Kolik! Hjälp!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare alfur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 032
A

alfur

Min häst hade en lättare form av kolik igår kväll. Han ville först inte äta kvällsfodret och stod o skrapade o sparkade mot magen. Efter ca 1 timmes promenerande fick han tillbaka både aptiten och lite tarmljud. Jag hade telefonkontakt med veterinär som sa att det var bra om han åt hö o hade tillgång till ljummet vatten. Så vi gjorde så i ett par timmar, åt o promenerade. han verkade som vanligt vid 23-tiden, vid 01:00 låg han o sov och imorse var han hemskt arg när frukosten visade sig vara bara ett äpple och hö. Pratade med en annan veterinär i morse som inte tyckte att han skulle få så mkt hö, men det hade han ju redan fått och verkar fortfarande ok. Till eftermiddagen har jag ställt iordning lite blötlagd betfor o vetekliblandning för att se hur magen reagerar på det. Vad skulle ni göra, skulle ni bara ge hö idag eller kan vetekliet vara bra för att få fart på magen? Jag promenerade honom imorse o nu går han i hagen. ( o verkar hemskt hungrig :))

Tacksam för tips o råd

Kompisens häst fick förut ofta sk. sandkolik på våren när han gick och försökte gnaga i sig de små grässtrån som fanns, hon fick rekommendationen att blanda dofilus i kraftfodret till honom under "riskperioderna" och sedan har han aldrig haft det mer.

Malin

Vad menar dom med riskperioderna då? lerigt lär det ju vara en lång tid framöver..

Har själv haft hästar som fått samma typ av lindrig kolik. Jag har gett dem väldigt blöt betfor på veterinärens inrådan. Hästarna fick sedan betfor varje dag och kolik fick de aldrig mer. Betfor ger magen bra arbete och förhindrar förstoppning.

Han har fått betfor hela hösten o vintern, och rejält blöt sådan. :confused:
fattar inte vad som hände igår. ingen skillnad i foder, men det har precis blivit barmark så kanske har han fått i sig nåt skräp i sina vilda jakt på gräs..

Det är omöjligt att dra paralleller mellan hästar som "haft samma sorts kolik". Det enda man med säkerhet kan säga är nämligen att de uppvisat ett liknande symptommönster, dvs reagerat lika inför smärtan. Kolik är och förblir ett samlingsnamn på magont, orsaken hos en häst är kanske en förstoppning medan nästa häst med liknande symptom drabbats av gaskolik.

Efter ett kolikanfall brukar man rekommendera laxerande foder, som t ex betfor, och blöta hötussar. Höet skall alltså inte ges i för stora portioner utan istället tuss-vis och ofta.

Om hästen får ett nytt anfall kan det vara idé att låta en veterinär undersöka honom/henne. En undersökning du kan göra själv är att ta några träckbollar och slamma upp dem i vatten i t ex en hink. Låt stå över natten. Häll därefter försiktigt av skiten så att bara bottensedimentet blir kvar. Om detta innehåller mycket sand eller grus kan man misstänka att hästen har mycket av den varan i framförallt blindtarmen. Kolla i sådana fall igenom hagen och stängsal om möjligt av områden där han/hon ser ut att ha lekt tryffelsvin... Lägg ut mat i hagen, kanske halm, men inte direkt på marken.

Hej!!

Vår häst hade kolik jätte ofta , varannan vecka...och då var veterinärens tips, ut och gå tills de får avföring, ge matolja i munnen + ljummet vatten om de inte själva dricker.
Men han sa att vi absolut inte skulle låta något hö finnas framme, ev. betfor som får igång magen och tarmarna. Så jag tycker att du ska efter några timmar, ge hästen hö, varför vänta längre...efter så många timmar han blivet bättre finns det ingen anledning att vänta.

Nu har han ingen kolik, berodde på att han hade mask...så avmaskad med ett starkt medel och nu är det bra!!

Har åxo hört talas om sandkolik...

Sam

Jag skulle gissa på att hästen gått och plockat i gräset och fått i sig jord. Det är ju så lite gräs nu så de får ju med rötterna.

Min häst fick kolik, en sommar, så fort han gick i en hage som var nedbetad... Så fort han gick där så var det kört. Så det blev en hage med mycket gräs för hans del...

M.

Liknande trådar

Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 796
Hästvård Hej, jag skulle nu vilja ha er hjälp! Igår kväll ringde stallvärden å tyckte Prince inte va sig lik. Han tryckte upp baken å belasta...
Svar
15
· Visningar
4 511
Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 246
Senast: Siggan
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 839
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka