Kollade annonser och blev ledsen!

Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Detta har jag funderat på. Om man har en tik som är renrasig varför väljer man då att använda en hanne som inte har papper?

Oftast är det för att hundarna inte är godkända enl kennelklubbens/rasklubbens riktlinjer gällande hälsa (t.ex genomgången HD/AD röntgen, ögonlysning mm) som man väljer att para med vadsomhelst. Man bryr sig helt enkelt inte om att göra de hälsoundersökningar som krävs (eller har gjort dem och ej fått godkända värden) och tar då valpar med vem som än vill ställa upp :(.


På så sätt hjälper blandrasaveln till att föra vidare sjuka gener och anlag.
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Men räknar ni det som blandras även om det är tex 2 schäfrar som paras och bara den ena har papper men inte den andra av någon anledning?

Sedan vad det gäller blandraser generellt (kan vara jag som haft tur) men det verkar som att de inte dras med just rasproblem om man säger så. Har haft massa "tjyvparningsresultat" genom mitt liv. valpar som skulle avlivas för de inte hittades hem till dem och ingen av dem har dragits med någon sjukdom utan de har varit friska sunda djur som endast varit hos veterinären vid olyckor och vaccinationer i princip.
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Men räknar ni det som blandras även om det är tex 2 schäfrar som paras och bara den ena har papper men inte den andra av någon anledning?

Ja.

Alla oregistrerade hundar (och registrering i jordbruksverket räknas INTE, det är bara en ägarregistrering) räknas som blandraser.
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

När det gäller den renrasiga, papperslös aveln måste det enbart bero på pengar. Man kan ju ta mer betalt för en papperslös renrasig än en papperslös blandis. Expl. Man parar Rex och Ronja två renrasiga Schäfarar och får valpar. En renrasig seriös valp kostar 13 000 men för dessa papperslösa valpar tar man 8 000. Ett klipp tänker Bettan som vill ha en Schäfer men tycker 13 000 är för mycket pengar. Bosse som också vill ha vovve tycker också att 8 000 för en renrasig hund känns säkarare med sjukdommar osv och finare än 6000 för en blandis. Hunden är ju ändå renrasig!

Tyvärr finns det pengar att tjäna på papperslös renrasavel. Det var ju massavel på icke bra djur som förstörde så många populära hundraser en gång. Regga, chippa, vaccinera, hälsokontrollera och mentaltesta föräldrarna kostar ju mycket och räknar man bort den summan från den seriösa 13 000 valpen så tror jag att den för 8 000 tyvärr har tjänat mer. Så länge det inte finns några regleringar i aveln så kommer det nog att fortsätta spruta fram papperslösa vovvar i större takt än det finns vettiga köpare.

Jag har haft en renrasig labbe och två blandisar. Den kennelköpta labben var kärnfrisk alla sina 12 år. Blandisarna har kostat skjortan i operationer med ledproblem, lösa benbitar och titanstift som skelettförstärkare. På blandrashundar täcker nämligen inte försäkringar sådana operationer...
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

*kl*

Såg i dag Rubrik: Den perfekta Familjehunden.

SEdan stod det att det var blandras Bordercollie, Dalmatin och schäfer. :crazy: kan det verkligen bli den perfekta familjehunden? Känns mer som en hund som måste jobba mycket och det anser jag inte vara vad jag skulle vilja kalla familjehund så.
Alltså när jag ser ordet familjehund tänker jag mer på en soffpotatis som vill gå några halvtimmespromenader om dagen och sedan bara vill sova och bli klappad
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Jag brukar säga att när en hund kommer upp i Blocket-Åldern (8mån-2år) är det störst risk för att den hamnar på annons:D (skrivet som allergi, förändrad situation, tidsbrist etc)

Det finns korsningar man inte trodde var möjliga och det gör mig ledsen i ögat att folk inte ser efter sina hundar bättre och sätter ett värde i dem. Ofta är det ganska tuffa raser i blandningarna men dem framställs som utmärkta familjehundar...

Visst händer det olyckor, visst förändras livet för oss ibland. Men överlag måste vi ta ett större ansvar för djuren.
:bow::bow:
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

*kl*

Alltså när jag ser ordet familjehund tänker jag mer på en soffpotatis som vill gå några halvtimmespromenader om dagen och sedan bara vill sova och bli klappad

Det är så olika hur man läser och tolkar orden. Jag tycker att en Schäfer är en bra familjehund då den är social och tålig (med barn exempelvis). MEN den behöver ju fortfarande aktiveras. En sällskapshund behöver ett par promenader om dagen, en plats att sova på och lite mat. Typ, det du beskriver här ovan.

Min tolkning av orden.
 
Sv: Kollade annonser och blev ledsen!

Det är så olika hur man läser och tolkar orden. Jag tycker att en Schäfer är en bra familjehund då den är social och tålig (med barn exempelvis). MEN den behöver ju fortfarande aktiveras. En sällskapshund behöver ett par promenader om dagen, en plats att sova på och lite mat. Typ, det du beskriver här ovan.

Min tolkning av orden.

Aha det har du rätt i jag kanske ha en väldigt snäv bild av familjehunds ordet
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 388
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 762
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 157
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp