Bukefalos 28 år!

Kommer lilla fegis klarar av hund i familjen..?

_Maria_

Trådstartare
Hej allihopa!

Jag har blivit sugen på att skaffa hund igen. Jag har 2 katter sen innan. Den ena hade jag när jag hade förra hunden. Hon är rätt tuff och nyfiken så henne är jag inte orolig för. Har en kisse till som är rädd för de flesta främmande som kommer. Dock inte alla. Kan ändå vara nyfiken och sitta och spana. Är otroligt kelen med mig och sambon.

Hon har vad jag vet ingen hundvana. Om det nu blir någon hund blir det en liten ras och vuxen som är van vid katter. Tror ni den andra katten kan vänja sig? Har ni gjort något liknande någon gång eller känner någon som gjort och hur har det gått?
 
Sv: Kommer lilla fegis klarar av hund i familjen..?

Mina katter verkar vara lite som dina. Min skygga honkatt tog tid på sig men nu funkar det hur bra som helst med hunden. Jag köpte feliway som man sätter i vägguttaget för att underlätta för katten.
Hunden är mer dämpad runt henne än runt hankatten då honan är lite oberäknelig och har smällt till hunden utan anledning ibland. :cautious: Har hänt att hunden bara gått förbi och så har hon farit ut med en tass. Funderar ibland på om hon försöker leka. :p
Hankatten däremot blir hälsad på av hunden precis som en människa. :love: Ibland leker dom tafatt ute. :D

Andra hundar fungerar fortfarande inte så har jag besök av folk med hund så syns hon inte till förrän nattetid när hundbesökaren är "instängd"/åkt hem.
 
Sv: Kommer lilla fegis klarar av hund i familjen..?

Det blir i alla fall inte alltid som man tror. Vi har tre katter. När vi skaffade hund för 1,5 år sedan var det också en liten fegis vi såg som orosmomentet.
Det visade sig att han raskt satte valpen på plats och sedan har de samexisterat väl.
Coola killen däremot tyckte till en början att det var det gräsligaste han sett, hans hem var invaderat av ett monster. :wtf::eek::yuck:
Men nu funkar även det.
 
Sv: Kommer lilla fegis klarar av hund i familjen..?

Vad härligt att höra:) En av hundarna där jag fått kontakt med ägaren kan tänka sig att eventuellt lämna ut på foder först så det känns ju bra:) Feliway skall isf införskaffas! Funkade kanon när en av våra katter fick för sig att börja kissa på golvet en period. Problemet är nu borta:)

Det andra jag funderar på nu är hur jag ska göra med kattlådor och kattmat. Detta är en liten hund, jack russel närmre bestämmt dessutom en tik (ännu mindre tänker jag) så det är ju inte lätt att "stänga" ute dom från vissa rum eller så med barngrindar eller haspar för kommer katterna igenom kommer väl en liten jackrussel igenom...Kattlådan bryr sig ju inte alla hundar om men kattmaten är nog svårare att låta bli...
 
Sv: Kommer lilla fegis klarar av hund i familjen..?

Vad härligt att höra:) En av hundarna där jag fått kontakt med ägaren kan tänka sig att eventuellt lämna ut på foder först så det känns ju bra:) Feliway skall isf införskaffas! Funkade kanon när en av våra katter fick för sig att börja kissa på golvet en period. Problemet är nu borta:)

Det andra jag funderar på nu är hur jag ska göra med kattlådor och kattmat. Detta är en liten hund, jack russel närmre bestämmt dessutom en tik (ännu mindre tänker jag) så det är ju inte lätt att "stänga" ute dom från vissa rum eller så med barngrindar eller haspar för kommer katterna igenom kommer väl en liten jackrussel igenom...Kattlådan bryr sig ju inte alla hundar om men kattmaten är nog svårare att låta bli...[/QUOTE

Har mailat och frågat ägaren hur ho öste det när hon hade katt.

Är era hundar små eller stora?
 
Sv: Kommer lilla fegis klarar av hund i familjen..?

Det blir i alla fall inte alltid som man tror. Vi har tre katter. När vi skaffade hund för 1,5 år sedan var det också en liten fegis vi såg som orosmomentet.
Det visade sig att han raskt satte valpen på plats och sedan har de samexisterat väl.
Coola killen däremot tyckte till en början att det var det gräsligaste han sett, hans hem var invaderat av ett monster. :wtf::eek::yuck:
Men nu funkar även det.

Skönt! Vad är det för hund ni har?
 
Sv: Kommer lilla fegis klarar av hund i familjen..?

Min hund är en liten blandrastik på 7 kg. :D Kattmaten har hon lärt sig att hon inte får röra, men är hon hemma själv så måste jag ställa upp den för då kan hon inte låta bli... :sneaky:
 
Sv: Kommer lilla fegis klarar av hund i familjen..?

Det är en eurasier.
Vi har ett väldigt stort badrum, så vi har både matplats och lådor där. Sedan har vi en hasp så att vi ställer upp dörren precis så mycket att katterna kommer igenom.
Då hade de ju som en fredad zon också i början.
 
Sv: Kommer lilla fegis klarar av hund i familjen..?

Den strl på hund är ju lättare att stänga ute än en jackrussel tik..om det nu blir den:)
 
Sv: Kommer lilla fegis klarar av hund i familjen..?

Den enda idén jag kommer på är att ha kattmaten på vardagsrumsbordet hela tiden (slippa risken att glömma). Där äter vi bara när vi har gäster och då kan man ju ställa nr maten och hålla koll på vovven. Lådorna fårvvi hoppas eventuell vovve inte är intresserad av, alternativt att hunden är så pass stor så den inte kommer igenom en "kattglipa" som man kan göra med en dörr och hasp..
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 077
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 544
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 245
Senast: Mabuse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 282
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp