Bukefalos 28 år!

Komma tillbaka efter ridolycka

snow

Trådstartare
Jag skulle vilja höra lite erfarenheter av er som varit med om en lite allvarligare ridolycka, som lett till flera veckors konvalecens. Vad för sorts olycka var ni med om? Vad hände och vilka skador fick ni? Hur kändes det för er när ni satte er i sadeln igen? Var allt som vanligt eller var ni mer spända? När/om utsatte ni er för den situation som orsakade olyckan igen?

Själv ramlade jag av min häst på en hopplektion i början av december. Min häst blev osäker, bröt ut i en kombination och började bocka hej vilt. Jag flög av med dunder och brak landade på huvudet och fick frakturer på nackkotor, kotkompression i bröstryggen, sår i munnen, bruten näsa och skrubbsår i hela ansiktet. Lyckligtvis skadades inga nerver och mina frakturer var stabila, dvs allting låg som det skulle, och efter 6 veckor satt jag till häst igen. Att sitta upp kändes hur bra som helst. Däremot har jag inte hoppat något än och jag är än så länge lite nervös för att flyga av, vilket lett till att jag tagit det ganska lugnt och inte utsatt mig för situationer där jag vet att min häst kan spänna sig. Hästen i fråga hoppar med en annan ryttar och det har gått jättebra, han visar inte längre någon osäkerhet på hinder.

Jag kan uppleva att det pratas ganska lite om rädsla inom hästvärlden, alla är så himla tuffa och orädda hela tiden. Det är hög status på att kunna rida "svåra", lite bångstyriga hästar och trillar man av ska man som bekant upp i sadeln igen fortast möjligt. Har ni känt er rädda efter att något hänt er och hur har ni i så fall hanterat detta?
 
Hej!

Jag åkte av min förstahäst på vår premiärtur. Lyckades självklart bryta handleden, det blev nån typ av felställning av det hela. Gipsad 8 veckor om jag inte minns fel, hann bli fullkomligt livrädd för ridning under de veckorna. Det tog en evighet att bli någotsånär säker igen, hästen såldes för hon var inte en lämplig häst att komma tillbaka på. Nu rider jag mest hästar jag på något sätt litar på, sen om det är stallets avkastarkung eller inte spelar ingen roll, känslan av tillit är det viktigaste!

/Lavinia
 
Jag brot nacken efter en olycka under ravjakt pa Irland for manga ar sedan. Kommer inte exakt ihag hur lang tid det tog innan jag red igen, men minst sex veckor var det nog. Min fraktur klassades ocksa som stabil och jag hade inga andra skador forutom hjarnskakning.
Konstigt nog blev jag radd for banhoppning efter olyckan, inte fasta hinder (falttavlan etc). Och haller mig under metern helst, om jag inte sitter pa en valdigt stadig och rutinerad hast. Unghastar och andra som garna hoppar for stort undviker jag helt och hallet. Men det ar idag det. Det tog LANG tid innan jag vagade hoppa igen. Minns val forsta gangen jag bara skulle skritta over bommar efter olyckan - jag skakade som ett asplov och grat som ett barn....
 
Jag har inte skadat mig så allvarligt (ta i trä) men min dotter har skadat ryggen ganska illa vid ett fall. Det tog henne sju månader att komma upp i sadeln igen. Dels p g a skadan skulle läkas, dels för hon var rädd. Men en dag hoppade hon upp på sin häst igen och red en lite runda. Därefter började hon så smått igen men kände inte sig helt bekväm på sin häst (unghäst) utan började på en stabil och säker häst. Vi har kommit överens om att unghästar eller ostabila hästar inte är något för henne, för omedevetet sitter hon och håller i handbromsen och spänner sig då.

Jag tycker också det talas lite för lite om rädsla kring ridning efter fall och skador. Jag tycker också att stabila trygga hästar får för lite uppskattning. En halvvild tävlingsponny som utan självbevarelsedrift kastar sig runt på en bana röner beundran medan den trygga lugna ponnyn som lotsar sin ryttare runt i lugn och ro fnyses åt.
 
Hej igen!

Jag håller med om de stabila hästarna. Finns det nåt bättre egentligen? En häst man verkligen kan lita på?

Nu var den hästen som fick mig att våga min nyinköpta 4-åring, men hon var verkligen trygg och stabil. Kunde inte så mycket, men tog alltid hand om sin ryttare (och övriga ryttare också). Jag har i dagsläget inget direkt emot att rida lite "vildare" hästar ibland, men min egen häst ska vara en häst jag kan lita på. Det behöver ju inte betyda att den är trög och tråkig, men den ska vara pålitlig.

/Lavinia, kände sig tryggare på sin 4-åriga överenergiska arab än på ridskolans gamla trotjänare.
 
Jag åkte av vid terränghoppning och slet sönder mjukdelar i ryggen rätt rejält (främst muskler) samt tryckte till bäckenet så det blev snett.
Olyckan var hästens fel ska tilläggas, vi missbedömde avståndet mot det hinder vi skulle hoppa. Jag trodde att han skulle hoppa av tidigt, han la in ett litet galoppsprång till och jag fick en rejäl skjuts framåt när han väl hoppade.
Jag slängdes upp på hästen igen så snart jag hämtat andan (ingen trodde ju att det gått så illa), fick hjälp att komma upp eftersom jag inte kunde skjuta ifrån med högerbenet och sen red vi hemåt i galopp eftersom hästarna var pigga och jag inte kunde sitta till och bromsa upp (jäkla tur att han hade en galopp som var behaglig att sitta ner i). När vi kom fram till stallet (nån kilometer bort bara) konstaterades det att det skulle bli en tripp till akuten. När dom i luckan fick höra om vad som hänt (och såg att jag inte längre kunde gå utan rejält stöd) fick jag komma förbi hela kön och togs in för röntgen av hela ryggraden + bäcken direkt.
Hade som tur var inte brutit något men låg på sjukhus över natten, kunde inte gå utan gåbord och fick en jäkla massa morfin. Fick sen komma därifrån med kryckor, värktabletter, smärtstillande gel och order om att inte rida förrän efter tidigast tre veckor, OM allt kändes bra.

Hade en vän samt medryttare som skötte hästen åt mig i början. Men efter två veckor kunde jag inte stå emot längre, så jag åkte dit med min vän och fick hjälp att komma upp. Barbacka.. Det var liksom ingen som helst idé att försöka använda stigbyglar eller svinga benet över ett bakvalv.

Red inte så mycket vid det första tillfället, och jag var inte rädd vad jag kan komma ihåg. Möjligen ängslig för att det skulle göra ont. Nån vecka senare var jag igång och hoppade små hinder igen. Men så hade jag också en fantastiskt snäll häst där jag visste att om jag bromsade så skulle han stanna. Hade tidigare lärt in att om jag släpper ena stigbygeln i farten så skulle han sakta in och göra halt, vilket var himla bra där när benet inte var med riktigt i alla rörelser. Ingen risk att han skulle fara iväg. En riktig toppenhäst i psyket, och det kan jag verkligen rekommendera för alla som blivit rädda - välj en häst ni känner er säkra med och gör inte mer än ni klarar av. Man får skritta runt i ett år om man känner att gränsen går där. Att ha en trygg person på marken är också bra, jag tror att det gjorde mycket att jag hade med min vän där när jag skulle upp eftersom jag visste att hon skulle kunna ta hästen och hjälpa mig av om det behövdes.
 
Jag skadade mig ganska alvarligt vid en ridolycka, hoppning. Låg en vecka på sjukhus, blev opererad och fick gå med rollator innan jag fixade kryckor. 3 månader skulle jag hålla mig borta från ridningen men jag satt upp efter 5 veckor. (Ordentligt ihopskruvad) ridningen i sig var inte farlig men fick såklart verkligen inte trilla av..
Att sitta upp kändes bra, samma häst som vid olyckan, jag visste precis vad som hände den dagen och vad som orsakade allt, så var inte alls rädd, aldrig i framtiden heller. Inte heller när jag hoppade småhinder första gångerna.
Men hoppintresset försvann. Var inte rädd och pluttade över nåra småhinder då o då, men den riktiga hoppningen uteblev. Nu har det gått 4 år och känner inget hoppsug alls.

Man måste nog låta det få ta tid. Känna att man litar lite på sig själv och sin ridning, fram tills dess rida hästar man litar på och hinder man känner att man klarar av. Är man minsta osäker så är nog det undermedvetna starkare än man tror, och påverkar en hel del.
 
Hej igen!

Jag håller med om de stabila hästarna. Finns det nåt bättre egentligen? En häst man verkligen kan lita på?

Nu var den hästen som fick mig att våga min nyinköpta 4-åring, men hon var verkligen trygg och stabil. Kunde inte så mycket, men tog alltid hand om sin ryttare (och övriga ryttare också). Jag har i dagsläget inget direkt emot att rida lite "vildare" hästar ibland, men min egen häst ska vara en häst jag kan lita på. Det behöver ju inte betyda att den är trög och tråkig, men den ska vara pålitlig.

/Lavinia, kände sig tryggare på sin 4-åriga överenergiska arab än på ridskolans gamla trotjänare.
Nä, trög och tråkig är absolut inte samma sak som säker och pålitlig. Min häst har mycket energi och är pigg och framåt, men hon gör ingenting och man kan reglera henne.
 
Min unghäst fick en "tokurladdning" på en hoppträning i början av november. Överskottsenergi p g a för dålig hage och för kort utevistelse. Flög i en båge och landade hårt på ryggen som resulterade i 3 frakturer på ländryggens tvärutskott. Tog 6-8 v att läka och sjukhuset avrådde mig från att rida sammanlagt 3 mån p g a att ryggen är skör. Mitt arbete gör att jag inte vill riskera något i onödan så jag har följt sjukhusets rekommendation (för en gångs skull! ;)) Ska upp igen på hästryggen i början av februari. Ser fram emot det, men kommer att starta lugnt då hästen haft en viloperiod sedan olyckan. Passar mig utmärkt att börja sakta, men säkert igen. Kommer att ta hjälp av vänner och tränare och hoppas att ingen osäkerhet/rädsla ska vara med i bilden.
 
Jag skulle vilja höra lite erfarenheter av er som varit med om en lite allvarligare ridolycka, som lett till flera veckors konvalecens. Vad för sorts olycka var ni med om? Vad hände och vilka skador fick ni? Hur kändes det för er när ni satte er i sadeln igen? Var allt som vanligt eller var ni mer spända? När/om utsatte ni er för den situation som orsakade olyckan igen?

Själv ramlade jag av min häst på en hopplektion i början av december. Min häst blev osäker, bröt ut i en kombination och började bocka hej vilt. Jag flög av med dunder och brak landade på huvudet och fick frakturer på nackkotor, kotkompression i bröstryggen, sår i munnen, bruten näsa och skrubbsår i hela ansiktet. Lyckligtvis skadades inga nerver och mina frakturer var stabila, dvs allting låg som det skulle, och efter 6 veckor satt jag till häst igen. Att sitta upp kändes hur bra som helst. Däremot har jag inte hoppat något än och jag är än så länge lite nervös för att flyga av, vilket lett till att jag tagit det ganska lugnt och inte utsatt mig för situationer där jag vet att min häst kan spänna sig. Hästen i fråga hoppar med en annan ryttar och det har gått jättebra, han visar inte längre någon osäkerhet på hinder.

Jag kan uppleva att det pratas ganska lite om rädsla inom hästvärlden, alla är så himla tuffa och orädda hela tiden. Det är hög status på att kunna rida "svåra", lite bångstyriga hästar och trillar man av ska man som bekant upp i sadeln igen fortast möjligt. Har ni känt er rädda efter att något hänt er och hur har ni i så fall hanterat detta?

Jag tror alla som rider någon gång varit rädda på hästryggen. Det är inte något man ska sticka under stolen med. Klarar man inte av situationen vore man väl dum om man inte blev rädd? ;)
Och tyvärr har vi väl alla tagit oss vatten över huvudet ett par ggr.

Jag åkte av då jag red fälttävlan på en för svår häst på för svår bana för både mig och hästen. Det var en problemponny min dåvarande tränare köpt. Jag var väl ung och orädd och okunnig nog att ta mig an det.
Jag åkte av efter ponnyn stoppat och hoppat ur stillastående i en kombination med nedhopp på 1,50 bakom hinder två. Med två stopp och helikopterskutt och sen nedhoppet for jag.
Jag fick en whiplash(nervskador, ligament som slets av, kotor som slogs sönder, kotkompressioner), kotkompressioner i bröstryggen och slog till bäckenet fick sig en törn. Jag trodde jag bara var vanligt mörbultad och red rätt direkt igen. Men jag fick för svåra uppgifter av den tränaren för att känna mig trygg med hoppningen helt även på banan.
Med annan tränare där jag gradvis fick uppgifter enligt förmåga kom självförtroendet tillbaks.

Sen blev jag betydligt sämre och fick vara utan ridning en period.
Nu mer är jag för dålig i kroppen för att våga riskera hoppa. Jag kan göra mig för illa om jag åker av. Jag kan hoppa mindre skutt på hästar jag är van att rida. Det är inga problem.
Men jag skulle inte ge mig på att hoppa höjder i dagsläget. Jag är för dålig på hoppning för det. Och av samma skäl skulle jag inte hoppa på vilken häst som helst, om jag inte vet hur det är.
Rida bökiga hästar är jag van vid och gör bra. Så där känner jag mig trygg.
Jag jobbar med det här. Så jag kan inte riskera att slå sönder mig i onödan.
Jag har inte åkt av på runt 10 år. Jag tror det beror på att jag gör det jag vet att jag förmår. Jag vet mina begränsningar. Jag har INTE hoppningen i kroppen.
Alltså finns där en risk. Både att jag åker av och slår mig av bara den. Men också att jag då sabbar mitt självförtroende just för att jag har större risk att misslyckas.

Jag möter dock många som är ridrädda i jobbet. Det är verkligen inte ovanligt. Och det är inte ovanligt att även de som inte anser sig ridrädda är rädda någon gång då och då i någon situation.
Tyvärr vågar inte alla erkänna att de är rädda. Då blir det svårt att hjälpa dem.

Jag har haft några ridrädda elever som pratat om en bok för ridrädda. De har ansett den varit bra.

Generellt så tycker ju jag att man kan få mycket hjälp med rädslan genom en del saker som inte eg handlar om jobb med räslan:
-Balansen.. Har du en bra balans och god följsamhet blir du inte lika rädd. Du har en trygghet i det.
- Lära sig läsa hästarna och inte utsätta sig för onödiga risker. Jag rider ju betydligt svårare hästar idag än jag gjorde för 20 år sen och ibland i problemlösningar där de har problembeteenden kring ngt och man jobbar i det. Men jag åker av mindre.
- Lära sig hur man påverkar deras mentalitet, genom bla formgivning och övningar. Det går att utbilda dem till att man direkt ska kunna inverka och de ska spänna av. Blir de lite spända pga att det är livat runt en, det är läskiga saker eller vad som så ska man kunna lägga dem i en form där de spänner av, direkt.
- Inte ljuga för sig själv kring varför det skiter sig i ridningen. Det går att få hästar lydiga även om de står på box utöver ridpasset. Att man som hobbyryttare inte grejar det är något annat än att det är en enda förklaring att de är orastade eller ngt. De behöver inte vara spända så till den grad att de exploderar för att man rider dem i stökigt ridhus då de vilat etc. Ser man det som förklaringen "den har vilat", "det är stökigt i ridhuset" etc tror jag man lite ger upp tanken på att det där går att få bort och BÖR göras så. Just för att man ska slippa åka av mer än nödvändigt. Det är inte omöjligt ens för vanliga hobbyryttare. :)
Men visst - innan den är så bra bör man tänka på energinivå i hästen och rasta ur den på säkrast sätt innan man sätter sig i spända lägen eller lägen som kan trigga reaktioner man inte reder ut.
- Förmår man inte rent ridtekniskt hantera spända lägen sas: miljöträna hästen avsuttet så den inte taggar upp av så mycket saker.

Är hästen bra och man oroar sig i onödan kan det vara bra att se andra rida den i de lägen man själv är osäker.
Prata med de man rider med om det. Är man väldigt rädd kanske det är lämpligt att övriga inte gör några extremmanövrar eller är närgångna. Vet de om att någon är rädd brukar de kunna visa stor hänsyn.
Bra tränare som pressar en ur ens egen comfortzon men aldrig över det man reder ut är viktigt! Till slut litar man till att man kan trots att man inte känner att man vill/kan/vågar etc bara för att tränaren hittills haft rätt och kunnat ge en en känsla av att klara av. Minnesbilden av att misslyckas måste bytas mot fler av att lyckas. Till slut blir det bra så enormt mycket mer och större.

Vill man, är driven och så kan man oftast bli kvitt rädslan. Men man ska ju veta att alla inte behöver göra allt i ridningen. Och en bra häst för mig kan vara för känslig för någon annan. Man får välja att bara skritta runt på en gammal, stadig ponny om man vill!
 
Jag har inte skadat mig så allvarligt (ta i trä) men min dotter har skadat ryggen ganska illa vid ett fall. Det tog henne sju månader att komma upp i sadeln igen. Dels p g a skadan skulle läkas, dels för hon var rädd. Men en dag hoppade hon upp på sin häst igen och red en lite runda. Därefter började hon så smått igen men kände inte sig helt bekväm på sin häst (unghäst) utan började på en stabil och säker häst. Vi har kommit överens om att unghästar eller ostabila hästar inte är något för henne, för omedevetet sitter hon och håller i handbromsen och spänner sig då.

Jag tycker också det talas lite för lite om rädsla kring ridning efter fall och skador. Jag tycker också att stabila trygga hästar får för lite uppskattning. En halvvild tävlingsponny som utan självbevarelsedrift kastar sig runt på en bana röner beundran medan den trygga lugna ponnyn som lotsar sin ryttare runt i lugn och ro fnyses åt.

Håller absolut med om att stadiga hästar underskattas!

Jag tycker så många vill ha "en flott häst". Den ska vara rörlig, stor, känslig och ja..
Sen om man har behov av det eg är en annan sak. Likaså om den är arbetsvillig till riktigt arbete och inte bara rusa runt i självvalt tempo, väg och form.
Jag skulle önska fler få ett grundsjälvförtroende i sin ridning på stadiga hästar som kanske inte är så himla rörliga och känsliga. Men kanske är arbetsvilliga, lättare att lära sig sitta på etc.

En gammal elev hade köpt första häst genom vad de som var kunnigare rekommenderade. Ett stort halvblod med bra stam och hyfsade rörelser och motor.
Den skrämde skiten ur henne genom att vara för mycket häst för henne. Hon vågade inte rida den trots att den blivit riden av mig ett år och var superstadig. Hur de haft det innan satt för djupt.
Nu är hon lycklig ägare till en jättestadig ponny utan större rörelser och med lugnare temperament. De både hoppar och hon rider ut ensam i alla gångarter och känner sig trygg. Hon tycker iom det att det är den roligaste hästen i världen. En GP-häst kan vara jävligt tråkig om man är rädd för den.
Fantastisk ponny till många tror jag!
 
Intressant läsning! Många av er tycker jag är ganska tuffa ändå. För mig var det uteslutet att sitta upp direkt - det blev ambulansfärd på spineboard direkt till akuten... Just det här med att identifiera anledningen till olyckan tycker jag underlättar den mentala processen. Jag har tidigare cyklat mycket mountainbike (downill) och kraschat ganska hårt x gånger, med bl.a. brutet nyckelben, brutet ben i handen, spricka i underbenet osv som följd. Där har jag dock varje gång kunnat identifiera exakt vad jag gjort för fel som ledde till olyckan. Med hästen är det svårare eftersom det är ett djur med egen vilja som kan fatta egna beslut. Cykeln gör bara exakt det jag gör med den.

@tuaphua Mycket bra tips! Flera av dem jobbar jag med, bl.a. mycket avsutten träning (främst med klicker). Det där med att vara ärlig och inte ha en massa prestige i ridningen tror jag mycket på. Jag har låtit en duktig och säker ryttare hoppa min häst nu så att han (och jag) ska få självförtroendet tillbaka. Det känns som helt rätt beslut.

Igår travade jag faktiskt cavaletti på min pålle under en ridlektion. Bommar på marken känner jag är helt OK men när de kom upp lite på en höjd som min häst kan få för sig att hoppa så kände jag att jag blev lite spänd. Först skrittade vi bara över bommarna och det gick bra när jag tog rygg på en trygg ridskolehäst. Efter några omgångar spände pålle av. I trav gick det bra så länge cavalettin var låg, men när den kom upp lite blev han ivrig och hoppade ut ur serien. Jag var nog lite för spänd för att kunna inverka på ett optimalt sätt, men det som ändå var bra var att jag att stabilt i sadeln och inte kände mig rädd trots att det kom ett galoppsprång på slutet. Vi avslutade med en låg serie och då travade han fint över.
 
Efter en svår ridolycka år 2007 och ytterligare en annan olycka år 2009, så har jag också blivit ridrädd. Jag sätter mig inte upp på vilka hästar som helst längre och även på en snäll häst kan jag få stunder då jag kan känna osäkerhet. Vissa dagar är jag mitt gamla jag, men det finns alltid där i bakhuvudet. När man vet hur fel ngt kan gå och hur ont det kan göra att slå sig så är det ju klart att man kan känna osäkerhet.
 
Jag åkte av min dåvarande storhäst på en hoppträning 2007 och slog av mitt ena ben på två ställen. Egentligen var olyckan ingen big deal, helt enkelt en missbedömning mellan mig och hästen i landningen efter ett dryga halvmetern högt hinder (detta hände på framhoppningen), men jag hade oturen att landa rakt på ett hinderstöd. Jag hade inte en chans att sitta upp direkt efteråt, även om det nog egentligen var vad jag hade tänkt innan jag fattade hur omfattande skadan var, utan det blev ambulans och senare på natten operation. Eftersom benpiporna stack rakt ut ur huden och skapade stora sår, och de inte vågade gipsa med tanke på infektionsrisken med hästar och smutsig sand, så var jag aldrig gipsad, och det gjorde att jag det gjorde sinnessjukt mycket ondare de första tre veckorna än vad ett benbrott "normalt" sett gör. Jag låg inlagd på sjukhuset i en vecka efter operationen, låg i sängen/soffan hemma i två veckor efter det och kunde börja skolan igen med halvdagar kanske en månad-sex veckor efter olyckan.

Två månader efteråt red jag igen, men då hade jag fortfarande inte lärt mig gå utan kryckor, så jag började väl kanske egentligen rida alldeles för tidigt. Då på min egen ponny, som jag hade haft länge och litade på. Fyra månader efter olyckan red jag min egen häst helt "normalt", men jag hoppade inte på flera år. Min häst var ingen stabil hopphäst, kände hon minsta lilla tvekan från min sida tvärnitade hon, så det var först 2011 när jag fick en stabilare foderhäst som jag vågade mig på att hoppa extremt små hinder igen.

Idag hoppar jag enkelhinder och mindre banor på kanske 50 cm med min femåring. Kanske en uridiotisk idé från början eftersom hästen är hoppad några språng över ett minikryss med annan ryttare på våren som treåring, annars är hon endast hoppad av mig, men jag hoppar. Innan olyckan tävlade jag lätt B på C-ponny och 90-klasser på stor häst, och ärligt talat har jag svårt att se att jag kommer våga mig dit igen, men en vild dröm är att kunna tävla hoppning igen i framtiden. Men det får ta den tid det tar, och jag har lärt mig en läxa, jag dömer aldrig mer någon som är rädd. Man vet inte vad personen har med sig i bagaget.
 
Vad för sorts olycka var ni med om?

Åkte av min ganska nyinköpta häst på stallplanen, helt mitt fel. Berodde på att jag skulle skaffa kortare sadelgjord men inte gjort det, sadeln gled lite vilket skrämde hästen som skuttade iväg när jag satte upp. Jag föll av halvvägs upp, så att säga.

Vad hände och vilka skador fick ni?

Det var isigt och jag han tänka "det där gick ju ganska bra" innan hästen försökte gå bort från mig, halkade och klev på min vad. Vi gled väl några meter i nedförsbacke med det enda grepp hon hade var där hon hade trampat in sina broddar i min vad. Jag fick ganska rejäla krosskador på inre vadmuskeln, dock inget benbrott. Alla sa att det hade läkt fortare vid benbrott, så här i efterhand hade det nästan varit trevligare. En del av muskeln trillade ned en bit och fäste sig längre ned på benet, blev en 10 cm grop högt upp på vaden.

Gick på kryckor någon månad, haltade och blev väldigt snabbt trött i vänster ben över ett år efteråt. Hälsenan och vaden drog ihop sig under de första månaderna vilket krävde väldigt smärtsam stretching under något år att fixa. Fick ofta kramp i muskeln när den "tog slut" så benen ej bar mig ordentligt.
Har permanent nedsatt funktion i vänster vad med 25% mindre uthållighet i muskeln. Efter 2 år behövde jag inte stretcha längre och nu efter 6 år syns inget längre, där muskeln borde suttit har det fyllt i fett. Jag kan bara känna viss ärrvävnad efter broddarna i muskeln om jag letar ordentligt.

Hur kändes det för er när ni satte er i sadeln igen?

Väldigt nervös, dock inte rädd precis då. Var rädd innan och om hästen blev lite busig/snubblade ganska lång tid efter. Jag har inte ridit på några år nu men är ofta lite rädd första gångerna jag sitter till häst igen.

Var allt som vanligt eller var ni mer spända? När/om utsatte ni er för den situation som orsakade olyckan igen?

Så fort vaden klarade av att bära lite mer än min vikt. Tog hjälp av de andra i stallet och tog det jättelugnt med uppsittning tills allt kändes tryggt igen. Hade länge någon som höll hästen åt mig sedan hästen vänd mot stallväggen. Flyttade ut henne från stallvägen bit för bit eftersom jag blev tryggare. Blev inte så mycket spänd som irriterad när vaden gav vika under ridning eller började krampa så hästen trodde jag gav kraftigt sidförande skänkel.
 
Intressant läsning! Många av er tycker jag är ganska tuffa ändå. För mig var det uteslutet att sitta upp direkt - det blev ambulansfärd på spineboard direkt till akuten... Just det här med att identifiera anledningen till olyckan tycker jag underlättar den mentala processen. Jag har tidigare cyklat mycket mountainbike (downill) och kraschat ganska hårt x gånger, med bl.a. brutet nyckelben, brutet ben i handen, spricka i underbenet osv som följd. Där har jag dock varje gång kunnat identifiera exakt vad jag gjort för fel som ledde till olyckan. Med hästen är det svårare eftersom det är ett djur med egen vilja som kan fatta egna beslut. Cykeln gör bara exakt det jag gör med den.

@tuaphua Mycket bra tips! Flera av dem jobbar jag med, bl.a. mycket avsutten träning (främst med klicker). Det där med att vara ärlig och inte ha en massa prestige i ridningen tror jag mycket på. Jag har låtit en duktig och säker ryttare hoppa min häst nu så att han (och jag) ska få självförtroendet tillbaka. Det känns som helt rätt beslut.

Igår travade jag faktiskt cavaletti på min pålle under en ridlektion. Bommar på marken känner jag är helt OK men när de kom upp lite på en höjd som min häst kan få för sig att hoppa så kände jag att jag blev lite spänd. Först skrittade vi bara över bommarna och det gick bra när jag tog rygg på en trygg ridskolehäst. Efter några omgångar spände pålle av. I trav gick det bra så länge cavalettin var låg, men när den kom upp lite blev han ivrig och hoppade ut ur serien. Jag var nog lite för spänd för att kunna inverka på ett optimalt sätt, men det som ändå var bra var att jag att stabilt i sadeln och inte kände mig rädd trots att det kom ett galoppsprång på slutet. Vi avslutade med en låg serie och då travade han fint över.

Ja, visst är det absolut svårare att analysera hästarna än en cykel och vägen man kör på. Det är ju mindre variablar i cyklingen och enklare att sortera vad man gör fel.
Däremot kan jag tycka att en del tar onödiga risker.
Hade man kört av vägen 3 ggr och fortfarande inte fattat varför det hände hade man inte satt sig bakom ratten och gjort samma grej "för att man ska det så man inte blir rädd". För kör man av igen blir det ju inte kul.

Jag tycker ibland det kan bli lite så då folk åker av hästen upprepade gånger och utan att fatta varför eller åtgärdat.
Här om dagen jobbade jag en häst i ridhuset och det var några andra där. En häst fick spunk och rusade runt i full galopp helt utan kontroll. Ryttaren åkte till slut av.
Hon slog sig väl inte allvarlig a la benbrott eller tuppa av. Men hon blev rätt yr.
Vi fångade in hästen och jag mer eller mindre tvingade kvinnan sitta kvar iom att hon försökte resa sig och ramlade omkull 2 ggr.
Sen skulle hon bara upp och rida igen. För att inte bli rädd.
Jag kan förstå det tänket om man fattat vad som gjorde att man tappade kontrollen förra gången och man kan se till att det inte sker igen. Eller iaf att risken för det minskar drastiskt.
Men här hade ryttaren ingen aning om det. Och det är inte en ryttare med särskilt stadig sits som är van att sitta på sånt som ger sig iväg.
Hästen hade gjort något liknande med medryttaren någon dag innan. Så denne åkte av och slog sig.
Här ser jag inte riskmedvetenhet alls. Och jag tror man löper stor risk att bli rädd just iom att man inte förstår och därmed inte känner att man har kontroll.

Nästa dag såg jag kvinnan komma ner 2 ggr med sadlad och klar häst till ridhuset. Men hon bara gick runt och sen gick de till stallet.
Hade hon fått lära sig mer kring varför saker sker, av sin tränare, så tror jag man kan minska rädslan.
Att man misslyckas sker ju så klart!
Jag kommer absolut dratta av fler ggr i livet. Och jag kommer råka ut för hästar som kastar sig, sticker, bockar, reser sig. Men jag har system att lösa såna problem.
Det måste man som tränare också ge elever som har såna problem med sina hästar.

Man måste lära sig att inte trigga dem genom fel eller för mkt signaler också som ryttare innan de är skolade.

Ganska många försöker ju bromsa hästarna om hästen blir skraj. Eller ännu värre om man själv blir rädd innan hästen ens reagerat. Det kan verkligen öka på spänningen i dem. Jag rider hellre på som vanligt. Känner jag att hästen är lite på tårna rider jag på mer framåt tills jag tror överskottet pyst ur så pass att det är hanterbart. Får de gå framåt brukar det bli mindre rädslor hos dem.
Om man som ryttare blir skraj och klämmer med benen, drar i tygeln eller slutar andas tex så talar man verkligen om att det är fara och färde. Sitter man på en känslig individ kan det leda till väldig spänning och reaktioner av det.

Jag har också tränat individer som anses ha rädsloproblem där man som människa bara försökt lugna och undvika saker. Vissa har pratat med hästen i situationer då hästen blir rädd och betingat in att när man pratar är det läskigt. Så man kunde prata med hästen mitt under lugn tur och den blev skraj. Och var den skraj och man pratade blev det sju resor värre.
Så att inte ändra sitt beteende alls då hästen blir skraj kan vara bättre än att prata i vissa fall.
Det är ganska intressant att lägga hela träningspass på att just bara bli medveten om vad man gör och hur man gör just i sitt beteende med hästarna och inte bara ridtekniskt a la hopp/dressyr/etc.
Jag fick en gång i uppgift att inte prata och klappa mina hästar under en några h timmars grej med mycket väntan på andra ekipage. Det blev lite av en aha-grej för hur mkt jag gjorde som jag inte var helt 100 medveten om/planerade/hade syfte med. Vet man det kan man ju lättare ändra sig. Självmedvetenhet och självkontroll..

Sen får man försöka avläsa vad som är spänning och vad som är energi.
Är man rädd och hästen oskolad kan ju lägre energi vara att föredra. Så man inte får såna överslagsgrejer som då de bockar, sticker, skyggar etc om man inte riktigt kan avgöra vad som är spänning/energi.
 
Ja, visst är det absolut svårare att analysera hästarna än en cykel och vägen man kör på. Det är ju mindre variablar i cyklingen och enklare att sortera vad man gör fel.
Däremot kan jag tycka att en del tar onödiga risker.
Hade man kört av vägen 3 ggr och fortfarande inte fattat varför det hände hade man inte satt sig bakom ratten och gjort samma grej "för att man ska det så man inte blir rädd". För kör man av igen blir det ju inte kul.

Jag tycker ibland det kan bli lite så då folk åker av hästen upprepade gånger och utan att fatta varför eller åtgärdat.
Här om dagen jobbade jag en häst i ridhuset och det var några andra där. En häst fick spunk och rusade runt i full galopp helt utan kontroll. Ryttaren åkte till slut av.
Hon slog sig väl inte allvarlig a la benbrott eller tuppa av. Men hon blev rätt yr.
Vi fångade in hästen och jag mer eller mindre tvingade kvinnan sitta kvar iom att hon försökte resa sig och ramlade omkull 2 ggr.
Sen skulle hon bara upp och rida igen. För att inte bli rädd.
Jag kan förstå det tänket om man fattat vad som gjorde att man tappade kontrollen förra gången och man kan se till att det inte sker igen. Eller iaf att risken för det minskar drastiskt.
Men här hade ryttaren ingen aning om det. Och det är inte en ryttare med särskilt stadig sits som är van att sitta på sånt som ger sig iväg.
Hästen hade gjort något liknande med medryttaren någon dag innan. Så denne åkte av och slog sig.
Här ser jag inte riskmedvetenhet alls. Och jag tror man löper stor risk att bli rädd just iom att man inte förstår och därmed inte känner att man har kontroll.

Nästa dag såg jag kvinnan komma ner 2 ggr med sadlad och klar häst till ridhuset. Men hon bara gick runt och sen gick de till stallet.
Hade hon fått lära sig mer kring varför saker sker, av sin tränare, så tror jag man kan minska rädslan.
Att man misslyckas sker ju så klart!
Jag kommer absolut dratta av fler ggr i livet. Och jag kommer råka ut för hästar som kastar sig, sticker, bockar, reser sig. Men jag har system att lösa såna problem.
Det måste man som tränare också ge elever som har såna problem med sina hästar.

Man måste lära sig att inte trigga dem genom fel eller för mkt signaler också som ryttare innan de är skolade.

Ganska många försöker ju bromsa hästarna om hästen blir skraj. Eller ännu värre om man själv blir rädd innan hästen ens reagerat. Det kan verkligen öka på spänningen i dem. Jag rider hellre på som vanligt. Känner jag att hästen är lite på tårna rider jag på mer framåt tills jag tror överskottet pyst ur så pass att det är hanterbart. Får de gå framåt brukar det bli mindre rädslor hos dem.
Om man som ryttare blir skraj och klämmer med benen, drar i tygeln eller slutar andas tex så talar man verkligen om att det är fara och färde. Sitter man på en känslig individ kan det leda till väldig spänning och reaktioner av det.

Jag har också tränat individer som anses ha rädsloproblem där man som människa bara försökt lugna och undvika saker. Vissa har pratat med hästen i situationer då hästen blir rädd och betingat in att när man pratar är det läskigt. Så man kunde prata med hästen mitt under lugn tur och den blev skraj. Och var den skraj och man pratade blev det sju resor värre.
Så att inte ändra sitt beteende alls då hästen blir skraj kan vara bättre än att prata i vissa fall.
Det är ganska intressant att lägga hela träningspass på att just bara bli medveten om vad man gör och hur man gör just i sitt beteende med hästarna och inte bara ridtekniskt a la hopp/dressyr/etc.
Jag fick en gång i uppgift att inte prata och klappa mina hästar under en några h timmars grej med mycket väntan på andra ekipage. Det blev lite av en aha-grej för hur mkt jag gjorde som jag inte var helt 100 medveten om/planerade/hade syfte med. Vet man det kan man ju lättare ändra sig. Självmedvetenhet och självkontroll..

Sen får man försöka avläsa vad som är spänning och vad som är energi.
Är man rädd och hästen oskolad kan ju lägre energi vara att föredra. Så man inte får såna överslagsgrejer som då de bockar, sticker, skyggar etc om man inte riktigt kan avgöra vad som är spänning/energi.

Angående riskbeteende så var i princip min första fråga till ridläraren när jag hade åkt av: "vad gjorde jag för fel?". "Du gjorde inte fel!" svarade hon, och kanske var det sant för just den specifika anridningen men jag har ändå gjort analysen att som helhet har jag nog pressat min häst lite för mycket i hoppningen. Han är orutinerad, men fram till olyckan gick han ändå framåt hela tiden tills "bägaren rann över" och det blev för svårt för honom. Nu har vi gått tillbaka ett steg i utbildningen och när han hoppade med den rutinerade ryttaren i måndags tvekade han inte en sekund utan blev snarare het och galopperade med spetsade öron mot hindren. Inga tendenser till att bocka efteråt heller trots att han några gånger kom fel och fick hoppa av för nära eller för stort.

Det där om hur ryttarens egen spänning/nervositet påverkar hästen är intressant och jag måste nog fundera lite mer på min egen strategi där för jag har nog inte riktigt någon. I cyklingen har jag helt enkelt tvingat mig själv att ta det där läskiga hoppet som jag är lite rädd för. Grejen där är att man kan vara hur nervös som helst, cykeln är ju en pryl som inte känner av mina nerver :). Trampar man igång cykeln och ger fan i bromsarna så brukar det faktiskt lösa sig. Med hästen är det ju så att han kanske inte hoppar om jag är nervös och egentligen inte riktigt vill, oavsett om jag driver som f-n med benen och undviker att blåhålla i tygeln. Det känns viktigare att ha bestämt sig mentalt: "jag vill och jag klarar det här", och sedan ha en uttänkt strategi för hur man ska överföra den känslan till hästen. Jag kände av igår att jag blev lite för "passiv" för att jag var spänd och vågade t.ex. inte göra den förhållning som kanske hade behövts i serien för att hästen inte skulle rusa ur den.

En grej jag har gjort är faktiskt att köpa en säkerhetsväst. Det är mer en mental grej; jag känner mig tryggare inombords iom att jag skaffat mig alla säkerhetsattiraljer som jag kan ha om olyckan är framme. Kanske lite av en "falsk" säkerhet rent konkret, men om det får mig att bli mer säker i sadeln så tror jag ändå att det är en bra grej.
 
Idag hoppar jag enkelhinder och mindre banor på kanske 50 cm med min femåring. Kanske en uridiotisk idé från början eftersom hästen är hoppad några språng över ett minikryss med annan ryttare på våren som treåring, annars är hon endast hoppad av mig, men jag hoppar. Innan olyckan tävlade jag lätt B på C-ponny och 90-klasser på stor häst, och ärligt talat har jag svårt att se att jag kommer våga mig dit igen, men en vild dröm är att kunna tävla hoppning igen i framtiden. Men det får ta den tid det tar, och jag har lärt mig en läxa, jag dömer aldrig mer någon som är rädd. Man vet inte vad personen har med sig i bagaget.

Jag vill verkligen också våga hoppa min häst igen, och för mig är känslan "jag vill men jag vet inte om jag vågar" ganska ovan. I tidigare idrotter som innehåller farliga moment (t.ex. downhillcyklingen som jag nämnt i tråden) så har jag alltid pressat bort rädslan och kört på ändå, men den här gången känns det som att jag behöver en annan strategi. "Fake it 'til you make it" är bra i vissa situationer, men just eftersom hästar är levande varelser så kan man inte riktigt fejka att man är orädd. Absolut ska man vara ödmjuk inför andra människors känslor; jag tror definitivt att min olycka har gjort mig mindre dömande.
 
För att ge en bild av vad downhillcykling innebär: Träkicken ni ser i förgrunden gör att man flyger ett par meter upp i luften (på bilden är jag på väg ner igen) och kanske 10 meter horisontellt. Det går jättefort och man kan bryta jättemånga ben om man kraschar i landningen. Men ridning tycker jag är farligare :).
59438_428888371661_5408617_n.jpg
 
Angående riskbeteende så var i princip min första fråga till ridläraren när jag hade åkt av: "vad gjorde jag för fel?". "Du gjorde inte fel!" svarade hon, och kanske var det sant för just den specifika anridningen men jag har ändå gjort analysen att som helhet har jag nog pressat min häst lite för mycket i hoppningen. Han är orutinerad, men fram till olyckan gick han ändå framåt hela tiden tills "bägaren rann över" och det blev för svårt för honom. Nu har vi gått tillbaka ett steg i utbildningen och när han hoppade med den rutinerade ryttaren i måndags tvekade han inte en sekund utan blev snarare het och galopperade med spetsade öron mot hindren. Inga tendenser till att bocka efteråt heller trots att han några gånger kom fel och fick hoppa av för nära eller för stort.

Det där om hur ryttarens egen spänning/nervositet påverkar hästen är intressant och jag måste nog fundera lite mer på min egen strategi där för jag har nog inte riktigt någon. I cyklingen har jag helt enkelt tvingat mig själv att ta det där läskiga hoppet som jag är lite rädd för. Grejen där är att man kan vara hur nervös som helst, cykeln är ju en pryl som inte känner av mina nerver :). Trampar man igång cykeln och ger fan i bromsarna så brukar det faktiskt lösa sig. Med hästen är det ju så att han kanske inte hoppar om jag är nervös och egentligen inte riktigt vill, oavsett om jag driver som f-n med benen och undviker att blåhålla i tygeln. Det känns viktigare att ha bestämt sig mentalt: "jag vill och jag klarar det här", och sedan ha en uttänkt strategi för hur man ska överföra den känslan till hästen. Jag kände av igår att jag blev lite för "passiv" för att jag var spänd och vågade t.ex. inte göra den förhållning som kanske hade behövts i serien för att hästen inte skulle rusa ur den.

En grej jag har gjort är faktiskt att köpa en säkerhetsväst. Det är mer en mental grej; jag känner mig tryggare inombords iom att jag skaffat mig alla säkerhetsattiraljer som jag kan ha om olyckan är framme. Kanske lite av en "falsk" säkerhet rent konkret, men om det får mig att bli mer säker i sadeln så tror jag ändå att det är en bra grej.

Tycker du gör klokt som analyserar så pass. Bra!

Visst är det inte alltid så att man gör en hjälp som torde varit fel i ett optimalt läge etc.. Men någonstans gick något snett. Hästar är som de är och vi måste förekomma dem i vår planering och ridning.
Sen kommer vi misslyckas allihop. Men man får försöka analysera och inte upprepa samma saker fööör många gånger iaf.. ;)

Så som du gör med väst har jag en elev som gör. Hon var väldigt ridrädd då jag började med henne. Och jag förstår varför. För dåvarande häst var inte just. Han hade gammalt inlärt försvarsbeteende iom gamla skador som förmodligen smärtat honom. Så även om han var smärtfri var han säker på att det skulle göra ont och hotade henne. Han var också rädd för vissa saker och hade lärt sig att kuta över folk och att sticka. Så innan vi fick koll på det förstår jag att hon var rädd. Hästen var stor och tuff.
Det satt rätt djupt i henne. Även om vi kom förbi enormt mycket på den hästen så var hon lite försiktig.
Nästa häst köptes på rek just för att den är bra i huvudet(snygg modell och utbildad med). Jag har följt den i 3 år innan och vet hur den uppfört sig. Den har aldrig visat tendenser till att vara rädd eller dra.
Men med mindre skicklig ryttare än proffset som tränat den de 3 åren och en ryttare som blev spänd i vissa lägen började den också sticka ibland. Den stack dock inte med hennes kille som är betydligt sämre ryttare. Men som är totalt orädd och lite modell långsam i reaktionerna. Dvs han skrämde aldrig hästen genom att rycka till, spänna sig etc.
Med henne jobbade vi på att hon skulle hitta hästen, hitta knapparna och stämma av reglagen i dressyren. Vi fick också jobba med att det att den här hästen bjöd inte var detsamma som att den skulle sticka. Hon hade aldrig ridit en häst som verkligen bjuder. Så hon fick lära sig att inte sitta med handbromsen i.
Hon hade på sig väst en hel del i början. Just för att känna sig tryggare.
När det var som värst hade hon också kandar då hon skulle rida själv. Inte för att sitta och dra. Men hon kände sig tryggare. Både hon och häst är redo för det. Så det är inga prob.
Men för henne handlade det så mycket om att våga slappna av, våga rida hästen och inte bromsa i sits och hand. När det släppte för henne blev ju hästen lugnare med.
Och iom det vågar hon också rida igenom de situationer som iaf kan uppstå idag. Sticka verkar han inte göra mer med henne.

Min förra häst kunde bli väldigt skraj om han inte fick den guidning kring vad han skulle göra som han var van vid. Om jag satte upp en ryttare som inte red varje steg sas kunde han börja bli skraj och till slut tog han över helt och for runt som en rädd imbecill och slängde sig och rusade. Men hade de en kontakt som han kunde känna fungerade som "konversation" åt två håll var han lugn. Han upplevde ryttaren frånvarande om den inte red så noga som han var van vid. Då började han undra varför ryttaren inte var med. Var den rädd? Skulle han bestämma nu helt plötsligt? Det var inte han van vid. Hur skulle han då veta vad som var läskigt eller tryggt?
Lite så blir det ju för otrygga hästar i hoppning med om ryttaren mentalt backar av och det märks det minsta lilla i deras kropp.

Min nuvarande regerade tex på om man drog efter andan a la för att hosta eller sucka. Då blev han rädd för att han trodde man blev skraj och drog efter luft i spänning/rädsla.
Som tur är hade jag hosta i början och fick hosta en hel del. Då släppte det ju för honom iom att jag visade att jag drar efter luft så oavsett om det är lugnt eller farligt.
Båda mina är och var ju känsliga individer. Men principen är densamma.

Kortar man tyglarna då man är osäker? Kniper man med benen? Pratar man? Blir man extremt still och tyst? Blir man avvaktande i form av att man avbryter sin normala ridning?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 082
Senast: warg
·
Utrustning Hoppas det finns någon som är riktigt duktig på olika ullstoppningar här! Jag har en superduper känslig, riktig prinsessa på ärten...
Svar
15
· Visningar
1 459
Senast: caballus
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 430
Senast: Lynxsa
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 423
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp