av oljat vatten innan han gick ut i hagen och allit mätt.
 
Men HUR ska man rent praktiskt kunna undvika att hästen får i sig fruset gräs? Det är ju egentligen omöjligt, man kan ju inte låsa in hästen under vinterhalvåret, liksom...
Blir lite orolig, eftersom min häst verkar ha lite känslig mage. Har läst svar om att olja skulle kunna hjälpa, men hur och varför?
Det finns risk att det blir lite för mycket energi för damen isf, eller hur mycket olja skulle det röra sig om?
 
Man kan ju försöka se till att de har annat att äta tex hö. Man kan ju även få ont i magen av att den blir kall, det får ju även vi människor om vi äter mycket glass tex. Det är väll någon form av kramp?
 
Att släppa ut hästarna i en avbetad hage så tror jag inte så många hästar har problem med det frusna gräset. Men det är inte så lämpligt att släpp i hage med mycket gräs då det är fruset. Frusna löv kan också ge samma effekt. Min häst fick kolik av det förra året och då sa veterinären att det var jättemycket hästar just när frosten börjat komma som fick kolik.
 
Nu känns det som att jag ställer dumma frågor, men om hästen går ute ca 9 timmar i en väl avbetad hage, dock med gräs kvar i, så borde det inte vara nån större fara? Hon får ca 2 kg hö mitt på dagen. Spelar det nån roll om det är gammalt brunt gräs eller grönt, "färskt"? Är nåt av de farligare? Tänker på att hon flyttades till ett nytt stall i helgen, och i det förra stallet fanns det MYCKET gräs kvar, både sånt som vissnat och sånt som fortfarande var grönt... :crazy: Vill så gärna veta!
 
Jag gissar nu bara, men kan tänka mig att det är värre med färskt grönt gräs som är fruset än gammalt visset.

Det gamla vissna innehåller säkert inte så mycket av "det där sockret".

Vi är ju ganska många islandshästägare som ställer av våra hästar en tid på senhösten och sen börjar rida igen runt jul-januari.
Oftast släpps då hästarna i lösdrift i stor hage och i alla fall jag har en hel del gräs kvar, så vi kallar det för höstbete. Eftersom hästarna går ute dygnet runt så äter de förståss av gräset vare sig det är frost eller inte. Ibland har vi så mycket bete kvar att hästarna fullkomligt struntar i hö/hösilage. Tydligen tycker de att gammalt gräs, ibland t.o.m. gult och visset är godare än det finaste hö ;).

Våra islandshästar har jag haft på detta sätt så länge som jag hållit på med islandshäst - 25 år nu. Har aldrig märkt något på hästarna betr. det frusna gräset.

Vet inte om detta kan bero på att islandshästen har lite annorlunda foderupptagningsförmåga än många andra raser. De spjälkar cellulosan i grova strån/visset gräs betydligt bättre t.ex. Har mycket längre grovtarm och blindtarm än andra betydligt större raser.

Eller så äter de gräset såpass jämnt fördelat under dygnet att det inte blir en plötslig belastning i magen med en massa fruset gräs?

Intressant är det i varje fall. Undrar om det är någon skillnad på sk naturgräs/naturbete gödslat/ogödslat eller rent odlat gräs. Det skulle ju kunna vara en förklaring.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag undrar hur pass farligt det är att släppa hästar på fruset gräs? Det är kort gräs bara som växt upp efter att dom tröskat där och...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Av vad jag kan läsa mig till ska man inte ge gräsklipp till hästar för att de kan få kolik, pga följande anledningar: 1) gräsklipp är...
2
Svar
20
· Visningar
2 695
Senast: Keb71
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
879
Senast: Habina
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp