Komma igång med matlagning? Tips/råd

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Redfox
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 866

Bukefalos 30 år!

Vad sägs om att börja utforska hela världens utbud av mackor och rullar? Det finns säkert massa kokböcker om det.

Min första spontanta tanke till dig var: Vietnamesiska vårrullar.

Kräver ingen tillagning. Du skär upp enligt dig goda grönsaker, blandar en dippsås, och ploppar i ett färdigt protein. Morot, gurka, och sallad är fullt tillräckligt om du inte gillar bladgrönt såsom koriander och mynta.

För mig gäller det att hitta vad som hindrar. Tex ingredienser som inte används upp helt går bort. Även salladssaaker som ensamhushåll, blir bara massor som snabbt inte känns fräsch för variationen jag vill ha - köper jag mat på jobbet köper jag en sallad där istället. Jag har tydliga recept jag antigen skrivit rent själv eller med lappar i de två böckerna jag lagar mat ifrån inkl anpassningar. Det gör det enkelt att välja recept, ev utifrån vad jag har hemma, och skriva handlarlista. Att skriva ihop handlarlistan är också ett stort hinder för mig så jag har gjort egna små listor I olika kategorier för allt jag vill ha koll på att jag har hemma, och sedan tillkommer saker till matlagningen utöver det.

Jag lagar normalt sett 4-7 matlådor en gång på helgen (i min slowcooker vanligtvis) och äter som matlåda på jobbet. Lagar endast mat som kan frysas och fryser in i färdiga portioner om det blir mer än vad veckan behöver. Någon/några dagar blir det enklare mat tex pommes o korv åt jag igår i airfryern, någon dag köpt mat, ibland missar jag middag tex efter sista nattskiftet.

Sedan försöker jag äta en bra frukostmat (oavsett tid på dygnet) en gång varje dag så upplever jag att jag får i mig tillräckligt med bra mat varje dag. Då äter jag ägg, knäckebröd, leverpastej, mina tillskott, några frukter, yogurt, juice, proviva typ.

Snabb mat jag gillar är att knö ner goda saker i pitabröd eller baguette. Alla typer av protein eller någon ost, sen på med hyvlade grönsaker, nån typ av vinägrett eller vitlöksyoghurt.

Jag tror du ska börja med att vilja laga mat, man behöver ju inte göra det annars, gröt och mackor klarar man sig långt på.
Vad är din favoritmat? Kan den vara något att laga så du känner att det finns en tydlig belöning i det?
Ja, det låter smart med att jag måste börja vilja laga mat. Favoriträtter kan ju klart vara något som stärker viljan att börja laga mat eftersom det blir som du säger en tydlig belöning i det.

Har en anhörig som ibland gör middag, då vi oftast äter tsm. Men ibland blir det ju mat som man inte riktigt uppskattar, och då blir man ju besviken, tänker även där att jag även där kan skapa en motivation till att om jag själv lagar maten kan jag ju se till att det är något jag gillar mer.

Liknande trådar

• Recept med broccoli
  • Vegansk mat
  • Hur ger jag bort "slipp matlagning" till 90-åring?
  • Det här med att komma på vettig mat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka