Det här med att komma på vettig mat

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare SiZo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 111
  • Visningar Visningar 4 844

Bukefalos 30 år!

SiZo

Trådstartare
Jag och mannen har en riktigt dålig period. Vi kommer inte på nånting vi är sugna på någonsin, har ingen fantasi och mest känns det bara jobbigt med mat. Och detta har pågått rätt så länge nu. Nästan ett år där vi har noll sug på det här med mat.

Nu har vi en försvårande omständighet. Jag äter väldigt lite så jag behöver äta väldigt proteinrikt, annars får jag inte i mig proteinet jag behöver. Det har liksom låst oss lite.

Jag skulle vilja prova lite olika clear whey proteinpulver, men de är så himla dyra, och provpåsar säljs sällan. Då skulle vi kunna släppa proteindelen lite. Så tips på ställen som säljer clear whey proteinpulver välkomnas tacksamt.

Men framförallt, hur gör ni andra när ni HELT saknar inspiration? Jag har verkligen verkligen noll. Hur kommer man ur den känslan att mat bara är tråkigt?

Jag är grinig med mat. Klarar inte av mat med ben i, eller bråskknölar, då slutar jag äta på direkten. Så det komplicerar saker, jag äter gärna helst inte köttfärs av den anledningen. Det blir alltid hårda kluttar i det tycker jag.

Jag och mannen har en riktigt dålig period. Vi kommer inte på nånting vi är sugna på någonsin, har ingen fantasi och mest känns det bara jobbigt med mat. Och detta har pågått rätt så länge nu. Nästan ett år där vi har noll sug på det här med mat.

Nu har vi en försvårande omständighet. Jag äter väldigt lite så jag behöver äta väldigt proteinrikt, annars får jag inte i mig proteinet jag behöver. Det har liksom låst oss lite.

Jag skulle vilja prova lite olika clear whey proteinpulver, men de är så himla dyra, och provpåsar säljs sällan. Då skulle vi kunna släppa proteindelen lite. Så tips på ställen som säljer clear whey proteinpulver välkomnas tacksamt.

Men framförallt, hur gör ni andra när ni HELT saknar inspiration? Jag har verkligen verkligen noll. Hur kommer man ur den känslan att mat bara är tråkigt?

Jag är grinig med mat. Klarar inte av mat med ben i, eller bråskknölar, då slutar jag äta på direkten. Så det komplicerar saker, jag äter gärna helst inte köttfärs av den anledningen. Det blir alltid hårda kluttar i det tycker jag.

Matiga soppor med krämig konsistent, med bröd. Man gör en rejäl sats, slänger in resterna i frysen och sedan är det bara att ta ut och äta med smörgås/bröd om så önskas.

Matiga soppor med krämig konsistent, med bröd. Man gör en rejäl sats, slänger in resterna i frysen och sedan är det bara att ta ut och äta med smörgås/bröd om så önskas.
Jag gjorde det en period, på kyckling. Mixade allt. Sedan, sista tallriken hittar jag på något sätt ett 5 cm långt ben som jag på något sätt har missat... Det är inte så länge sedan så jag har inte återhämtat mig riktigt där än 😅

Det är ett bra förslag annars.

Jag försöker att laga mat som räcker till flera portioner, vilket gör att jag kanske lagar mat söndag och onsdag för att täcka lunch+middag måndag-fredag. Sen kanske jag lagar något roligare under helgen, eller äter ute. Det tycker jag gör mycket för att slippa att tänka på mat, det finns alltid något att värma på!

Annars tycker jag det är väldigt roligt att prova på nytt, gillar att scrolla recept på Instagram och samlar på kokböcker. Mitt mål är att försöka testa ett gäng helt nya recept varje månad. Det behöver inte vara (för mig) något avancerat. Förra veckan provade jag exempelvis: https://www.ica.se/recept/falukorvsgratang-med-pasta-740482/ vilket gjort att jag i morgon nog kommer behålla sås-elementet men ha det över lax och sen servera med ris istället.

Provade en låda med Hello Fresh en gång för att få lite inspiration, men det passade inte riktigt mig för att fortsätta.

Hello fresh matkasse? Jag har gjort gastric bypass op för några år sedan så behöver också fokusera på proteinet egentligen, men tycker deras rätter goda, och bra när man tappar inspirationen. En hel del sallad med, men det kanske partnern kan äta mer av och du kan ta mer av proteinet.

Jag har testat diverse matkassar, Linas har hittills varit favoriten. Den här veckan var jag riktigt slö och fick chat gpt att göra en veckomeny och hitta recept samt göra inköpslista 😅 fungerade hyfsat faktiskt.

Sambon delade med sig av en "uppgift" de fick av exets terapeut för att underlätta. De gjorde en lista med 10 maträtter de båda gillade och varje veckohandling skulle de välja minst två från den listan. Då behövde de egentligen inte vara sugna på det men fick ändå mat de gillade.

Det går ju att anpassa.

Ska man äta det man är sugen på får man ju handla varje dag 😅
Jag gör det enkelt för mig, jobbar jag dag äter jag äggröra med något färdigt till, tex kycklingköttbullar, vegobiffar eller liknande.
Jobbar jag kväll lagar jag mat på måndagen fm och äter samma sak hela veckan.

Lagar mat och äter mer fancy på helgen.

Om jag har dåligt med inspiration ser jag till att köpa olika delar som jag kan bygga ihop rätter med.
En rätt är protein + grönt + gryn/potatis + sås
Så köper jag hem olika protein typ lax eller tofu (jag äter helst inte kött) och färska grönsaker och någon sorts kålsallad för lite krisp. Sen kombinerar jag det efter vad jag är sugen på för dagen. Jag brukar koka upp ett par portioner gryn/ris som jag har i kylen att värma. Såser blandar jag själv men har även några färdiga köpta hemma.
Idag blev det sushilax(pangerbjudeande på lokala ica) snabbmarinerad med japansk soja och sesamfrön + ris med sesamsås(färdig) + kålsallad + ångkokt broccoli.

Clear whey protein kompletterat jag ibland då jag med har svårt att få i mig allt protein jag behver, jag brukar hålla utkik efter när det är erbjudande på iaf 20% och beställa hem då.

Köp Star nutrition clear whey! Dom är grymma :)
Har samma problem med inspiration till mat, jag gör storkok på typ 2 olika rätter som jag sen varvar... enkelt om man pallar att äta samma sak länge.
Har jag verkligen 0 inspiration eller ork så gör jag en shake med ägg, bär, protein (kasein) och mjölk.

Köp Star nutrition clear whey! Dom är grymma :)
Har samma problem med inspiration till mat, jag gör storkok på typ 2 olika rätter som jag sen varvar... enkelt om man pallar att äta samma sak länge.
Har jag verkligen 0 inspiration eller ork så gör jag en shake med ägg, bär, protein (kasein) och mjöl
Vad skulle du rekommendera för smak?

Jag har en handfull säkra kort (se nedan) som jag faller tillbaka på när orken tryter. Lätttuggat, beige och ultraprocessat men hellre det än inget alls. Protein är hajp just nu så köp proteinberikade alternativ där du hittar dem.

- Färdiga frysta vårrullar. Fett, kolhydrater, någon grönsak och något protein i en lättuggad rulle. Jag tillagar hela paketet och äter dem kalla över två-tre dagar.
- Stekt/kokt ägg på macka. Småäter mig igenom en förpackning cocktailtomater under kvällen.
- Konservburk med valfri fisk i tomatsås (tomat=grönsak). Antingen på macka eller som fyllning till micro-bakad potatis.
- Fiskpinnar, ärtor och (micrad) potatis.
- Öka protein genom att mixa ner en tetra linser/bönor/kikärter i färdiga pastasåser och släta soppor.
- Pastasallad med vad helst som finns i skåpen (ärtor, majs, skinka, broccoli).
- Använd valfritt tunnbröd som pizzabotten och gör egen pizza på 10 minuter.
- Mejeriprodukter är också protein! Var generös med ost och grädde i pastarätter, soppor och grytor.

Jag gör väldigt ofta röror, typ köttfärssås, när jag inte är engagerad i matlagning. Har i morot, selleri och eventuellt någon annan grönsak. Någon dl linser, en orimlig mängd bönor (inlagda är enkla, går att variera sort och ha i flera i samma röra. Senast jag gjorde hade små svarta, stora vita och borlotti). Hyfsat proteinrikt och simpelt.

Både jag och mannen ogillar både att planera och laga mat i veckorna. Vi testar en ny grej sen en tid tillbaka. Vi har gjort en lista med några rätter som vi rullar på så vi slipper tänka ut något varje vecka. Har hittills fungerat bättre än innan.

Att bara äta helfabrikat eller köpa hämtmat varje dag ÄR ju ett alternativ. Men vill man äta hemlagat och ha variation tror jag nånstans att man bara måste komma över att det är jobbigt och bara göra. Vi veckohandlar på fredagar och planerar middagar på torsdagar.

Det kanske låter som att det skulle bli för mycket men faktiskt har det underlättat enormt att det blir ett litet jobbigt moment på torsdagen men sen har man liksom en plan och allt finns hemma. Vi planerar alltid söndag-torsdag eftersom helgerna oftast är lite mer spontana. Vi passar då också på att dela upp vem som lagar mat vilken dag, det är inte ett "fast" schema utan baseras lite på vem som har mest tid nästa vecka eller vem som kanske hade nån ide om en specifik rätt den vill laga.

Vi provar nya recept ibland om vi känner för det men oftast är det gamla godingar som roteras. Det är faktiskt ett hett tips att skaffa sig en receptpärm där man sparar sådant man gillar, även om det är något man kan utantill så kan det fungera som inspiration när man inte vet vad man vill ha.

Som exempel har vår vecka hittills sett ut så här:

Söndag: Kycklingwok med nudlar
Måndag: Fläskytterfile med rotfrukter och tzatziki
Tisdag: Grönsakssoppa
Onsdag: Köttbullar med kokt potatis och morötter
Torsdag: Tacos

Och nästa veckas planering ser ut så här:

Söndag: Tonfiskpasta
Måndag: Kycklingfile med rotfrukter och tzatziki
Tisdag: Pekingsoppa
Onsdag: Ajvarkyckling
Torsdag: Linscurry

Jag använder AI för matplanering.

Ger den kriteriera (vegetariskt, högt i protein) och lite idéer om vad jag gillar, kanske till och med en länk till ett recept jag vill använda, och sen ber jag om en meny och shoppinglista.

Jag mår bra av att fokusera på protein och tänka på innehållet i övrigt såklart, lätt att proteinrikt blir ännu mer fettrikt tyvärr.
Jag kör oftast keso och kvarg, blandat, till frukost, sedan kan jag ta nåt mer till, en macka med vad jag är sugen på, ägg, lax eller vad som. Jag gör även havregrynsgröt ibland och då har jag i proteinpulver. Det finns ju pannkaksproteinpulver med om man gillar det. Jag gillar lax, ägg, makrill, tonfisk och vit ost, vilket är enkelt att göra frukost på när man vill ha variation.
Proteinpulver är svårt tycker jag, det är så individuellt vad man gillar, men det finns portionspåsar man kan köpa på tex Svenskt kosttillskott om man vill testa smaker och sorter. Jag har sådana när jag reser eller vill ha i väskan för mellis.
Jag blir dock inte lika mätt på det som riktig mat.
I övrigt försöker jag tänka rent, tex kyckling med ceasarsallad, går att ha vad man vill i, eller om man inte orkar laga mat fryst fisk eller räkor, lite gröna bönor i en färdig soppa. Vi gör ofta olika färsrätter med extra bönor i, och andra grönsaker. Typ chili eller köttfärssås.
Köttgryta där man kan välja helt vad man vill ha, vi har mkt lök, grönsaker i utöver kött.
Kan man hitta frukost och mellis med högt proteininnehåll klarar man sig långt tycker jag och behöver inte tänka så mycket på det i övrigt. Min sambo äter mer bröd och mer kolhydrater bara och har egen yoghurt till frukost så vi känner inte att det är ett problem.

Kanske ett väl basic tips och andra har redan varit inne på det, men har ni en lista på de rätter som ni vet funkar och som ni båda gillar? Jag hade aldrig klarat det utan det! Vi har nu ca 40 rätter på vår variant av en sådan lista, indelat efter kött/fisk/vegetariskt och svårighet/krånglighetsgraden varierar från lax i ugn till bouef bourguignon, och den är guld värd när inspirationen tryter!

Ibland när jag blir sugen på något särskilt händer det också att jag helt enkelt googlar typ "kyckling tomat oliver" och ser vad som kommer upp, det resulterade i en jättegod kycklingpasta senast.

Matkassar av olika slag som andra sagt är också en bra idé, det har jag själv övervägt flera gånger men inte kommit till skott med.

Jag behöver komplettera lite. Generellt sett så kör vi storkok, någon maträtt på söndagen och kanske någon på onsdagen, ibland två på söndagen. Det varierar lite.

Våra "go to" grejjer som vi har kört innan är vi (jag...) så förbannat trötta på. Spagetti köttfärssås, korvstroganoff, och nu kyckling i alla dess former. Generellt så har vi ätit massor kött på sista tiden, och däri ligger väl egentligen mitt problem eftersom jag väldigt lätt blir lite äckelmagad av kött. Men inget annat innehåller liksom tillräckligt med protein när man äter så lite som jag gör. Bönor och linser innehåller för lite helt enkelt.

Inte för att jag går ner i vikt trots det, så jag vet i tusan...

Just det, använder viktminskningsspruta så jag kan inte äta fettrikt heller, så grädde och mycket ost går bort tyvärr. Jag hade annars nöjt mig med att bara äta en stor bit ost till middag ibland :rofl:, lite går såklart bra, men tyvärr inte så mycket.

Jag har kikat mer på clear whey och kommit fram till att det ju är tvärdyrt. Bodylabs var dock lite mer humant i priset, så jag ska prova dem tänkte jag. Vattenmelon har jag provat innan, och den var okej så det blir den och cola. Men vet någon nån billig clear whey så tipsa gärna!

Övriga proteintillskott blir för "tunga" så jag blir tvärmätt och halvt kräknödig efter hälften.

Liknande trådar

• Mjölkproteinallergi
  • Att tacka nej till fika, mat osv. på ett trevligt sätt
  • Knäckemacka
  • Flera katter med olika kostbehov

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12