Kombinerad tvättmaskin och torktumlare?

Jag har en Bosch, den fungerar ypperligt för mina behov. Smutsig tvätt innebär i mitt fall oftast svettiga träningskläder, möjligtvis med lerstänk på byxor. Lägger in i maskinen och tar ut några timmar senare, med inställningen skåptorrt blir det inte det minsta fuktigt :up:
 
Hade en i ena lägenheten jag bodde i. Tyckte den tvättade ok men man fick ta ut och torka i omgångar för att få det något sånär torrt.
Det här var vad vi fick höra när vi funderade på att köpa en sån kombimaskin - att den klarar av att tvätta större mängd än den klarar av att torka, så för att få det torrt måste man ta ut delar av den blöta tvätten och torka den i omgångar. Vi valde därför två maskiner på stapel istället.
 
Det här var vad vi fick höra när vi funderade på att köpa en sån kombimaskin - att den klarar av att tvätta större mängd än den klarar av att torka, så för att få det torrt måste man ta ut delar av den blöta tvätten och torka den i omgångar. Vi valde därför två maskiner på stapel istället.

För mig blir det aldrig något problem eftersom jag inte vill ha allting tumlat. Det blir så jäkla skrynkligt och slitet av tumling.
 
Jag har en Cylinda och är nöjd kläderna blir rena och torra. Är lite sparsam med torkning har fått för mig att det sliter på kläderna brukar hänga kläderna och jag inte måste ha de direkt.

Det är 7kg tvätt och 5kg tork så man får ju tänka efter innan. Har tvättat/torkat täcken och vinter jackor utan några problem
 
jag är nöjd med min på både hur rent det blir och hur torrt det blir. Däremot tycker jag att den tar orimligt lång tid på sig om man inte har kortprogrammet.

Min mamma köpte en och den verkade mycket bättre än min men den var väldigt stor även för att va en kombinerad
 
jag är nöjd med min på både hur rent det blir och hur torrt det blir. Däremot tycker jag att den tar orimligt lång tid på sig om man inte har kortprogrammet.

Vad är orimligt lång tid för dig? Jag är intresserad att, när någon av mina maskiner lägger av, köpa en kombinerad för att spara plats. Men ofta får de recensioner att de tar så himla lång tid på sig, att det tar 4-5 timmar att få tvättat och torkat - men mina separata om jag inte kör kortprogram är ju ca 2h på tvätt och tork är jag osäker, men tror det tar minst 2h och då är det ändå inte helt torrt... så 4h för mig är inte orimligt, men hur lång tid tar det egentligen? Vad är rimligt/hur lång tid förväntar ni er?
 
Vad är orimligt lång tid för dig? Jag är intresserad att, när någon av mina maskiner lägger av, köpa en kombinerad för att spara plats. Men ofta får de recensioner att de tar så himla lång tid på sig, att det tar 4-5 timmar att få tvättat och torkat - men mina separata om jag inte kör kortprogram är ju ca 2h på tvätt och tork är jag osäker, men tror det tar minst 2h och då är det ändå inte helt torrt... så 4h för mig är inte orimligt, men hur lång tid tar det egentligen? Vad är rimligt/hur lång tid förväntar ni er?

Tror kortaste tiden för min är 6 timmar för tvätt och tork. det tycker inte jag är riktigt rimligt. Kortprogrammet är lite över en timme och det funkar helt ok om man inte lastat den full
 
För mig blir det aldrig något problem eftersom jag inte vill ha allting tumlat. Det blir så jäkla skrynkligt och slitet av tumling.

Fast det ar inte i torktumlaren kladerna slits utan i tvattmaskinen. Daremot tar tork tumlaren hand om dam och det som notts bort i tvatten ... sjalv anvander jag garna torktumlaren's "freshen up" 20 minuters program for att fa bort hundhar :p och for att "av skrynkla" min tvatt. Torktumlaren slapper ut all tvatt hur slat och fin som helst om man tar ut tvatten nar torktumlaren stannar ... eller kor den i 15-20 minuter extra innan man tar ut tvatten.
 
Tror kortaste tiden för min är 6 timmar för tvätt och tork. det tycker inte jag är riktigt rimligt. Kortprogrammet är lite över en timme och det funkar helt ok om man inte lastat den full
6 timmar håller jag med om att det är orimligt länge! Så då ska jag vara lite vaksam på tiden den dagen det blir aktuellt för mig :)
 
Fast det ar inte i torktumlaren kladerna slits utan i tvattmaskinen. Daremot tar tork tumlaren hand om dam och det som notts bort i tvatten ... sjalv anvander jag garna torktumlaren's "freshen up" 20 minuters program for att fa bort hundhar :p och for att "av skrynkla" min tvatt. Torktumlaren slapper ut all tvatt hur slat och fin som helst om man tar ut tvatten nar torktumlaren stannar ... eller kor den i 15-20 minuter extra innan man tar ut tvatten.

Jag tycker det är skillnad på kläder som tumlas jämfört med hängs på tork så jo, jag tycker det sliter en del.
Jag tar alltid ut när den stannar och tycker alltid det är skrynkligt, oavsett modell på tumlare.
Men så är jag pedant deluxe.
 
Tror kortaste tiden för min är 6 timmar för tvätt och tork. det tycker inte jag är riktigt rimligt. Kortprogrammet är lite över en timme och det funkar helt ok om man inte lastat den full

Min har också väldigt lång tid om jag kör tvätt och tork på samna program, därför väljer jag separata program.
 
Jag tycker det är skillnad på kläder som tumlas jämfört med hängs på tork så jo, jag tycker det sliter en del.
Jag tar alltid ut när den stannar och tycker alltid det är skrynkligt, oavsett modell på tumlare.
Men så är jag pedant deluxe.

Det finns vetenskapliga undersokningar som sager att det inte ar tumlaren utan tvattmaskinen som sliter ... Jag har inga linkar utan du far googla sjalv om intresset ar stort nog.:p
Jag ar ocksa pedant ... men kan anvanda vissa typer av material direkt ut tumlaren, men maste stryka :cautious: om det hangts.

/hastflicka som antligen lart sig att Mamma hade fel. All tvatt maste INTE strykas eller manglas/
 
Jag hade en sån i förra lägenheten. Helt suveränt!
Torkkapaciten är ju dock lägre än tvätt. Så oftast plockade jag ut de delar jag ändå inte ville tumla.
Annars tog det under 2h att plocka ut ren torr tvätt ut maskinen 😃
 
För min tar det upp till 5 h att tvätta och torka. Men då är det full maskin. Vid halv och mindre, tar det oftast strax under 3 h. Ibland uppåt 4. Den väger ju tvätten innan och då får man en tidsplan.
Miljöprogram tar ju mycket längre tid än vanliga, så det får vi nog vänja oss vid. Använder mest kortprogram när jag tvättar, då tar det 30-60 m beroende på mängden tvätt.
 
Jag är så förbannat nöjd med detta koncept!
Jag är inne på min andra maskin (den första gick sönder när cementklupen delades i två, inget annat alltså.

Våran maskin tar 10 kilo tvätt men bara 7 kilo för tumling vilket ju är viktigt att tänka på när man ska tumla den tvätt man sätter i. Nu väger jag ju inte tvätten men de gånger jag fått sätta tumling på en gång till inser jag är när jag har maskinen laddad med ca 10 kg tvätt.

Det blir precis lika rent som i andra maskiner, om inte renare. Kläderna kommer ut torra som snus när tvättvikten är rätt.
Dessutom kan jag tvätta i endast 30 grader eftersom tumlaren är väldigt varm och dödar allt som skulle vara kvar av bakteriesort.

Att det tar ca 8 timmar gör mig inget eftersom jag kan ladda så mycket på en gång så kör jag bara en maskin per vecka (för det mesta). Den är också ”smart” så om det är torrt tidigare eller du har mindre tvätt i så drar den ner tvätttiden.
 
Det finns vetenskapliga undersokningar som sager att det inte ar tumlaren utan tvattmaskinen som sliter ... Jag har inga linkar utan du far googla sjalv om intresset ar stort nog.:p
Jag ar ocksa pedant ... men kan anvanda vissa typer av material direkt ut tumlaren, men maste stryka :cautious: om det hangts.

/hastflicka som antligen lart sig att Mamma hade fel. All tvatt maste INTE strykas eller manglas/

Då inbillar jag mig säkert 😂
Tumlar jag ridbyxor får jag inte på mig dem så fortsätter hänga kläder och tumla det som känns safe.
 
Min maskin är typ bästa köpet jag gjort. Tvätten blir ren, och så länge jag inte överlastar (8 kg tvätt, 6 kg tork) blir den torr också. Och så är den effektiv på att få bort kattpäls vilket verkligen är guld värt.
Jag har en Samsung.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag har nyligen upptäckt att sådant alls existerar, och det låter ju supersmart! I lägenheten här så är det faktiskt förberett för...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 147
Senast: Silver Girl
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 537
Senast: Ajda
·
Hemmet Efter dagens tvättfadäs med tvättmaskin som inte alltid vill göra färdigt tvättprogrammen (och jag som kramat ur kläderna jag ska ha...
Svar
17
· Visningar
2 113
Senast: Badger
·
Hemmet är det något att ha? Ni som har en sådan, vad har ni för märke/modell och är ni nöjda? Min tvättmaskin som fanns i lägenheten när jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp