J
Jacki
Jag letar hästtransport till min svårlastade häst. Jag tränar henne ofta och hon står nu lugnt och äter inne i en transport som jag lånar men den kritska delen är när luckan ska upp, då backar hon. Givetvis försöker jag träna bort det men funderar ändå på om det vore bättre med en transport med dörr istället för ramp som ska upp. Fautras har med lågt insteg har jag sett, men de är så dyra. Andra vagnar finns med komiramp så nu till frågan: är de för höga för hästen att kliva in i och kliva ut ur? Är kombirampen mest till för att kunna lasta annat än hästar? Hon är klaustrofobisk(gillar inte riktigt boxar heller)och att sätta bom bakom fungerar inte för hon får panik av att sitta fast utan att se något bakom sig. Luckan accepterar hon så fort den är högt upp, då kliver hon fram, men backar så länge den är under halvvägs uppe. Tränar detta som sagt men misströstar då min häst visserligen är rätt lugn numera vid lastträningen men väldigt väldigt envis med att lugnt men konsekvent backa ut när luckan rör sig uppåt