Kombocha- göra egen?

Jag har nyligen satt igång med min kombuchabryggning igen, efter att ha blivit lite modfälld då en hel sats möglade för mig. 😔
Jag kör i ett lite större kärl med tappkran så jag brygger 3 liter åt gången. Men jäst-slemtrådarna sätter väldigt gärna igen tappkranen så det är inte alltid kranen funkar... 🙄 Men när den funkar är det väldigt smidigt! 😁
20230826_200856.jpg
 
Jag har nyligen satt igång med min kombuchabryggning igen, efter att ha blivit lite modfälld då en hel sats möglade för mig. 😔
Jag kör i ett lite större kärl med tappkran så jag brygger 3 liter åt gången. Men jäst-slemtrådarna sätter väldigt gärna igen tappkranen så det är inte alltid kranen funkar... 🙄 Men när den funkar är det väldigt smidigt! 😁
Visa bifogad fil 126648
Dricker du direkt eller gör du en till fermentering?
 
Mina ser lite olika ut, där den ena bygger en seg gelehinna strax ovanför ytan (jag gissar att det beror på att den har kraftigare tillväxt så att den bildar mer gas som gör bubblorna under) och den andra är jämnare och ligger precis i ytan. Huvudsaken är att det blir en geléaktig yta, och inte luddigt. Sen känns det på lukten om det är rätt eller inte, men man vill ju inte stoppa näsan i den när den är ny.

IMG_20230830_162243.jpg
 
Mina ser lite olika ut, där den ena bygger en seg gelehinna strax ovanför ytan (jag gissar att det beror på att den har kraftigare tillväxt så att den bildar mer gas som gör bubblorna under) och den andra är jämnare och ligger precis i ytan. Huvudsaken är att det blir en geléaktig yta, och inte luddigt. Sen känns det på lukten om det är rätt eller inte, men man vill ju inte stoppa näsan i den när den är ny.

Visa bifogad fil 126933

Jag känner mig osäker på om jag känner på lukten om min är rätt eller inte? Ska försöka fota ett bättre foto! Vad händer om det är ytmögel - kasta allt?
 

Bifogade filer

  • image.jpg
    image.jpg
    222,2 KB · Visningar: 15
Jag känner mig osäker på om jag känner på lukten om min är rätt eller inte? Ska försöka fota ett bättre foto! Vad händer om det är ytmögel - kasta allt?

Det där är jäst eller mjölksyrabakterier. :) Sen kan det ta ett tag innan man ser riktigt vilken sort, men ingen anledning till oro! (Om det skulle bli mögel i det är det något du kommer märka åtminstone när du smakar, det jag var ute efter är att du inte kommer få någon "farlig" mögeltyp på det utan att märka.)

Har man misslyckats med att få till en syrande kultur kan man få en relativt snabb och mer skummig alkoholjäsning. Det är också drickbart, men inte lika hållbart. Det är dock mindre troligt eftersom du hällt i en startkultur från början.
 
Det där är jäst eller mjölksyrabakterier. :) Sen kan det ta ett tag innan man ser riktigt vilken sort, men ingen anledning till oro! (Om det skulle bli mögel i det är det något du kommer märka åtminstone när du smakar, det jag var ute efter är att du inte kommer få någon "farlig" mögeltyp på det utan att märka.)

Har man misslyckats med att få till en syrande kultur kan man få en relativt snabb och mer skummig alkoholjäsning. Det är också drickbart, men inte lika hållbart. Det är dock mindre troligt eftersom du hällt i en startkultur från början.
Tack snälla!!!

Jag har beställt en stor glaskanna med tappkran och ställning som jag ska använda, inbillar mig att det är lättare/bättre!

Säljer du förresten scoby?
 
Ser det fortfarande okej ut? Normalt med tanke på att det stått en vecka?

Och så har jag köpt en 6 liters burk med tappkran till min planerade brygd!😍

F9C4F021-578A-42D9-92F4-9F030E40A14B.jpeg
 
Hällde ut båda flaskor eftersom det kom lite mögel på toppen..

Startade ny i stort kärl, med ett annat rwcwpt med en hel flaska kombucha och te och socker som stått fem dagar nu. Ser ut som mögel igen? Pallade bort den. Varit noga med disk och inte rört burken alls. Varför blir det så?
68356D3F-421D-4EE0-B0DF-3BAE4CC4DBAB.jpeg
 

Liknande trådar

Tjatter Jag ska åka till Karlstad senare i år genom jobbet. Jag funderar på att ta ett tidigare tåg och passa på att se lite av stan, men vad...
Svar
10
· Visningar
684
Senast: Guldaskig
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 888
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 298
Senast: MML
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 170
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp