Bukefalos 28 år!

Konditionsträning!

Donnatello

Trådstartare
Hej skulle behöva lite tips och råd ang. konditionsträning. Sä hur tränar ni era hästar och hur anser ni att man tränar kondition bäst? Är det bäst att träna bäst i galopp eller trav?

Känner att jag vill få upp pållen i ett snäpp bättre kondition när vi är på väg upp i lätt klass. Vi försöker nu träna ganska varierat. Klättrar en hel del. Rider ut i trav och galopp varierade tempon. Styrketränar lite i grustag upp och ner för backar.

Har provat lite slags "intervall" träning i galopp rider tex 20 språng kort galopp sen ökar jag lite, sen rider jag framåt ett antal språng sen tillbaka. Vad tror ni om sådan träning?

Då och då försöker jag också rida ett par km i 480m tempo.

Tänkte åka iväg till galoppbanan lite då och då framöver för att kunna rida lite längre sträckor.

Så hur tränar ni?
 
Sv: Konditionsträning!

Kontrollerad galopp ca 3,5 km skrittar ca 1-2 min (måste vända) sen likadant igen. Det vill säga ytterligare ca 3,5 km. Totalt ca 7 km.

Eller:
Intevalltränar i långa och/eller branta backar, minst 400m långa. Brukar galopera ca 3 gånger uppför och skrittar nerför. Kan även variera med att skritta en eller två av gångerna eftersom det också är väldigt bra för konditionen.

Eller:
Vanlig intervallträning på åkrar.
 
Sv: Konditionsträning!

Jag intervall tränar.

3 minuter skritt, 4 minuter gallop.

Upprepar detta 5-10 gånger, sedan är det passet klart ;)

Så lägger jag upp min träning, och än så länge har veterinären sagt att pulsen är bra ! :smirk:
 
Sv: Konditionsträning!

Bäst effekt får du om du tränar i backar, effektivt utan att slite så mycket på hästen. (Snön på vintern e ju bra oxå, men knappt till nån nytta nu förståss! :) )

Men... jag har tyvärr brist på backar hemma hos mig så jag tränar i stället:

Intervaller, 2-6 min beroende på häst och nivå, även tempo beroende på det. Upprepar 3ggr och uppåt.

Längre distanser i lite lägre tempo, (lite lägre än tävlingstempo.)

Sen försöker jag även att variera underlag en hel del så att pollens ben är van vid mer än ett. Dock tar jag den hårda träningen bara på BRA underlag.

Sen är det såklart viktigt att känna av hästen under träningspasset så att den är på "g" och pigg hela tiden. Den ska ju tycka arbetet är roligt. :D Ponnyn min tröttnar ganska snart på de längre intervallerna så där får jag smyga in fler tempoväxlingar.

Glöm inte att jogga av ordentligt efter ett hårt konditionspass, så att inte pulsen går ner för fort. :idea:

Sen brukar jag gå hem med hästen från där jag gallopptränar. Tar av skydd och så blir det 30 min promenad.
 
Sv: Konditionsträning!

Glöm inte att jogga av ordentligt efter ett hårt konditionspass, så att inte pulsen går ner för fort. :idea:.


heeey... en liten FRÅGA.... varför är det inte bra tex. skritta tillbaks till stallet i ca 30 min???? måste dom joggas av? :confused:
 
Sv: Konditionsträning!

Undrar också det., jag vet en ft ryttare (SMryttare, nämner inget namn) som har en galoppsträcka hon ibland avslutar sitt ridpass med och sedan bryter av till skritt och skrittar hem. alltså ingen trav.
 
Sv: Konditionsträning!

Det är bra att jogga efter ett hårt pass, dels för att de ska få sträcka ut lite (hjälper till med stretchingen) och dels för att det bidrar till att hästen inte får lika mkt mjölksyra

Jag travar alltid av, oavsett vilket slags arbete jag utfört
 
Sv: Konditionsträning!

Det är bra att jogga efter ett hårt pass, dels för att de ska få sträcka ut lite (hjälper till med stretchingen) och dels för att det bidrar till att hästen inte får lika mkt mjölksyra

Jag travar alltid av, oavsett vilket slags arbete jag utfört

Håller med travar också alltid av.
 
Sv: Konditionsträning!

Vissa anser ju att man inte ska trava av hästen bara för att det förstör det jobb man gjort på själva träningspasset.. Att häsetn på nåt sätt "slappnar av" och glömmer bort det man gjort med den..

Men i det här fallet är de ju konditionsträning och det är ju enbart för att stärka musklerna och få en bättre kondis.. Jag håller nog på att trava av hästen så den slipper den värsta träningsvärken :)
 

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 673
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 554
Senast: Fiorano
·
Träning Efter ett litet uppehåll har jag börjat använda Equilab igen på mina uteritter. Det är rätt intressant med tempo osv! På våra turer...
2
Svar
34
· Visningar
3 212
Senast: aramis
·
Ridning Hej alla kloka, Jag har stött på ett problem med en av hästarna jag rider och undrar om någon kan ge mig lite bra tips. När jag rider...
Svar
15
· Visningar
2 292
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp