Komma till en i hagen?

Jag hoppas inte man anses som dålig matte/ledare om hästen inte kommer fram i hagen... Isåfall är något mkt konstigt i mitt förhållande till Mergur. Han kan ridas utan utrustning, följer med utan snöre, tömkörs utan linor m.m. och verkar då lita helt på mig (så lång jag kan förstå iaf, men jag kanske lever i en drömvärld?) Men jag tror aldrig det har hänt att han gått fram till mig i hagen... Han har då iaf aldrig nånsin kommit galopperandes... Men han har heller aldrig gått iväg när jag kommer och han "kliver i" grimman självmant när jag håller upp den och följer med ur hagen utan grimskaft. Jag vet inte varför han inte kommer, men han verkar trivas i mitt sällskap så jag har inte funderat över det.

Kan det inte vara så att en häst som inte går fram till människan helt enkelt respekterar personen och låter den vara ifred tills den tar kontakt?
 
Det är ett totalt misslyckande om inte hästen genast kommer i full karriär fram till dig så fort du visar dig i hagen, även om den står med nosen i havren. Vidare ska du kunna ställa den på en gräsmatta och gå och dricka kaffe mens hästen står kvar utan att nappa ett enda grässtrå. Den ska också naturligtvis själv sätta på sig tränset och hoppa jämfota av glädje när du kommer med sadeln.
Gör inte hästen allt detta och mer därtill kan du slänga dig i väggen som hästägare och NH-utövare :devil:
 
Jag vill gärna att min kommer. Oftast är hela gänget längst bort i andra änden av hagen, och den är ganska stor. Jag är tacksam om jag slipper vada genom leran för att hämta. Oftast kommer bara hon men det händer såklart, särskilt om hon börjar springa med en gång, att resten följer med. Jag ser dock inte det som ett problem, de går undan om man ber dom.
 
Mina hästar har hittills Alltid kommit vid inkallning höst vinter vår - i dessa tider står de låååångt bort och äter grönt gräs så då får jag knata.
Dock, de sista 10m brukar de vara vänliga att möta mig ;).
 
Nej jag tycker inte att det är ett misslyckande, däremot om hästen går sin väg när jag kommer så är det något galet.

Patsy kommer inte alltid fram men däremot så står hon kvar där hon stod och väntar på mig (ja kom du matte, jag står här...)

Nu sista två veckorna har hon dock kommit varje gång, omväxlande skritt och pigg trav och det känns bra i själen :)

Kompisarna i hagen är avkoppling medans matte är roligt arbete enligt min ponny :love:
 
Ja det där är superjobbigt!!! I höstas fick vi en ny häst i stallet och hon var totalt omöjlig att mota bort. Jag trappade upp mina försök rätt mycket och till slut gick jag emot henne med ett grimskaft som jag snurrade runt.
Inte ens när hon fick det på huvudet flyttade hon sig speciellt mycket, men lyckligtvis lärde hon sig rätt snabbt att det var enklare att flytta sig med en gång än att bli bortmotad på ett hårdhänt sätt.

Hästarna i vår hage kommer ibland när man ropar. Ibland kommer alla fram och vill hälsa (ha godis) och ibland kommer bara nån. Min häst kommer inte speciellt ofta själv utan jag får gå fram en bit ifrån honom så han förstår vad jag vill och då brukar han komma. JAg tycker attd et är viktigt att han kommer till mig de där sista stegen.

Ett tag i höstas prövade han med att gå ifårn mig nån gång men då drev jag på honom och ganska snabbt tröttnade han på den leken. Nu får han morot oftast när jag hämtar honom men han kommer även om jag inte har någon.
 
Min häst är en riktig retsticka vissa dagar... :crazy:

Ser mig komma, toppar öronen, tar ett steg fram och växer fast. Går jag sedan mot honom så vänder han och promenerar iväg. Ökar jag farten börjar han springa, bralla och tramsa sig.

Oftast tröttnar han efter ett tag om jag bara står still och kommer då antingen fram eller stannar en bit ifrån och låter sig villigt infångas.

Vissa dagar kommer han gående så glatt till staketet och följer med ut så nöjd så.

Andra dagar kommer han inte, utan står stilla och glor på mig en stund. Ser han att jag är på väg till någon annan häst då (brukar göra så när jag har insläpp att jag ger min häst chansen att komma in först, men kommer han inte så tar jag någon av de hästarna som kommer) så brukar han knalla fram och se förnärmad ut.

Vissa dagar låter han sig villigt "infångas" men skall sedan inte gå ifrån fläcken han står på. Har han väl rört på hovarna så finns det inte en ansats till att vilja stanna igen.

Jag blir verkligen inte klok på honom - och väljer att inte se det som ledarskapsproblem. :angel:

Hade det bara med ledarskap att göra om de kommer eller ej i hagen så har jag ett väl befäst ledarskap med minst två hästar i flocken (som jag aldrig hanterar annat än vid insläpp/utsläpp/täckesbyten) - men inte med min egen. :o

Skulle dock gärna ha tips på vad detta för mig knasiga beteende kan ha att göra med? Dagsform, javisst - men ändå. Kan vara rätt frusterande om han någon dag skulle välja att inte komma om man har bråttom (har hittills aldrig hänt tack och lov) iväg. :crazy:
 
ursäkta mig men hur gör man när man tömkör utan linor???

Ja det låter lite tokigt när man säger det, vad jag menar är att jag går bakom honom och styr honom med min position och min röst. Tar jag t.ex. ett steg åt vänster så svänger han av ett steg åt höger(går in i den zon jag öppnar för honom), stannar jag så stannar han, ökar jag så ökar han osv. Jag kallar detta tömkörning utan linor eftersom det är under samma principer som när man tömkör på riktigt. Men man kanske kan kalla det att leda hästen oxå... fast 5meter bakom utan grimskaft :D Vi gör det mest som lek, har ännu inte hittat någon praktisk funktion för det, annat än att vi båda tycker det är roligt (tror jag? han verkar nöjd iaf...) och att han får träna på att lyssna utan att vara fysiskt bunden.
 
Nej du är ingen dålig matte, ta det inte personligt. Varför en häst inte vill komma kan bero på tusen olika orsaker, och behöver inte alls ha att göra med att du tränar dåligt. Den häst går åtminstone inte iväg ifrån dig, se det som någonting positivt. Det jag tycker man ska eftersträva är att motivera hästen i träningen så pass mycket att den faktiskt kommer till en. Med vissa hästar är det lätt, med andra mycket svårt. Sen har de ju precis som oss sina dagar...
Niklas
 
Sv: Komma till en i hagen?

Isf är jag ett misslyckat fall, om man är misslyckad om hästen inte kommer :crazy: :angel:
 
Ni har inte misslyckats...du har bara inte kommet till den "där" stadiet i eras träning än;)

Nu har du nåt ser fram imot! Yeepee
 
Sv: Komma till en i hagen?

Jag tycker att det är trevligt att hästen kommer till mig i hagen men jag tror faktiskt att hästen oxå uppskattar att jag kommer till den. Så därför som i alla relationer så handlar det om att ge och ta. Så ser jag på det i alla fall.
Lycka till
 
Sv: Komma till en i hagen?

*knapplån*
Jag spinner vidare på det som sagts i tråden... om det är ok?

"om din häst går iväg och vänder rumpan till varje gång då har du ett problem"

Om den gör det så finns alltså ett problem?
Vad är problemet? Vad gör man åt det?
Det är så trist när de gör så...

// M (Nyfiken)
 
Jag spinner vidare på det som sagts i tråden... om det är ok?
Jag skulle säger nej, det är inte ok att en häst gör så. Det kanske är inte rätt lägge att kräva det än heller. Det beror på vart man är i eras förhållande mellan häst och matte/husse.

Om den gör det så finns alltså ett problem?
Vad är problemet?

Jo det finns ett problem. Men vad det är kan vara olika mellan olika hästar. Men de flesta helt enkelt vill inte vara med matte/husse. Hästen tänkar... Det är Jobbig, tråkig, matte fästa min huvud ner , jag inte förstår vad de vill-men de fråga om och om igen utan att fråga på ett annat sätt, det finns ingen "purpose" (har inte lexikon just nu:crazy: ) till vad matte/husse gör. Det är inte alltid om att hästen inte har respekt för dig.

Eller det kan vara att de är rädd för ägaren/handlaren, att de inte lita på de, De kan även har problemer som inte har nåt att göra med matte/husse över huvud taget. Vill inte lämna flocken eller deras "safe place". Man måste lära att läsa de små tecken som finns.

Vad gör man åt det?

Först, kräver inget. Ta lite tid att sätta i hagen. att bara vara där. efter en stund så brukar vissa bli de nyfiken till vad fan du gör:crazy: . "hon bara sitter där". Om hästen kommer up har lite godis i fikan. klia lite. Sen gå där ifrån.

Nästan gång (eller 3:e gången, ingenting är fel att ger de tid) om du kommer nära ta grimman på de ger godis, klia, gå där ifrån.

Nästan gång ta in de bårsta, sadlar (eller inte), klia, godis, ta av sadeln, släppa ut den igen.

ALLTID HAR GRIMMAN MED DIG OCH ALDRIG GÖMMA DET!
Tänk till dig själv- "Det har inget att göra med grimman" Liksom det är en jacka du hänger över din axel.

Du vill att din häst är nyfiken till vad du ska göra nästa gång. Inte att det ska bli JOBB varje gång. Hur skulle ni känna om skolan/jobb var tråkig, jobbig, de ritade dig eller var elak, eller hade dig arbete till du så trött i gärnan att du grät och varje gång du såg bussen köra upp vad skulle ni säger då? "oh yeepie, the bus is here!!!:banana: ". Du kan också tänka på ett el staket. Det bara ta en till två gånger innan du vet du tycker inte om det, sen undviker du det.;) Hästarna kan känna det också.

Jag säger inte att du är elak eller nåt det är skrivet allmänt men många göra SAMMA SAK VARJE gång de tar ut hästen. Har lite fantisi (stavning? bl a) gör olika saker varje dag då får du en häst som springa till grinden med ett uttryck som säger "hej! Vad ska vi gör idag?"

Det är mycket mer till det än vad jag skrev men det är bara nåt att får ni att tänkar lite mer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 852
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 930
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 100
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
21 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp