Bukefalos 28 år!

kompetensbevis

Sv: kompetensbevis

Hur som helst så är det viktigt att framhålla att det som gäller i Sverige ej gäller utomlands.
 
Sv: kompetensbevis

KL

Ni som har skrivit det, hur fan hittade ni till ställena? där är ju ingen vägbeskrivning.
 
Sv: kompetensbevis

jag får köra 2 hästar i, varför skulle jag inte få det? :confused:

bara de väger 400 kilo styck, dock så är min transport nervägd så jag kan typa upp den så jag får ta tyngre.
 
Sv: kompetensbevis

det har jag ju skrivit, 800 kg, så om hästarna väger 400 st så får jag lasta 2 st, väger de mer än så så får jag ju bara lasta 1. dock är min transport nertypad så jag kan typa upp den så att jag får lasta mer... men med bilen vi har så går inte det på B kort... får vänta tills de höjer gränsen...

men jag behöver ju inte kompetensbevis än så länge, så reglerna om bredd gäller ju inte mig.

som jag har skrivit tidigare ii denna tråd så får både jag och hästen plats då hon fastnade i ett balsnöre en gång och jag gick in och tog bort det... min är 75 cm bred... invändigt...
 
Sv: kompetensbevis

så jag kan typa upp den så att jag får lasta mer...
Jag vill bara säga att du inte ska räkna med det. För sedan de ändrade reglerna är inte så självklart att alla går att typa upp. Kan inte reglerna riktigt men det har blivit mycket svårare, mycket för att folk ägnade sig åt att typ upp och ner släp i takt med att de bytte bil.
 
Sv: kompetensbevis

Som sagt, det är inte alls säkert.

Jag försökte, återförsäljaren var helt säker på att det skulle gå. Satte på däck för att klara osv.

Men nix, det gick inte. Tillverkaren skriver inte längre ut intyg på släp över en viss ålder. Och den förändringen skedde ungefär ngn månad innan jag äntligen fick tummen ur och lämnade in vagnen.

Surt.
 
Sv: kompetensbevis

Om du menar typar upp och ner utefter bilen så blir det både billigare och lättare att ta ett E-kort.
 
Sv: kompetensbevis

Tror vi var på samma kurs;-)
Gissar att du var i Gustavs Loge?

Yes, då var vi på samma:)
Fast vad konstigt för jag trodde jag skulle känna igen alla islandshästmänniskor fast jag inte träffat dem, man brukar ju hitta bilder ibland på olika hemsidor osv;)
 
Sv: kompetensbevis

Fast E kortet kostar runt 2000kr och sen maxar du totalvikten på släpet och så behöver du bara vet vad hästarna väger.

Plättlätt.

Du kan låna andras bilar utan att behöva pussla, du kan låna andras släp (nu förutsätter vi privatperson) utan att behöva oroa dig för annat än bruttovikten (och maxlast i släpet).

Livet blir så mkt lättare vad gäller runtforsling av häst :)
 
Sv: kompetensbevis

jaha så det kostar bara 2000 kr? är körlektionerna och teorin gratis?

nä va?

bara uppkörningen och teorin går nog på 2000, och resten då? nej körkort är dyrt i dagens läge!
 
Sv: kompetensbevis

jaha så det kostar bara 2000 kr? är körlektionerna och teorin gratis?

nä va?

bara uppkörningen och teorin går nog på 2000, och resten då? nej körkort är dyrt i dagens läge!

Är du van bilförare och kör mycket med släp så blir ungefär bara dom kostnaderna. Du läser lite extra teori för tungtrafik betalar för tillstånd, läkarintyg och uppkörningen. Med de nya priserna blir det kanske något mer för uppkörningen och teoriprovet. Men inte så värts mycket. Inte om jämför med vad en omtypning av en släp kostar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp