Bukefalos 28 år!

kompetensbevis

Sv: kompetensbevis

Men snälla människa.

Det ÄR inte svårt att ta BE.

Jag gjorde det efter 7 månader med B.

Inget läkarintyg krävs, samma lämp som för vanliga körkortet.

Uppkörning ca 800kr, teori 180. Då har du en tusenlapp kvar för en lektion på bilskolan. Det räckte bra för mig.

Och jag tror inte att jag är ovanligt begåvad vad gäller att köra med släp. Eller bil för den delen (även om det också gick ganska så fort och lätt för mig).
 
Sv: kompetensbevis

sist vi typade om bilen kostade det 500-600 kr har jag för mig...

men jag kanske skulle ta B kort innan... så om jag skulle ta e kort så skulle det nog kosta en hel del!

pojkvännen däremot är supersäker på transportkörning!
 
Sv: kompetensbevis

sist vi typade om bilen kostade det 500-600 kr har jag för mig...

men jag kanske skulle ta B kort innan... så om jag skulle ta e kort så skulle det nog kosta en hel del!

pojkvännen däremot är supersäker på transportkörning!

Det kostar betydligt mer att typa om nu + att det krävas att man gör förändringar på släpet.
 
Sv: kompetensbevis

Om en släp är ny och vägs in i lägre vikt än vad som är max vid första registeringsbesiktningen så är det näst intill omöjligt att väga upp den till högre vikt.
Om vägt ner den efter att den blivit registeringsbesiktigad så måste man göra försvagningar i den för att få göra det. Det kan vara att man byter däck och eller kulhandske. Försvagningarna ska då återställas för att den ska kunna vägas upp. Man behöver också intyg från tillverkaren på vikterna m m.
 
Sv: kompetensbevis

Idag fick jag intygen på mina släp från kommunen. 1860 kr gick det hela på. Tack o lov för att stallägaren tyckte att hon skulle vara med och betala en 3e del då det 3e släpet är deras.:bow:
 
Sv: kompetensbevis

Har du fått vänta så länge?
Som jag förstod det på min inspektör så fick man intyget med en gång här. Jag har inte kommit så långt ännu för den nyinköpta lastbilen har inte leverats ännu. Så jag hoppas att det inte tar lika lång tid här då när den kommer.
 
Sv: kompetensbevis

Jag har inte ens fått ändan ur och ringt.

Men vi ska sätta upp kameran nästa helg tror jag och så fick jag de nya bommarna i fredags.

Så vi är snart fit for fight :)
 
Sv: kompetensbevis

Ingen stress från min sida att få intyget. Jag ska inte ut och resa på ett tag och kursen är först i april. Innan dess ska jag inte skicka iväg inygen. :p
 
Sv: kompetensbevis

Det är april snart kan jag meddela :crazy:

(Då ska vi iväg på första utställningen. Men å andra sidan tror jag inte att det är ngn som stoppar oss på vägen ändå). Slår de på bilen och släpet så står de ju på mig som privatperson.
 
Sv: kompetensbevis

Det är april snart kan jag meddela :crazy:

(Då ska vi iväg på första utställningen. Men å andra sidan tror jag inte att det är ngn som stoppar oss på vägen ändå). Slår de på bilen och släpet så står de ju på mig som privatperson.

Äsch då, det är 29 dgr kvar tills april. Det är långa dagar om man väntar föl, korta dagar om man väntar på fakturan som skall betalas för kursen.

Jag ska nu bara skaffa utdrag från polisen så är jag klar inför kursen.
 
Sv: kompetensbevis

Ja jag har gjort tvärt om!
Har allt utom transporten, som jag hoppas ska vara klar för leverans i slutet av månaden. Har till och med nya övervakningskameror som ligger och väntar på den.
 
Sv: kompetensbevis

Korta dagar när man inte har provat att ställa aktuell häst i transporten eller fått den att sluta joxa med bettet = inte ens kunnat tänka tanken att BARA leda i träns :crazy:

Måste också ringa miljö och hälsa på tisdag så vi kan boka in en tid när jag får åka dit eller hur de nu vill göra. Ja och så transportörtillståndet men det går fort så fort jag har kopplat in skrivaren så jag får ut alla papper. Eller skickat efter nya. Igen (de från SJV, inte polisen, därifrån måste jag nog söka efter dubbla papper, ett till SJV och ett till Busslink.)
 
Sv: kompetensbevis

Har också kamera, har testat min idag och den går att köra på 9V batteri :) Den orkar inte riktigt med färgerna när det är halvmörkt men det kvittar ju. Jag tror bilens batteri skulle uppskatta att slippa dra runt kameran också (eftersom skärmen ska drivas genom cigguttaget).
 
Sv: kompetensbevis

Vi kommer att köra våran på eget batteri + att vi valde svart/vitt istället för färg till transporten. Har en känsla av den blir mindre känslig för störningar då.
Har jättefint system med trådlöst, färg och bärbar mottagare till fölningsövervakningen. Men tillverkaren var själv tveksam till att den skulle fungera i vår buss. Så det blev en lite enklare och svart/vit.
Det är ju lättare att sätta in extra batterier i en hästbuss än i personbilen;). Vi kommer att köra både kamerorna och GPSen på det extra.
 
Sv: kompetensbevis

Precis.
Och så kan det ju hända att man kopplar det till en bil som är mer belastad än min som inte har nya tjusiga högtalare, baslåda osv.

Ska även koppla på mer bromsljus men de "verkar" ju inte hela tiden iaf.

Det är Ludas kamera jag har i transporten, samma som de har till fölövervakningen. Tänkte först ha den till just det och sen sätta in i transporten men kom på att vi har tre kameror och en videosändare/mottagare som jag kan låna av företaget istället.
 
Sv: kompetensbevis

Det är LUDAS jag har i stallet också. Men de var tveksamma till att det skulle gå att ha det trådlöst i bussen p g a metallhöljet. Så jag köpte en anläggning till som är med kabel för att vara säker på att det funkar. Annars var tanken att vi skulle ha samma i bussen som i stallet. De nya kamerorna är otroligt små och passar bättre i transporten än LUDAS. Men jag älskar den lilla bärbara mottagaren när det är dag för fölvak. Den går att bära med sig överallt.
 
Sv: kompetensbevis

*KL*
Ang resor till Danmark;
Pratade med en danska i helgen som tävlar och - förhoppningsvis - borde ha koll på reglerna ang kompetensbevis i Danmark. Enligt henne så är de endast de som har hästen i något företag som behöver beviset. Är du privatperson o kör en privatägd häst så behöver man inte något bevis.
 
Sv: kompetensbevis

OT

Ska man även ha kompetensbevis när man bor/äger jordbruksfastighet där hästarna står samt har platser som hyrs ut till ägare som vill ha hjälp med tillridning el. pga. tidsbrist?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp