Bukefalos 28 år!

kompetensbevis

Sv: kompetensbevis

Undrar om dom verkligen har mandat att göra det om det kommer till en kontroll. De är ju inga juridiskainstanser som kan besluta om hur lagar ska tolkas.
 
Sv: kompetensbevis

Jadu, jag gissar att de lär få klagomål & mkt samtal av de som är berörda.
Det är ju väldigt många som kommer få byta släp, & det lustiga är att även transporttillverkare nu anmäler sig till kurserna då de inte vet vilka mått & regler som gäller, de gör helt enkelt bara snygga hästtransporter:smirk:
 
Sv: kompetensbevis

Håller med.......
Högst intressant att en intresseorganisation (eller rättare sagt två) själv kan bestämma hur lagar skall tolkas.

Överför vi detta till t ex Hells angels, så blir det RIKTIGT intressant :)

Att som organisation gå ut med något liknande är faktiskt RIKTIGT KORKAT.
Om nu t ex en travtränare 'åker dit', kommer då STC att stå för följderna, vilket innebär böter, och i yttersta fall ett förbud att köra häst, och rentav ett hotande förbud mot djurhållning?
Jo, så är det faktiskt:
I det fall en person bryter mot djurskyddsföreskrifter, som detta handlar om, SKALL det per automatik prövas om persomen/företaget är fortsatt lämplig att hålla djur.

Fast man kan ju inte anklaga STC generellt för att komma med de smartaste förslagen/åtgärdena överlag :)

/Mike
 
Sv: kompetensbevis

Svensk Galopp och STC har beslutat att amatörtränare slipper kompetensbevis eller transportörgodkännande. Trots att dessa hästar är i företag!

Tack för det, SG och STC :bow::bow::bow:

Så de betalar böterna då, eller? Gäller det även för transporter utomlands?
 
Sv: kompetensbevis

Jadu, jag gissar att de lär få klagomål & mkt samtal av de som är berörda.
Det är ju väldigt många som kommer få byta släp, & det lustiga är att även transporttillverkare nu anmäler sig till kurserna då de inte vet vilka mått & regler som gäller, de gör helt enkelt bara snygga hästtransporter:smirk:

Jag känner till en transporttillverkare som går kursen, men det är för att de hyr ut transporter och även kör hästar en hel del, inte för att de ej kan mått och regler, så dra ej alla dessa över en kam.
 
Sv: kompetensbevis

Då du troligen inte får köra 2 hästar i släpet lagligt så är det bara att ta ur mellanväggen och då får du ett bredare släp:idea: Ena släpet i vårt stall är utan mellanvägg då ägaren har en bredåkare. Det mättes in utan mellanvägg.
 
Sv: kompetensbevis

Är vi befriade från intygen/kursen på kan det ju knappast bli böter :smirk:

Utlandstransporter stod det inget om.
 
Sv: kompetensbevis

Det kommer inte att vara några kontroller i Sverige än på ett tag på samma vis som t ex i Danmark, så många som tar kompetensbeviset i dag gör det för att de ska transportera hästar utomlands. Åker man igenom Danmark kostar det 25000 danska om man kontrolleras, och Danmark har kontrollanter som bara arbetar med att kolla detta. Många galoppörer i Skåne vet jag tävlas i Danmark.

Sedan så är det då STC och SG som har beslutat om befrielsen, inte SJV. När det väl blir kontroller i Sverige så kommer det böter och då får någon betala dem.
Det bästa är om det då drivs till rätten så att man får ett prejudicerande fall, då vet vi hur man kan göra.
 
Sv: kompetensbevis

SG och STC har tillsammans med jordbruksverket kommit fram till detta beslut och såvitt jag vet är inte sjv en intresseorganisation.
 
Sv: kompetensbevis

Från Jordbruksverkets hemsida




Förtydligande kring EU:s transportregler
Jordbruksverket och hästnäringen har nått samsyn i transportfrågan och tagit fram förtydliganden om vem som omfattas av kraven i transportförordningen. Med ett antal exempel på verksamheter, som har arbetats fram av Jordbruksverket tillsammans med hästnäringen, är förhoppningen att det ska bli tydligare för den enskilde att avgöra om han/hon omfattas av kraven eller ej.


Följande verksamheter är exempel på vad som omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:

Transporter
- av djur där transportören tar betalt för transporten
- inom professionell trav- och galoppverksamhet, A-tränare
- inom professionell tävlingsryttare-/tävlingskuskverksamhet
- av djur inom verksamheterna cirkusar och djurparker
- i samband med yrkesmässig avelsverksamhet
- som utförs av djurhandlare

Även om du omfattas av ovanstående behöver du inte transportörstillstånd om du transporterar djur enligt följande undantag:

Transporter
- till veterinär
- transporter i mindre omfattning som är kortare än 65 km
- av egna djur till bete (årstidsbundna)

Följande verksamheter är exempel på vad som inte omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:

Transporter
- som utförs av/för hobbyryttare/kusk
- i samband med amatörtrav- och galoppverksamhet, B-tränare
- till/från fodervärd
- i samband med amatöruppvisning, ex riddarspel
- i samband med utbildningsverksamhet och ridskolor i normalfallet
- av ridskolehästar till/från tävling
 
Sv: kompetensbevis

*KL*

Jag kan inte förstå detta, varför i herrans namn letas det bara kryphål??
Precis som med hästpassen för några år sen.
Den här kursen är JÄTTEBRA, den lär en otroligt mycket och den bits inte så det är helt ofarligt att gå den.
Och den kunskap/kompetens man får den har man för hela livet.
Det är ju bara att gå kursen och sen är man klar för hela världen. That´s it!

Jag fick åka 40 mil enkel väg till kursen + vad kursen kostar + en övernattning (tur man har goda vänner) Men jag gjorde det för att det LAG på det och min skyldighet att följa lagen, sen kan man ju alltid lära sig mer!

En liten inflikning också, OM ni nu känner att just du måste ha kompetensbeviset så glöm inte att du då även måste besiktiga släpet och registrera dig som chaufför!
 
Sv: kompetensbevis

Från Jordbruksverkets hemsida




Förtydligande kring EU:s transportregler
Jordbruksverket och hästnäringen har nått samsyn i transportfrågan och tagit fram förtydliganden om vem som omfattas av kraven i transportförordningen. Med ett antal exempel på verksamheter, som har arbetats fram av Jordbruksverket tillsammans med hästnäringen, är förhoppningen att det ska bli tydligare för den enskilde att avgöra om han/hon omfattas av kraven eller ej.


Följande verksamheter är exempel på vad som omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:

Transporter
- av djur där transportören tar betalt för transporten
- inom professionell trav- och galoppverksamhet, A-tränare
- inom professionell tävlingsryttare-/tävlingskuskverksamhet
- av djur inom verksamheterna cirkusar och djurparker
- i samband med yrkesmässig avelsverksamhet
- som utförs av djurhandlare

Även om du omfattas av ovanstående behöver du inte transportörstillstånd om du transporterar djur enligt följande undantag:

Transporter
- till veterinär
- transporter i mindre omfattning som är kortare än 65 km
- av egna djur till bete (årstidsbundna)

Följande verksamheter är exempel på vad som inte omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:

Transporter
- som utförs av/för hobbyryttare/kusk
- i samband med amatörtrav- och galoppverksamhet, B-tränare
- till/från fodervärd
- i samband med amatöruppvisning, ex riddarspel
- i samband med utbildningsverksamhet och ridskolor i normalfallet
- av ridskolehästar till/från tävling

Jag fortsätter med följande från SJVs hemsida eftersom jag bor i Skåne där en del åker över till t ex Danmark och tävlar eller tränar
"Den enskildes ansvar
Det är alltid den enskilde utövarens ansvar att bedöma i vilken kategori verksamheten hamnar, t ex när amatör-/hobbyverksamhet övergår i mer yrkesmässig verksamhet. Eftersom bedömningarna av EG-förordningen kan variera mellan länder, måste man också inför transporter utomlands ta reda på vilka regler och riktlinjer som gäller i respektive land."
 
Sv: kompetensbevis

Håller med.......
Högst intressant att en intresseorganisation (eller rättare sagt två) själv kan bestämma hur lagar skall tolkas.

Överför vi detta till t ex Hells angels, så blir det RIKTIGT intressant :)

Att som organisation gå ut med något liknande är faktiskt RIKTIGT KORKAT.
Om nu t ex en travtränare 'åker dit', kommer då STC att stå för följderna, vilket innebär böter, och i yttersta fall ett förbud att köra häst, och rentav ett hotande förbud mot djurhållning?
Jo, så är det faktiskt:
I det fall en person bryter mot djurskyddsföreskrifter, som detta handlar om, SKALL det per automatik prövas om persomen/företaget är fortsatt lämplig att hålla djur.

Fast man kan ju inte anklaga STC generellt för att komma med de smartaste förslagen/åtgärdena överlag :)

/Mike

Ja, nu var det ju inte så som du raljerar om. De (SG och STC) har kommit överens med jorbruksverket om hur reglerna faktiskt SKA tolkas.

Mycket bra och proffsigt jobbat av SG och STC tycker jag!
 
Sv: kompetensbevis

Ja, nu var det ju inte så som du raljerar om. De (SG och STC) har kommit överens med jorbruksverket om hur reglerna faktiskt SKA tolkas.

Mycket bra och proffsigt jobbat av SG och STC tycker jag!

Fast det är ju fortfarande så att inte ens Jordbruksverket kan tolka reglerna innan det har avgjorts ett par fall rent juridiskt. Som Elle skriver det behövs prejudikat på var gränserna ska dras. Det är så svenska lagstiftning fungerar.
Så frågan står kvar "Vem betalt böterna för den som följt det som står i överenskommelsen om det blir fällande dom i rätten?" SJV, SG eller STC? Nej högst troligt en enskillde som trodde på vad det stod. För som någon skrev det är på den enskildes avsvar. Enligt svensk lagstiftning är också vi som finns här i landet skylldiga att själva veta eller ta reda på vad som gäller. Spelar ingen roll om skyller på att den sa, DU SKA veta själv vad som gäller.
 
Sv: kompetensbevis

Med andra ord är det bara att lyssna på jorbruksverkets/STC's/SG rekommendationer tills någon åker dit och blir fälld, om det någonsin händer... För om inte ens jurister kan reda ut vad som gäller, hur ska då en enskild person kunna veta vad som gäller?

De rekommendationer som finns är dock ganska enkla att tolka...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: kompetensbevis

Jag känner till en transporttillverkare som går kursen, men det är för att de hyr ut transporter och även kör hästar en hel del, inte för att de ej kan mått och regler, så dra ej alla dessa över en kam.

Var skrev jag att alla transporttillverkare änmält sig till kursen?
men detta var ett märke som rekommenderas väldigt mkt & som ägs av många tävlingsryttare & andra professionella hästmänniskor.
 
Sv: kompetensbevis

*KL*

Jag kan inte förstå detta, varför i herrans namn letas det bara kryphål??
Precis som med hästpassen för några år sen.
Den här kursen är JÄTTEBRA, den lär en otroligt mycket och den bits inte så det är helt ofarligt att gå den.
Och den kunskap/kompetens man får den har man för hela livet.
Det är ju bara att gå kursen och sen är man klar för hela världen. That´s it!

Jag fick åka 40 mil enkel väg till kursen + vad kursen kostar + en övernattning (tur man har goda vänner) Men jag gjorde det för att det LAG på det och min skyldighet att följa lagen, sen kan man ju alltid lära sig mer!

En liten inflikning också, OM ni nu känner att just du måste ha kompetensbeviset så glöm inte att du då även måste besiktiga släpet och registrera dig som chaufför!

Håller med nu när jag gått kursen.
Men som inspektören sa, det finns många idioter som kört hästar & det är det kunniga hästmänniskor får lida för nu när de måste gå kursen fast de kan transportera djur på ett bra sätt.
Misssköter sig några så blir det såhär.
& vi fick höra några skräckisar när det gällde djurtransporter, så det är ju bra om detta kan få de okunniga att samla mer fakta i skallen.
Fast, speciellt mkt kan jag inte säga att jag lärde mej, men bra att ha det på papper iaf.
 
Sv: kompetensbevis

Varför skall vi amatör tränare åka dit? Beslutet är taget.

Lär på Statens Jordbruksverk, deras hemsida. Där finns det i tryck.


Jag är tacksam, för att vara medlem i SG och slippa alllt det här kontrollerandet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp