Kombocha- göra egen?

Harrysen

Trådstartare
Just blivit kombocha-intresserad efter att ha smakat! Det ska ju, med lite tid och engagemang, gå att göra själv men jag blir inte riktigt klok på om det faktiskt blir billigare (eller godare)??

Nån som testat göra egen?
 
Den blir billigare, och godare! Jag startade min på en flaska "bra" kombucha från mataffären. Fyller på med te och socker då och då beroende på hur mycket jag förbrukar och hur sur jag vill ha den. Ytterst okomplicerat.

Tidsåtgång: en kvart i veckan.
 
Det är kul och lätt! Det behövs ingen scooby, den är bara en restprodukt. Att starta med någon/några deciliter från en köpt (ej pastöriserad) flaska har gått toppen.
 
Den blir billigare, och godare! Jag startade min på en flaska "bra" kombucha från mataffären. Fyller på med te och socker då och då beroende på hur mycket jag förbrukar och hur sur jag vill ha den. Ytterst okomplicerat.

Tidsåtgång: en kvart i veckan.
Tack, vilket märke köpte du? Jag har denna:
 

Bifogade filer

  • 67412673-8E7B-4B59-89F3-E9D5A6514694.png
    67412673-8E7B-4B59-89F3-E9D5A6514694.png
    94 KB · Visningar: 22
Ni får gärna dela vilken beskrivning ni följer 😬

Och, använder ni ingen svamp alls?

Ingen startsvamp, nej. Det blir ju en när det fermenterar, det svåra är snarare att lyckas ha den drickfärdig i kylen ett par dagar utan att få nya i. :angel:

Jag köpte en flaska opastöriserad kombucha. Bryggde starkt te (svart eller grönt), häller i ungefär 0,7 del socker per liter te. Låt svalna, häll alltihop i en flaska och ställ i rumstemperatur tills allt är igång. Första gången fick det stå en månad för att kulturen skulle stabilisera sig ordentligt (den är rätt odrickbar efter så lång tid tycker jag), sedan gör jag ny genom att spara ca 2 dl av den gamla och fylla på med te efter ovanstående proportioner. Jag tycker den är godast efter 5-7 dagar, men det beror ju på hur ens kultur utvecklat sig och hur varmt den står.
 
Såhär ser det ut om man låtit bli att förnya den under semestern. Det är inget som helst problem för den att bygga maneter om man vill det. :eek:

20230826_150500.jpg


Det var rätt länge sen jag startade den, men jag tror att den är gjord på samma märke som du la upp.

Jag gör en på svart te med lite persikosmak och en på grönt jasminte. Jasmin brukar vara min favorit, men det är ju enkelt att testa lite olika.
 
Ingen startsvamp, nej. Det blir ju en när det fermenterar, det svåra är snarare att lyckas ha den drickfärdig i kylen ett par dagar utan att få nya i. :angel:

Jag köpte en flaska opastöriserad kombucha. Bryggde starkt te (svart eller grönt), häller i ungefär 0,7 del socker per liter te. Låt svalna, häll alltihop i en flaska och ställ i rumstemperatur tills allt är igång. Första gången fick det stå en månad för att kulturen skulle stabilisera sig ordentligt (den är rätt odrickbar efter så lång tid tycker jag), sedan gör jag ny genom att spara ca 2 dl av den gamla och fylla på med te efter ovanstående proportioner. Jag tycker den är godast efter 5-7 dagar, men det beror ju på hur ens kultur utvecklat sig och hur varmt den står.
Känner mig trög, sorry :confused::o.

”2 dl av den gamla och fylla på med te efter ovanstående proportioner. Jag tycker den är godast efter 5-7 dagar, men det beror ju på hur ens kultur utvecklat sig och hur varmt den står.”

Hur mycket te i mängd fyller du på i dessa 2 dl? En liter? Är det alltså den här sista delen som då blir den färdiga drickan? Och så spar du 2 dl varje gång ….flera gånger?
 
Såhär ser det ut om man låtit bli att förnya den under semestern. Det är inget som helst problem för den att bygga maneter om man vill det. :eek:

Visa bifogad fil 126616

Det var rätt länge sen jag startade den, men jag tror att den är gjord på samma märke som du la upp.

Jag gör en på svart te med lite persikosmak och en på grönt jasminte. Jasmin brukar vara min favorit, men det är ju enkelt att testa lite olika.
Alltså, är det den svampen som lever vidare med 2 dl vätska som du spar varje gång? Och så häller du ut resten som då är kombochan du dricker?

Eller blir det en ny svamp varje gång?
 
Alltså, är det den svampen som lever vidare med 2 dl vätska som du spar varje gång? Och så häller du ut resten som då är kombochan du dricker?

Eller blir det en ny svamp varje gång?
Du behöver inte svampen alls, men det bildas nya hela tiden. Hur fort beror på värme, hur frisk din kultur är och hur mycket mat (dvs socker) den får samt hur länge du har den vilande i kylskåp emellanåt.

Jag gör hellre på honung än med socker och höftar utifrån ett grundrecept som är
Starkt te
0,5-1 dl socker/liter te
1-2 dl kombucha/liter te
Kombuchan hälls i när övrigt svalnat för att inte döda bakteriekulturen. Första gången köpekombucha, men sedan är det bara att ta från den egengjorda.

Att spara svampen är bara bökigt. Kulturen är i vätskan inte svampen. Den tillför inget och det blir nya hela tiden ändå.
 
Alltså, är det den svampen som lever vidare med 2 dl vätska som du spar varje gång? Och så häller du ut resten som då är kombochan du dricker?

Eller blir det en ny svamp varje gång?

Det här är efter en dryg månad, jag har inte rört den på semestern. Jag brukar låta en skiva vara kvar till nästa gång, mest för att jag inte orkar pilla ur den alltid.

Mina flaskor är en liter, så jag häller över ca 7 dl till flaskan i kylen, och fyller på med te bryggt på 7-8 dl vatten och en halv dl socker. Det borde räcka med ca 10% gammal kombucha i blandningen, så de där två decilitrarna hade funkat även till en större batch. Gör bara mer te enligt samma recept i så fall.

Jag pillar ur om det blivit för stor scooby, klart enklare om man har en flaska med stor öppning!

Låt teet dra länge, svampen lever på tanninerna från bladen.

Låt svalna ordentligt, så att du inte dödar en del av dina mikroorganismer.

Som lock sätter jag ett kaffefilter med en gummisnodd så att det inte blir någon stor glipa där insekter kan krypa in.
 
Vad håller jag egentligen på med, väntar jag på att det ska bildas en scuba nu? Och jag behöver inte röra något?

Har kombocha, och svart te (med vaniljsmak) och socker i!
 
Vad håller jag egentligen på med, väntar jag på att det ska bildas en scuba nu? Och jag behöver inte röra något?

Har kombocha, och svart te (med vaniljsmak) och socker i!
:up:Nej du behöver inte vänta på en scoby och du behöver inte röra. Beroende på hur varmt du har så är det klart om 10-14 dagar ungefär. Vill du så kan du då efterfermentera med bär, ingefära eller vad du nu vill eller dricka den som den är. Spara lite till nästa sats/sätt nästa sats direkt när denna är klar.
 
:up:Nej du behöver inte vänta på en scoby och du behöver inte röra. Beroende på hur varmt du har så är det klart om 10-14 dagar ungefär. Vill du så kan du då efterfermentera med bär, ingefära eller vad du nu vill eller dricka den som den är. Spara lite till nästa sats/sätt nästa sats direkt när denna är klar.
Tack 🤩! Brukar du efterfermentera?
 

Liknande trådar

Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
533
Senast: Ramona
·
Tjatter Jag ska åka till Karlstad senare i år genom jobbet. Jag funderar på att ta ett tidigare tåg och passa på att se lite av stan, men vad...
Svar
10
· Visningar
684
Senast: Guldaskig
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 694
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 905
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp