Kompletterande undersökning mammografi

Jahapp… Var på min första mammografi för en vecka sedan. Nu har jag fått tid för mer undersökning. Besöket ska ta en timme! Dessutom står det att jag får ha med mig sällskap.

Jag vet att sköterska sa att det ofta blir kompletterande undersökning när man varit dit första gången, då man inte har några tidigare bilder att jämföra med. Men det känns ändå skitläskigt.

Jag har ingen jag ens skulle kunna fråga om de vill följa med, de två jag kan tänka mig har fullt upp med sina liv. :cry:

Snälla buke, lugna mig med historier om era kompletterande kollar som inte visade annat än vanliga fettknölar eller nåt.
 

Jag var på ett sådant efter min första mammografi. Precis som du var jag JÄTTERÄDD. De tog nya bilder av det ena bröstet samt kollade av med ultraljud. Tydligen hade jag tätare vävnad (heter det så?) i det ena bröstet utan att något var fel... :) Jag blev så lättad att jag grät en skvätt när undersökningen var över!
 
Jag var på ett sådant efter min första mammografi. Precis som du var jag JÄTTERÄDD. De tog nya bilder av det ena bröstet samt kollade av med ultraljud. Tydligen hade jag tätare vävnad (heter det så?) i det ena bröstet utan att något var fel... :) Jag blev så lättad att jag grät en skvätt när undersökningen var över!

Tack, jag hoppas det är samma för mig. Går i spinn just nu och planerar typ vad jag ska göra med hästarna om jag dör. Ska försöka andas lugnt i två veckor i väntan på besöket. :crazy:
 
Samma för mig blev kallad för att kolla upp nånting. De gjorde ny mammografi och nått vävnadsprov. Ett par veckor senare blev jag kallad igen för utökad undersökningar.

Var inga bekymmer. De flesta har nångång ofarliga knölar. Är det dessutom första gången har de ju så klart inget att jämföra med. Nu är jag inte en sån person som oroar mig innan jag har svart på vitt att det är nått farligt.
 
Min syster fick också göra en kompletterande undersökning snart efter den första.
Det var vanligt berättade de men hon var jätterädd, såklart.
Men det såg bra ut, och hon kunde andas ut.
 
Jahapp… Var på min första mammografi för en vecka sedan. Nu har jag fått tid för mer undersökning. Besöket ska ta en timme! Dessutom står det att jag får ha med mig sällskap.

Jag vet att sköterska sa att det ofta blir kompletterande undersökning när man varit dit första gången, då man inte har några tidigare bilder att jämföra med. Men det känns ändå skitläskigt.

Jag har ingen jag ens skulle kunna fråga om de vill följa med, de två jag kan tänka mig har fullt upp med sina liv. :cry:

Snälla buke, lugna mig med historier om era kompletterande kollar som inte visade annat än vanliga fettknölar eller nåt.

Jag blev kallad igen förrförra gången. Jag kan ärligt säga att jag hade full on panik veckan mellan kallelsen och besöket även fast jag visste att det med största sannolikhet inte var något (ibland blir ju faktiskt bilderna dåliga tex).

Väl där så tog de nya bilder först och sedan gjorde en läkare ultraljud (en sköterska var närvarande hela tiden). När läkaren som talade dålig svenska men engelska (vår mammografi är väldigt internationell tack var dr Laszlo Tabar som grundlagt Sveriges mammografiscreening med början i Falun/Dalarna :heart) klargjorde att allt såg bra ut fattade jag först inte och sedan bröt jag ihop. Jag misstänker att det var rätt vanligt för sköterskan var enormt övertydlig när hon upprepade att allt såg bra ut och stack åt mig lappen där det också stod att allt var bra :rofl:
 
Jag har gjort kompletterande undersökning efter mammografi pga en knöl i bröstet. De gjorde ultraljud och punktion och det som läkaren först trodde var en godartad knöl som skulle opereras bort, visade sig bara vara en cysta som kunde tömmas under ultraljudet 😊 Var bara 30 år då.
Min mamma har också blivit kallad flera gånger på utökad undersökning och alla gånger har det tack och lov enbart handlat om cystor.
 
Jag har gjort kompletterande undersökning efter mammografi pga en knöl i bröstet. De gjorde ultraljud och punktion och det som läkaren först trodde var en godartad knöl som skulle opereras bort, visade sig bara vara en cysta som kunde tömmas under ultraljudet 😊 Var bara 30 år då.
Min mamma har också blivit kallad flera gånger på utökad undersökning och alla gånger har det tack och lov enbart handlat om cystor.

Min mamma blev också kallad igen för vad som visade sig vara ofarliga cystor. Nu är ju det här väldigt länge sedan så de opererade bort dem med titthål för att vara helt säkra på att det inte var ngt farligt. Efter det var hon UA på följande mammografier.

@Habina
 
Tack alla som skrivit. Det känns lite lugnare nu, även om jag inte precis ser fram emot besöket. Berättade för en nära vän häromdagen och det kändes faktiskt lättare att säga det högt. Om det skulle vara cancer, så försöker jag tänka att jag klarat av värre saker i mitt liv tidigare. Men jag har liksom inte tid att vara sjuk. :(
 
Tack alla som skrivit. Det känns lite lugnare nu, även om jag inte precis ser fram emot besöket. Berättade för en nära vän häromdagen och det kändes faktiskt lättare att säga det högt. Om det skulle vara cancer, så försöker jag tänka att jag klarat av värre saker i mitt liv tidigare. Men jag har liksom inte tid att vara sjuk. :(

I början när de kollade min mage/tarmar och utredde vad det var för fel så var cancer på bordet sas... jag bestämde mig innan provsvaren kom att är det cancer ska jag slåss.
 
Tre dagar kvar. Har grav ångest när jag ska sova, men dagtid försöker jag vara som vanligt. Men jag märker att jag har svårt att planera in något (älskar att planera långt i förväg), för jag vet inte om jag ens lever då. Det tär på mig. :(

Om det inte är cancer ska jag fasiken fira rejält. Unna mig nåt jag längtat efter länge.
 
Jag är frisk! :banana:

Jag vill börja med att tacka alla som tagit sig tiden att trycka ett :heart på mina inlägg. Kanske är det en slentriangrej för vissa, men för mig har det känts i hjärtat varje gång någon gjort det. Det har betytt att nån tänkt, om än bara en sekund, på mig och det har jag behövt den här perioden, när ingen av mina nära vänner varit tillgängliga.

Jag är fortfarande rätt skör och gråter medan jag skriver det här. Vet att det delvis beror på för lite sömn, så förhoppningsvis tar jag igen det de kommande nätterna. Inatt tror jag att jag sov ett par timmar i sträck som mest.

Sköterskan var urgullig och förklarade att det behövdes tas några fler bilder. När de var tagna fick jag lägga mig på en brits i väntan på ultraljud, medan hon gick och pratade med läkaren. Herregud vad jag grinade när jag låg där. Lyckades iaf samla mig tillräckligt när sköterskan kom tillbaka. Hon meddelade att allt såg bra ut. Tydligen har jag väldigt täta strukturer och därför behövdes det ta ett par bilder i andra vinklar för att "dela upp" de strukturerna. Det behövdes därmed inget ultraljud utan jag kunde klä på mig och gå hem. Nytt besök om 18 månader. :up:

Återigen, tack alla som tänkt på mig. Det har betytt så oändligt mycket för mig. :love:
 
Jag är frisk! :banana:

Jag vill börja med att tacka alla som tagit sig tiden att trycka ett :heart på mina inlägg. Kanske är det en slentriangrej för vissa, men för mig har det känts i hjärtat varje gång någon gjort det. Det har betytt att nån tänkt, om än bara en sekund, på mig och det har jag behövt den här perioden, när ingen av mina nära vänner varit tillgängliga.

Jag är fortfarande rätt skör och gråter medan jag skriver det här. Vet att det delvis beror på för lite sömn, så förhoppningsvis tar jag igen det de kommande nätterna. Inatt tror jag att jag sov ett par timmar i sträck som mest.

Sköterskan var urgullig och förklarade att det behövdes tas några fler bilder. När de var tagna fick jag lägga mig på en brits i väntan på ultraljud, medan hon gick och pratade med läkaren. Herregud vad jag grinade när jag låg där. Lyckades iaf samla mig tillräckligt när sköterskan kom tillbaka. Hon meddelade att allt såg bra ut. Tydligen har jag väldigt täta strukturer och därför behövdes det ta ett par bilder i andra vinklar för att "dela upp" de strukturerna. Det behövdes därmed inget ultraljud utan jag kunde klä på mig och gå hem. Nytt besök om 18 månader. :up:

Återigen, tack alla som tänkt på mig. Det har betytt så oändligt mycket för mig. :love:
härligt! Nu ska du fira!
 
Jag är frisk! :banana:

Jag vill börja med att tacka alla som tagit sig tiden att trycka ett :heart på mina inlägg. Kanske är det en slentriangrej för vissa, men för mig har det känts i hjärtat varje gång någon gjort det. Det har betytt att nån tänkt, om än bara en sekund, på mig och det har jag behövt den här perioden, när ingen av mina nära vänner varit tillgängliga.

Jag är fortfarande rätt skör och gråter medan jag skriver det här. Vet att det delvis beror på för lite sömn, så förhoppningsvis tar jag igen det de kommande nätterna. Inatt tror jag att jag sov ett par timmar i sträck som mest.

Sköterskan var urgullig och förklarade att det behövdes tas några fler bilder. När de var tagna fick jag lägga mig på en brits i väntan på ultraljud, medan hon gick och pratade med läkaren. Herregud vad jag grinade när jag låg där. Lyckades iaf samla mig tillräckligt när sköterskan kom tillbaka. Hon meddelade att allt såg bra ut. Tydligen har jag väldigt täta strukturer och därför behövdes det ta ett par bilder i andra vinklar för att "dela upp" de strukturerna. Det behövdes därmed inget ultraljud utan jag kunde klä på mig och gå hem. Nytt besök om 18 månader. :up:

Återigen, tack alla som tänkt på mig. Det har betytt så oändligt mycket för mig. :love:
Låter ungefär samma som för mig, fast mig ultraljudade de också. Jag är SÅ glad att höra att det gick bra för dig också... :heart Se till att fira ordentligt :) !!
 
Jag är frisk! :banana:

Jag vill börja med att tacka alla som tagit sig tiden att trycka ett :heart på mina inlägg. Kanske är det en slentriangrej för vissa, men för mig har det känts i hjärtat varje gång någon gjort det. Det har betytt att nån tänkt, om än bara en sekund, på mig och det har jag behövt den här perioden, när ingen av mina nära vänner varit tillgängliga.

Jag är fortfarande rätt skör och gråter medan jag skriver det här. Vet att det delvis beror på för lite sömn, så förhoppningsvis tar jag igen det de kommande nätterna. Inatt tror jag att jag sov ett par timmar i sträck som mest.

Sköterskan var urgullig och förklarade att det behövdes tas några fler bilder. När de var tagna fick jag lägga mig på en brits i väntan på ultraljud, medan hon gick och pratade med läkaren. Herregud vad jag grinade när jag låg där. Lyckades iaf samla mig tillräckligt när sköterskan kom tillbaka. Hon meddelade att allt såg bra ut. Tydligen har jag väldigt täta strukturer och därför behövdes det ta ett par bilder i andra vinklar för att "dela upp" de strukturerna. Det behövdes därmed inget ultraljud utan jag kunde klä på mig och gå hem. Nytt besök om 18 månader. :up:

Återigen, tack alla som tänkt på mig. Det har betytt så oändligt mycket för mig. :love:

Härligt att höra! :heart Fira rejält nu:banana:

När jag fick mitt UA var jag ner på Bolaget i Falun och köpte en alldeles för dyr flaska champagne. Det var under Sabaton Open Air och killarna bakom mig handlade väl kanske inte i samma kaliber och påpekade det. Jag skrattade och sa åt dem att jag hade anledning att fira så därför tog jag i lite extra :laugh:

Edit: Jag var så himla glad och lättad att jag faktiskt berättade för dem varför jag firade och de gratulerade till resultatet :D
 
Senast ändrad:
Härligt att höra! :heart Fira rejält nu:banana:

När jag fick mitt UA var jag ner på Bolaget i Falun och köpte en alldeles för dyr flaska champagne. Det var under Sabaton Open Air och killarna bakom mig handlade väl kanske inte i samma kaliber och påpekade det. Jag skrattade och sa åt dem att jag hade anledning att fira så därför tog jag i lite extra :laugh:

Jag lutar åt att åka och köpa en riktigt snygg bh som bara jag får se. :angel:
 
Jag är frisk! :banana:

Jag vill börja med att tacka alla som tagit sig tiden att trycka ett :heart på mina inlägg. Kanske är det en slentriangrej för vissa, men för mig har det känts i hjärtat varje gång någon gjort det. Det har betytt att nån tänkt, om än bara en sekund, på mig och det har jag behövt den här perioden, när ingen av mina nära vänner varit tillgängliga.

Jag är fortfarande rätt skör och gråter medan jag skriver det här. Vet att det delvis beror på för lite sömn, så förhoppningsvis tar jag igen det de kommande nätterna. Inatt tror jag att jag sov ett par timmar i sträck som mest.

Sköterskan var urgullig och förklarade att det behövdes tas några fler bilder. När de var tagna fick jag lägga mig på en brits i väntan på ultraljud, medan hon gick och pratade med läkaren. Herregud vad jag grinade när jag låg där. Lyckades iaf samla mig tillräckligt när sköterskan kom tillbaka. Hon meddelade att allt såg bra ut. Tydligen har jag väldigt täta strukturer och därför behövdes det ta ett par bilder i andra vinklar för att "dela upp" de strukturerna. Det behövdes därmed inget ultraljud utan jag kunde klä på mig och gå hem. Nytt besök om 18 månader. :up:

Återigen, tack alla som tänkt på mig. Det har betytt så oändligt mycket för mig. :love:
Så roligt att höra! Instämmer med andra som uppmanar dig att fira dig själv! 🍾
 
Jag är frisk! :banana:

Jag vill börja med att tacka alla som tagit sig tiden att trycka ett :heart på mina inlägg. Kanske är det en slentriangrej för vissa, men för mig har det känts i hjärtat varje gång någon gjort det. Det har betytt att nån tänkt, om än bara en sekund, på mig och det har jag behövt den här perioden, när ingen av mina nära vänner varit tillgängliga.

Jag är fortfarande rätt skör och gråter medan jag skriver det här. Vet att det delvis beror på för lite sömn, så förhoppningsvis tar jag igen det de kommande nätterna. Inatt tror jag att jag sov ett par timmar i sträck som mest.

Sköterskan var urgullig och förklarade att det behövdes tas några fler bilder. När de var tagna fick jag lägga mig på en brits i väntan på ultraljud, medan hon gick och pratade med läkaren. Herregud vad jag grinade när jag låg där. Lyckades iaf samla mig tillräckligt när sköterskan kom tillbaka. Hon meddelade att allt såg bra ut. Tydligen har jag väldigt täta strukturer och därför behövdes det ta ett par bilder i andra vinklar för att "dela upp" de strukturerna. Det behövdes därmed inget ultraljud utan jag kunde klä på mig och gå hem. Nytt besök om 18 månader. :up:

Återigen, tack alla som tänkt på mig. Det har betytt så oändligt mycket för mig. :love:
Åh vad skönt att höra!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 565
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
806
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 347
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 736
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp