Kommer inte i brunst...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Amazon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 108

Amazon

Trådstartare
Har ett 6-årigt maiden sto hos en hingst i skåne för betäckning.
Hon har nu stått där i lite mer än fem veckor, men hon brunstar inte öht.
Hon har fått tre hormonbehandlingar och hon är kollad av vet. som inte kan se något fel. Dvs. inga cystor och inga gulkroppar el. liknande.

Jag känner mig tveksam till fler hormonbehandlingar.

Är det bara att inse att hon inte kommer få några föl, eller ska man fortsätta hormonbehandla, ta bakt. prov, försöka nästa år eller vad?

Det är förra ägaren som ska ha ev. föl och hon är inne på att ge upp och låta mig ta hem stoet igen.

Hingst hållaren försöker gärna ett tag till, men vi är osäkra.

Har någon erfarenhet av detta eller bara några goda råd rent almänt så tas dessa gärna emot. :bow:

Sv: Kommer inte i brunst...

Vet inte hur det är med hormonbehandlingar. Men jag vet att vissa sto helt enkelt inte vill bli betäckta med vissa hingstar. Så de brunstar inte synligt om det är "fel" hingst. Det märks ju inte så tydligt i min ras numera efter som de flesta hingstarna är på semin. Men jag vet att när jag var liten fanns det vissa ston som inte visade brunst för vissa hingstar.

Vissa ston kan vara svåra att få i brunst i bortamiljö. Vi har haft en del sådana ston hos oss. De har vi skickat hem och så får ägaren låte stoet komma i brunst hemma för att sedan "il-köra" till oss för betäckning när hon väl är i brunst. Alternativet är ju om man har en seminstation man kan pendla till och väljer en hingst på semin..

Jag tror det är lönlöst att låta stoet vänta längre hos hingsthållaren.

Det kanske är så att han inte faller fröken i smaken.:idea:

Hon surar inte mot honom, och hon blir inte rädd när de hälsar, han låter ju en del pojken, och hon har ju inte sett skymten av en hingst på två år. ( Har delat stall med hingst förut)
Hon står still och låter honom hållas en stund, sen återgår hon till sitt och skiter högaktningsfullt i hans lock och pock från grannboxen :cool:

Man kanske skulle prova en annan hingst, men det kanske är i senaste laget nu?

Själv är jag ju orolig över att det ska vara något fel på henne. :crazy:
Är det av den karaktären att hon inte lider av det utan bara inte går att få dräktig så är ju det synd, men inte hela världen.

Jag köpte henne främst för att rida och köra på hobby nivå.

Att ta hem henne och invänta brunst, för att sedan köra tillbaka käns inte som ett så bra alternativ tyvärr. Hingsten står ca 30 mil från hennes hemadress!

Det lutar nog åt att hon får åka hem igen och göra ett nytt försök nästa år med annan hingst.

Är det något man kan/ska göra för att försäkra sig om att allt är som det ska, förutom att kanske ta ett nytt UL?

Eller bara göra ett nytt försök nästa år?

Kom på nu. Har hingstägaren bara tittat efter brunst med hjälp av hingsten eller är hon regelbundet u-ljudad för att kontrollera brunst? Annars är det ju stor risk att han faktiskt brunstar men gör det tyst utan att visa några synliga tecken. Då hade hon säkert funkat fint på semin..

Vad jag har förstått så är hon inte UL:ad mer än två gånger...
Där emellan har de varit inne och känt på henne och hon har varit stenhård och stängd hela tiden! / Amazon, tacksam för svar och idéer!:bow:

Hmm, låter inte så kul att hon hård i cervix.. Jag hade nog tagit hem henne och kört henne till en seminstation med en mycket duktig seminveterinär.. Naturlig betäckning på ett sto med sådan cervix är dömt att misslyckas..

Tack för svaren!

Ska ringa förra ägaren och höra vad hon tänker om ev hingstbyte och semin ist. Sedan får vi prata med hingst hållaren, men inget av detta blir idag.
Ska försöka sova lite, ska upp om 7 timmar...
/ Amazon med tankar som snurrar

Jag kan inte fatta varför hon bara är ultrad 2 gånger, när hon är hormonbehandlad 3 ggr.
Har de sprutat henne utan att kolla statusen på livmoder och äggstockar?

Dessutom, har hon inga gulkroppar så är det ju ingen vits att spruta.

Jag vet vad man kan med ston som inte har gulkropp, men det kan jag inte ta här.

Jag kan inte fatta varför hon bara är ultrad 2 gånger, när hon är hormonbehandlad 3 ggr.
Har de sprutat henne utan att kolla statusen på livmoder och äggstockar?

Dessutom, har hon inga gulkroppar så är det ju ingen vits att spruta.

Jag vet vad man kan med ston som inte har gulkropp, men det kan jag inte ta här.

Kanske en dum fråga, men har aldrig tänkt på att fråga hur det ligger till.
Ett sto som är helt inaktivt, alltså inte har kommit igång att brunsta alls för säsongen och där seminvet vid ul säger att där är ingenting, står väl då logiskt också utan gulkropp eller ?

Har i alla fall fått sprutat igång två sådana ston och bägge har svarat på sprutan direkt.

Jag hade nog lämnat kvar henne på stationen och beordrat vidare undersökningar, bakt prov etc tar man ju vid brunst och när dom är öppna, men du kan ju be om cellprover från slemhinnor etc för att se att det är ok. Kerstin darenius är ju en sk expert på problem ston, ring henne för en konsultation innan du går vidare. vidare är det ju bra att stå på station med teaser hingst vilket kan "trigga" igång brunster på svåra ston....

Jag vet ju inte var i landet stoet finns, men även i den här landsändan finns några mycket duktiga seminveterinärer. En som t ex hittills i år har 100% dräktighet. Så det kan vara värt att undersöka vad som finns i närheten av stoet.

kl

Ska försöka svara alla...

CK Jag vet bara om två UL. UL:ad innan första och andra behandlingen. Men jag hoppas att hon blev UL:ad även innan den tredje behandlingen. Första beh var för att få bort en gulkropp, andra för att få igång brunsten och så även den tredje. Den tredje behandlingen var med ett annat "fabrikat" än de två första.

lil-sis Bakt prov har inte blivit pga att hon inte brunstar och inte är öppen ännu.

SeagirlM Tack för tipset om K.D. Ska försöka få tag i henne!

Masse Nu står hon hos hingst i skåne.

Hoppas jag fått med allt och alla :D

Fick inte tag på hingsthållaren i går men jagar vidare i kväll, för att höra om det skett någon förändring sedan sist. Ska även fråga om hon är UL:ad fler gånger än jag vet om hitils...

Jag lånar ett sto i år som stog på station i nästan två månader utan brunst. Sprutat två gånger utan att komma igång men sen fick hon "katt p-piller" tror det var i 10dagar, kommer inte ihåg vad dom hette men var tydligen ett ämne som även används på människa. Dom bör ju veta vad d är på din station. Fick fin brunst och tog sej direkt(kollad på 16dgr så jag ska väl inte ropa hej än). Kanske kan vara värt att prova.

KL

Uppdatering:
Nu är hon hemma sedan några veckor.
Det blev inte ett enda språng hos hingsten.
Hos hingsten fick hon ägg, men hon släppte dem aldrig...och honom visade hon inget som helst intresse.

En valack har "betäckt" henne i hagen hemma i torsdags. :eek:
Vet dock inte om det var frågan om penetrering eller om han bara hoppade och "juckade på utsidan"...
Så nu går hon med ett annat sto och kommer inte få gå med pojkarna igen! :devil:
Kan det vara så att hingsten helt enkelt inte föll fröken i smaken medans valacken var mera hennes stil? :D

Ska till hästtandläkare om två veckor där det även finns en vet.
Ska jag ringa och be vetten om en "gyn" undersökning på henne när vi är där, eller ska jag kolla upp det tidigare? ( orolig för infektion )

Om hon inte kommer med ngn brunst finns det inte så mkt att kolla vid gyn-uns.

Jag skulle låta henne vara under vintern och börja tidigt nästa år. Kanske hjälpa henne med vitaminer frammåt våren och ge henne mkt utevistelse med gräs och sol.

Sen ett litet inlägg som eg inte trådenhandlar om...

Men personligen så tycker jag att ett sto som inte visar brunst för en hingst inte ska semineras heller. Vi hade som regel att även seminstona skulle visa brunst för hingst; de som inte gör det är OFTA (inte alltid, jag vet) svårare att få dräktiga och det är ofta mer "kludd" med dem. Sen gör ju alla såklart som de vill ;)

Lycka till nästa år!!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 406
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
34 118
Senast: iNHALE
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 583
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 452
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka