Kombiramp...kan hästen kliva in då eller är det för högt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jacki
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 6 085
J

Jacki

Jag letar hästtransport till min svårlastade häst. Jag tränar henne ofta och hon står nu lugnt och äter inne i en transport som jag lånar men den kritska delen är när luckan ska upp, då backar hon. Givetvis försöker jag träna bort det men funderar ändå på om det vore bättre med en transport med dörr istället för ramp som ska upp. Fautras har med lågt insteg har jag sett, men de är så dyra. Andra vagnar finns med komiramp så nu till frågan: är de för höga för hästen att kliva in i och kliva ut ur? Är kombirampen mest till för att kunna lasta annat än hästar? Hon är klaustrofobisk(gillar inte riktigt boxar heller)och att sätta bom bakom fungerar inte för hon får panik av att sitta fast utan att se något bakom sig. Luckan accepterar hon så fort den är högt upp, då kliver hon fram, men backar så länge den är under halvvägs uppe. Tränar detta som sagt men misströstar då min häst visserligen är rätt lugn numera vid lastträningen men väldigt väldigt envis med att lugnt men konsekvent backa ut när luckan rör sig uppåt

Sv: Kombiramp...kan hästen kliva in då eller är det för högt?

Är inte ett släp med dörrar bak ett bra alternativ då?

Alla transporter med dörr/kombiramp är gjorda för att lasta hästar i. Många hästar har väldigt mycket lättare att ta ett ganska högt kliv upp än att gå på en lem....

På vår lastbil måste hästarna första ta ett högt kliv upp (mkt högre än på de flesta transporter) OCH sedan knalla på lemmen. Det är lite problem för en del att lära sig, en del går rakt på. Problemet är i princip aldrig själva úppklivet, utan att dom måste fortsätta gå uppåt efter och inte hamnar rätt in i transporten, som dom ju gör på en vanlig hästtransport med dörr/kombiläm.

Jag tycker insteg istället för lem är skitbra! Som en jag känner beskrev det: "Hästen ser bara att den först ska gå på en ostadig lem och slå huvudet i ett tak för att sedan trilla ner i ett svart hål" :smirk:

Vi har kombiramp, lastar in med dörrar och ut med ramp. Det bästa av två världar.

Inte ens små shettisar backar för att skutta in i släpet, höjden på insteget är absolut inget problem om inte hästen är gravt handikappad.

Vi har ett Boj.

Jag köpte ett släp med kombiramp eftersom jag hade en lite svårlastad häst. Ett Cheval Liberte, men ärligt talat tycker jag nog det vart för högt för en liten islänning :crazy: Han såg hyfsat förvånad ut och det blev bara svårare att lirka upp honom.
Vi löste det med lastträning ist.
Jag tänker mig att det också kan bli en ganska obehaglig grej om hästen kastar sig bakåt då. Det blir ju ganska mycket högre fallhöjd vilket kanske ger hästen en ännu mer traumatiskt upplevelse.

Jag skulle nog träna på att lyfta pyttepyttelite på rampen, och sätta ner den innan hästen börjar backa. Så träna på så tills man kan höja den mer och mer.

nu är jag så oinsatt i trailers att jag inte vet riktigt vad som räknas till kombiramp... Men har inte boj "vanliga" släp där du har dörrar inne i transporten istället för bom, bakom? Kanske skulle kunna vara en idé? Det går ju om inte annat mkt snabbare att stänga en dörr än hiva upp en ramp? O utseende mässigt för hästen borde de ju vara samma sak som lämmen? både när den är ned o uppfälld?

bara en tanke...

Nja, det är ju betydligt mindre motstånd med Bojs innerdörrar än med bommar. Och det är inte instängt som när man stänger rampen heller (innerdörren är lägre), då det tycker jag nog inte man kan jämföra.

Dessutom är det inte jättesnabbt gjort att stänga dörren, en modern bom går snabbare att slå i.

*Kl*

I USA lastade vi av och på hästar i olika storlek på olika släp, ibland höga i in-utsteget, utan problem.
Varför är det så himla fjantigt och pjoskigt i Sverige?

LIA

Tack för svaren :bow:när jag nu funderar så det knakar i hjärnbarken. Att jag undrar över lasthöjden vid step up lastning är framför allt för själva avlastningen...eller framför allt om hästen sas lastar av sig själv:crazy:...backar innan jag hunnit stänga igen - vad händer då? Kan hon skada sig, eller bli ännu räddare när hon backar ut i tomma luften? Är det svårt för en häst att backa nedför en kant? Jag har har hittat en transport med lågt insteg och delad combiramp dörr, Atec Elite Combi. Det kanske kan vara något. Backar hon innan jag stängt då så blir det inte så högt kliv.

backar innan jag hunnit stänga igen - vad händer då?
Man lär hästen att inte göra så. Börja på backen.

Är det svårt för en häst att backa nedför en kant?
Inte alls. Den vet ju att den steg upp. :) Träna med förstärkt lastpall.

LIA

Min häst fick panik och slängde sej bakåt så fort man började höja baklemmen.Jag löste det genom att köpa en trailer med dörrar istället för bom bakom lemmen,samt frontutlast.Började med att ha öppet rakt igenom ,började hon visa tendens till att backa när man stängde bakom henne så ledde man ut henne framåt istället.Numera har jag inga problem med lastning.

Hästen kan skada sig om den kastar sig ut med ramp, risken anser jag ligga i att hästen gör något okontrollerat.

Tycker du i övrigt om Atec (vi var inte imponerade när vi tittade på den) tycker jag du ska slå till.

Jo, min ambition är att lära henne att inte backa, men risken kommer ju ändå alltid finnas att hon gör det ändå. Har du några bra metoder (för att lära henne att inte backa) som du kan tipsa mig om?

Har tittat även på transporter med fronturlastning men de har varit så dyra tyvärr.

Än så länge har jag bara sett den på bilder på nätet, vilket ju inte eg säger någonting. Gillade priset, den låga last höjden och delade combirampen. Efter att sökt på buke så verkar det som det finns problem med många olika märken samtidigt som andra säger sig ha inga problem med samma märken. Svårt att dra några slutgiltiga slutsatser från det utan det är nog som med bilar, att det finns måndagsexemplar. Till exempel har jag lånat en Christ att lastträna i som jag tycker är bra(stadig, rymlig, ljus) men när min man var och tittade på en firma så hittade han alla möjliga små fel just på en Christ och var inte imponerad. Jag har tyvärr inte hittat någon Atec att titta på i närheten(Östergötland).

Vi har f n både ett splittnytt importsläp (Westfalia) och ett svensktillverkat (Boj Classic) och jag kan varmt rekommendera tillverkat på hemmaplan.

Billigare att äga, rejälare lösningar (särskilt bra om man har en häst som strular av någon anledning), lätt att få en schysst reparation, korta tider vid service - det är så många fördelar.

Nu fastnar man ju för olika märken,men om du kollar på Läckösläp så är de betydligt billigare än ex. Star Trailer.De tillverkar transporten efter din beställning så man kan sk. skräddarsy den med de tillbehör man vill ha.Tycker att den är minst lika stadig att dra som många större märken.

Inga direkta tips på just det. Man lär hästen stå still, helt "enkelt". Fungerar det i olika situationer på backen, fungerar det även i transporten.
En fråga om träning/uppfostran som är svår att ta via internet. Man måste liksom vara där.

LIA

Jag har/håller på att lära henne att stå still på stallbacken och kunna gå ifrån henne genom att lugnt men konsekvent flytta tillbaka henne om hon tar ett steg utan lov. Men jag har inte riktigt klurat ut hur jag kan göra det när hon står i transporten och jag utanför(longerar in henne). Nu gör jag så att när hon backar ut så gör jag inget väsen av det utan ber henne gå in igen, och hon står kvar långa stunder i sträck, men så fort luckan börjar röra sig backar hon ut...för det är läskigt. Jag backar också ut henne ibland och då kan hon vara nödbedd när det finns hö att äta därinne, så hon har blivit bekväm med att stå där och äta, men när luckan rör sig blir hon påmind om att det är dags att gå ut innan hon blir instängd. Jag hoppas att med tiden så kommer hon att stå kvar frivilligt. Har prövat variater med att göra det läskigt utanför men då blir hon bara så stressad och lugnar inte ned sig när hon kommer in. Försöker därför med denna sköldpaddssnabba metod, men tar gärna emot tips.

Jag har en svårlastad, klaustrofobisk häst som vill backa eller slänga sig ut. Vi har lasttränat mycket, och nu går det bättre. Jag försökte en gång lasta honom i en Boj med dörrar då jag trodde det skulle funka bättre än bom, men det var en katastrof. Det tog såpass lång tid att stänga dörren att han hann kasta sig ut varje gång.
Nu har jag en Böckmann, ljus och rymlig, där jag lugnt och stilla kan smyga bak-bommen på plats. Jag stänger aldrig överluckan/gardinen, min häst verkar föredra att se bakåt.
Jag har jämfört min Böckmann med en Christ, de var väldigt lika, men Christ verkade genomgående ha lite sämre/billigare lösningar.

Liknande trådar

Träning Har en väldigt grön häst som måste lasttränas (finns en tråd om hennes hälta). Hon är dessutom rädd och bakskygg. Jag måste göra detta... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 380
Senast: animalasia
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 451
Hästhantering Jag har en medryttarhäst som har problem vid lastningen. Lite bakgrund först: Det är en kallblodstravare. Han har gått löp och fick...
Svar
11
· Visningar
1 422
Hästhantering Min gamla elithäst har rest runt hela världen, men nu kan jag knappt lasta honom längre. Skulle bli mycket tacksam för tips...
Svar
8
· Visningar
2 345
Senast: Lilla Skutt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka