Oftast ser man ju om någon blir genuint glad eller om den bara är artig. Om någon är en väldigt bra skådespelare är det förstås svårt på samma sätt som om den låtsas tycka om något annat bara för att vara artig. Hur ska man på en generell nivå veta om någon genuint tycker om något eller om den bara låtsas för att inte vara oartig? Det gäller ju allt, tackar du bara ja till mer te för att vara artig, den där chokladkakan jag alltid bjuder på för att du säger att den är supergod med du egentligen inte alls tycker om choklad men är för artig för att säga det, när någon säger godmorgon fastän du avskyr mornar och bara önskar att folk kunde hålla tyst och ignorera dig osv.Hur märker du att det finns någon som inte gillar det? Jag tror många gör som jag och tackar och tar emot och svarar artigt tillbaka. Personen ville bara vara snäll och vem är jag att såra tillbaka då? Men jag uppskattar ju inte det mer för att personen är snäll egentligen, jag säger bara inget om det.
Jag tycker att det åligger båda sidor lite grann. Precis som personer som inte uppskattar utseendekommentarer får finna sig i att man ibland får sådana ändå av snälla personer, så tänker jag att de som vill ge kommentarer kanske behöver fundera lite över just hur man uttrycker sig så man inte alltid blandar in utseendet i kommentaren. Ge och ta liksom, inte bara, inte bara att ena sidan ska ge fritt och den andra ska behöva ta emot (tacka och ta emot, personen var ju bara snäll, eller säg ifrån om du inte gillar, men var medveten om att du då är negativ och sårar den som ger kommentaren).
Något ansvar har man väll själva att signalera till sin omgivning om det inte är något man gillar eller som man vill att de slutar med till just dig.