Kombinerad tvättmaskin/torktumlare?

Vi har en från Siemens (om jag inte minns fel) som vi är nöjda med. Vi är två i vårt hushåll så den räcker till utan problem. Det är bara när vi tvättar kuddar eller täcken som vi behöver köra mer än ett torkprogram. Vår tvättstuga är liten så vi hade inte haft plats för både tvättmaskin och torktumlare.
 
Den som fanns i den gemensamma tvättstugan vara samma under alla +10 år jag bodde där och det var torrt varje gång :) Förvisso ingen standard hushållsmaskin, men ändå.

Ja dom i gemensamma tvättstugor verkar av någon anledning hålla. Men såna man köper hem privat verkar inte hålla speciellt länge. Så finns det något märke och modell någon har som faktiskt funkar år efter år så vill jag gärna veta för jag vill också ha en sån :D
 
Jag har en åldrig Electroluxkombimaskin som är duglig men inte fantastisk. Det torkar bättre i separata tumlare, men jag är inte beredd att offra plats i badrummet på två maskiner. Nu har jag tillgång till tvättstuga också bör sägas, om jag bara hade egna maskiner skulle jag nog offra platsen och ha två. Som det nu är kommer jag lätt att köpa en ny kombinerad när den här ger upp. Det är smidigt ändå att torka tvätten hjälpligt. och sen hänga den på tork, t ex vid kräksjukekris.
 
Vissa maskiner på mitt jobb är kombinerade, jätte bra om man bara behöver tvätta en maskin. Men vill man köra flera på en dag så tar allt mycket längre tid.

När vi ska renovera vår lägenhet nästa år hoppas jag att vi kan få en ny tvättmaskin + torktumlare just för att kunna köra flera maskiner på rad. :)
 
Ja dom i gemensamma tvättstugor verkar av någon anledning hålla. Men såna man köper hem privat verkar inte hålla speciellt länge. Så finns det något märke och modell någon har som faktiskt funkar år efter år så vill jag gärna veta för jag vill också ha en sån :D
Jag hade en Cylinda i min förra lägenhet. Hade den väl i ungefär 6 år innan jag flyttade och den var precis lika bra då som när den var ny.
 
Jag har en kombinerad, finns inte en suck att jag hade fått in både tvätt och torktumlare här. Visst vissa saker hade säkert gått smidigare med vanlig torktumlare men bor man själv och inte tvunget måste ha knökfulla maskiner hela tiden så tror jag absolut man kan vara nöjd, speciellt om maskinen inte måste stå för 100% av tvätt och tork, jag kan torka litegrann utomhus sommartid och har möjlighet att tvätta mattor på ett annat ställe.
 
Vidrig uppfinning som tydligen inte utvecklats. Senast förra veckan fick jag belägg för tesen, då jag fick information om hur fantastiskt bra det är, att det inte aaaaaalls tar fyra timmar att tumla en maskin och att tvättningen går som en dans.

Redan maskin tre var det ludd som kloggade i avloppet, efter 3 timmar är tumlad tvätt fortfarande fuktig/blöt och därmed blockerar en massa knappt halvtorr tvätt och hindrar resten att bli tvättat.

Vansinnigt.
 
Vad är det för tumlare?
Har aldrig hört om någon tumlare som torkar torrt på ett program efter 2 år (oftast mindre).
Då kan jag bidra med tre stycken.
En som jag slet ut och köpte ny, sedan flyttade jag. Bodde dock 15 år i det huset. Den senaste är 7 år och funkar strålande.
 
Jag gillar min kombinerade maskin mycket och skulle inte vilja ha två separata. Dock tror jag inte det passar alla det finns trots allt flera nackdelar men för mig överväger fördelarna. Det jag tycker är skönast är att slippa flytta tvätt mellan maskiner och att jag inte behöver göra rent tummlaren(eftersom det är är samma maskin görs det ju rent när jag kör det automatiska rengöringsprogramet)

Den största nackdelen för mig är att jag inte kan tvätta(och framförallt tumla stora saker, t.ex täcken). Men det har ju med maskinens kapacitet att göra(jag tror dock att kombinerade gennerellt har mindre kapacitet?). Jag har en 6+5 maskin dock gäller det ju inte alla program, de flesta har mindre mängd. Exempelvis så tumlar jag bara på låg värme och då är det 3kg som gäller och de två tvättpogram jag använder mest för tillfället tar 2 respektive 3kg tvätt. Jag bor ensam och sorterar upp tvätten efter temperatur och kulör så det passar mig bra att köra mindre mängder.

Tumlar oftast bara en stund (30 min eller en timme) för att sedan hänga tvätten men jag har inga problem att få det torrt, inte ens om jag tumlar större mängder än jag ska(då tar det dock lång tid). Just tumlingsdelen tycker jag fungerar jättebra.( undantaget att den inte tar stora saker då)
 
Senast ändrad:
Vad är det för tumlare?
Har aldrig hört om någon tumlare som torkar torrt på ett program efter 2 år (oftast mindre).

Du(och andra?) kanske inte väljer lämpligt pprogram för tvätten ifråga? Har en blandad tvätt tycker jag lätt det blir problem om en väljer ett program som ska känna av om tvätten är torr eftersom plaggen torkar olika snabbt så maskinen kan tro att det är torrt även om inte alla plagg är det.

Jag ställer in på tid(kan välja mellan 30, 60, 90 och 120 minuter) och det blir torrt( har en kombinerad maskin som är flitigt använd av mig i över två och ett halvt år och den är köppt begagnat , enligt uppgift sparsamt använd under ett år) om jag gissar rätt på vilken tid som behövs. (Om jag överlastar maskinen tar det dock längre tid än två timmar att få det torrt så då får jag ju ioförsig köra mer en ett program men jag får ju lite skylla mig själv då att jag tumlar mer än vad som är lämligt.)
 
Du(och andra?) kanske inte väljer lämpligt pprogram för tvätten ifråga? Har en blandad tvätt tycker jag lätt det blir problem om en väljer ett program som ska känna av om tvätten är torr eftersom plaggen torkar olika snabbt så maskinen kan tro att det är torrt även om inte alla plagg är det.

Jag ställer in på tid(kan välja mellan 30, 60, 90 och 120 minuter) och det blir torrt( har en kombinerad maskin som är flitigt använd av mig i över två och ett halvt år och den är köppt begagnat , enligt uppgift sparsamt använd under ett år) om jag gissar rätt på vilken tid som behövs. (Om jag överlastar maskinen tar det dock längre tid än två timmar att få det torrt så då får jag ju ioförsig köra mer en ett program men jag får ju lite skylla mig själv då att jag tumlar mer än vad som är lämligt.)
Jag kör på rekommenderat program från bruksanvisningen, men har även testat andra bara för att kolla samt bara tidsinställning. Inget torkar torrt, och då är det 4 kg tvättar och tumlaren tar 7 kg. Så är nog dålig maskin helt enkelt. Är en LG eco dry. (Det torkade torrt på ett program när den var ny dock)
 
Jag kör på rekommenderat program från bruksanvisningen, men har även testat andra bara för att kolla samt bara tidsinställning. Inget torkar torrt, och då är det 4 kg tvättar och tumlaren tar 7 kg. Så är nog dålig maskin helt enkelt. Är en LG eco dry. (Det torkade torrt på ett program när den var ny dock)


Men vad dåligt!, måste vara grymt irrriterande, du hart min fulla sympati, skulle tycka det var jätte jobbigt.
 
Jag hyr en bostad med kombinerad maskin, och en sak som inte tagits upp här ännu ... Gissa vikten! :cautious:O_o Jag vill gärna packa maskinen så full som möjligt för att inte slösa med vatten etc men är svindålig på att gissa hur mycket saker väger. Så jag står där och tvekar över om tvätten väger 5 kg eller om det är för mycket :cautious: Om det är för mycket i vikt så blir det inte torrt.

Och så tar det lång tid. Men man får ju tänka på att kombinera tvätt tiden och tork tiden tillsammans när man gör det i separata maskiner.

Annars är det rätt smidigt. Man behöver inte komma tillbaka och flytta över tvätten till torktumlaren.
 

Liknande trådar

Hemmet Är det någon som har en kombinerad tvätt- och torktumlare, dvs tvättmaskin och torktumlare i ett? I dagsläget har vi bara tvättmaskin...
2
Svar
38
· Visningar
4 367
Senast: gul_zebra
·
Hemmet Efter dagens tvättfadäs med tvättmaskin som inte alltid vill göra färdigt tvättprogrammen (och jag som kramat ur kläderna jag ska ha...
Svar
17
· Visningar
2 114
Senast: Badger
·
Relationer Jag har kommit till ett väldigt jobbigt vägskäl och skulle behöa alla tips och råd som jag kan få. Gärna lite pepp och stöd också. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 353
Senast: hastflicka
·
Hemmet är det något att ha? Ni som har en sådan, vad har ni för märke/modell och är ni nöjda? Min tvättmaskin som fanns i lägenheten när jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp