Komfortproblem!

perplexedmind

Trådstartare
Hej, har smugit omkring här på forumet ett tag nu utan att posta något och ser att det allsmäktiga bukefolket allt som oftast har riktigt smarta lösningar på små som stora problem, så nu är det väl min tur att be om hjälp! :rofl:

Jag har väldigt "vassa" och utstickande höftben, och varje gång jag har haft ridbyxor på mig så har jag enorma blåmärken på hela sidan av höften. Spelar ingen roll om jag försöker med byxor som har lägre eller högre midja, problemet är alltid där ändå!
Börjar bli riktigt less på att se blåslagen ut och ha ont efter att jag har varit i stallet, så tänkte om ni har något tips? Har både ridbyxor med "normal" resår, jättelös- och hård resår, men det är ingen skillnad vad jag än tar på mig. Har provat med någon storlek större också, men då sitter jag med påsar på benen som ändå gör mig gul och blå på höfterna.

Har även problem när jag rider. Red nu i veckan och min annars så icke-beniga rumpa fick utstå en hel del tortyr. Benen där nere gjorde så att huden och fettet i rumpan "klämdes" mot sadeln, så efteråt gick jag bredbent från stallet och kunde inte sitta ner. Kollar i spegeln och ser att jag är helt lila mellan benen (inte vid rumpan, utan mellan).

Det gör så förj**la ont och jag ser ut som ett blåbär från midjan och neråt. Vet inte vad jag ska göra och börjar bli riktigt less! Har ni några tips alls eller är det bara att bita ihop? :confused:

Sv: Komfortproblem!

Hm, är inte distansbyxor mer strethiga är vanliga ridbyxor?
Eller är det själva ridningen du får blåmärken av?
Vad händer om du rider med andra byxor, typ mjukisbyxor?

Jag är nog inte till nån större hjälp, tyvärr :cry::laugh:

Oj! Det lät inte kul. Du har inte extremt lätt att få blåmärken i andra situationer också? Känns ju inte helt normalt att bli såpass blåslagen av ett par löst sittande byxor. Vad har du för byxor i vardagen?

Gällande ridningen så finns det speciella paddar till sadeln som ska mjuka upp sätet lite. Alternativt köpa en sadel som är mjukare i sitsen.

Jag har också utstickande höftben och känsliga sittben, får ont av byxor som trycker just över höftbenen och av väldigt hårda sadlar men aldrig såpass att det blir blåmärken :eek:

Om du får ont utav själva sitsen i sadeln så finns det gelsits att sätta som en extra dyna på sadeln. (du får dock inte tävla med den på.)

Ang byxorna så har jag tyvärr inga förslag på lösning.

Jag har som mest fått ont i sittben området pga av hårda sadlar, men aldrig blåmärken. Men mellan raderna så låter det som att jag med mina 170cm och ca 60 kg har en del mer "vaddering" på kroppen också och det är ju så att fett och muskler skyddar skelettet från skav och stötar.

Vill inte säga att jag har "extremt" lätt att få blåmärken, men nog får jag det lättare än de flesta skulle jag tro. Går allt som oftast omkring med blåmärken med kroppen. Hemma har jag oftast vanliga mjukisbyxor med mjuk resår, dels för att vanliga jeans skaver på höfterna och dels för att det är skönare, hihi! När jag har ridit med mjukisbxor så brukar jag inte få blåmärken.

Tackar för svaret med gelsitsen, ska absolut kolla upp det!

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras... 2
Svar
21
· Visningar
4 376
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 870
Senast: Luleå
·
Utrustning Japp, så är det, varje gång jag kikar i ridhusspegeln eller på kort. Det är liksom så att mina kläder inte gör mig rättvisa :p I skogen... 2
Svar
20
· Visningar
2 579
Senast: Chili
·
Träning Nu är jag hjärtligt trött på detta och därtill totalt förvirrad. Mitt ena ök till häst vill inte låta mig ta på henne grimman och ta... 2
Svar
20
· Visningar
1 846

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka